Gå til innhold

Hva burde du tjene? Ta vår lønnskalkulator


Anbefalte innlegg

Som vanlig får du inntrykk av at snittlønna er overdrevent høy, og at det ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Mulig snittlønna statistisk sett stemmer, men da må det være noen IT-jobber der ute som betaler ekstremt bra, gjerne i Oslo-området. De fleste som jobber innen bransjen kjenner seg ikke igjen i en brutto årslønn mellom 650-700k.

 

Helt enig, snittlønnen med vanlig videregående ligger på 600 000kr i året og oppover på mange av stillingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig får du inntrykk av at snittlønna er overdrevent høy, og at det ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Mulig snittlønna statistisk sett stemmer, men da må det være noen IT-jobber der ute som betaler ekstremt bra, gjerne i Oslo-området. De fleste som jobber innen bransjen kjenner seg ikke igjen i en brutto årslønn mellom 650-700k.

 

Vanskelig å si hva de fleste kjenner seg igjen i, men medianlønnen for ansatte innen "IT-tjenester" var i 2017 på midt mellom 650 og 700k. Dette er tall basert på A-meldingen, så her skal det statistiske grunnlaget være solid.

 

IT-ansatte flest bor i byene hvor lønninger og kostnader er høye, så dette påvirker helt klart statistikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her vil jeg tro dere er ute i farlige juridiske farvann. Som et minimum burde det være enkelt å slette sine svar. I tillegg sitter man på en real bombe dersom man mot formodning skulle oppleve et sikkerhetsbrudd...

 

Ingen kan sikre seg 100 prosent mot datainnbrudd, men vi har tatt en rekke forholdsregler for å hindre at dette skjer, og for å minimere skaden dersom det skulle skje.

 

Lønnsdata er personlige og ofte identifiserbare opplysninger. Vi trenger detaljert informasjon for å kunne lage god statistikk. For å få lov til å samle inn og jobbe med disse dataene henter vi inn samtykke fra brukerne før innloggingen.

 

Inntil videre må man sende en mail til oss for å få slettet sine data, men det er en god idé å la brukeren kunne gjøre dette selv. Takk for innspill.

 

Mvh journalist, Erlend Tangeraas Lygre

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

 

 

Mangler det lenke til kalkulatoren i denne artikkelen?

 

Selve kalkulatoren skal ligge i toppvinduet over denne artikkelen. Dukker den ikke opp for deg? Hvis nei: Hvilken nettleser bruker du? Bruker du adblock?

 

Mvh Erlend Tangeraas Lygre

Bruker Edge 42.17134.1.0

Prøver en annen leser nå.

Takk for tilbakemelding. Det skal nå være fikset :) (Vi manglet en polyfill som er lagt til nå).

Lenke til kommentar

693k over snittet, 4år etter skole

Lønner seg å bytte fra de store (Accenture, Capgemini, Sopra Steria, IBM..) til ett av de mindre konsulenthusene med 20-50ansatte.

 

Hva spesialiserer du deg i? Hvis du spesialiserer deg i noe spesielt, vil du si at dette er avgjørende for lønnen din? Jeg lurer veldig på hva som gjør at du har inntekten du har, og jeg føler jeg hadde lært mye om bransjen av å vite litt mer om deg og bakgrunnen din. Hvis du har noen visdomsord å dele, hadde jeg satt pris på det.

Endret av Bakitafrasnikaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke valgt annet enn 3 år utdanning. Skulle valgt 5 år.

Fikk kun opp 3 valg på safari iphone. Tror det er fordi resten av combo boksen ble skjult under brødteksten/reklame

 

Fikk derfor at jeg tjente 238 000 over snitt så vet ikke hva de ekstra 2 årene utdanning faktisk utgjør.

 

Spørsmål: Skal man ta med pensjon? Jeg gjorde ikke det

Lenke til kommentar

 

 

 

Mangler det lenke til kalkulatoren i denne artikkelen?

 

Selve kalkulatoren skal ligge i toppvinduet over denne artikkelen. Dukker den ikke opp for deg? Hvis nei: Hvilken nettleser bruker du? Bruker du adblock?

 

Mvh Erlend Tangeraas Lygre

Bruker Edge 42.17134.1.0

Prøver en annen leser nå.

Takk for tilbakemelding. Det skal nå være fikset :) (Vi manglet en polyfill som er lagt til nå).

Dette skjedde med meg også. Etter epost verifikasjon så dukket ikke lenken opp.. Måtte tilbake til den opprinnelige fanen for å finne den

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke valgt annet enn 3 år utdanning. Skulle valgt 5 år.

Fikk kun opp 3 valg på safari iphone. Tror det er fordi resten av combo boksen ble skjult under brødteksten/reklame

 

Fikk derfor at jeg tjente 238 000 over snitt så vet ikke hva de ekstra 2 årene utdanning faktisk utgjør.

 

Spørsmål: Skal man ta med pensjon? Jeg gjorde ikke det

 

Hei.

 

Jeg klarer ikke å gjenskape denne bugen. Hvilken Iphone/safari-versjon har du?

 

Utdanningsnivået du legger inn brukes uansett ikke i beregningen av forventet lønn, men du får opplyst hvor mye personer med en ditt utdanningsnivå tjener i forhold til snittet. Deretter er det opp til deg selv å vurdere om dette vil gjøre store utslag i ditt fagfelt.

 

Dersom du jobber i et felt der mange har mastergrad, for eksempel som systemarkitekt, vil dette påvirke din forventede lønn langt mindre enn hvis du jobber i et fagfelt der færre har mastergrad, for eksempel innen brukerstøtte.

 

I snitt I IT-bransjen tjener en person med master rundt 50.000 kroner mer enn en person med bachelorgrad.

Lenke til kommentar

 

Som vanlig får du inntrykk av at snittlønna er overdrevent høy, og at det ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Mulig snittlønna statistisk sett stemmer, men da må det være noen IT-jobber der ute som betaler ekstremt bra, gjerne i Oslo-området. De fleste som jobber innen bransjen kjenner seg ikke igjen i en brutto årslønn mellom 650-700k.

 

Helt enig, snittlønnen med vanlig videregående ligger på 600 000kr i året og oppover på mange av stillingene.

Vil ikke påstå si at om du har videregående eller høyskole vil påvirke lønna betraktelig. Det er arbeidserfaring og prosjekt-CV og sertifiseringer som teller mer og mer jo flere år erfaring man har. Personlig kan skolen ta seg en bolle når man passerer 4-5 år i bransjen.

Lenke til kommentar

Som vanlig får du inntrykk av at snittlønna er overdrevent høy, og at det ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

 

Mulig snittlønna statistisk sett stemmer, men da må det være noen IT-jobber der ute som betaler ekstremt bra, gjerne i Oslo-området. De fleste som jobber innen bransjen kjenner seg ikke igjen i en brutto årslønn mellom 650-700k.

Da tipper jeg at du ikke jobber som utvikler. Jeg kjenner ingen i Oslo området som ikke minst har 700 i lønn, og da snakker vi om det nedre spekteret.

Men klart det er høyt utdannede folk men noen års erfaring i baken

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg klarer ikke å gjenskape denne bugen. Hvilken Iphone/safari-versjon har du?

 

Utdanningsnivået du legger inn brukes uansett ikke i beregningen av forventet lønn, men du får opplyst hvor mye personer med en ditt utdanningsnivå tjener i forhold til snittet. Deretter er det opp til deg selv å vurdere om dette vil gjøre store utslag i ditt fagfelt.

 

Dersom du jobber i et felt der mange har mastergrad, for eksempel som systemarkitekt, vil dette påvirke din forventede lønn langt mindre enn hvis du jobber i et fagfelt der færre har mastergrad, for eksempel innen brukerstøtte.

 

I snitt I IT-bransjen tjener en person med master rundt 50.000 kroner mer enn en person med bachelorgrad.

IPhone 7, iOS 12.1

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg klarer ikke å gjenskape denne bugen. Hvilken Iphone/safari-versjon har du?

 

Utdanningsnivået du legger inn brukes uansett ikke i beregningen av forventet lønn, men du får opplyst hvor mye personer med en ditt utdanningsnivå tjener i forhold til snittet. Deretter er det opp til deg selv å vurdere om dette vil gjøre store utslag i ditt fagfelt.

 

Dersom du jobber i et felt der mange har mastergrad, for eksempel som systemarkitekt, vil dette påvirke din forventede lønn langt mindre enn hvis du jobber i et fagfelt der færre har mastergrad, for eksempel innen brukerstøtte.

 

I snitt I IT-bransjen tjener en person med master rundt 50.000 kroner mer enn en person med bachelorgrad.

Forresten du svarte ikke om man skulle legge inn pensjon også?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

hvorfor må man oppgi epostadresse? Fordi tek.no vil vite hva folk vil tjene eller tjener?

 

Hva tek.no vil kan jeg ikke svare på. Sist jeg sjekket satt de på VG-bygget med helt andre eiere enn oss :)

 

Vi trenger epost-adressen for å verifisere at det er ekte mennesker som legger inn informasjon. Epost-adressen din blir ikke brukt til noe som helst annet, og lagres heller ikke sammen med resten av dataene du legger inn.

Hørt om captcha?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...