Gå til innhold

Er du over 28 år? Da lukker du ørene for ny musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror aldri jeg har hørt så mye skrotmusikk i sosiale sammenhenger som når jeg var student så det stemmer sikkert. De fleste er jo ferdig utdannet når de er 28år. Hører mye ny musikk jeg men ser jo mange som ikke har noen interesse for musikk også. Nå som radioen slutter å funke ender nok mange opp med å ikke høre noe ny musikk. DAB i bilen skurrer verre enn verst hopper inn og ut helt ubrukelig utenfor sentrum

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gir jo all verdens mening. Innen man er 28 har man funnet sin musikksmak og tilegnet seg en viss ære til den også.

 

Spotify gjør dog en svært god jobb med å sette sammen spillelister for deg. Spillelister som som oftest faktisk passer til musikksmaken din, men med artister og band man gjerne ikke har hørt om tidligere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Joda, jeg hører på veldig mye ny musikk, jeg hører bare ikke på hva youtube,spytogfy,vg lista, vill at jeg skal høre på... folk liker ikke å bli indirekte og sublimt blir fortalt hva de skal høre på.. og norske radiokanaler som spiller den samme låta 200 ganger i døgnet... MEN Jeg bruker DJ-pools får å finne ny og good musikk som JEG liker...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje ikke ha kalt det for en lammelse...

Jeg tror det er mer det at unge mennesker bruker det som en identitetsmarkør. De bruker musikk for å fortelle andre mennesker noe om hvem de er som mennesker, eller om hvem de ønsker å være. Man bruker tid på musikk i den perioden hvor man jobber med å finne ut hvem man er.

Etter det blir det mindre viktig...

Så, undersøkelsen sier vel primært noe om når unge mennesker mener å ha "funnet seg selv", tror jeg.

En sekundær effekt er det med at musikken repeterer seg selv. Musikken som skapes i dag består 90% av gamle ideer fra tidligere epokers musikk, og bare ca. 10% av nye ideer. For unge som vokser opp er både de gamle og de nye ideene ukjente, så for dem fremstår alt som 100% nytt. Da er det mer spennede å sette seg inn i det også, enn dersom man er "gammel og grå" og i prinsippet har hørt alt før.

Endret av BjartmarO
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gir jo all verdens mening. Innen man er 28 har man funnet sin musikksmak og tilegnet seg en viss ære til den også.

Æ

Spotify gjør dog en svært god jobb med å sette sammen spillelister for deg. Spillelister som som oftest faktisk passer til musikksmaken din, men med artister og band man gjerne ikke har hørt om tidligere.

 

Aldri opplved at de lager lister som passer smaken min.. heller det mosatte, disse strømmetjenesene som som eks youtube og spytogfy lager lister basert på "betalte plasser" lite alsidighet og hype... og er mere for folk som egentlig ikke "er" så nøye på hva som spilles, og som bruker det mere som bakgrunds musikk... Bruk DJ pools. 1000 ganger bedre en disse "fake" musikk tjenestene...lol

Lenke til kommentar

Tror musikk gennerelt blir mindre interessant og mindre brukt som underholdning, nå er det dataspilling som vil bære frem de nye superstjernene, folk bruker mer og mer bare musikk i bakgrunnen, eks når de drikker alkohol.. før spilte ungdommen i band og lagde hitter, men nå er dagens artister bare blitt varemerke som skal få folk til å bruke penger.. Eks, selge flere "T-skjorter" Dette tror jeg majoriteten har blitt lei, Pluss at Dataspilling har tatt over som hobby for undommen/voksne... å være en varemerke "Groupie" er ikke like glamorøst lengre... og når man man vil finne noe musikk på disse vellkjente strømme tjenestene, blir man bare prakket på det samme pakket hver gang...

Lenke til kommentar

Opplever dette litt selv. Med årene har jeg blitt mindre lidenskapelig når det kommer til musikk. Tror også det henger litt sammen med at en har tilgang på et så enormt musikkbibliotek gjennom Spotify at en kan like mange låter og artister, uten å egentlig få et voldsomt forhold til dem. En må jo ikke lage spillelister selv lengre, men kan bare finne ferdiglagde spillelister som durer og går i bakgrunnen.

 

P3 pleide jo å spille mye bra og variert, uansett om det var rock, hiphop, dance og alt innimellom. Nå om dagene synes jeg P3 i stor grad er preget av pregløs listemusikk.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Det er mye bra ny musikk, men fram til noen klarer å lage thrash-metal like bra som ble laget på 80-tallet så ser jeg ikke behovet for å sjekke ut nye artister. Nå hører jeg riktignok ikke bare på thrash, men jeg opplever at mange sjangere har truffet toppen sin for en stund siden, og da kan jeg jo likegreit høre på det som er best :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 42 og kan si at jeg helt klart tilhører unntakene for denne regelen. Elsker å oppdage ny musikk og bruker ofte tid på å surfe både på Youtube og Spotify med det som formål og jeg bruker ofte låtradio på Spotify for å få nye impulser. Har oppdaget mye bra musikk på den måten.

 

Riktignok er det mye innenfor de samme sjangrene som jeg vanligvis hører på, men ikke alltid. Har fått høre fra folk jeg kjenner at jeg har en nye "schizofren" musikksmak. Her går det i alt fra Kari Bremnes til Dimmu Borgir. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gir jo all verdens mening. Innen man er 28 har man funnet sin musikksmak og tilegnet seg en viss ære til den også.

Æ

Spotify gjør dog en svært god jobb med å sette sammen spillelister for deg. Spillelister som som oftest faktisk passer til musikksmaken din, men med artister og band man gjerne ikke har hørt om tidligere.

 

Aldri opplved at de lager lister som passer smaken min.. heller det mosatte, disse strømmetjenesene som som eks youtube og spytogfy lager lister basert på "betalte plasser" lite alsidighet og hype... og er mere for folk som egentlig ikke "er" så nøye på hva som spilles, og som bruker det mere som bakgrunds musikk... Bruk DJ pools. 1000 ganger bedre en disse "fake" musikk tjenestene...lol

For meg så virker det falle på egen urimelighet. Om de kun stappet inn det de selv hade økonomiske interesser av at brukerne hører på ville veldig raskt bli avslørt av brukerne og ville medført færre betalende kunder.

 

Selskaper som Spotify og andre legger nok ned masse tid og ressurser i å kategorisere artister og band slik at de kan bruke disse kategoriene som en del av av det som skaper anbefalinger. Selvsagt vil de nok slenge på noen anbefalinger også av økonomiske årsaker, men ratioen er nok rimelig lav.

 

Da analyserer jo hva folk lytter til, sammenlikner data og kan jo lage anbefalinger ut i fra hva andre som digger dine mest spilte band og artister liker.

 

Min erfaring med spotify er veldig god. Om spotify sniker inn en og annen artist som de kanskje har spesielle motiver for å promotere er jo helt ok, om det faktisk er en artist som det kan tenkes jeg vil komme til å utforske mer.

Lenke til kommentar

Oppdager stadig ny musikk (helt ny eller bare ny for meg), men lukker ørene for moderne musikk. Det som spilles på radio og som ungdommene hører på i dag er så dårlig at jeg nesten blir kvalm. Dagens popmusikk er med få unntak fullstendig innholdsløs og samlebåndsprodusert. Den mangler rett og slett alt jeg er ute etter, og jeg er ikke nødvendigvis kravstor. Den menneskelige touchen er ofte ikke hørbar, så jeg får av og til følelsen av at en datamaskin selv har lagd musikken ved hjelp av en algoritme. En PC er et fint verktøy, men om man ikke klarer å få det til å låte menneskelig bør man finne seg et nytt yrke. Savner bruk av mer analoge instrumenter også, da det gir en helt annen følelse av at det man lytter til er levende. Virker nesten som om man har runda elektronisk musikk, det er ikke noe mer å hente om man skal dømme ut fra det som serveres om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 34 år og har aldri hørt så mye musikk som nå. Jeg betaler for spotify family for meg, samboeren og kid. Youtube music red har vi, nettradio, soundcloud osv. Aldri har det vært så mye dritt-musikk som nå! Med tanke på fraværet av tallent musikerne har nå, forstår jeg at musikkprodusentene tar hele kaka selv.

 

PS: Musikken jeg lytter til er den samme som jeg hørte for 15-20 år siden, da musikkens kvalitet vaklet ved stupet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er 34 år og har aldri hørt så mye musikk som nå. Jeg betaler for spotify family for meg, samboeren og kid. Youtube music red har vi, nettradio, soundcloud osv. Aldri har det vært så mye dritt-musikk som nå! Med tanke på fraværet av tallent musikerne har nå, forstår jeg at musikkprodusentene tar hele kaka selv.

 

PS: Musikken jeg lytter til er den samme som jeg hørte for 15-20 år siden, da musikkens kvalitet vaklet ved stupet.

 

Veldig mye god musikk også i dag, men da må man lete utenfor hit-listene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er nok skyldig i dette.

 

Men jeg tror kanskje dette handler om å finne seg sine sjangere mer enn å finne sine sanger. Så lenge det er et aktivt miljø innenfor sjangeren så følger man med, men når sjangrene endrer seg slik man ikke liker, eller erstattes, ser man heller etter mer av det man allerede liker. Hvis man har tid eller har funnet seg kanaler som presenterer musikk for seg. Har man ikke tid/driv, blir spillelistene statiske.

Lenke til kommentar

Artig å lese hvor mange som er hellig overbevist om at det ikke lages god musikk lenger. Hvordan forklarer dere dette? Har menneskeheten kollektivt glemt hvordan man lager fengende musikk?

 

Etter en musikalsk "tørkeperiode" i slutten av tjueåra, da jeg kun hørte på samme musikk som jeg hadde hørt på et tiår, så har jeg nå begynt å sette pris på en god del av den utskjelte listemusikken. Når jeg ser rundt meg på mine kamerater ser jeg at jeg er i et mindretall. Joda, de kan innrømme at noen enkeltlåter er fengende, men det er en innrømmelse som må hales motvillig ut av de. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...