Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av øl - rettigheter


Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kom over https://es.the-sub.com/en/ som var noe jeg syntes hadde vært kult å hatt. De sender ikke til Norge men prøvde meg likevel med en mail til dem. De påstår da at de ikke har rettigheter til å sende til Norge.

 

Hva kan dette være? Hvis jeg har lest regelverket riktig så er det lov å importere Øl etc så lenge det er til eget bruk og det blir betalt MVA på. 

 

Noen som kan hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må betale en del mer enn mva for å importere øl. Noen fraktselskaper gjør det, men det koster en del. Hvis de sender til Sverige og du bor slik at det er greit å dra dit, kan du sende det til Sverige og importere det derfra selv.

 

Takk. Se de skal ha 22kr pr liter i alkoholavgift. Der gikk jo den planen i vasken. Sendt mail å spurt om de kan sende til Sverige. Er i Spania så vurderer å ta med meg, men kjedelig om jeg ikke får tak i flere "Torps" som man kun får tak i her. 

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å bestille øl fra utlandet, fra https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/

Privatpersonar kan importere øl, vin, brennevin og anna alkoholhaldig drikke til privat bruk utan å søkje om løyve.

 

Dersom du får alkohol sendt til deg i ei pakke/sending

Du har lov til å bestille alkohol i utlandet til privat bruk. Du må då betale ordinære avgifter for heile partiet. Transportøren vil normalt fortolle sendinga på vegner av deg og leggje ut for importavgiftene.

Lenke til kommentar

Kunne en parcel-forwarding service som Skypax eller Jetcarrier være et alternativ? 

 

Det som skjer er at dem oppretter en "lokal" adresse for deg, og det du bestiller blir da sendt dit. Firmaet pakker om og videresender derfra hjem til deg. 

Jeg har flere ganger bestilt brett med øl fra Amazon.com og benytta Skypax - Med frakt, mva og importavgifter så blir ikke dette akkurat billig øl, men jeg har jo bestilt disse nettopp fordi jeg ikke har fått tak i dem i Norge. 

Lenke til kommentar

De påstår da at de ikke har rettigheter til å sende til Norge

 

Dette kan skyldast lokale reglar i Spania(?), og ikkje dei norske reglane.

 

I utgangspunktet skal det være uproblematisk å kjøpe både tappeanlegg og alkohol i Norge så lenge det blir tolla inn slik at alt av avgifter blir betalt.

Men samtidig så veit eg at det før var slik at privatpersonar som ikkje kunne famlegge skjenkebevilgning ikkje fekk kjøpe tappetårn og ølfat frå bryggeria. Eg er litt usikker på om det var på grunn av formelle reglar, bryggeria sin overforsiktigheit for å ikkje kome i konflikt med alkohollova, eller rett og slett eit resultat av at bryggeria ikkje ville selge direkte til forbruker, uansett så var det før vanskelig å få tak i slikt utstyr som privatperson.

I dag er det mykje enklare her i Norge.

 

 

Det er derfor vell så sannsynleg at motviljen frå dette firmaet er enten fordi dei er redde for å bryte norske reglar (som dei natuleg nok ikkje kjenner i detalj) eller fordi at spanske reglar står i vegen.

Ei anna muligheit kan være at firmaet ikkje vil selge til Norge fordi dei veit at det er ein norsk aktør som har fått kjøpe rettigheitene til å selge i Norge, i så tilfelle kan det være rettigheitsavtalar som begrenser kvar dei har lov til å sende produkta.

 

Dersom problemet kun er at dette firmaet ikkje vil skrive "Norway" på pakkane som dei sender ut, så finnes det som nemnt mange firma som tek på seg å være mellommann som kan ta imot og pakke om forsendinga slik at den kjem heilt fram.

 

 

 

Når det gjeld alkoholavgiftene så er dei sopass høge at det økonomisk sett er lite eller ingenting på å bestille frå alkohol frå utlandet. Privatimport av alkohol bør derfor begrense seg til heilt spesielle ting som ikkje ein gong Vinmonopolet vil bestille for deg.

I tillegg så er det slik at Vinmonopolet er ein sopass stor internasjonal innkjøpar at kvantumsrabatten ofte er ganske god.

Dette gjer at særleg innanfor dei dyre produkta så er Vinmonopolet av dei billegaste på verdensmarkedet. Dette fordi at alkoholavgifta er fast, så når ein betalar 22 kr per liter for øl med butikkstyrke (5 kr per liter for sterkøl) så er dette ein fast avgift uavhengig av om det er eit billigøl som kostar 5 kr å produsere eller eit rådyrt håndtverksøl som kostar mange hundre kroner å produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...