Gå til innhold

Hva burde du tjene? Ta vår lønnskalkulator


Anbefalte innlegg

 

 

 

hvorfor må man oppgi epostadresse? Fordi tek.no vil vite hva folk vil tjene eller tjener?

 

Uansett stemmer vel neppe slike kalukatorer helt, vertfall ikke for de som jobber selvstendig i firma.

Tar vel kun gjennomsnitt måling enkelte er nok godt under gjennomsnittet.

 

Enda et dumt innlegg fra LMH1...

Tilsvaret *ditt* vitner om bevisstløshet om personvernproblematikk. Du er 'amatør' så bevisstløsheten din kan unnskyldes. Redaksjonen derimot er proffe(bør være) og det er smått ubegripelig at de tilsynelatende ikke har reflektert over potensielle koblinger mellom epost-adresse og verdiene vi setter inn. 'Vi gjør ikke det' holder bare ikke.

 

Så kan man altså spørre seg om behovet for å verifisere at det er et menneske som bruker denne tjenesten. Jeg klarer ikke å se at det behovet er til stede.

Hva mer er det egentlig du vil vite?

 

Du ser ikke behovet for å verifisere at det er et menneske som bruker tjenesten. Det gjør vi.

 

Litt av poenget med kalkulatoren er å lage lønnsstatistikk, og da trenger vi best mulig data inn. Verifisering med e-post hjelper oss å se at det ikke er boter som legger inn data, og det gjør det vanskeligere for mennesker som vil legge inn data flere ganger.

 

En captcha kunne løst bot-problematikken, men det ville fortsatt vært for lett for enkeltpersoner å legge inn data mange ganger.

 

Vi vurderte andre løsninger, som vanlig innlogging og innlogging med Google, men landet på at epostverifisering var det enkleste for brukerne.

Der ser jeg problemet.. Overskriften sier ingenting om at dere skal samle inn data og lage statistikk, det kommer først et stykke nede i artikkelen..

 

Vennligst lag en 'read only' variant av denne så man kan leke med ulike input uten frykt for å 'forurense' statistikken deres..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tek.no vil kan jeg ikke svare på. Sist jeg sjekket satt de på VG-bygget med helt andre eiere enn oss :)

 

Vi trenger epost-adressen for å verifisere at det er ekte mennesker som legger inn informasjon. Epost-adressen din blir ikke brukt til noe som helst annet, og lagres heller ikke sammen med resten av dataene du legger inn.

 

 

Takk for innspill!

 

Mulighet for å "leke seg" med parametrene, samt oppdatere lønn når man får ny jobb, står på lista over ting vi vil gjøre :)

 

Does not compute ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva tek.no vil kan jeg ikke svare på. Sist jeg sjekket satt de på VG-bygget med helt andre eiere enn oss :)

 

Vi trenger epost-adressen for å verifisere at det er ekte mennesker som legger inn informasjon. Epost-adressen din blir ikke brukt til noe som helst annet, og lagres heller ikke sammen med resten av dataene du legger inn.

 

 

Takk for innspill!

 

Mulighet for å "leke seg" med parametrene, samt oppdatere lønn når man får ny jobb, står på lista over ting vi vil gjøre :)

 

Does not compute ;)

Dette var nok litt klønete formulert. Poenget med å skrive at eposten kun brukes til verifisering var å få frem at eposten ikke blir hentet ut av autentiseringssystemet eller brukt til nyhetsbrev, annonsering eller andre kommersielle formål.

 

Internt i appen holder Firebase styr på hvilken data som tilhører hvilken innlogget bruker (epostadresse) ved hjelp av en ID i lønnsdokumentet i databasen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å ikke lagre epost og lønn i samme tabell er et LANGT stykke fra "lagres ikke sammen" så lenge det er en fremmednøkkel involvert. 

 

Det lagres ikke i samme tabell, og heller ikke i samme database, hvis det er det du antyder her.

 

Men de lagres hos samme leverandør og kan knyttes sammen manuelt. Epost og en brukerID lagres sammen i Firebase sitt autentiseringssystem. BrukerID og lønnsinfo lagres sammen i Firestore, som er databasen vi benytter oss av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verifisere med e-post? Nei takk. 10 min mail får til nød holde. Fortelle hvor jeg er ansatt? Og i hvilken kommune? Fylke, tittel og fagfelt burde holde lenge. Dere kunne løst dette med kapcha og skippet e-post, løsningen deres fungerer dårlig på mobil og henter flere opplysninger enn dere strengt tatt trenger. Denne testen var overraskende dårlig.

Lenke til kommentar

Det lagres ikke i samme tabell, og heller ikke i samme database, hvis det er det du antyder her.

 

Men de lagres hos samme leverandør og kan knyttes sammen manuelt. Epost og en brukerID lagres sammen i Firebase sitt autentiseringssystem. BrukerID og lønnsinfo lagres sammen i Firestore, som er databasen vi benytter oss av.

[ ironi ]

 

Slapp av, det er i visse tilfeller mer enn nok informasjon i arbeidsgiver, kommune og tittel for å finne ut hvem ett enkeltindivid er. Er man «heldig» så trenger man ikke e-post adressen i tillegg hvis dataene skulle komme på avveie.

 

[ /ironi ]

Lenke til kommentar

Verifisere med e-post? Nei takk. 10 min mail får til nød holde. Fortelle hvor jeg er ansatt? Og i hvilken kommune? Fylke, tittel og fagfelt burde holde lenge. Dere kunne løst dette med kapcha og skippet e-post, løsningen deres fungerer dårlig på mobil og henter flere opplysninger enn dere strengt tatt trenger. Denne testen var overraskende dårlig.

 

Det får bli din mening.

 

Vi bruker alle disse opplysningene. Hvilken kommune du bor i har mye å si for hvor mye du tjener, og vi justerer estimatet etter dette. Estimatet blir vesentlig dårligere uten at dette er fylt inn. Å justere etter fylke er en dårlig løsning, da det først og fremst er størrelsen på tettstedet du bor i som gir utslag på lønna. Det er vesentlig forskjell mellom Bodø og Ballangen, selv om de ligger i samme fylke.

 

Det står også tydelig i disclaimeren at dataene brukes til å føre statistikk, som skal presenteres redaksjonelt. Vi ønsker blant annet å lage en oversikt over lønna i de største IT-selskapene. I tillegg blir lønnsdataen vi får om de ulike selskapene brukt til å gi bedre lønnsestimater i kalkulatoren.

 

Captcha ER ikke nok til å beskytte databasen vår, da det blir alt for enkelt å legge inn data på nytt flere ganger. Du står som sagt fritt til å bruke anonym epost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Det står også tydelig i disclaimeren at dataene brukes til å føre statistikk, som skal presenteres redaksjonelt. Vi ønsker blant annet å lage en oversikt over lønna i de største IT-selskapene.(...)

 

Noen tanker om dette blir en ekstra artikkel eller fritt tilgjengelig?

Lenke til kommentar

 

(...)Det står også tydelig i disclaimeren at dataene brukes til å føre statistikk, som skal presenteres redaksjonelt. Vi ønsker blant annet å lage en oversikt over lønna i de største IT-selskapene.(...)

 

Noen tanker om dette blir en ekstra artikkel eller fritt tilgjengelig?

Tenker nok at det blir ekstra-artikler. Stoff om lønn og karriere er noe vi typisk legger bak betalingsmur, da dette kommer litt utenom det harde kjernestoffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig får du inntrykk av at snittlønna er overdrevent høy, og at det ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Mulig snittlønna statistisk sett stemmer, men da må det være noen IT-jobber der ute som betaler ekstremt bra, gjerne i Oslo-området. De fleste som jobber innen bransjen kjenner seg ikke igjen i en brutto årslønn mellom 650-700k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...