Gå til innhold

Nå har Audi startet produksjon av elbilmotor


Anbefalte innlegg

Men tyskerne vil ha slike effekter over tid, ellers kan man ikke kjøre på Autobahn. Tyskerne er vel kanskje mest misfornøyd med Model S sammenliknet med andre nasjonaliteter nettopp på grunn av bilens manglende evne til å yte over tid.

Det momentet har nok ikke så store konsekvenser som mange tror. Jeg kjørte masse på autobahn i sommer, og det var aldri noe problem å følge trafikken i venstrefeltet. Så heller aldri noen effektbegrensning.

 

Men jeg kjørte aldri raskere enn 190 km/t, pga trafikk og veiarbeid. Man må ligge over 200 km/t i lang tid før man ser effektbegrensning. Stort sett er det kun mulig på natten, gjerne i helgen, så for folk flest er det ikke en veldig relevant problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og de rankingsene er mye dårligere enn CR. De bare lister problemer per bil. Om det er CD-spilleren eller stort problem med motor? Ingen forskjell. CR vekter feilene og får da en mye bedre liste. Kanskje så kjøper du en bil med lite feil, men feilene er store dyre feil. Kompisen kjøpte en Audi med mer feil, og det stemte og, men hans feil var bare småfeil som tok en time å fikse på service.

 

Og de har 640K svar.

Lenke til kommentar

Med andre ord: Nei, elbiler har ikke blitt masseprodusert i stor skala, rettet mot massemarkedet, i over 100 år.

Nå vet jeg ikke hvor stor andel el biler det er i USA i dag men tviler på om det er noe høyere enn for hundre år siden.

 

I bilverden er biler produsert over 200stk en masseprodusert bil. Detroit elektric var produsert i over 30 år og i over 13000 eksemplarer. El biler konkurerte den gang på at de var enkle å kjøre for damer. Ingen startsveiv, ingen cluch , ingen usynkronisert girkasse og ingen sur eksos. Største forskjell er at el biler går raskere i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De to første bildene er fra Q7 TDI hybrid, det siste viser E-tron Quattro. To veldig forskjellige drivlinjer.

Så du korrigerer meg, uten at du utfyller med korrekt informasjon?

Kan hende at jeg har tatt feil, det var det beste jeg kunne finne på kort varsel, det er en ny modell

så det er begrenset hva en kan finne.

Ikke sleng uti påstander om at jeg tok feil uten å komme med nye fakta, et bilde sier mer enn tusen ord.

Hvorfor gjorde du det på denne måten?

 

Det skal bli interessant å lese erfaringer til folk med Audi-motoren for den er ganske annerledes fra de andre bilmerkene.

Lenke til kommentar

Ikke sleng uti påstander om at jeg tok feil uten å komme med nye fakta, et bilde sier mer enn tusen ord.

Hvorfor gjorde du det på denne måten?

Det var da voldsomt.

Jeg trodde først det var bilder av e-tron motoren. Og det ser jo ut som du og de som svarer etterpå også trodde det.

På hvilken måte mener du da jeg skulle ha informert om at så ikke var tilfelle? 

Lenke til kommentar

Nei, min reaksjon er riktig. Ta et bildesøk, så ser du at de fleste er like, det er varemerket til Audi.

Audi bruker ulike design, det var interessant å se at TDI (som jeg feilaktig valgte) brukte outrunner,

mens andre modeller har inrunner. Fortsatt 3 faser.

 

Jeg glemte å presisere at dette var et gjetting, basert utifra bildene fra artiklene med motorbildene og googlesøking, pluss jeg brukte ordet "tror". Vanskelig å finne noe som ikke har kommet ut enda.

Ikke 100% sikkert, men godt nok som et utgangspunkt. Jeg syntes at du ikke tok hensyn til det,ditt svar kunne vært mer detaljert.

Lenke til kommentar

Jeg trodde først det var bilder av e-tron motoren. Og det ser jo ut som du og de som svarer etterpå også trodde det.

 

Det har du rett i. Gikk selv fem på, da jeg var for opptatt med å titte på tegningen til å se hva som sto skrevet med stor skrift over tegninga. Nuvel, ingen større skade skjedd, annet som at jeg fortsatt vet like lite om motorbestykningen i e-Tron Quattro. 

 

 

Men BTW, sitat nyeste reklamen fra Audi per e-post:

 
"De to elektriske motorene yter hele 265 kW, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Bilen kan levere denne ytelsen i opptil 60 sekunder. […] Skifter du kjøremodus fra D til S og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300 kW og dreiemomentet øker til 664 Nm." 
 
- To motorer er med det endelig bekreftet. Med en redusert samlet effekt på 265kW kontinuerlig, og 300 kW i Boost.
- Dette i kontrast til konseptbilens tre motorer med Torque Vectoring og samlet effekt på 320 kW kontinuerlig, 370 kW i Boost. 
 
'Kontinuerlig' er dertil nå omdefinert til 60 sekund. Audi oppnår med andre ord ikke noe signifikant over Tesla sin(e) løsning(er,) selv med sin massive størrelse batteripakke og motorkapsling. Hva var da vitsen?
 
Denne bilen er nå betydelig est ut i både størrelse og vekt, men også samtidig vannet ut. Sagt på en annen måte er det lite tilbake å sikle etter, i alle fall til den prislappen det her legges opp til.
Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Det har du rett i. Gikk selv fem på, da jeg var for opptatt med å titte på tegningen til å se hva som sto skrevet med stor skrift over tegninga. Nuvel, ingen større skade skjedd, men jeg vet fortsatt like lite om motorbestykningen i e-Tron Quattro. 

 

 

Men BTW, sitat nyeste reklamen fra Audi per e-post:

 
"De to elektriske motorene yter hele 265 kW, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Bilen kan levere denne ytelsen i opptil 60 sekunder. […] Skifter du kjøremodus fra D til S og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300 kW og dreiemomentet øker til 664 Nm." 
 
- To motorer er med det endelig bekreftet. Med en redusert samlet effekt på 265kW kontinuerlig, og 300 kW i Boost.
- Dette i kontrast til konseptbilens tre motorer med Torque Vectoring og samlet effekt på 320 kW kontinuerlig, 370 kW i Boost. 
 
'Kontinuerlig' er dertil nå omdefinert til 60 sekund. Audi oppnår med andre ord ikke noe som helst signifikant over Tesla sin(e) løsning(er,) selv med sin massive størrelse batteripakke og motorkapsling. Hva var da vitsen?
 
Denne bilen er nå både betydelig est ut i størrelse og vekt, men også samtidig vannet ut. Sagt på en annen måte er det lite tilbake å sikle etter, i alle fall til den prislappen det her legges opp til.

 

Om Audi har 265W * 2 er jo det 530kW.

 

Tesla sin P100D Ludicrous ligger på 450 kW. Og det tallet som er best å sammenligne med her er vel Audis 300 kW, som da putter dem på 600 kW.

 

Om dette ikke er samme greiene som med Tesla som oppgir motorene sin kraft basert på at de er koblet til et uendelig strømuttak og ikke bilens batteripakke. Tallet jeg brukte her er hvor mye Tesla kan trekke fra sin batteripakke. Motoren vil nødvendigvis ikke kunne bli kraftigere enn det den får av energi.

 

Generelt blir tallene vanskelig å sammenligne når vi ikke vet hvordan de forskjellige produsentene måler dem...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://serva-ts.com/en/intralogistics/meet-eve/

 

Så ser ut som det er litt size på den motoren ja.

 

Ser ikke ut til at Mercedes med sin partner ZF gjør det stort bedre på sin annonserte EQ kompakt-SUV:

 

EQC-powertrain-3-e1534427981572.jpg

 

Flere bilder på TFF forumet:

 

• https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=10&t=20328&start=320

 

Dette begynner bli latterlig… I det minste ser Bosch sin eAxle mer ut som forventet:

 

2.png

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...