Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Vanskelig å kjøpe AMD når de ikke leverer. Når man i tillegg kvier seg for å kjøpe AMD på grunn av tidligere erfaringer, da står man ikke med så mange valg.

Leverer? De har da klart å holde seg ganske relevant opp til nyere tid.

 

Hvilke tidligere erfaringer?

Nvidia har da nok av blundere som burde gitt nok av dårlige erfaringer.

MX150 (2 kort med forskjellig ytelse under samme navn) og GT 1030 (DDR4) grenser til svindel.

 

Eller hva med denne?

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/1004378/why-nvidia-chips-defective

 

The defective parts appear to make up the entire line-up of Nvidia parts on 65nm and 55nm processes, no exceptions. The question is not whether or not these parts are defective, it is simply the failure rates of each line, with field reports on specific parts hitting up to 40 per cent early life failures. This is obviously not acceptable.

Negative saker om Nvidia er fort glemt, AMD derimot skrives i stein. AMD driverproblemer anyone? Det ryktet ser aldri ut til å dø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvordan har AMD klart å holde følge etter, ved å lansere noe så mye etter? OK ill get'ya, men det er ikke det folk ser etter :)

"nyere tid" var kanskje litt vagt. Det var vel rundt 2014 de begynte å miste grepet på ytelsen.

 

Edit:

Nvidia 8 seriens 40% feilrate i 2007 ser ikke ut til å ha gjort stort med salget i årene etter.

I 2009 ser i hvertfall alt ut til å være glemt. ;)

 

Markedsandel ~2016

https://www.techpowerup.com/228095/amd-and-nvidia-add-in-board-gpu-market-share-from-2002-to-q3-201694a2dfe2708f.jpg

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt på er hvordan man skal kunne sammenlikne ytelsen med DLSS mot uten. Hvilken form for AA kan vi være sikre på er tilsvarende i kvalitet som DLSS slik at det gir mening å sammenlikne det med? For om det gir dårligere kvalitet enn TAA som Nvidia brukte som eksempel. Så blir det jo nesten som å sammenlikne med Preset "Very High" mot "Ultra". Rett og slett ikke epler mot epler.

Når de snakker om "ground truth", som jo er de bildene man rendrer ut fra spillmotoren som skal være best mulig, som supercomputeren skal "tygge på" så snakket de om 64 sample AA. Det er rett og slett snakk om en render, og ikke noe man noensinne ville sett i sanntid i spill. 

 

For å si det slik. Når jeg rendrer bilder til sluttbrukerene mine, så ligger jeg på max 10 sample AA (Lanczos) i mine 4K rendere. DLSS er rett og slett et langt nivå over hva TAA greier å gjøre. Ikke minst pga AA den gir, men også pga bildene som vi ender opp med, slutter å f.eks ha tearing. Noe som jo er nydelig. 

 

Har man nok samples, så vet DLSS rett og slett hvordan bakgrunnen ser ut, før man har vist den hele bildet - det er jo ihvertfall teorien. Den sammenligner ikke pixler seg i mellom, men pixler fra hukommelse omtrent, og derifra kjapt ser forskjell mellom FG og BG. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

 

Om man ser hva outputen er etter en runde med RT, så er det EKSTREMT noisy. Jeg har aldri sett en denoiser som ville klart å pynte opp det bilde som vi ser der opp til reslutatet, og ikke minst i sanntid når man tenker på at hvert bilde må "ligne" hverandre for å ikke skape artifacts i bevegelige bilder. 

 

Lurer på om DLSS er noe man får til media-produksjon etterhvert. Det er ihvertfall første gangen jeg har vært misunnelig på noe fra gaming-siden som jeg har ønsket jeg hadde tilgjengelig til vanlige rendre på jobb. Spørsmålet er vell hvor mye ressurser og tid det ville tatt å trene opp en lokal database for hver scene man har som man har tenkt å rendre animasjoner i. 

 

Det som jo virkelig er imponerende her, er jo måten denoiseren klarer å gjøre bildene så like, ut fra komplett forskjellige utgangspunkt når man ser hvor mye det faktisk flickrer der fra RT passene. 

 

For å finne "ground truth", til å trene opp DLSS for spillet, så virker det som om de bruker Path Tracing og AI denoiseren de har hatt ei god stund. Trur vanlige mannnen i gata fikk tilgang til disse for vanlige rendre som Octane og V-ray, Arnorld osv for 2 år siden ca (AI denoiseren). 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Negative saker om Nvidia er fort glemt, AMD derimot skrives i stein. AMD driverproblemer anyone? Det ryktet ser aldri ut til å dø.

Det skulle visst ha løst seg da jeg (under sterk tvil) bestemte meg for å skaffe HD5870, så feil kan man ta.

Så helt riktig, stoler ikke på at AMD har gode drivere nå heller.

 

Eneste Nvidiakortet jeg har brent meg på var GTX470, for det ble så jævlig varmt. Haha, brant meg på, varmt, get it?

Også hørtes det ut som en jetfly.

Lenke til kommentar

Hvis du mener 2014 som nyere tid så er jeg enig.

Etter at Maxwell og GTX980 kom ut har AMD ligget bak Nvidia

Føles fremdeles som nyere tid. Tiden går så fort.  :confused:

 

Det er det dummeste jeg har lest på lenge.

Herregud :D

Hvorfor det?

Kan du forklare hvorfor det er det dummeste du har hørt i hvertfall?

Mener du at forbrukeren er helt uskyldig?

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Kan du forklare hvorfor det er det dummeste du har hørt i hvertfall?

Mener du at forbrukeren er helt uskyldig?

Forbrukerne i snitt er jo uskyldige. De kjøper etter omtale og media. Er ytterst få jeg kjenner som utelukkende kjøper AMD eller nVidia. 

 

Lag noe bra, få gode reviews, også får man kundene. Enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...