Gå til innhold

Kontroversiell lov nedstemt i EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så bra. Vi får bare håpe at det ikke begynner slik som i USA der man må leke whac-a-mole med rider bills helt til de klarer å snike det gjennom Won't Somebody Please Think of the Children Act of 2018. Nett nøytralitet er vanskelig å bevare, og jeg håper demokratiet fungerer i EU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig litt usikker på hvor jeg står i denne saken...

 

På den ene side mener jeg det er rettferdig at artister og lignende tjener penger på det de lager. Og dersom disse selskapene som står bak uansett bruker enorme ressurser på å forsøke å stenge ned mest mulig som bryter de lovene og reglene som ligger til grunn, samt at plattformene også legger til rette for dette, så ser jeg ikke det prinsipielle problemet med å legge inn noe som faktisk sørger for at disse lovene og reglene faktisk blir overholdt?

 

På den andre siden er det fort en slippery slope, og om man gjør det med dette, legger man da presedens for andre retninger som vil gjøre det samme, som i stedet ender med lovlagt sensur?

 

Ellers ser jeg også et rent praktisk problem med dette... For eksempel burde det vel være problemfritt å drive film- og musikkanmeldelser, men det er enkelt å se for seg at det vil være langt vanskeligere med et slikt filter, noe som vil være negativt for alle involverte...

Lenke til kommentar

Problemet med denne loven - slik jeg tror det ville ha utartet seg i praksis om den ble vedtatt - er kostnaden med å implementere denne funksjonen.

 

De store klarer selvfølgelig dette i en håndvending, men hva om noen driver et lite forumnettsted for ettellerannet som noen entusiaster samler seg rund for å diskutere? Jeg tror de ville ha følt den klamme hånden fra overmakten stramme seg til  - helt til de ikke ville hatt annet valg enn å legge ned. Det ville ha vært et demokratisk problem.

Lenke til kommentar

Det er skremmende at 278 personer med makt til å avgjøre verdens skjebne på nett ikke forstår de alvolrlige utilsiktede implikasjonene artikkel 13 vil medføre i praksis. Den delen rettighetsinnehavere ønsker å få bukt med (piratkopiering/piratstreaming) utgjør kun en promille av hva artikkel 13 vil forandre på, og de som virkelig vil dele materiell vil uansett benytte VPN og peer 2 peer teknologi.

 

Artikkel 13 vil i praksis og i hovedsak gå utover helt enkel "fair use" tilfeller, alt fra memes til å vise et kort klipp av en annen video redaksjonelt vil bli forbudt. Å rapportere, journalistikk, humor som belager seg på observasjoner av omverdenen vil plutselig koste dyre penger for enhver, å være Youtuber feks der man starter med lite/ingen midler vil bli tilnærmet umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers ser jeg også et rent praktisk problem med dette... For eksempel burde det vel være problemfritt å drive film- og musikkanmeldelser, men det er enkelt å se for seg at det vil være langt vanskeligere med et slikt filter, noe som vil være negativt for alle involverte...

Spill og film-anmeldelser, "let's play", strømming av spill, musikk-cover,parodier, all video med opphavsbeskyttet musikk i bakgrunnen fra radio osv, memer, alt slik vil bli fanget opp i søppelfilteret. Det eksisterer ingen teknologi som skiller mellom fair use og ikke, og det kommer ikke til å eksistere heller. Det er en ønsketekning.

 

Alt EU har svart på kritikken om dette er at "man kan klage på automatiske slettingen". Nei, det kan man ikke. Om du prøver å klage til f.eks Youtube får du en mail etter 14 dager der de ber deg dra til helvete på advokatspråk.

 

At det er så mange i EU parliamentet som faktisk mangler såpass mye mental kapasitet at de tror dette er bra, eventuelt er korrupt nok til å bli kjøpt, viser at vi absolutt ikke bør gi EU noe mer makt. Til og med Trump administrasjonen hadde ikke funnet på noe så idiotisk som dette.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Paul McCartney er for? Why the fuck?

"De håper en omskrevet versjon av loven vil kunne komme frem til en «fair» avtale med internettgigantene som kan sikre musikkindustriens fremtid."

 

Er vel ingen som piratkopierer musikk mer?

 

Det er ordene "sikre musikkindustriens fremtid" som får meg til å reagere. Det dreier seg i realiteten altså ikke om artistene som i all hovedsak ser lite til inntektene fra egen musikk. Paul McCartney er en dinosaur av en riking som har liten kontakt med den gemene hopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...