Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Vurderer dette hovedkortet da det ikke er kostbart samtidig som det får skryt av overklokkere?

MSI MAG Z390 TOMAHAWK

 

Evt. dette hvis jeg putter litt mer penger i det.

GIGABYTE Z390 AORUS Ultra

Solid design, 3 M.2 slots all of which have heatsinks, 12+1 power phase design + optimized CPU power delivery plane, Integrated I/O shield, Great overclocking with excellent VRM cooling, Updated BIOS is nice
GIGABYTE optimized the thermal design of the motherboard to provide the ultimate cooling performance for overclocking enthusiasts, gamers, and power users.
Using a 12+1 phases digital CPU power design, which includes both digital PWM Controller and DrMOS, the GIGABYTE Z390 AORUS Ultra achieves excellent power efficiency and allows you to enjoy your i9-9900K processor to its full potential.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg selge den vil jeg gjerne klokke den ansvarlig med grei kjøling men gjerne 5.2Ghz eks. Hvor mye kan man forvente all-core med HT=on på R0-stepping?

 

Så vidt jeg vet har ingen her gitt ut test resultater med R0 steppinga. Jeg så noe om 5.2 Ghz på 1.36v som en klarte et annet sted.  Husker ikke linken. Her snakker vi custom loop vannkjøling. K eller KS, disse blir varme under all-core load. Så kommer an på kjølinga di, og hvor tolerant du er til støy.

Lenke til kommentar

Noen som vet om hvor en kan få betale noen for delid av CPU og en eller annen type garanti for at hvis de ødelegger prosessoren så skaffer de en ny eller lignende. Kanskje også setter prosessor inn i hovedkortet? Noen som vet om en Noctua NH-D15 funker uten problemer med en 9700K som er delidded, eller trengs det noen modifikasjoner?

 

PS: Jeg vet at 9700K er soldered, men bare 5c lavere temp hadde vært flott med samme kjøler.

Digital Impuls ordner slikt i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en 360 AIO må kjøre på 3000rpm (samt andre vifter i kabinettet) for å holde en 9900K gående på 5.0? Også på kabinetter med god luftflyt?

 

Jeg overdrev litt med 3000 rpm, men jeg må kjøre min 360mm AIO sine vifter på fullt, som er 1600 rpm for 150i PRO, for å unngå at CPU throttler ved 5.0 Ghz. Dette er med Asus Realbench 2.56 under full load. Spill vil jo ikke nå slike temps, men jeg har sett ganske høye peak temps etter lang runde i Battlefield 5 multiplayer (rundt 90C om jeg husker riktig). 1600 rpm er litt over hva jeg er komfertabel med, så jeg kjører dem rundt 1400 rpm og CPU på 4800 Mhz.

Lenke til kommentar

Men hvorfor stiller du klokken ned om viftene må stå på 1600 kun under Realbench 2.56?

 

Jeg ikke. Men svaret er Battlefield 5 sine max temps. Det spillet presser CPU ganske mye til tider. Men så har jeg et 2080Ti kort også da. Du som har 1080Ti vil jo møte GPU flaskehals før CPU i det fleste tilfeller.

 

 

Edit : Theo, jeg sier ikke at du ikke vil klare 5.0 Ghz. Poenget mitt er at 9900K blir ganske varm der, så ikke bli skuffa hvis du må ned på 4900 eller 4800.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg overdrev litt med 3000 rpm, men jeg må kjøre min 360mm AIO sine vifter på fullt, som er 1600 rpm for 150i PRO, for å unngå at CPU throttler ved 5.0 Ghz. Dette er med Asus Realbench 2.56 under full load. Spill vil jo ikke nå slike temps, men jeg har sett ganske høye peak temps etter lang runde i Battlefield 5 multiplayer (rundt 90C om jeg husker riktig). 1600 rpm er litt over hva jeg er komfertabel med, så jeg kjører dem rundt 1400 rpm og CPU på 4800 Mhz.

 

Bruker du dette:

https://www.techbay.no/product.html/ek-cpu-vannblokk-ek-velocity-rgb---full-nickel?category_id=111

https://www.techbay.no/product.html/ek-vanntank-m/pumpe-ek-xres-100-revo-d5-pwm?category_id=243

https://www.techbay.no/product.html/ek-coolstream-radiator-pe-360-3x120-38?category_id=181

https://www.prisjakt.no/product.php?q=nf-a12&p=4814030

 

Så kan jeg garantere deg at 5.0 GHz på 9900k er null stress, det er ikke så mye varme at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...