Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Panasonic GZ2000 Review: OLED Picture Pinnacle

 

Denne TVen får skryt av måten den beskytter mot burn-in/ image retention i denne reviewen. For å "spoile" litt, så er påstanden her at det er en slags metallplate på baksiden av panelet her, som holder bildet kjøligere dvs på den måten kan forhindre burn-in.

 

Hvis dette etter flere omfattende tester over tid viser seg å stemme, er dette svært gode nyheter for OLED-teknologien i sin helhet.

 

Jeg er derimot forsiktig optimist. Jeg håper at dette er det som skal til for at fremtidige OLED skjermer kan egne seg til statiske bilder omtrent like bra som en standard LCD TV (TV logoer, Windows taskbar, in-game menyer osv).

 

Det er godt mulig at MicroLED er fremtiden på sikt, men det er sansynligvis mange år til de er tilgjengelige på markedet til folkelige priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt meg en laptop med OLED, og det generelle konsensus er at burn-in ikke er reell fare på de nye Samsung-panelene for laptop. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg tar enkle forhåndsregler, så bryr jeg meg ikke stort mer.

 

Det hadde ikke overasket meg om at OLED panelene til Samsung er bra på dette området, ettersom de reklamerte på sine LCD QLED TVer med "10 year burn-in guarantee" eller noe tilsvarende (muligens et stikk til LG og deres OLED paneler).

 

Det hadde jo dermed blitt litt ironisk om Samsung sine laptoper med OLED panel skulle slite med burn-in problematikken; PCer viser ofte statiske bilder/ elementer over lengre økter i tillegg.

Lenke til kommentar

Panasonic GZ2000 Review: OLED Picture Pinnacle

 

Denne TVen får skryt av måten den beskytter mot burn-in/ image retention i denne reviewen. For å "spoile" litt, så er påstanden her at det er en slags metallplate på baksiden av panelet her, som holder bildet kjøligere dvs på den måten kan forhindre burn-in.

 

Hvis dette etter flere omfattende tester over tid viser seg å stemme, er dette svært gode nyheter for OLED-teknologien i sin helhet.

 

Jeg er derimot forsiktig optimist. Jeg håper at dette er det som skal til for at fremtidige OLED skjermer kan egne seg til statiske bilder omtrent like bra som en standard LCD TV (TV logoer, Windows taskbar, in-game menyer osv).

 

Det er godt mulig at MicroLED er fremtiden på sikt, men det er sansynligvis mange år til de er tilgjengelige på markedet til folkelige priser.

GZ2000 er Tvn for bilde purister den er litt «kjedelig» i hdr for den ser så naturlig ut men kjedelig er helt korrekt mot hdr på Sony Lg phillips Loewe osv som har mere punch i farver. Utrolig interessant med høyere nits ikke har stor effekt på inpact med hdr men bedre headroom på lysere hdr detaljer. Utrolig bilde maskin kudos til Panasonic.

 

Bedre på inbrenning er en fin bonus men tipper en eller annen vatt nissen klarer å brenne in en GZ2000 selv lcd tvr kan få inbrenning.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Bedre på inbrenning er en fin bonus men tipper en eller annen vatt nissen klarer å brenne in en GZ2000 selv lcd tvr kan få inbrenning.

 

Jeg har innbrenning på to av mine gaming-skjermer (lcd, 1080p og 144hz), for jeg var dum nok til å tro at lcd skjermer ikke hadde problemer med innbrenning (jeg har flere PCer). Standard bakgrunns-bilde som følger med Windows 10 har som sagt Windows logoen i sterk hvitfarge mot høyre av skjermen, denne er det spor av på den ene skjermen. Det var med andre ord ikke smart å deaktivere skjermsparer, men jeg vet bedre i dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

post-26196-0-70705300-1570573053_thumb.jpg

 

Min Philips POS 9002 er nå blitt levert inn og konstatert at det blir ombytte av TV. Den fikk enormt innbrenning, noe som ifølge diverse guruer ikke var mulig, sammenlignet med plasma. G logoen for Godmorgen Norge er døden for Oled, bare så det er sagt. Men ikke den eneste, var Logo fra TV2 og et mørkt felt i tekstfeltet på en helt rød/grønn og gul bakgrunn også. Dypt skuffende på en ellers ypperlig TV.

 

Spørsmålet mitt er om det er en form for innkjøring på disse skjermene? Har kjørt den på Kinomodus som ikke er den sterkeste lysbruken den måtte bruke og trodde den skulle berge. Orker ikke tråle alle sidene tilbake for å finne svar.

 

Har veldig lyst på Oled igjen pga bildekvaliteten generelt. Magisk å se HDR med mørke scener med slike skjermer. Alternativt er Qleden til Samsung et alternativ i Q90 modellen

 

Edit. La til bilde.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Min Philips POS 9002 er nå blitt levert inn og konstatert at det blir ombytte av TV. Den fikk enormt innbrenning, noe som ifølge diverse guruer ikke var mulig, sammenlignet med plasma. G logoen for Godmorgen Norge er døden for Oled, bare så det er sagt. Men ikke den eneste, var Logo fra TV2 og et mørkt felt i tekstfeltet på en helt rød/grønn og gul bakgrunn også. Dypt skuffende på en ellers ypperlig TV.

 

Spørsmålet mitt er om det er en form for innkjøring på disse skjermene? Har kjørt den på Kinomodus som ikke er den sterkeste lysbruken den måtte bruke og trodde den skulle berge. Orker ikke tråle alle sidene tilbake for å finne svar.

 

Har veldig lyst på Oled igjen pga bildekvaliteten generelt. Magisk å se HDR med mørke scener med slike skjermer. Alternativt er Qleden til Samsung et alternativ i Q90 modellen

Uff da du må ta full skjerm pauser du er ikke den første med Tv 2 logoen inbrendt på en Oled tv.

Lg 2018/19 har en statisk logo dimming funksjon i menyen som kansje har vært til hjelp.

Lenke til kommentar

Uff da du må ta full skjerm pauser du er ikke den første med Tv 2 logoen inbrendt på en Oled tv.

Lg 2018/19 har en statisk logo dimming funksjon i menyen som kansje har vært til hjelp.

Okey, det var interessant. Mulig de andre har det også nå. Er vel et par generasjoner med modeller siden min ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Okey, det var interessant. Mulig de andre har det også nå. Er vel et par generasjoner med modeller siden min ble kjøpt.

 

Qled er mere robust men du får ikke i nærheten av kontrasten som din phillips oled har. Qled er bare en LCD tv med et plast film ark med Qled partikler på. Samme lcd feilene som i 2005

Lenke til kommentar

Qled er mere robust men du får ikke i nærheten av kontrasten som din phillips oled har. Qled er bare en LCD tv med et plast film ark med Qled partikler på. Samme lcd feilene som i 2005

Takker for innspill. Var sterkt i tvil når jeg skulle plukke meg ut ny TV, men endte opp med Oled igjen. Philips 804 i 65 størrelse, mye fordi jeg også liker ambilight. Må forresten takke Elkjøp og Philips som også ga meg en smertefri løsning. Studerte noen av skjermene i butikken og Qleden til Samsung så bra ut den også, mens noen av de i lavere klasser ble tragisk opp mot Oled og Qled. Valgte Oled tilslutt pga frykten for lysgjennomstrømning i mørke scener hos Qled. Vet hva jeg hadde, så får jeg heller ta forhåndsregler.

 

Tips jeg har funnet mot innbrenning er å kjøre med relativt lav panelspenning de første 100 timene, samt unngå HDR innhold.

 

Hva har skjedd med Sony Oleden? Det der er ikke innbrenning. Panelkollaps?

Endret av Gibblay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill. Var sterkt i tvil når jeg skulle plukke meg ut ny TV, men endte opp med Oled igjen. Philips 804 i 65 størrelse, mye fordi jeg også liker ambilight. Må forresten takke Elkjøp og Philips som også ga meg en smertefri løsning. Studerte noen av skjermene i butikken og Qleden til Samsung så bra ut den også, mens noen av de i lavere klasser ble tragisk opp mot Oled og Qled. Valgte Oled tilslutt pga frykten for lysgjennomstrømning i mørke scener hos Qled. Vet hva jeg hadde, så får jeg heller ta forhåndsregler.

 

Tips jeg har funnet mot innbrenning er å kjøre med relativt lav panelspenning de første 100 timene, samt unngå HDR innhold.

 

Hva har skjedd med Sony Oleden? Det der er ikke innbrenning. Panelkollaps?

Godt valg og du gjør det riktig med inkjøring av oled panelet. Engelske Kompisens AF9 nei vet da farskerm litt ny feil men currys henter tvn i morgen og han har en eldre Lg 55 C6 som blir brukt til tv kommer tilbake men han mister kalibrering med et panel bytte eller bytte tv.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Var sterkt i tvil når jeg skulle plukke meg ut ny TV, men endte opp med Oled igjen. Philips 804 i 65 størrelse, mye fordi jeg også liker ambilight. Må forresten takke Elkjøp og Philips som også ga meg en smertefri løsning. Studerte noen av skjermene i butikken og Qleden til Samsung så bra ut den også, mens noen av de i lavere klasser ble tragisk opp mot Oled og Qled. Valgte Oled tilslutt pga frykten for lysgjennomstrømning i mørke scener hos Qled. Vet hva jeg hadde, så får jeg heller ta forhåndsregler.

 

Tips jeg har funnet mot innbrenning er å kjøre med relativt lav panelspenning de første 100 timene, samt unngå HDR innhold.

 

Hva har skjedd med Sony Oleden? Det der er ikke innbrenning. Panelkollaps?

 

Sikkert dumt spørsmål men kan du utdype hva du mener med dette?

Driver selv å vurderer kjøp av Panasonic Oled eller LG C9......men er fryktelig vanskelig å bestemme seg :(

Lenke til kommentar

Sikkert dumt spørsmål men kan du utdype hva du mener med dette?

Driver selv å vurderer kjøp av Panasonic Oled eller LG C9......men er fryktelig vanskelig å bestemme seg :(

Se denne https://avforum.no/forum/index.php?threads/innkj%C3%B8ring-lg-oled-b7.276471/

Gorm er profesjonell kalibrerer og jeg ser hva han skriver og kommer til å følge rådene derfra.

 

Føler selv når jeg har opplevd Oled i all sin prakt, så blir jeg ikke fornøyd med noe annet. Nå gleder jeg meg til at Philipsen skal komme i begynnelsen av November. I følge de brukermeldingene jeg har lest er den faktisk merkbart forbedret i forhold til POS 9002 som jeg hadde. Har problemer med å tro det, siden den jeg hadde var enormt bra, før innbrenning.

Lenke til kommentar

Har kjøpt i kveld en 2016 Lg E6 65 oled som tv nummer 2 for 3D bluray bruk med 0 inbrenning.

 

attachicon.gif45173A36-25A3-4698-88F7-DA39EBDCD939.png

 

Det kunne jeg tenkt meg å gjøre også. Får se om jeg finner en etterhvert.

 

3D er ganske labert på tv (størrelsen), men kunne tenkt meg å sett litt naturfilmer i 3D og slikt uten å måtte mørkelegge stua liksom.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Det kunne jeg tenkt meg å gjøre også. Får se om jeg finner en etterhvert.

 

3D er ganske labert på tv (størrelsen), men kunne tenkt meg å sett litt naturfilmer i 3D og slikt uten å måtte mørkelegge stua liksom.

 

3D på en 4K Oled  er magisk kontrasten pluss komforten med passive briller gir et fantastisk bilde. Kansje litt overkill med en Oled kun for 3D men nå er prisene lave på nivå med en rimelig ny 55 oled.

Lenke til kommentar

Den forrige eier har behandlet den penere og med mer omhu enn jeg ser jeg. Grattis.

Hva måtte du gi?

Takk har sjekka i kveld igjen 0 inbrenning tror den er lite brukt.

13000  betalte jeg som er helt greit morro med en 3D oled igjen som tv nummer 2.

Dumbo i 3D ser nydelig ut. 

Endret av samco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...