Gå til innhold

Åtte måneder etter at han bestilte service, ble Christians Tesla endelig klar for henting


Anbefalte innlegg

Skulle likt å se kilder på det og. Tviler på at det er dårlig betalt å jobbe for Tesla, med mindre det er selgerjobb som sikkert går på provisjon på ett eller annet vis. 

Tesla ligger lønnsmessig et godt stykke under konkurrentene. Dette er selvfølglig ikke info som er offentlig, noe som ville ha vært uhørt. Så vidt jeg vet har ikke Tesla-ansatte fremdeles ikke bonusordninger (med unntak av selgere og enkelte ledere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok at mange ikke opplever problemer med Teslaen sin, men for å sette det i sammenheng: mange kjører rundt i Hyundai, Kia og andre asiatiske biler uten å vite bedre.

 

Jeg mener det er viktig å belyse dette åpenbare problemet Tesla-eiere har med bilene sine. Hvis man ikke har en spesiell tilhøret til Tesla, så er det uholdbart å måtte vente 2 måneder(!) på en stakkarslig AC-kompressor (som Tesla sikkert kjøper av en kjent underleverandør som Bosch eller lignende uten leveringsproblemer).

 

Det er viktig å belyse fordi da vil folk som ikke er fanboys av Tesla ha et bedre vurderingsgrunnlag når de skal kjøpe bil. Jeg skulle gjerne vært med på Tesla-reisen, men ikke nå som jeg vet at byggekvaliteten er på nivå med gamle asiabiler og servicenivået er så langt etter europeiske bilprodusenter som det beskrives i media. Jeg ville vært mer irritert av å kjøpe en Tesla og finne ut av dette i etterkant, enn å velge å ikke kjøpe Tesla og irritere meg over at jeg ikke får en familieelbil enda.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan skoletid du hadde og om du fullførte ungdomsskolen det vet jeg ikke. Men det virker som du insinuerer at Tesla taper penger på bilene de selger. For å hjelpe deg litt. Tesla taper ikke penger på å selge biler. De tjener penger på å selge biler. 

 

At regnskapet går i rødt skyldes jo ikke avansen per solgte bil, det skyldes at Tesla er blant markedets yngste bil produsent. Det betyr at nå og i mange år fremover vil det være behov for investeringer i produksjonskapasitet. 

 

Det er jo en grunn til at mange velger å kjøpe Tesla aksjer selv om regnskapet går i rødt. Og det er fordi Tesla har gode marginer på bilene de selger. For at regnskapet skal vise overskudd må de få opp kapasiteten i produksjonen. Det krever investeringer, både i produksjonslinjer, bygg og annen infrastruktur. De pengene som investeres i økt produksjon de pengene er jo ikke tapt. Regnskapsmessig avskrives de ihht til regelverket men den kapitalen som brukes på infrastruktur sørger jo for at kapasiteten øker og dermed øker også omsetningen. Den dagen omsetningen er stor nok til å dekke løpende utgifter og kapitalutgifter så blir det overskudd. 

'Hvordan skoletid?' Litt dristig å kristisere noen med en slik ortografi.

 

Tesla har ganske gode bruttomarginer for Model S og X, men kun når man utelater FoU. Selskapet gikk faktisk med tap før R&D i Q1. Tesla har markant høyere SG&A sammenlignet med konkurrentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du noe tall hvor mye de tjener pr bil?

 

Det regnestykket må være veldig interessant, for som artikkelen viser så har de nok problemer med bilene, og kostnaden fra den må vel regnes inn et eller annet sted her det også.

 

Tesla selv velger jo å lage utfordringer de kunne klart seg uten, sånn som falcondørene eller hva det kalles, som ikke bare er en kostbar gimmick, de har hatt mye problemer med de, samt det tok lang tid før X kom i produksjon, noe dørene hadde litt av skylda i, de måtte faktisk bytte leverandør et stykke uti prosessen.

 

Blir iallefall spennende og se hvordan Porsche klarer dette, ikke bare er de blant de med lite feil på bilene, de er også på topp når det kommer til inntjening pr solgte bil.

 

 

Har ikke tall på stående fot, men det har vært skrevet endel om akkurat dette. Så det bør være greit å google. Til tross for at Tesla har svært gode marginer per solgte bil sammenliknet med de fleste andre bilprodusenter så er regnskapet i rødt. Men det er jo ingen logisk brist i det. Det betyr bare at det koster mer å utvide produksjon og gjøre klar for neste fase enn inntektene dagens salg gir. Så det er planlagt og svært godt kommunisert til investorer at det vil være røde tall men at du jobber mot måloppnåelse for økt produksjon og at økt produksjon vil gi overskudd i regnskapet når bare investeringene i produksjonsutstyr og annen infrastruktur er unnagjort. Men likevel så virker det ikke som om det klarer å få traction i all støyen fra alle de som spår en konkurs hos Tesla. Det vises blant anne til at VW tjener milliarder tross bøter og tapt omdømme grunnet dieselgate og dette brukes blant annet som inntekt for at Tesla er nær skifteretten. 

 

Ja VW tjener grådig bra. Og det er jo fint for dem. De har en lang historie som bilprodusent og har utviklet teknologi og en portefølje av mer eller mindre robuste motorer som de håper skal vare noen uten for mye R&D går ut til å utvikle nye eller andre drivlinjer. Slik er det for de fleste produsenter av fossilbiler. De har tunge investeringer bak seg i motorer, gearkasser, kompliserte og kostbare måter å rense avgassen på. De ønsker selvsagt maksimal profitt fra disse investeringene før de hopper på el-bil produksjon i full skala. 

 

At Tesla har hatt litt trøbbel underveis er helt naturlig, innen finans så er det kjent som voksesmerter. Om jeg husker det skal jeg ta en runde i morgen tidlig å finne noen konkrete tall på avanse per solgte bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

'Hvordan skoletid?' Litt dristig å kristisere noen med en slik ortografi.

 

Tesla har ganske gode bruttomarginer for Model S og X, men kun når man utelater FoU. Selskapet gikk faktisk med tap før R&D i Q1. Tesla har markant høyere SG&A sammenlignet med konkurrentene.

 

Om jeg fremstod som frekk så beklager jeg det. Var ikke meningen. Det var ment som skrå kommentar til hans kommentar om at også de uten fullført ungdomsskole skjønner at Tesla taper penger på hver solgte bil el noe sånt. Og det stemmer jo ikke. Tesla taper ikke penger på hver solgte bil. De tjener penger på hver solgte bil. Og det er ingen motsetning mot å tjene penger og ha røde tall som hos Tesla, sålenge det finnes en forklaring. De røde tallene skyldes bare kostnadene med skalering osv. 

 

At Tesla har høye FoU kostnader er jo naturlig, de er et 10 år gammelt selskap som startet helt fra scratch. At de går med tap og røde tall i regnskapet er jo ikke noe investorene er overrasket over. De skjønner jo at det koster å investere i infrastruktur, skalere opp produksjon og få på plass en organisasjon som kan håndtere den økte produksjonen de er i gang med. Og Tesla vil gå i rødt en stund til. Og det er helt greit sett fra en investors side. For de ser jo at det skaleres opp og at kapitalutvidelsene har gått til nettopp det. Alt går etter planen mao, ja bortsett fra noen voksesmerter men det er jo også forståelig og heller ikke uventet. 

 

Det er veldig mange som leser en tabloid overskrift i avisene når det presenteres kvartalrapporter fra Tesla der det er røde tall og negativ drift. Uten å tenke på hvorfor det er slik, at Tesla akkurat nå i skaleringsfasen faktisk må bruke penger på infrastruktur etc. Og det har jo avisene også sett, at Tesla nyheter generer klikk og store inntekter. Så de fete typene de brukes på å informere om TAPENE til Tesla. Og leser man kun det så er det lett å få inntrykk av at det er svolt ihel, havrelefse og strieskjorte hos Tesla. Det er det altså ikke. Tesla taper ikke penger, Tesla investerer penger. Og om et år eller tre så vises det nok i regnskapet også. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke tall på stående fot, men det har vært skrevet endel om akkurat dette. Så det bør være greit å google. Til tross for at Tesla har svært gode marginer per solgte bil sammenliknet med de fleste andre bilprodusenter så er regnskapet i rødt. Men det er jo ingen logisk brist i det. Det betyr bare at det koster mer å utvide produksjon og gjøre klar for neste fase enn inntektene dagens salg gir. Så det er planlagt og svært godt kommunisert til investorer at det vil være røde tall men at du jobber mot måloppnåelse for økt produksjon og at økt produksjon vil gi overskudd i regnskapet når bare investeringene i produksjonsutstyr og annen infrastruktur er unnagjort. Men likevel så virker det ikke som om det klarer å få traction i all støyen fra alle de som spår en konkurs hos Tesla. Det vises blant anne til at VW tjener milliarder tross bøter og tapt omdømme grunnet dieselgate og dette brukes blant annet som inntekt for at Tesla er nær skifteretten. 

 

Mesteparten av investeringer balanseføres. Det er kun avskrivninger og ev. nedskrivninger som havner i resultatet. Spørs om Tesla må ta store nedskrivninger i år pga. feilslått automatisering.

 

Den øverste har 2016-tall:

 

29165905-14953732460222085.jpg

 

29165905-14953734153976471.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det var jo det jeg sa jo. At Tesla har høye FoU kostnader er jo naturlig, de er et 10 år gammelt selskap som startet helt fra scratch. At de går med tap og røde tall i regnskapet er jo ikke noe investorene er overrasket over. De skjønner jo at det koster å investere i infrastruktur, skalere opp produksjon og få på plass en organisasjon som kan håndtere den økte produksjonen de er i gang med. Og Tesla vil gå i rødt en stund til. Og det er helt greit sett fra en investors side. For de ser jo at det skaleres opp og at kapitalutvidelsene har gått til nettopp det. Alt går etter planen mao, ja bortsett fra noen voksesmerter men det er jo også forståelig og heller ikke uventet. 

 

Det er veldig mange som leser en tabloid overskrift i avisene når det presenteres kvartalrapporter fra Tesla der det er røde tall og negativ drift. Uten å tenke på hvorfor det er slik, at Tesla akkurat nå i skaleringsfasen faktisk må bruke penger på infrastruktur etc. Og det har jo avisene også sett, at Tesla nyheter generer klikk og store inntekter. Så de fete typene de brukes på å informere om TAPENE til Tesla. Og leser man kun det så er det lett å få inntrykk av at det er svolt ihel, havrelefse og strieskjorte hos Tesla. Det er det altså ikke. Tesla taper ikke penger, Tesla investerer penger. Og om et år eller tre så vises det nok i regnskapet også. 

Jeg skrev at også at Tesla gikk med tap før FoU, primært pga. høye SG&A (adm.kostnader, salg, etc.). Men glem resultatet for en stund og ta en titt på balansen, arbeidskapitalen og kontantstrømmen. Det er sjokkerende lesning, og faktisk det som investorerer og analytikere er mest opptatt av.

 

cashflow.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alltid like skremmende å se hva følgere av en religion blindt godtar og forsvarer. Minner meg ganske mye om tilhengere av en viss mobilprodusent. Merkelig nok er det mange av de samme som er fanatiske tilhengere av begge  produsenter. Skremmende.

 

Det handler ikke om å være fanatisk, men heller forståelsesfull og litt naiv med vilje. At noen har både Tesla og iPhone er nok ikke veldig relevant.

 

Det er mange teslaeiere som er missfornøyde, og mange av disse har nok også en iPhone. Men så er det også de som ser på tesla som mer enn bare en hvilken som helst bil de har kjøpt, noe som representerer et enormt skifte, et veiskille om du vil. Ikke bare er disse bilene, selskapet og ikke minst ansiktet bak dem unike, men de representerer for mange noe viktig. Underdogen som endret verden. Samtidig kan man ha forståelse for at man ikke bygget Rom på en dag.

 

Dette kan, og bør ikke vare evig så klart.

 

Minner det mye om Apple med tanke på hype? Ja. Men jeg synes dette er en langt viktigere utvikling som betyr mye mer og fortjener mer goodwill enn iPhone. Ganske enkelt fordi jeg selv har jobbet i bransjen selv og vet litt om hva som skal til for å etablere et fungerende serviceapparat, og Tesla er et veldig ungt merke.

Lenke til kommentar

Jeg skrev at også at Tesla gikk med tap før FoU, primært pga. høye SG&A (adm.kostnader, salg, etc.). Men glem resultatet for en stund og ta en titt på balansen, arbeidskapitalen og kontantstrømmen. Det er sjokkerende lesning, og faktisk det som investorerer og analytikere er mest opptatt av.

 

cashflow.png

 

 

Vel sjokkerende bør det jo ikke være. Tesla har jo vokst siden den gang de kun hadde model s, både organisasjonen men også i produksjonskapasitet. De har bygget GigaFactory og har fått på plass en ny produksjonslinje for Model 3 samtidig som produksjon av model S og X har pågått. Veksten i produksjon og kostnader har dermed ikke vært linjær og grafene du viser til er vel nærmest som forventet. Nå sa vel Musk tidligere i vår at det ikke var behov for ytterligere kapitalutvidelser i år, så får vi se om det stemmer. 

 

Er usikker på om det er investorene som er sjokkert eller alle de som forsøker å påvirke markedet som "er sjokkert". Det er jo endel som har mye å hente på at Tesla ikke skal klare dette. Ikke bare de som evt. shorter aksjen men det kan være konkurrenter, eller andre som mener utviklingen mot BEV kjøretøy endrer markedet for fort. Tenk på hvor stort markedet er for feks underleverandører til fossilbiler. Der har noen selskaper jobbet seg til en temmelig unik posisjon som underleverandør på tvers av merker og har nå flere tiårs posisjonering som motivasjon for å forsøke å disrupte el-bil produksjonen. For om BEV kjøretøy virkelig kan snu opp ned på en hel bransje slik det ser ut nå, hvor står da disse underleverandørene? Da har kanskje satset hardt på teknologi som innsprøytning, turbo, luftmengdemålere, etc. Og ønsker nok at bilbransjen fortsetter slik den har gjort i alle år. En for rask overgang til BEV vil jo bety at de må jobbe seg inn på et område der de per idag kanskje ikke har særlig dybdekunnskap eller teknologi og dermed ikke har noe spesielt som setter dem i en unik posisjon. 

 

Nå har det jo vært hintet at med dagens produksjonstakt så skal Tesla være i posisjon til å klare å snu trenden så vi får se hva tallene for Q4 2018 sier. Fasiten tenker jeg vi ser om et års tid. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla kunne nok valgt en litt smalere sti enn de har gjort. Det å forsøke å være ledende på feks "autopilot" koster nok endel i FoU midler. Det er jo andre som også jobber med dette, og Tesla har jo flagget dette høyt siden de startet. Bare analysene av data fra solgte biler må jo være noe som binder opp betratlige mengder kapital, både finansiell og mental kapasitet. Så valgte de jo disse falcon dørene på model x. Det sikret Tesla massiv spalteplass, men kostet jo både i FoU og tilbakekallinger, etc.

 

Samtidig så må en jo si at dersom de skulle gå fra rødt til sort allerede mot slutten at året så betyr jo ikke det noe særlig. Skulle det derimot vise seg å bli behov for ytterligere kapitalutvidelser selv om Musk har hevdet det motsatte så blir det nok ny runde med pepper og negativ omtale. Og da kommer nok disse grafene til å granskes ytterligere. 

 

Jeg heier på Tesla for det de gjort i løpet av sine 10 første år. El bil har gått fra å være særdeles smalt og noe som kun passet for de virkelig dedikerte til å bli noe som langt flere kan akseptere, spesielt om det politisk legges inn økonomiske incentiver på eierskap av elektriske biler. Når Tesla startet opp så drev vi fortsatt å forsøkte å få det til med Think. En stygg og ubrukelig bil uten kjøreegenskaper, praktisk plass eller noe snev av fun-factor. Toyota rulet på hybrid og de fleste av oss kunne ikke tro at det ville være mulig å kjøre hundrevis av kilometer i 7 seters familiebil med sportsbilakselerasjon drevet av "laptop batteri".

 

Nå vet vi at selv Toyota sikter mot BEV. Leaf er alt en suksess og Koreanerne satser også kraftig på BEV. Selv tradisjonelle fossilmerker som Jaguar har nå BEV modell. Og langt flere kommer etter. Hvor er vi om 3 år? Eller 5? Begynner kanskje dieseltåka å lette i storbyene da?  

 

Tesla har allerede vært en suksess i mine øyne, om ikke annet så Tesla vist at nytenkning er mulig og at det går an å kjøre bil med nullutslipp. Om Tesla kommer kjapt nok fra rødt til sort til å tilfredsstille investorer og kritiske røster det må vi nesten bare ta tiden til hjelp for å se. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Alltid litt risiko å være først ute på nye dingser.

 

Hjelper vel med økt konkurranse som kommer mot slutten av året og framover.

 

Og da snakker vi ikke om nybegynnere, men derimot selskaper som har mange hundre års erfaring til sammen, samt logistikk, verksteder og delelager på plass.

 

Gjett hvorfor disse selskapene ikke spyr ut elbiler.

De vet at det er selvmord..

Sier du det? Den tyske finansministeren har nettopp gitt bilindustrien klar beskjed om å bygge Elbiler eller dø ut.

https://www.reuters.com/article/us-germany-emissions-autos/german-minister-to-carmakers-invest-in-electric-cars-or-lose-out-idUSKBN1HN0CB

Lenke til kommentar

 

Hvordan skoletid du hadde og om du fullførte ungdomsskolen det vet jeg ikke. Men det virker som du insinuerer at Tesla taper penger på bilene de selger. For å hjelpe deg litt. Tesla taper ikke penger på å selge biler. De tjener penger på å selge biler. 

 

At regnskapet går i rødt skyldes jo ikke avansen per solgte bil, det skyldes at Tesla er blant markedets yngste bil produsent. Det betyr at nå og i mange år fremover vil det være behov for investeringer i produksjonskapasitet. 

 

Det er jo en grunn til at mange velger å kjøpe Tesla aksjer selv om regnskapet går i rødt. Og det er fordi Tesla har gode marginer på bilene de selger. For at regnskapet skal vise overskudd må de få opp kapasiteten i produksjonen. Det krever investeringer, både i produksjonslinjer, bygg og annen infrastruktur. De pengene som investeres i økt produksjon de pengene er jo ikke tapt. Regnskapsmessig avskrives de ihht til regelverket men den kapitalen som brukes på infrastruktur sørger jo for at kapasiteten øker og dermed øker også omsetningen. Den dagen omsetningen er stor nok til å dekke løpende utgifter og kapitalutgifter så blir det overskudd. 

'Hvordan skoletid?' Litt dristig å kristisere noen med en slik ortografi.

 

Tesla har ganske gode bruttomarginer for Model S og X, men kun når man utelater FoU. Selskapet gikk faktisk med tap før R&D i Q1. Tesla har markant høyere SG&A sammenlignet med konkurrentene.

Er det mulig å få det på norsk?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Alltid litt risiko å være først ute på nye dingser.

 

Hjelper vel med økt konkurranse som kommer mot slutten av året og framover.

 

Og da snakker vi ikke om nybegynnere, men derimot selskaper som har mange hundre års erfaring til sammen, samt logistikk, verksteder og delelager på plass.

Gjett hvorfor disse selskapene ikke spyr ut elbiler.

De vet at det er selvmord..

 

Sier du det? Den tyske finansministeren har nettopp gitt bilindustrien klar beskjed om å bygge Elbiler eller dø ut.

https://www.reuters.com/article/us-germany-emissions-autos/german-minister-to-carmakers-invest-in-electric-cars-or-lose-out-idUSKBN1HN0CB

 

Det er EU som tvinger bil produsentene over på strøm. Jeg leste en artikkel som viste utslippet på en del bil modeller samt snittet til hver bilprodusent, men jeg klarer ikke å finne den igjen.

 

Uansett. Les denne artikkelen og legg merke til kravet fra og med år 2021. 95g/km. Søk så opp hva de forkjellige bilene klarer i dag. Så leser en punktet som omhandler penalty payments. Det er bot per bil solgt og den øker for hvert gram over 95. Dette blir det enorme summer av. Det fremstår som vanskelig å redusere utslippene fra dagens otto motor da de allerede er ganske avanserte og har blitt finpusset på i flere mannsaldre.

 

https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en

 

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/analysis-how-will-car-makers-meet-new-co2-laws

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

 

Alltid litt risiko å være først ute på nye dingser.

 

Hjelper vel med økt konkurranse som kommer mot slutten av året og framover.

 

Og da snakker vi ikke om nybegynnere, men derimot selskaper som har mange hundre års erfaring til sammen, samt logistikk, verksteder og delelager på plass.

 

Gjett hvorfor disse selskapene ikke spyr ut elbiler.

De vet at det er selvmord..

Selvmord? Nissan, som har en bilorganisasjon og ikke definerer seg som en teknologibedrift, som Tesla gjør, har "spydd ut" over 300 000 Leaf og nærmer seg en halv million med stormskritt. Det fungerer knirkefritt. Grunnen til at de andre ikke spyr ut elbiler er pga lite salg på verdensbasis. Tesla har valgt å lage elbiler, men har ingen organisasjon for kvalitetskontroll, delelager, ettermarked, telefoninfrastruktur, alt er bare kaos, kaos og det tar mange år å ordne opp i et slikt kaos, om det overhodet er mulig. Jeg er så sikker på at de går konkurs at jeg har begjært kjøpet hevet på min bil, som har stått på verksted i måneder og ventet på deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hjelper vel med økt konkurranse som kommer mot slutten av året og framover.

Ja, det var det da. Så langt har de fleste konkurrentene problemer med å levere, med unntak av Nissan (som har opp til fem måneder ventetid). Det blir hele tiden snakket om "Tesla killers" uten at det helt ser ut til å være noe i det.

 

Forhåpentligvis kommer det noe som gir mer direkte konkurranse. Men så langt er det mye løfter og lite produksjon. Det er tydeligvis ikke så enkelt å produsere elbiler likevel.

Ikke så enkelt å produsere elbil? Årsaken til at de andre ikke produserer elbiler er fordi de tjener mer på å produsere bensinbiler. Det er nøyaktig samme prosess mer eller mindre å produsere elbil vs bensinbil. Elbil har mange færre deler og er dermed enklere å produsere. De produserte elbiler for over hundre år siden, da var mesteparten av bilene som ble produsert elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at mange ikke opplever problemer med Teslaen sin, men for å sette det i sammenheng: mange kjører rundt i Hyundai, Kia og andre asiatiske biler uten å vite bedre.

 

Jeg mener det er viktig å belyse dette åpenbare problemet Tesla-eiere har med bilene sine. Hvis man ikke har en spesiell tilhøret til Tesla, så er det uholdbart å måtte vente 2 måneder(!) på en stakkarslig AC-kompressor (som Tesla sikkert kjøper av en kjent underleverandør som Bosch eller lignende uten leveringsproblemer).

 

Det er viktig å belyse fordi da vil folk som ikke er fanboys av Tesla ha et bedre vurderingsgrunnlag når de skal kjøpe bil. Jeg skulle gjerne vært med på Tesla-reisen, men ikke nå som jeg vet at byggekvaliteten er på nivå med gamle asiabiler og servicenivået er så langt etter europeiske bilprodusenter som det beskrives i media. Jeg ville vært mer irritert av å kjøpe en Tesla og finne ut av dette i etterkant, enn å velge å ikke kjøpe Tesla og irritere meg over at jeg ikke får en familieelbil enda.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tesla S i 4 år og Tesla X i 1 år, og har derfor litt fartstid og erfaring med Tesla over tid.

 

Sånn jeg opplever det hadde Tesla i starten gode ambisjoner om å skape noe nytt og bra: den broblemfrie bilen. Og hvis det var noe, kunne jeg enten svippe innom, sette opp en rask avtale eller bestille frem i tid for å fixe avvik. Dette har blitt gradvis dårligere og dårligere og dårligere og..... Nå svarer de ikke på telefonen, besvarer ikke e-mailer, ringer ikke tilbake på melding på svareren, besvarer ikke beskjeder på web-siden og holder ikke det de lover. I begynnelsen av mai, etter ca 10 ulike forsøk på å få kontakt med dem måtte jeg reise innom (med bilen som det var sikkerhets-feil på) og fysisk stå der til de ville sette opp time. Det kunne de heller ikke, måtte kontakte meg innen uka, umulig der og da. I forrigårs kom svaret (ikke 2 dager etter, men 2,5 måneder), og svaret var at jeg fikk time i september. Altså ca 5 måneder etter at feilen oppsto.

 

Men dette var da ingenting. Forrige gang tok det over 6 mnd. etter mye (MYE!) masing og press fra min side, ljuging og unnamanøver fra deres side. Før det igjen skulle jeg være føre var i november og rette to enkle vinterproblem. Den første timen jeg kunne få var i mars!!! Altså ETTER at vinteren var over!!

Sånn har de drevet på i flere pr. Og det blir bare VERRE!

 

Så til alle som vurderer Tesla: Tesla er en strålende bil. Men opplevelsen blir dessverre ødelagt av Tesla Norge AS som stinker!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når Tesla nå begynner å si at de ikke "kommenterer enkeltsaker" da vet vi at disse problemene er kommet for å bli og at de høyst sannsynlig blir mye verre. Mye, mye verre. De har ikke engang delelager i Europa, selv om et par personer i Norge, uvisst hvorfor, insisterer på at Tesla har delelager i Moss. Ingen har sett det, ingen vet hvor det er. Og Tesla-ansatte "har ikke lov til å uttale seg". Nei, dette er jeg ett hundre prosent sikker på går rett mot konkurs, og håper jeg får hevet kjøpet via Forbrukerrådet på min bil som har stått måneder på verksted, før det er for sent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...