Gå til innhold

Forbrukertilsynet: – Å kalle 1000 GB for «fri data» er akseptabelt


Anbefalte innlegg

Hvis ikke "kan" skal oppleves villedende for noen andre enn forbruker, som jo vitterlig ser teksten "fri data" og kjøper produktet, er hele teksten intetsigende.

 

«Når det gjelder mobildata, kan begrepet «fri bruk» i markedsføring anses som villedende dersom bruk av data faktisk ikke er ubegrenset. Det samme vil gjelde dersom det er begrensninger i hastighet etter at en viss mengde data er brukt»

Hvis det vesentlige i "kan" er å undergrave norsk språk, så er det ingenting som _gjelder_. Annet enn selvfølgelig å passe seg for villedende smutthull og feigheter fra forbrukerrådet.

 

Dette er en gavepakke til reklamebransjen, man skal altså kunne misbruke språket dithen at man får gjøre antagelser selv, så-langt at det får én mening i markedsføringsøyemed, og noe helt annet i språklig forstand. Faktisk i forkant av hva forbrukerrådet sier. Presedens er nå at dette er et vurderingsspørsmål, og da har man kanskje færre, og ihvertfall dårligere kort på hånden.

 

Ansett noen med karakter, vilje og forbrukernes beste fore.

 

Noen som vil kjøpe abonnement av meg? Det er "fri data", faktisk ubegrenset mengde, BEDRE enn det forbrukerrådet kaller fri data. Med liten skrift begrenses det etter en "viss mengde" (ikke _noen_), som i dette tilfellet forøvrig er 0B.

 

Forbrukerrådet dumskalle™, fri data, fri telehiv, fri flytebrygge. Rett og slett _ingen_ drukningsfare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er helt for dette massive bykset i mobilmarkedet, så det skal de ha for å faktisk prøve, men jeg er redd de prøver å bite over noe de ikke klarer å svelge. Vi trenger bevegelse i markedet, og dette er vel så og si det første positive som har skjedd på lenge, i den grad at det finnes kunder som er innenfor akseptabelt bruk for ChiliMobil.

På Discord-gruppen vår har alle skaffet Chili "fri", vi sørger for å bruke aaaaakkurat under grensen hver dag så de ikke ringer oss. Er litt over 200 stykker, kommer til å bli mange flere takket være diverse forum.

Vi skal få kjørt dem i senk og tatt vekk dette abonnementet så snart som mulig :)

Er du seriøs nå? Hva er galt med deg? Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er som å gi nordmenn "fri" alkohol. Happy hour, all inclusive etc..

 

Det som skjer med utsultende nordmenn er at de drikker alt de kan i happy hour, eller hiver innpå i hele ferien på all inclusive. Vi skal faen med ha valuta for pengene! Vi har betalt!

 

"Fri data" fungerer på samme måte. NÅ skal vi MINST bruke 1 tb! Og vi skal pushe det over den grensen! FOR VI HAR BETALT FOR DET!

Husker jeg å familien hadde "all inklusivt", ble nesten for mye fokus så vi fikk med oss middag/kveldsmat fordi vi hadde betalt for det. Men med så store buffeer, blir det umulig og ta til seg alt.

 

Edit: Syden/ferie.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Husker jeg å familien hadde "all inklusivt", ble nesten for mye fokus så vi fikk med oss middag/kveldsmat fordi vi hadde betalt for det. Men med så store buffeer, blir det umulig og ta til seg alt.

 

Edit: Syden/ferie.

Du virker som en merkelig person. Poenget med buffet er ikke å "få med seg alt", ei heller å "få mest for pengene". Du kan jo kose deg på buffet og prøve litt av mye forskjellig uten å overspise, og uten å fremstå som grådig og grisk. Hele sammenlikningen mellom "fri data" og buffet er temmelig tøvete uansett.

Lenke til kommentar

Det er flere eksempler på at Chili har ringt kunder og spurt om de har lagret på ekstern enhet og at det ikke er tillatt.

Fått to koselige samtaler selv.

Jeg trodde på det du skrev når jeg leste det, men det var før jeg leste dette innlegget av deg.

 

På Discord-gruppen vår har alle skaffet Chili "fri", vi sørger for å bruke aaaaakkurat under grensen hver dag så de ikke ringer oss. Er litt over 200 stykker, kommer til å bli mange flere takket være diverse forum.

 

Vi skal få kjørt dem i senk og tatt vekk dette abonnementet så snart som mulig

Cred'n som kilde sank som en sten etter at jeg leste det innlegget ditt så jeg velger å tro at du troller i tråden og at du verken har Chili eller har sagt noe av sannhet i tråden her.

 

 

Om det er noen andre som har fått telefon fra Chili pga at de har SD kort i mobilen el USB OTG så vil jeg gjerne høre fra de. Om det ikke skjer så er det bekreftelse god nok på at det bare er tøv det du sier.

Lenke til kommentar

Du virker som en merkelig person. Poenget med buffet er ikke å "få med seg alt", ei heller å "få mest for pengene". Du kan jo kose deg på buffet og prøve litt av mye forskjellig uten å overspise, og uten å fremstå som grådig og grisk. Hele sammenlikningen mellom "fri data" og buffet er temmelig tøvete uansett.

Det var greia, fokuset ble vridd på akkurat dette. Vi endte mer eller mindre med og gi blanke f etter 3 dager med og prøve og få med oss alt. Var ikke at vi hordet mat, var mer eller mindre at vi prøvde og vite tidene når det var mat så vi ikke gikk glipp av det. Var ikke meningen og få det til og høres ut som om vi prøvde og trykke i oss alt vi kunne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er helt for dette massive bykset i mobilmarkedet, så det skal de ha for å faktisk prøve, men jeg er redd de prøver å bite over noe de ikke klarer å svelge. Vi trenger bevegelse i markedet, og dette er vel så og si det første positive som har skjedd på lenge, i den grad at det finnes kunder som er innenfor akseptabelt bruk for ChiliMobil.

På Discord-gruppen vår har alle skaffet Chili "fri", vi sørger for å bruke aaaaakkurat under grensen hver dag så de ikke ringer oss. Er litt over 200 stykker, kommer til å bli mange flere takket være diverse forum.

Vi skal få kjørt dem i senk og tatt vekk dette abonnementet så snart som mulig :)

Hvorfor? Dersom du faktisk ønsker at vi skal få tilsvarende mengder data fra andre operatører og skikkelig konkurranse er vi avhengige av at Chilimobil overlever. Enten jobber du for Telia eller Telenor eller så forstår du ikke hvordan konkurranse fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig nok er det ikke belegg for å kaste folk ut av forumet for å skrive noe "umoralsk", da har man større belegg for å hive ut de som bruker personangrep som debatteknikk. Om en av dere får en advarsel er det på forhånd gitt hvem det gjelder.

 

Tenk så mye enklere Chili hadde hatt det om de bare aksepterte at de hadde et dusin storbrukere, og lot dem holde på. Da ville ingen vært fristet til å bruke mer data for å erte dem på grunnlag av artikler. De hadde kommet lengre om de uttalte at tilbudet forsvinner om mange nok laster ned 1000 GB på trass, men at de som insisterer på å bruke abonnementet slik skal få lov til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Pussig nok er det ikke belegg for å kaste folk ut av forumet for å skrive noe "umoralsk", da har man større belegg for å hive ut de som bruker personangrep som debatteknikk. Om en av dere får en advarsel er det på forhånd gitt hvem det gjelder.

 

2) Da ville ingen vært fristet til å bruke mer data for å erte dem på grunnlag av artikler.

 

1) Helt rett. Og det får jeg stå for :)

 

2) Det er så idiotisk å være "fristet til å bruke mer data for å erte" at jeg ikke har ord. Det er bare lavmål i samfunnet og regelrett idioter som holder på slik. Ser ikke poenget i å ødelegge bevisst.

 

Derimot enige i de fleste om at har man betalt for noe, så skal man få det. Det er bare holdningene som er direkte kvalmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi forbrukere som har mobil tlf skal være glad for at Chilli mobil er kommet med dette tilbudet, slik at andre selskaper også skal komme med samme tilbudet.

Konkurranse mellom teleselskapene er sunt for oss forbrukere.

Det er slike personer som deg som kan ødelegge alt for oss forbrukere.

Så enten er du en veldig firkantet person eller så jobber du i Telenor eller Telia.

 

Javel?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Pussig nok er det ikke belegg for å kaste folk ut av forumet for å skrive noe "umoralsk", da har man større belegg for å hive ut de som bruker personangrep som debatteknikk.

Om en av dere får en advarsel er det på forhånd gitt hvem det gjelder.

 

Tenk så mye enklere Chili hadde hatt det om de bare aksepterte at de hadde et dusin storbrukere, og lot dem holde på.

Da ville ingen vært fristet til å bruke mer data for å erte dem på grunnlag av artikler.

De hadde kommet lengre om de uttalte at tilbudet forsvinner om mange nok laster ned 1000 GB på trass, men at de som insisterer på å bruke abonnementet slik skal få lov til det.

 

 

 

 

- Hvordan defineres personangrep?

Just curious...

 

Drittslenging er forståelig nok, men terskelen for personangrep er latterlig lav etter det jeg har sett så langt.

 

Uttrykket "Å gå på eggeskall..." er veldig passende i så måte.

Lenke til kommentar

Idioti avler idioti. Kundene betaler for 1000 GB og blir kastet ut/oppringt lenge før de sniffer på kvoten. Men det har du kanskje ord for?

 

Jeg er helt enig i at Chili sin praksis er merkelig, men nå skal det sies at du kan fint bruke datamengder hos Chili som koster flere tusen hos billigste konkurrent. Det er helt klart at vi har grunn til å klage over Chili, spesielt siden de faktisk bryter med netttnøytralitetslovene, men dersom du bruker 10 GB hver da så ligger du godt innenfor grensene for at de skal ringe og på slutten av måneden vil du ha brukt ca. 300 GB. Muligens kan vi klage på at det er under 1/3 av den datamengden som står spesifisert i avtalen, men merkelig nok har folk helt glemt å klage at den samme datamengden koster 7681 hos Telipol Fri 30 GB som ifølge tek.no er billigste konkurrent.

 

Konkurrentene har kanskje ikke de samme begrensningene på hvordan du kan bruke abonementet ditt, men for noen med mitt budsjett på hvor mye jeg kan bruke på telefon i måneden har konkurrentene langt større begrensninger. Jeg kan kanskje ikke bruke Chili mobil sitt abonement til å laste ned GTA V på Steam, men samtidig vil jeg ikke bruke Telia sitt abonement der 65 GB koster 1596 heller, så konklusjonen er at jeg vil ikke bruke mobilen til å laste ned filer ved denne størrelsen uansett.

 

Folk klager over begrensningene uten å sette ting i perspektiv. Det er ikke noen tvil om at Chili har håndtert dette dårlig, men mange av forbrukerne har virkelig oppført seg idiotisk også. Vi må nok dessverre se langt etter et slikt tilbud fra en annen leverandør når responsen på dette tilbudet har vært slik den er. Alle som intensjonelt gjør at Chili går i tap ødelegger for dem som faktisk har lange reiser med buss eller tog som bruker telefonen til å se på film, serier eller fotball VM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Hvordan defineres personangrep?

Just curious...

 

Drittslenging er forståelig nok, men terskelen for personangrep er latterlig lav etter det jeg har sett så langt.

 

Uttrykket "Å gå på eggeskall..." er veldig passende i så måte.

Innlegget jeg refererte til har forduftet, så jeg antar mod eller forfatter selv har ryddet opp. Et "personangrep" er om du angriper personen istedet for argumentet, og det var akkurat det som var tilfellet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at Chili sin praksis er merkelig, men nå skal det sies at du kan fint bruke datamengder hos Chili som koster flere tusen hos billigste konkurrent. Det er helt klart at vi har grunn til å klage over Chili, spesielt siden de faktisk bryter med netttnøytralitetslovene, men dersom du bruker 10 GB hver da så ligger du godt innenfor grensene for at de skal ringe og på slutten av måneden vil du ha brukt ca. 300 GB. Muligens kan vi klage på at det er under 1/3 av den datamengden som står spesifisert i avtalen, men merkelig nok har folk helt glemt å klage at den samme datamengden koster 7681 hos Telipol Fri 30 GB som ifølge tek.no er billigste konkurrent.

 

Konkurrentene har kanskje ikke de samme begrensningene på hvordan du kan bruke abonementet ditt, men for noen med mitt budsjett på hvor mye jeg kan bruke på telefon i måneden har konkurrentene langt større begrensninger. Jeg kan kanskje ikke bruke Chili mobil sitt abonement til å laste ned GTA V på Steam, men samtidig vil jeg ikke bruke Telia sitt abonement der 65 GB koster 1596 heller, så konklusjonen er at jeg vil ikke bruke mobilen til å laste ned filer ved denne størrelsen uansett.

 

Folk klager over begrensningene uten å sette ting i perspektiv. Det er ikke noen tvil om at Chili har håndtert dette dårlig, men mange av forbrukerne har virkelig oppført seg idiotisk også. Vi må nok dessverre se langt etter et slikt tilbud fra en annen leverandør når responsen på dette tilbudet har vært slik den er. Alle som intensjonelt gjør at Chili går i tap ødelegger for dem som faktisk har lange reiser med buss eller tog som bruker telefonen til å se på film, serier eller fotball VM.

De fleste klager ikke over begrensningen på 1000GB, men at Chili ber dem begrense bruken lenge før man er i nærheten av grensen. Det er også mitt poeng. Jeg er ikke uenig i at 1000GB i dagens marked er "fri bruk" (enn så lenge, når teknologien går fremover må også en slik modifisert definisjon av "fri bruk" flyttes på, iblant), men ut fra det som kommer frem her synes det som kundene får en følelse av "big brother is watching me" når de bruker bare en brøkdel av kvoten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kan laste ned uten å lagre permanent. F.eks. gjennom strømmetjenester. 1TB er ikke mye, hvis man ser flere 4K filmer på den måten. Spesielt hvis filene er lite eller ikke komprimert.

Bare et spørsmål av rent akademisk interesse: Hvorfor ser en filmer, serier, video med 4K oppløsning på en mobil ? Øyet er ikke i stand til å se forskjell på så små skjermer.

Fordi hvis skjermen er 1440p og f.eks. strømmetjenesten ikke har den oppløsningen, men kun valget mellom 4K eller 1080p, vil valget for noen falle på 4K. Det forutsetter selvfølgelig at man har utstyr og dekning til å behandle så mye data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi hvis skjermen er 1440p og f.eks. strømmetjenesten ikke har den oppløsningen, men kun valget mellom 4K eller 1080p, vil valget for noen falle på 4K. Det forutsetter selvfølgelig at man har utstyr og dekning til å behandle så mye data.

Hvilke tjenester er det som tilbyr 4K når du ikke har 4K skjerm da? YT lar deg bare få 1440p, Netflix gir deg ikke et valg. Aldri sett noen tjenester som lar deg nedskalere fra 4K når du streamer på mobilen.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig i at Chili sin praksis er merkelig, men nå skal det sies at du kan fint bruke datamengder hos Chili som koster flere tusen hos billigste konkurrent. Det er helt klart at vi har grunn til å klage over Chili, spesielt siden de faktisk bryter med netttnøytralitetslovene, men dersom du bruker 10 GB hver da så ligger du godt innenfor grensene for at de skal ringe og på slutten av måneden vil du ha brukt ca. 300 GB. Muligens kan vi klage på at det er under 1/3 av den datamengden som står spesifisert i avtalen, men merkelig nok har folk helt glemt å klage at den samme datamengden koster 7681 hos Telipol Fri 30 GB som ifølge tek.no er billigste konkurrent.

 

Konkurrentene har kanskje ikke de samme begrensningene på hvordan du kan bruke abonementet ditt, men for noen med mitt budsjett på hvor mye jeg kan bruke på telefon i måneden har konkurrentene langt større begrensninger. Jeg kan kanskje ikke bruke Chili mobil sitt abonement til å laste ned GTA V på Steam, men samtidig vil jeg ikke bruke Telia sitt abonement der 65 GB koster 1596 heller, så konklusjonen er at jeg vil ikke bruke mobilen til å laste ned filer ved denne størrelsen uansett.

 

Folk klager over begrensningene uten å sette ting i perspektiv. Det er ikke noen tvil om at Chili har håndtert dette dårlig, men mange av forbrukerne har virkelig oppført seg idiotisk også. Vi må nok dessverre se langt etter et slikt tilbud fra en annen leverandør når responsen på dette tilbudet har vært slik den er. Alle som intensjonelt gjør at Chili går i tap ødelegger for dem som faktisk har lange reiser med buss eller tog som bruker telefonen til å se på film, serier eller fotball VM.

De fleste klager ikke over begrensningen på 1000GB, men at Chili ber dem begrense bruken lenge før man er i nærheten av grensen. Det er også mitt poeng. Jeg er ikke uenig i at 1000GB i dagens marked er "fri bruk" (enn så lenge, når teknologien går fremover må også en slik modifisert definisjon av "fri bruk" flyttes på, iblant), men ut fra det som kommer frem her synes det som kundene får en følelse av "big brother is watching me" når de bruker bare en brøkdel av kvoten.

Jeg er fllstendig klar over dette, noe som også er grunnen til at jeg har brukt eksempler på priser på datakvoter som er langt innenfor det du kan bruke hos Chili mobil uten å bli oppringt eller å få abonementet stengt. Jeg har ikke brukt noen sammenlikninger som nærmer seg 1000 GB.

 

Selv når du bruker kun en tredjedel av kvoten din hos Chili mobil koster det 7000 kroner mer hos billigste konkurrent. Les posten min på nytt. Jeg har ikke diskutert begrensningen på 1000 GB. Jeg har diskutert de begrensningene på bruk hver dag og diskutert hvor mye du faktisk kan få. Jeg har også diskutert den begrensningen de har satt på å bruke mobilen som hotspot for å laste ned ting på PC og forklart hvorfor jeg mener at andre abonment har de samme begrensingene fordi prisen er for høy for de med gjennomsnitlig inntekt.

 

Jeg er klar over at posten min er lang og det er kjedelig å lese alt, men du har tydeligvis ikke forstått innholdet litt en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...