Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Intel sin 14nm+++++++++++++++++++++ er raskere enn amd sin 7nm, så ingen hast for Intel.

 

Skal Intel klare å produsere en CPU som har singel tråd ytelse som en 9900K, bare over 16+ kjerner, så holder ikke 14nm. Får å få til en slik ytelse, så må dem vel ned på 7nm eller 5nm. Men tror heller ikke dem klarer det på frekvens alene, for ikke sikkert 7nm prosessen takler 5.0 Ghz, så da må dem øke IPC en del da. Noe som etter de ryktene jeg har sett, ikke skjer før i 2022....

 

Edit : Innenfor en fornuftig TDP... ikke 400W :p

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel sin 14nm+++++++++++++++++++++ er raskere enn amd sin 7nm, så ingen hast for Intel.

TSMC lager "7nm+" neste år, som Ryzen 4000 vil lages på, og nåværende TSMC 7nm er allerede bedre enn Intel 14nm++

Intels Coffee Lake når høyere klokkefrekvenser, men det kommer av at de har finpusset Skylake for høyere klokkefrekvenser og ytelse, ikke prosessen i seg selv.

 

At 9700k/9900k er bedre enn Ryzen 3000 til gaming er bra for Intel, men på HEDT/server-markedet sliter de voldsomt:

AMD har lavere produksjonskostnader, høyere ytelse, og lavere strømforbruk for det aller meste ikke-gaming-fokusert.

EPYC 7642 (48 kjerner) er fullt i stand til å slå Xeon 8280 på alt fra videoredigering, rendering, komprimering, kompilering, og tallknusing, Intel er kun i stand til å konkurrere i Deep Learning, samt web-browsing...

 

Det blir spennende å se om Intel bestemmer seg for å stappe en Cascade Lake SP inn på LGA2066 for å konkurrere mot 3. gen. Threadripper, eller om de ikke gidder å konkurrere.

 

EDIT:

Edit : Innenfor en fornuftig TDP... ikke 400W :p

Du spøker, men Intel lager faktisk en 400W prosessor: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/194146/intel-xeon-platinum-9282-processor-77m-cache-2-60-ghz.html

Den booster bare til 3.8 GHz da

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å flytte til 10 eller 7nm er ikke bare-bare for Intel. De første generasjonene på ny node sliter alltid med lav klokkefrekvens. Ice lake ligger et stykke under f.eks Wiskey lake. Bare se på Broadwell 14nm vs coffee lake refresh, modning av prosessen har sitt å si. Tipper hedt/server får 10/7nm lenge før gamingriggene får det da de pr nå ikke kan klare å konurrere med 9900K på ytelse i spill, selv om de slår den på energieffektivitet.

Lenke til kommentar

EDIT:

Du spøker, men Intel lager faktisk en 400W prosessor: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/194146/intel-xeon-platinum-9282-processor-77m-cache-2-60-ghz.html

Den booster bare til 3.8 GHz da

 

Ja jeg overdrev der, men husker at en 9980XE trekker en del watt under full load. Eneste jeg fant i farta :

 

post-10067-0-08635900-1571121433_thumb.png

 

Tenk da den chippen på samme frekvenser som 9900K... For å få den ytelsen innenfor en TDP på 95-125W, så trenger vel Intel en 5nm prosess, om mulig selv da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Fra testen :

 

From our early analysis, watercooling is going to be a must with this processor. We registered temperatures in the 85-89C range during extended AVX stress tests at stock settings with the Corsair H115i cooler.

 

Det var sikkert ikke i et kabinett hvor man har et skjermkort som har dumpet varm luft i kassa (som skjer når man gamer så klart). De sa heller ingenting om hvilken rpm viftene var på. Full guffe på de viftene er 2000 rpm, som ikke akkurat er stillegående.

 

Må nok undervolting til på denne også for de som har en luftkjøler, eller en AIO med viftene spinnende på mer fornuftige hastigheter  :wee:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Stress testing er så veldig lite relevant for 90% av gaming og hverdagslig bruk. Håper han også testet normal bruk og fant ut at man ikke MÅ ha en AIO på en cherrychip.

 

Ellers ned fra 200W til 150W på 5GHz er helt rått. Men 1000,- mer rått? Nja... men kult med garantert 5+.

Ser for meg muligens beste noctua og kanskje litt undervolting for lock@5GHz.

 

Kan forsåvidt hende jeg bare går "naah frack it" og tar en Fractal Celcius S36 for varme sommerdager. En ting er sikkert, jeg er rimelig "overmoden" for å bygge noe nytt nå samtidig som det kommer masse fristende spilltitler i November til Januar. Omtrent alle CPU korta fra begge parter er nå på bordet og det tar tid før det kommer noe desktop-nytt fra Intel.

 

AMD gjorde valget litt mindre opplagt i år, men en 9900KS er "enkelt" for en mer eller mindre hermetisk lukka rigg som kun vil se nye GPUer og kanskje én SSD ellerno fremover. Både hovedkort,  bios og 14nm++++++++++++++++ er "no hazzle matuuuure".


EDIT:
Hvorfor må Black Friday komme ETTER så og si alle gamelaunches i november? Konspirasjon I tell ya! Noe DNB Mastercard kampanje incoming?

En annen ting. Nå som vi vet at neste generasjon konsoll i november 2020 kommer med 8 CPU kjerner så kan selv en 9700K være en god "low high-end" allrounder i -mange- år fremover.  Med mindre du driver med HEDT workloads så og si daglig.

 

Så for min del blir det da enten en 9700K@5Ghz og så se om en 9900KS er verdt 2000,- mer bare for HT, litt lavere volt osv. De 2000,- går lett til GPU eller SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Stress testing er så veldig lite relevant for 90% av gaming og hverdagslig bruk. Håper han også testet normal bruk og fant ut at man ikke MÅ ha en AIO på en cherrychip.

 

Nyeste Prime95 med AVX kan man glemme, siden den vil jo en helt urealistisk load på CPU sammenliknet med spill. Asus Realbench derimot er noe annet. CPU temps jeg får der matcher max peak temps jeg får i Battlefield 5 ganske bra faktisk, så for meg en god test.

 

Når det gjelder 9700K vs 9900KS, og du skal beholde riggen en god stund, så er det ingen tvil om at du bør gå for 9900KS om du har råd til den. Spill som Battlefield 5 og Shadow of the Tomb Raider liker mange CPU tråder. Men om du spiller eldre spill eller bare spill som ikke krever så mange CPU tråder, så er 9700K et godt valg.

 

Så kommer jo Intel med nye CPU'er for X299 snart også da. Kan hende at i9 10920X (12 kjerne) kan friste. X299 plattformen er også veldig moden.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Og grovt prisestimat for en 10920X? 12.000?

 

EDIT

Fant et prisestimat fra 30. septemnber.

Intel Core i9-10920X 12/24 TBD TBD 16.50 MB TBD $689

 

ca. 8500,- i Norge er ikke så halvgæli? Ant. da 2500,- dyrere enn 9900KS. Man er da på HEDT (X299)  som så og si alltid har lang levetid, men så er det dette med singletråd ytelse og 5+ GHZ i spill for høy FPS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...