Gå til innhold

Åtte måneder etter at han bestilte service, ble Christians Tesla endelig klar for henting


Anbefalte innlegg

Nå kjøper vel heller ikke potensielle bilkjøpere en type bil heller har jeg fått med meg. Er vel kun Tesla sekta som ikke har fått med seg dette...

Det er mange som holder seg til ett bilmerke. Sikkert flere grunner til det. Noen er saklige: Bedre innbyttepriser, fornøyd med forhandler, liker de generelle løsningene. Men mange er også bare irrasjonelt merketro (I.e. fanbois). Du finner dette hos mange merker.

 

Tenker det er en grei miks av begge også hos de som er merketro til tesla. Jeg tror imidlertid det er tidlig å si noe om hvor merketro teslkjøpere egentlig er. Merket har ikke vært på markedet lenge nok til at særlig mange har nådd å komme dithen at det er aktuellt å kjøpe en erstatning til den første Teslaen de har kjøpt. (Det er vel kun ca 6-8000 teslaer som er mer enn 3 år gamle i norge*, og 3 år er fortsatt kort tid) At helt nye kjøpere er mer entusiastiske for noe de har kjøpt er jo tross alt normalt og forventet, og sier egentlig ikke så mye.

 

*)https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sitter på toppen og får masse penger fra selskap A, da kan du gi det til selskap B.

 

 

Hehe Tesla er ikke et bakgårdsforetak drevet etter innfallsmetoden. De har lover og regler å forholde seg til. Musk tar jo ikke ut lønn. Dvs om han ønsker cash fra Tesla må det enten komme fra aksjeutbytte eller nedsalg av hans private Tesla aksjer. Musk kan ikke tuske til seg penger fra Tesla. Om Musk skulle få flertall for utbytte så vil jo de pengene fordeles etter antall aksjer og ville kommet alle som eier Tesla aksjer tilgode. Selger han sine Tesla aksjer så blir jo hans eierandel i Tesla lavere pluss den psykologiske effekten det kan ha at en toppsjef selger aksjer i et selskap. Det kan bli tolket som om det vil komme dårlige nyheter og har potensiale til å drive aksjekursen nedover. Aksjonærlister og aksjefordeling er jo offentlige opplysning, riktignok betaltjenester men offentlig likevel. Og om Musk selger aksjer privat så vil noen se det. 

 

Så nei du kan ikke sitte på toppen i selskap A og ta ut penger fra selskap A og putte i selskap B. Det er ikke innenfor regelverket og ville vært som underslag å regne. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som holder seg til ett bilmerke. Sikkert flere grunner til det. Noen er saklige: Bedre innbyttepriser, fornøyd med forhandler, liker de generelle løsningene. Men mange er også bare irrasjonelt merketro (I.e. fanbois). Du finner dette hos mange merker.

 

Tenker det er en grei miks av begge også hos de som er merketro til tesla. Jeg tror imidlertid det er tidlig å si noe om hvor merketro teslkjøpere egentlig er. Merket har ikke vært på markedet lenge nok til at særlig mange har nådd å komme dithen at det er aktuellt å kjøpe en erstatning til den første Teslaen de har kjøpt. (Det er vel kun ca 6-8000 teslaer som er mer enn 3 år gamle i norge*, og 3 år er fortsatt kort tid) At helt nye kjøpere er mer entusiastiske for noe de har kjøpt er jo tross alt normalt og forventet, og sier egentlig ikke så mye.

 

*)https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

 

 

Likte ordet merketro bedre enn fanbois. Var selv Ford entusiast i mange år, likte spesielt godt de gamle modellene fra Ford. Cortina, 17M, Granada og escort. Det var jo ingen rasjonell årsak til at jeg likte disse bilene, det var en følelse mer enn noe annet. Ingen av disse var spesielt gode eller dårlige biler. Det var helt ok vogner i sin tid men idag er de håpløst gammeldagse på alle områder. Men de har jo sin sjarm og som søndagsbil er de helt ok. Ikke noe til hverdagsbruk. 

 

Har ikke lenger Ford, og per idag er jeg ikke der at jeg venter i spenning på høstens lanseringer fra Ford. Men om Ford skulle komme med en bra el-bil som har ok rekkevidde og er morsom å kjøre så hadde kanskje denne engang merketro Ford entusiasten handlet seg ny Ford. Granada med V6 og en liten i på hekken var jo råskinn i sin tid. Ikke banebiler på hvite skilter som de senere Cosworth modellene men de hadde både go'lyd og bunndrag. Idag målt opp mot elmotor så er ikke ecoboost eller RS noe som vekker spesielle følelser for de fleste av oss. Da det finnes så mye annet å velge i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe Tesla er ikke et bakgårdsforetak drevet etter innfallsmetoden. De har lover og regler å forholde seg til.

Man kan naturligvis også låne med sikkerhet i en aksje for å bruke pengene til å investere i et annet selskap. Godt mulig dette også er rapporteringspliktig dog, siden man kan komme i marginskvis og bli tvangssolgt.

 

Likte ordet merketro bedre enn fanbois.

Det er altså ingenting galt med å være tro mot et merke selv om det er irrasjonellt så lenge man ikke prøver å evangelisere ovenfor andre. Gjør man det blir det fort slitsomt.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selvmord? Nissan, som har en bilorganisasjon og ikke definerer seg som en teknologibedrift, som Tesla gjør, har "spydd ut" over 300 000 Leaf og nærmer seg en halv million med stormskritt. Det fungerer knirkefritt. Grunnen til at de andre ikke spyr ut elbiler er pga lite salg på verdensbasis. Tesla har valgt å lage elbiler, men har ingen organisasjon for kvalitetskontroll, delelager, ettermarked, telefoninfrastruktur, alt er bare kaos, kaos og det tar mange år å ordne opp i et slikt kaos, om det overhodet er mulig. Jeg er så sikker på at de går konkurs at jeg har begjært kjøpet hevet på min bil, som har stått på verksted i måneder og ventet på deler.

Og der var den mannen tilbake. Buhu. Hvorfor ikke være i det minste litt redelig. Du slakter Tesla fordi du har hatt en dårlig erfaring. Tydeliggjør at det er din personlige erfaring. Jeg personlig, registrerer din erfaring. Jeg er sikker på at du ikke er alene. Men faktum er at inntrykket de fleste har, skiller seg kraftig fra ditt. Jeg har minst like mye erfaring som deg. Jeg har bare gode erfaringer.

Så vær litt edruelig.

Og ja, ting kunne vært bedre, med bilene, med organisasjonen, med økonomien. Det kan til og med være at firmaet går konkurs. Jeg tror ikke det kommer til å skje. Det vil uansett være slik at Tesla har gjort en betydelig innsats for å prege bilindustrien i årene som kommer.

Kjøp deg tysk bil neste gang. Der har du dinosaurer jeg tror kan leve på lånt tid om få år.

Du skjønner ikke problemstillingen. Du sier du har gode erfaringer? Hva har det med saken å gjøre? Så lenge du har kjørt problemfritt har du selvsagt gode erfaringer. Vi snakker her om alle problemene som har oppstått hos alle de som faktisk har problemer. Og det har avslørt at Tesla

1. Ikke har delelager

2. Ikke har et fungerende telefonsystem

3. Osv

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke deler de venter på, de klarer generelt ille og fikse service. Sensorer i måkevinger feilet etter 14 dager, 3 mnd før de ble fikset så skal de sende meg til Micropaint for å fikse lakkskader. Det har jeg ventet på i 4 mnd!! Venter også på andre reparasjoner og ventetid min. 4mnd. Hadde jeg vist dette hadde jeg ikke kjøpt Tesla. Anbefaler dessverre andre styre unna og heller vente på de store merkene kommer med konkurrenter, da de har service apparat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært skeptisk til at Tesla har så få servicesteder. Det ser en nå hvilken følger det får. Hvor mange steder kan en egentlig ta service eller få reparert sin Tesla? Nå er det over 25 000 Teslar som ruller på veiene i hele Norge vil jeg tro. Hvor mange steder utenom Oslo,Bergen og Trondheim har slike verksted for Tesla? Noen som vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært skeptisk til at Tesla har så få servicesteder. Det ser en nå hvilken følger det får. Hvor mange steder kan en egentlig ta service eller få reparert sin Tesla? Nå er det over 25 000 Teslar som ruller på veiene i hele Norge vil jeg tro. Hvor mange steder utenom Oslo,Bergen og Trondheim har slike verksted for Tesla? Noen som vet?

Det er 11, pr i dag. Men så har de jo partnere da.

Lenke til kommentar

Norway denies holding up Tesla move to improve service

 

"Tesla Chief Executive Elon Musk last week blamed a wait for government approval in Norway, its biggest market after the United States and China, for not being able to move faster in addressing growing complaints from consumers.

 

“Tesla Norway has recently been in a dialogue with the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) about regulations for allowing workshops or the possibility of so-called ‘mobile service vans’,” The Norwegian transport ministry said in a statement to Reuters late on Friday.

 

“The NPRA gave its answer on June 1, explained the rules that are valid and that they would welcome a potential application from Tesla Norway to allow mobile service vans. The NPRA has for the moment not received, as of today, such an application.”

 

Tesla Norway said media queries should be handled by its European press office, which was not immediately available for comment."

Hmmm så Tesla lyver altså? Det var noe nytt. Minner om de kreative historiene de kom med når bilene deres som fraktet Teslaer inn i Norge ble stoppet på grensen.

 

Trist vi har regler, reklamasjonsrett og generelt sterk beskyttelse av forbrukere i Norge slik at du ikke kan spare penger med trafikkfarlige biler, ikke lyve i reklame for bilen din, utbedre problemer på produktet du leverer når det er din feil. Eneste problemet med å selge masse biler i Norge. Du må liksom gjøre det skikkelig i Norge. Og det er ikke akkurat Teslas sterkeste side for tiden.... 

 

 

Slike ting får meg virkelig til å ikke like Tesla. Prøve å skylde på Norges styresmakter for sine egne feil. Det er lavmål. Slik gjør ikke europeerne, japanerne eller koreanerne. Norge er ikke USA. Du kan ikke lyve og bare skylde på styresmaktene for alt og forvente at alt er ok og alle er på din side. Og jeg synes egentlig ikke det er så kult at han prøver å undergrave styresmaktene våre etter at de har gitt han så mye fordeler at Norge kjøper 3. mest Teslaer i hele verden. Om det er sånn han skal behandle norske myndigheter etter den gavepakken vi har gitt han så gir deg meg ikke akkurat lyst til å gi mer fordeler til Tesla. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Har vært skeptisk til at Tesla har så få servicesteder. Det ser en nå hvilken følger det får. Hvor mange steder kan en egentlig ta service eller få reparert sin Tesla? Nå er det over 25 000 Teslar som ruller på veiene i hele Norge vil jeg tro. Hvor mange steder utenom Oslo,Bergen og Trondheim har slike verksted for Tesla? Noen som vet?

Det er 11, pr i dag. Men så har de jo partnere da.

Jaha så det er andre som kan reparere på Teslaen? Hvem da? Ser jo påstander her at det kun er Tesla selv som kan skru på de bilene. Stemmer ikke det alså?

Lenke til kommentar

 

Jaha så det er andre som kan reparere på Teslaen? Hvem da? Ser jo påstander her at det kun er Tesla selv som kan skru på de bilene. Stemmer ikke det alså?

 

Tesla bruker jo partnere for deler av arbeidet, som glass reparasjon osv. Dette er jo verksted godkjent av Tesla. 

Når Tesla har såpass stor problemer så kan en jo lure på hvorfor de ikke inngår samarbeid med de verksteder som har ledig kapasitet. Kan da ikke tenke meg at de bilene er så mye mer avansert enn andre nye biler. Det ville Tesla tjene mye på iallefall for sånn det er nå så kan det gå ille hvis dette baller på seg enda mere. Hjelper ikke mye med ett nytt større servicesenter på Karihaugen hvis det i årene som kommer tas inn flere 10 000 nye Teslaer. God service er første bud

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Tesla har såpass stor problemer så kan en jo lure på hvorfor de ikke inngår samarbeid med de verksteder som har ledig kapasitet. Kan da ikke tenke meg at de bilene er så mye mer avansert enn andre nye biler. Det ville Tesla tjene mye på iallefall for sånn det er nå så kan det gå ille hvis dette baller på seg enda mere. Hjelper ikke mye med ett nytt større servicesenter på Karihaugen hvis det i årene som kommer tas inn flere 10 000 nye Teslaer. God service er første bud

Tror du glemmer at det ikke hjelper Tesla å ha samarbeid med flere verksted om de verkstedene heller ikke får deler. Mobile verksted, flere mekanikere, større verksted. Ingen av de gir flere deler. Men det viktigste for Tesla nå er å nå delmålene for å ikke synke på børsen og bli nedgradert igjen. Det har de ikke råd til. Så da må det lages biler, om folk da må vente over et halvt år på deler så kan det så være.

 

Det gir definitivt mening fra Tesla sitt perspektiv i forhold til å klare seg som selskap, men det er jo noe kunder bør tenke over før de kaster seg entusiastisk på "eventyret". Generelt er det ikke bra om du bruker slike ord for å forsvare ditt valg av bil. Men folk må nå få lov å kjøpe hva de vil av hvilke grunner de vil da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Selvmord? Nissan, som har en bilorganisasjon og ikke definerer seg som en teknologibedrift, som Tesla gjør, har "spydd ut" over 300 000 Leaf og nærmer seg en halv million med stormskritt. Det fungerer knirkefritt. Grunnen til at de andre ikke spyr ut elbiler er pga lite salg på verdensbasis. Tesla har valgt å lage elbiler, men har ingen organisasjon for kvalitetskontroll, delelager, ettermarked, telefoninfrastruktur, alt er bare kaos, kaos og det tar mange år å ordne opp i et slikt kaos, om det overhodet er mulig. Jeg er så sikker på at de går konkurs at jeg har begjært kjøpet hevet på min bil, som har stått på verksted i måneder og ventet på deler.

Og der var den mannen tilbake. Buhu. Hvorfor ikke være i det minste litt redelig. Du slakter Tesla fordi du har hatt en dårlig erfaring. Tydeliggjør at det er din personlige erfaring. Jeg personlig, registrerer din erfaring. Jeg er sikker på at du ikke er alene. Men faktum er at inntrykket de fleste har, skiller seg kraftig fra ditt. Jeg har minst like mye erfaring som deg. Jeg har bare gode erfaringer.

Så vær litt edruelig.

Og ja, ting kunne vært bedre, med bilene, med organisasjonen, med økonomien. Det kan til og med være at firmaet går konkurs. Jeg tror ikke det kommer til å skje. Det vil uansett være slik at Tesla har gjort en betydelig innsats for å prege bilindustrien i årene som kommer.

Kjøp deg tysk bil neste gang. Der har du dinosaurer jeg tror kan leve på lånt tid om få år.

Du skjønner ikke problemstillingen. Du sier du har gode erfaringer? Hva har det med saken å gjøre? Så lenge du har kjørt problemfritt har du selvsagt gode erfaringer. Vi snakker her om alle problemene som har oppstått hos alle de som faktisk har problemer. Og det har avslørt at Tesla

1. Ikke har delelager

2. Ikke har et fungerende telefonsystem

3. Osv

Verden er for de fleste ikke svart/hvit. Men det virker på bashingen din som om du lever i det mørkeste mørket.

Tesla har skåret skyhøyt i år etter år på kundetilfredshet. Du må gjerne benekte fakta. Det kler deg uansett dårlig. Om bil-livet gir deg så utrolig dårlig livskvalitet som det virker som ut fra det du skriver, så kvitt deg med bilen. Kjøp Toyota. Da trenger du ikke bekymre deg for noenting. Det er biler som kjører deg dit du vil uten problem.

Jeg er uansett drittlei din ensidige fremstilling som gir inntrykk av at du representerer en stor mengde mennesker.

I tillegg presterer du å forsøke å nekte folk å komme med en annen mening i en nyere tråd. Wow. Hvor hinsides feig kan man være ?

Lenke til kommentar

Alltid litt risiko å være først ute på nye dingser.

 

Hjelper vel med økt konkurranse som kommer mot slutten av året og framover.

 

Og da snakker vi ikke om nybegynnere, men derimot selskaper som har mange hundre års erfaring til sammen, samt logistikk, verksteder og delelager på plass.

 

Som Møller Bil som hadde nesten like mange klager , har 4000 ansatte og snart 100 års erfaring?

Lenke til kommentar

Som Møller Bil som hadde nesten like mange klager , har 4000 ansatte og snart 100 års erfaring?

Så har også Møller en del flere biler på veiene:

 

Antall registerte:

Tesla: 26.543 (kilde: teslastats.no)

VW / Audi / Skoda (under 4 år) per 31.12.17: 122.795 (kilde: SSB)

 

Møller hadde 2.988 ansatte i Norge per 31.12.17 (kilde: årsrapport 2017).

Lenke til kommentar

Lenken din fungerer ikke. De 2.988 jeg oppgav jobber for Møller Mobility Group i Norge, dvs. den delen av konsernet som driver med norsk bilsalg. De 4.300 som NRK har oppgitt inkluderer også ansatte i Sverige (663) og Baltikum (694).

 

Vil anbefale å ta en titt i årsrapporten for 2017. All informasjon i årsrapporten er for øvrig revidert av PwC.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...