Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Jeg har et O11 Dynamic kabinett med 3 stk ML120 PRO vifter til innsug på siden og 3 i bunn, som alle kjører på 900 rpm. Så har jeg en Corsair 150i PRO, 360mm AIO i toppen som utsug. 5.0 Ghz med 1.243v under load får min 9900K til å nå ~95-100 grader under en lang stresstest med nyeste Realbench... Dette er med AIO viftene på full guffe, som er 1600 rpm! 4900 Mhz med 1.19v under load i samme testen er max hva jeg får til med mer "normale" temps. Nyeste Prime95 med AVX er bare å glemme.

 

Så kommer det ann på om man skal spille dataspill med 9900k eller spille prime95 hele dagen. Ganske forskjell i temperatur.

 

Nizzen da...:p Du vet like godt som meg at Battlefield 5 kan presse høye CPU temps, mye pga av at skjermkortet dumper varm luft i kassa samtidig som CPU stresses, mye likt som Asus Realbench faktisk. Når jeg bare løper rundt å skyter i spillet, så hopper CPU temps fra 65 til 75 grader området, men under loading av ny bane, så maxer spillet CPU - og jeg har sett temps nå 85-90 grader! Igjen med viftene på min AIO på 1600 rpm... som ikke akkurat er lydløst.

 

Før noen lurer, ja jeg har sjekket at vannblokka sitter på, og jeg har bytta kjølepasta et par ganger (Noctua NT1).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flaskehalsen i den testen er at cpu ikkje er delidda ;)

 

Såklart ville delidding hjulpet, MEN selv med den under pari imponerende STIMen på 9900K og 9700K er ikke forskjellen veldig mye større. Poenget mitt var at du fint kan kjøre en 9900KS Stock med en bra luftkjøler i et ventilert kabinett, skal du noe særlig høyere enn det blir vannkjøling mer aktuelt.

Lenke til kommentar

Såklart ville delidding hjulpet, MEN selv med den under pari imponerende STIMen på 9900K og 9700K er ikke forskjellen veldig mye større. Poenget mitt var at du fint kan kjøre en 9900KS Stock med en bra luftkjøler i et ventilert kabinett, skal du noe særlig høyere enn det blir vannkjøling mer aktuelt.

Sant :)

 

Mye forskjell i temperatur på 1.15v og 1.35v for å si det mildt. Bin har Mye å si. Så om ks er 5ghz @ ~1.25v vs vanilla på ~1.35v, så er forskjellen godt merkbar

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Sant :)

 

Mye forskjell i temperatur på 1.15v og 1.35v for å si det mildt. Bin har Mye å si. Så om ks er 5ghz @ ~1.25v vs vanilla på ~1.35v, så er forskjellen godt merkbar

 

Absolutt! Anandtech hadde en grundig gjennomgang av volt\temp\frekvens, tapte dessverre silikonlotteriet på 9900Ken, men vant på 9700Ken. https://www.anandtech.com/show/13400/intel-9th-gen-core-i9-9900k-i7-9700k-i5-9600k-review/22 Et sted mellom 1.1 og 1.2V begynner varmeutvikling\strømforbruk å øke kraftig. 

Lenke til kommentar

Ville bare nevne at cpu er problemet, ikkje kjølinga :)

 

Kjør 4.7ghz all core med høy minnehastighet. Ca lik ytelse i BF V med bare 65grader max load i spillet ;)

 

Stemmer. Jeg har prøvd, men siden jeg har 2 x 16GB RAM brikker, så trenger jeg å sette VCCSA og IO til 1.30v i BIOS som gir ~1.32v. (Dette er med RAM på 4000, 16-18-18-38 tweaka.) At IMC blir mer presset, varmer tydeligvis CPU mer også.

 

Min AIO kan ikke måle seg med din custom loop Nizzen. Vi snakker en helt annen liga. Er som Cowboystrekk sier, en Noctua D15 i et godt ventilert kabinett hadde sikkert vært like bra som min AIO. Enten det, eller så er det noe galt med min AIO.

 

Kjører CPU på 4800, RAM på 3600 15-16-16-33 tweaka nå. Ser ingen forskjell på fps mens jeg spiller BF5. Temps er "okay", men som sagt litt mer støy fra viftene enn jeg kunne like. Ingen krise, men jeg kommer til å vurdere ting annerledes i fremtiden.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg har prøvd, men siden jeg har 2 x 16GB RAM brikker, så trenger jeg å sette VCCSA og IO til 1.30v i BIOS som gir ~1.32v. (Dette er med RAM på 4000, 16-18-18-38 tweaka.) At IMC blir mer presset, varmer tydeligvis CPU mer også.

 

Min AIO kan ikke måle seg med din custom loop Nizzen. Vi snakker en helt annen liga. Er som Cowboystrekk sier, en Noctua D15 i et godt ventilert kabinett hadde sikkert vært like bra som min AIO. Enten det, eller så er det noe galt med min AIO.

 

Kjører CPU på 4800, RAM på 3600 15-16-16-33 tweaka nå. Ser ingen forskjell på fps mens jeg spiller BF5. Temps er "okay", men som sagt litt mer støy fra viftene enn jeg kunne like. Ingen krise, men jeg kommer til å vurdere ting annerledes i fremtiden.

 

For de som spiller mye kan en fps-lock på skjermens maksimale refresh være lurt, skjermen viser uansett ikke mer 144fps om du har 144Hz, og såfremt ikke input-lag er noe problem. Tidligere hadde g-sync-skjermer dette som standard via drivere, men Nvidia droppa det da de kom med fastsync og nå er det full pupp uansett. Om GPU og CPU pumper ut 200-300fps når behovet max er 144 blir det godt, varmt og mer høytlytt for å si det sånn :)

Lenke til kommentar

For de som spiller mye kan en fps-lock på skjermens maksimale refresh være lurt, skjermen viser uansett ikke mer 144fps om du har 144Hz, og såfremt ikke input-lag er noe problem. Tidligere hadde g-sync-skjermer dette som standard via drivere, men Nvidia droppa det da de kom med fastsync og nå er det full pupp uansett. Om GPU og CPU pumper ut 200-300fps når behovet max er 144 blir det godt, varmt og mer høytlytt for å si det sånn :)

 

I min testing av dette (med Battlefield 5), så hjelper det litt, men ikke noe drastisk. BF5 er veldig CPU krevende uansett.

Lenke til kommentar

Faktisk tenker jeg mer og mer sånn : Skal du overklokke, gå for custom loop. Ellers kjør stock hastighet med en liten undervolt. Dessuten begynner jeg å bli for treg under topplokket for raske online fps spill (snart 40 år) :p

Er ikke så mange år til jeg blir 40 selv. Føler ikke det er noen hindring ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prime95 nevnt som eksempel er vel uansett mer krevende enn dataspill og litt varierende bruk. Så det virker som toppmodellen til Noctua vil være godt nok på en 9900KS uansett for "vanlig bruke".

 

Eller regner jeg med at man kan slå av "throttling" eller nedklokking på KS. Eller er det allerede låst?

 

Jeg spiller ikke BF5 men har begynt å spille en del "Hell Let Loose" med 100 spiller kart (var gratis i helgen og sinnsykt moro på kart som Omaha Beach - offensive etc) på min gamle W3520. Selv om jeg ikke har spilt FPS i særlig grad på mange år og suger massivt så er det trening og læring. (40+ her også og kjenner 40+ som er rå i CS).

 

Det som frustrerer meg litt i starten er noob-shit som:

- Litt for mange friendly kills (3+) på avstand i starten.

- Være stuck i våpenselector for å finne granaten rett før FI runder hjørnet og pepper deg. Du vet de er nær, så ikke rot.

- trykke et kvart sekund for sent på avtrekkeren fordi du tviler litt på om det er FI når de stikker hodet ut døren og sikter på deg. I det du trykker - nothing happens og "you died".

- fortsatt ikke er vant til å stole på instinktet på at det faktisk er FI jeg har i siktet og bare trekke av i mange situasjoner

- ikke beveger seg nok og blir offer for frags.

- Ikke har god nok oversikt over kartene og hvor det er lurt å plassere seg og blir ofte bare følgende etter andre

- Ikke har våpenet/siktet i riktig høyde til enhver tid.'

 

Og til sist, når du har fantastiske streaks, gjør alt rett men så bruker resten av dagen på å få det til igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har spilt FPS i særlig grad på mange år og suger massivt så er det trening og læring. (40+ her også og kjenner 40+ som er rå i CS).

 

Finnes alltid unntak, men reaksjonsevnen som kreves for å bli skikkelig god i spill som CS, er større i en som er 20 enn en som er 40 år. Dessuten for å bli god må man også trene, som betyr spille det ofte. Den interessen dabber også av, iallefall gjorde den det for meg :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ser ut som Intel dropper helt 10nm til desktop? For meg så virker det ganske logisk om de dropper 10nm og går rett på 7nm.  

 

https://www.reddit.com/r/intel/comments/dhqf4a/hardwareluxx_insider_rumors_intel_completely/

 

Mer her : https://www.techpowerup.com/260130/intel-scraps-10nm-for-desktop-brazen-it-out-with-14nm-skylake-till-2022

Så ingenting spennende fra Intel før 2022 da...gjesp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forundrer meg ikke, når noe er så broket som det har vært kan det være greit å melde pass og gå videre for å unngå å bli liggende bak.

 

Men nå er ikke Intel sin 14nm så "ille" som mange skal ha det til og dette er ikke slik at AMD sin "7nm" er 7nm bedre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forundrer meg ikke, når noe er så broket som det har vært kan det være greit å melde pass og gå videre for å unngå å bli liggende bak.

 

Men nå er ikke Intel sin 14nm så "ille" som mange skal ha det til og dette er ikke slik at AMD sin "7nm" er 7nm bedre.

Intel sin 14nm+++++++++++++++++++++ er raskere enn amd sin 7nm, så ingen hast for Intel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...