Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (På 30.8.2019 den 0.00):

Jeg har kjøpt meg en laptop med OLED, og det generelle konsensus er at burn-in ikke er reell fare på de nye Samsung-panelene for laptop. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg tar enkle forhåndsregler, så bryr jeg meg ikke stort mer.

Maskinen har vært i daglig bruk, og det er fortsatt ingen antydning til burn-in.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
samco skrev (På 11.4.2020 den 19.00):

Her er det en Norsk B6 eier med NRK Logo burn in.

https://avforum.no/forum/index.php?threads/oled-og-innbrenning.549476/

Min B6 brukes ikke til TV titting nettopp av denne grunnen. Selv om rtings mener det skal urimelig mange timer med statisk bilde i testen de gjorde før det ble permanent burn-in. Men om 7er serien er mye bedre på dette en 6 serien vet jeg ikke.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har alltid brukt min til vanlig tv-titting dagen lang og ingen burn-in i det hele tatt. Er overlykkelig over at jeg valgte oled når jeg ser bildekvaliteten hos kompisene mine ?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (9 minutter siden):

Har alltid brukt min til vanlig tv-titting dagen lang og ingen burn-in i det hele tatt. Er overlykkelig over at jeg valgte oled når jeg ser bildekvaliteten hos kompisene mine ?

TV titting og spilling her (mye statiske elementer på spill). Ikke er eneste problem.

 

Og mye mer avslappende å bare plugge i og bruke tvn normalt framfor alt styret.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

TV titting og spilling her (mye statiske elementer på spill). Ikke er eneste problem.

 

Og mye mer avslappende å bare plugge i og bruke tvn normalt framfor alt styret.

Hvor lenge spiller du av gangen a?
samme spørsmål gjelder for tv titting.

jeg har lyst på OLED kvalitet, men ikke hvis TVen gir innbrenning ved pause på spill/serier på 2-3t eller film pause.

Er heller ikke interesert i å ta flere forhåndsregler slik som at jeg bekymrer meg for statiske elementer når jeg spiller i flere timer av gangen.

Så på en YT video der ene personen hadde statisk bilde på OLED i 24timer og man ser at det allerede har gitt svak innbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare sette på pause og skru av tv-en?  Må den stå på med statisk bilde? 

Dama hadde en helvetes witcher 3 periode for noen år siden. Spilte fort 3-6 timer i gangen 100+ timer på saven. Med tooltips på hele veien selvsagt ?ingen spor til innbrenning på en 65" lg c7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (15 minutter siden):

Kan du ikke bare sette på pause og skru av tv-en?  Må den stå på med statisk bilde? 

Dama hadde en helvetes witcher 3 periode for noen år siden. Spilte fort 3-6 timer i gangen 100+ timer på saven. Med tooltips på hele veien selvsagt ?ingen spor til innbrenning på en 65" lg c7.

C7 dimmer jo hele bildet nesten helt ned til av om man pauser et spill og ingenting endres. Så på gaming så funker de veldig bra☺️

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har LG og den pauses kun en time av gangen på vanlige sendinger. Om jeg hadde spilt ville jeg kanskje vurdert og ikke kjøpe oled, men siden den har spillmodus og da trolig er beregnet på spilling må vel burn-in dekkes av garanti?

Er veldig fornøyd med LG men vi har en Philips oled på hytta, og den synes jeg fargesammensetningen er mye bedre på. Litt dårligere lyd på Philipsen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 17.5.2020 den 9.28):

Jeg har LG og den pauses kun en time av gangen på vanlige sendinger. Om jeg hadde spilt ville jeg kanskje vurdert og ikke kjøpe oled, men siden den har spillmodus og da trolig er beregnet på spilling må vel burn-in dekkes av garanti?

Er veldig fornøyd med LG men vi har en Philips oled på hytta, og den synes jeg fargesammensetningen er mye bedre på. Litt dårligere lyd på Philipsen.

Usikker på om burn-in dekkes av garanti, men spilling generelt har vist seg å ha få problemer på OLED. Det er faktisk mye verre med å se på samme kanal som viser type bannere 24/7 (tenk CNN). Setter du på pause i ett spill, så vil hele bildet dimmes så lavt at du knapt ser hva som er der etter veldig kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Usikker på om burn-in dekkes av garanti, men spilling generelt har vist seg å ha få problemer på OLED. Det er faktisk mye verre med å se på samme kanal som viser type bannere 24/7 (tenk CNN). Setter du på pause i ett spill, så vil hele bildet dimmes så lavt at du knapt ser hva som er der etter veldig kort tid.

Ja, det er jo i såfall for dårlig, men her skiftes kanaler relativt ofte. Forøvrig har jo LG software som skal "rense skjermen" automatisk når den slås av. Om dette ikke virker tilstrekkelig vil det vel falle inn under garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...