Gå til innhold

Forbrukertilsynet: – Å kalle 1000 GB for «fri data» er akseptabelt


Anbefalte innlegg

 

Altså 1000 GB fri data er 1 full dags nedlasting.  (er vel begrenset hvor mange som gjør det men)

Så du har 1TB lagringsplass på mobilen din?

Man kan laste ned uten å lagre permanent. F.eks. gjennom strømmetjenester. 1TB er ikke mye, hvis man ser flere 4K filmer på den måten. Spesielt hvis filene er lite eller ikke komprimert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OneCall får lov å kalle 50 GB data for fri bruk av mobildata når de reklamerer for sitt "Prøvekjøp" så da skulle det bare mangle at 1000 GB også er innafor.

 

IMG_7210.png IMG_7211.png

 

Telia og Telenor har også kjørt kampanjer tidligere med to måneder "fri bruk av mobildata" hvor grensen faktisk har ligget på 50-60 GB.

Det står jo bare at hastigheten blir redusert?

Lenke til kommentar

Som du ikke har lov til å bruke.

Det står i avtalen at du ikke har lov til å bruke eksterne enheter, hverken for direkte bruk eller lagring, så lenge du har abonnementet på mobilen.

Slik jeg leste avtalen så var det snakk om deling av internett, ikke lagring. Nå er jo det å forby deling av internett helt meningsløst all den tid det er blitt noe som alle gjør og som alle oppfatter som noe som er helt opp til kundene å bestemme. Men om en ISP skal forsøke å diktere hvor jeg kan velge å lagre så tror jeg ikke noen hos Nkom ville hatt forståelse for akkurat det og at Chili straks ville fått pålegg om å endre ordlyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott, da er det bare å håpe at NKOM også finner abonnementet akseptabelt. Jeg finner det helt ok å leve med noen restriksjoner når de tilbyr så utrolig mye mer data for en pris ingen andre er med på å matche. Har hatt Chili i snart en måned og det er ingen forskjell på Telia og Chili, slik jeg hadde før. Den store forskjellen ligger i at jeg har 940 GB hver måned tilgjengelig og betaler 299,- mindre hver måned.

 

Total bruker jeg ca 40-50 GB hver måned via mobilen og stortrives med dette abonnementet. Jeg trodde at jeg kanskje kom til å bruke mer når kvoten er blitt så stor, men mobilbruken har ikke tatt seg opp enda. Strålende fornøyd, nå er det bare å vente på at nok forbrukere slår til på Chilis abonnement slik at de andre, altså duopolet, må komme med egne abonnement som matcher dette. Over tid vil forhåpentligvis Chili være grunnen til at det i 2019 er blitt så godt som fri data.

Jeg ville aldri valgt et abonnement som har alle disse merkelige begrensningene. Om Chili hadde vært mer seriøs når de lanserte så hadde jeg nok vært Chili kunde jeg også. Men de måtte ha satt opp klare regler. Feks en maks grense per døgn før struping av fart. Og jeg måtte fått bruke og dele forbindelsen mellom alle mine enheter slik jeg selv føler for. Jeg kunne helt fint levd med 20-30GB max data per døgn på normal hastighet og redusert om jeg oversteg. Så føler ikke at jeg er urimelig i mine krav. Frem til det skjer så blir jeg ikke Chili kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå skriver faktisk OneCall på nettsiden sin om "Prøvekjøp":

Ring, tekst og bruk så mye mobildata du vil*

 

https://onecall.no/kampanjer/provekjop

 

Som ikke stemmer, du kan bruke så mye mobildata du vil opptil de struper deg ved 50 GB og du ikke får gjort så mye mer den måneden før hastigheten økes ved månedsskiftet.

Så det er åpenbart greit å si du kan bruke ubegrenset med data selv om du struper hastigheten. 

 

 

 

- Det kommer an på hvordan man definerer "...du ikke får gjort så mye mer den måneden...".

Og det er som kjent en høyst subjektiv sak.

 

Det lukter "Mye, vil ha mer...!!!!" med høy "MÅ HA...!!!"-faktor på lang avstand...

 

Jeg innrømmer helhjertelig at jeg ikke synes at Data-kvotene står i stil med tanke på hastigheten mange opplever i dag via Mobil-nettet.

 

Men det er ikke dermed sagt at alle trenger like stor Data-kvote med mindre om det blir satt som en grunn standard, som det da igjen blir rivende likegyldig om det da blir snakk om 1TB, 1PB, 1EB, 1ZB eller 1YB.

 

Det er på grunn av hastigheten at folk klager på Data-kvotene, ikke omvendt.

Eller rettere sagt...

Det er sånt det burde være, men der finnes unntak for de fleste regler, so to speak.

 

Side note...

Det kommer også an på hvordan man definerer databruken.

Om Data-kvoten blir påvirket "Uni-directional"("****/s") eller "Bi-directional"("****/s" / "****/s").

Lenke til kommentar

Norges Lover går foran vilkår diktert av Chili. Om de i det hele tatt har lov til å ha en regel i abonnementet som tilsier at man ikke kan koble mobiltelefonen opp mot en større skjerm fordi man bruker "Fri Data"-abonnementet er et åpent spørsmål. Slik reglene er formulert bryter man vilkårene om det føres over en tekstfil på 1kb til f.eks. en laptop over telefonen, noe som åpenbart ikke er rimelig. Ellers er "maskin til maskin" litt diffust. Er en annen skjerm en "maskin"? Jeg kan ikke se for meg at skjermen jeg har på bordet, som ikke har noen som helst funksjonalitet utover å kunne vise et skjermbilde, er en "maskin" i en slik setting. Maskinen er i kabinettet ved siden av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Det kommer an på hvordan man definerer "...du ikke får gjort så mye mer den måneden...".

Og det er som kjent en høyst subjektiv sak.

 

Du får reelt sett ikke gjort så mye mer den måneden med 64 kbits om du trenger å gjøre noe som krever data på mobilen. Det tar flere minutter å laste VG.no og de fleste tjenester vil får timeout pga den trege hastigheten og dermed ikke fungere i det hele tatt.

 

Det står jo bare at hastigheten blir redusert?

 

Riktig, til 64 kbits. Da kan jo for eksempel Ice.no reklamere med at 1 GB-abonnementet deres til 129 kr mnd er fri bruk og at du kan bruke så mye mobildata du vil* 

 

*frem til 1 GB, etter det klarer du så vidt å laste en nettavis på noen minutter, men hey det er jo fortsatt "fri bruk"

 

Jeg mener at et abonnement bør ha en viss datamengde før det kan være i nærheten av å oppleves som "fri bruk", jeg syntes dog personlig at 50 GB ikke er nært nok mens 1000 GB begynner å ligne noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norges Lover går foran vilkår diktert av Chili. Om de i det hele tatt har lov til å ha en regel i abonnementet som tilsier at man ikke kan koble mobiltelefonen opp mot en større skjerm fordi man bruker "Fri Data"-abonnementet er et åpent spørsmål. Slik reglene er formulert bryter man vilkårene om det føres over en tekstfil på 1kb til f.eks. en laptop over telefonen, noe som åpenbart ikke er rimelig. Ellers er "maskin til maskin" litt diffust. Er en annen skjerm en "maskin"? Jeg kan ikke se for meg at skjermen jeg har på bordet, som ikke har noen som helst funksjonalitet utover å kunne vise et skjermbilde, er en "maskin" i en slik setting. Maskinen er i kabinettet ved siden av.

 

 

Maskin til Maskin er et kjent telekom-begrep.

 

Men det er fortstålig at den valige forbruker ikke skjønner dette begrepet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_to_machine

Lenke til kommentar

Du får reelt sett ikke gjort så mye mer den måneden med 64 kbits om du trenger å gjøre noe som krever data på mobilen. Det tar flere minutter å laste VG.no og de fleste tjenester vil får timeout pga den trege hastigheten og dermed ikke fungere i det hele tatt.

 

 

Riktig, til 64 kbits. Da kan jo for eksempel Ice.no reklamere med at 1 GB-abonnementet deres til 129 kr mnd er fri bruk og at du kan bruke så mye mobildata du vil* 

 

*frem til 1 GB, etter det klarer du så vidt å laste en nettavis på noen minutter, men hey det er jo fortsatt "fri bruk"

 

Jeg mener at et abonnement bør ha en viss datamengde før det kan være i nærheten av å oppleves som "fri bruk", jeg syntes dog personlig at 50 GB ikke er nært nok mens 1000 GB begynner å ligne noe.

 

Joda, men de sier ikke noe feil. Det er mye med liten skrift som kan sjokkere, dette var ikke det værste jeg har lest for å si det slik. 

Lenke til kommentar

Man kan laste ned uten å lagre permanent. F.eks. gjennom strømmetjenester. 1TB er ikke mye, hvis man ser flere 4K filmer på den måten. Spesielt hvis filene er lite eller ikke komprimert.

Bare et spørsmål av rent akademisk interesse: Hvorfor ser en filmer, serier, video med 4K oppløsning på en mobil ? Øyet er ikke i stand til å se forskjell på så små skjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare et spørsmål av rent akademisk interesse: Hvorfor ser en filmer, serier, video med 4K oppløsning på en mobil ? Øyet er ikke i stand til å se forskjell på så små skjermer.

Hvorfor har noen en tesla eller ferrari kjørende på Norske veier når en har lov til å kjøre like raskt med en vw passat og skoda octavia? Det er fordi man har lyst. Ikke fordi man nødvendigvis tenker logisk. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg leste avtalen så var det snakk om deling av internett, ikke lagring. Nå er jo det å forby deling av internett helt meningsløst all den tid det er blitt noe som alle gjør og som alle oppfatter som noe som er helt opp til kundene å bestemme. Men om en ISP skal forsøke å diktere hvor jeg kan velge å lagre så tror jeg ikke noen hos Nkom ville hatt forståelse for akkurat det og at Chili straks ville fått pålegg om å endre ordlyden.

"5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili Mobils skriftlige forhåndssamtykke."

"9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

"Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker ... og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

"b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon."

 

Med 9 har de egentlig sikret seg slik at de kan gjøre hva de vil, siden det er ekstremt vagt og helt subjektivt.

Endret av TastyButt
  • Liker 1
Lenke til kommentar



 



 



- Det kommer an på hvordan man definerer "...du ikke får gjort så mye mer den måneden...".
Og det er som kjent en høyst subjektiv sak.


 

 


Du får reelt sett ikke gjort så mye mer den måneden med 64 kbits om du trenger å gjøre noe som krever data på mobilen.
Det tar flere minutter å laste VG.no og de fleste tjenester vil får timeout pga den trege hastigheten og dermed ikke fungere i det hele tatt.





Det står jo bare at hastigheten blir redusert?


 

 


Riktig, til 64 kbits.
Da kan jo for eksempel Ice.no reklamere med at 1 GB-abonnementet deres til 129 kr mnd er fri bruk og at du kan bruke så mye mobildata du vil* 
 
*frem til 1 GB, etter det klarer du så vidt å laste en nettavis på noen minutter, men hey det er jo fortsatt "fri bruk"
 
Jeg mener at et abonnement bør ha en viss datamengde før det kan være i nærheten av å oppleves som "fri bruk", jeg syntes dog personlig at 50 GB ikke er nært nok mens 1000 GB begynner å ligne noe.


 

 

- Ja, du har rett i at "Time Out" kan være og vil bli verre og verre med tiden siden at websites og diverse tjenester blir bare mer og mer krevende.

Men bare for at ting tar litt lengre tid å laste inn/ned er ikke dermed sagt at det ikke fungerer.

Da kommer det an på hvilke websites og tjenester den gitte bruker ønsker å benytte seg av, og det avgjør hvilken hastighet man bør ha.

Men det er en høyst subjektiv sak.

Denne "Instant"-trangen har tatt helt av...

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

Slik jeg leste avtalen så var det snakk om deling av internett, ikke lagring. Nå er jo det å forby deling av internett helt meningsløst all den tid det er blitt noe som alle gjør og som alle oppfatter som noe som er helt opp til kundene å bestemme. Men om en ISP skal forsøke å diktere hvor jeg kan velge å lagre så tror jeg ikke noen hos Nkom ville hatt forståelse for akkurat det og at Chili straks ville fått pålegg om å endre ordlyden.

"5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili Mobils skriftlige forhåndssamtykke."

"9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

"Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker ... og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

"b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon."

 

Med 9 har de egentlig sikret seg slik at de kan gjøre hva de vil, siden det er ekstremt vagt og helt subjektivt.

Det er et 1000 GB / 1 TB abbo. Forventer at folk ser på 1080, 2k eller 4k på mobilen for og se på høyest kvalitet. Hadde jeg selv hatt dette abbonementet og jeg ikke hadde jobb, men tok bussen hver dag en time for skole elns hadde jeg nok duppet kvaliteten på høyeste om mulige. Vet 1080p HD på Netflix episoder tar typisk 3 GB, mens UHD tar 7 GB. Skulle gjerne likt og sett flere episoder av serier jeg følger med på mens jeg ventet til jeg kom fra fra A til B.

 

Forventer egentlig at abbonementet brukes over 100 GB ettersom folk ØNSKER og ha god data, hvis chili ikke ønsker at folk skal bruke mer data enn "normalen" burde de kansje ikke ha lansert en plan med 1000 GB / 1 TB grense på..

 

edit: skrivefeil. (ikke 1020, men 1080.)

Endret av MultiGamerClub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...