Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hos meg er det omvendt - Macen kjører uten problem mens TVen såvidt takler 480p på YouTube. Merkelig. Får som sagt sjekke med kabel senere idag. Har ca 30 mbps opp og ca samme ned på PCen.

 

 

 

Akkurat nå er TVen kun koblet til internet, så bruker ingen boks pr nå. Skal nok få Apple TV'n opp og kjøre snart. Må bare få tid til å ordne resten av setupen også, dvs lydplanke etc. Gleder meg som en liten unge!

Det forstår jeg godt. Har vært fristet mange ganger når jeg har hjulpet andre med å skaffe seg TV. Dessverre har utviklingen på OLED fronten dabbet av de siste årene, med kun små endringer. Ikke noe quantum OLED sprang haha.

Er enig med de som mener at E serien er pent å se på, men med C serien får du mest for penga.

Husk å kalibrere. Jeg bruker flatpanels til det som et utgangspunkt, og endrer evt. parametre. Synet til en 60 åring er tross alt annerledes enn en på 20. Noen bruker Rtings, men det kan være avvik mellom amerikanske modeller og de laget for Europa..Tror også at det er andre parametre som gjør at jeg foretrekker europeiske sider. Har dog ikke peiling på slike tekniske ting. Kanskje noen andre kan bistå

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Power har sluttet med Supertilbud sammen med DNB eller. Finner den ikke på listen lenger, nå er platekompaniet der istedenfor blææææh

 

Veit du at dei har slutta eller baserer du det på at det ikkje står på nettsidene lengre? Forrige Power-runde var i februar-mars, og vanlegvis kjem neste i juni.

Lenke til kommentar

Har ikke dette problemet selv. Nesten tvertimot. Sliter av og til med hakking pga. ustabilt nett på MacBook Pro, mens TVen klarer 4K HDR på samme nett.

Har nå kjørt internet over kabel og vipps - nå funker alt som det skal. Streaming på YouTube 2160p uten hakking. Merkelig at det ble så dårlig over WiFi, kan kanskje ha med DFS kobling å gjøre. Men er kun vill gjetning. 

 

Det forstår jeg godt. Har vært fristet mange ganger når jeg har hjulpet andre med å skaffe seg TV. Dessverre har utviklingen på OLED fronten dabbet av de siste årene, med kun små endringer. Ikke noe quantum OLED sprang haha.

Er enig med de som mener at E serien er pent å se på, men med C serien får du mest for penga.

Husk å kalibrere. Jeg bruker flatpanels til det som et utgangspunkt, og endrer evt. parametre. Synet til en 60 åring er tross alt annerledes enn en på 20. Noen bruker Rtings, men det kan være avvik mellom amerikanske modeller og de laget for Europa..Tror også at det er andre parametre som gjør at jeg foretrekker europeiske sider. Har dog ikke peiling på slike tekniske ting. Kanskje noen andre kan bistå

Kalibrering ligger nok i kortene på sikt. Vil nok helst hyre en person til å gjøre dette så det blir gjort ordentlig. Nå venter jeg bare på at fruen skal få bestilt TV-bordet hun ønsker, og så er det innkjøp av lydplanke. Deretter skal TVen monteres på vegg tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Sorry. 55-65 tenker jeg. Syns 65 er litt i overkant, har Sony X85C nå og syns den er passelig. Men mulig 65 er greit det også når jeg får den inn. Pris-nivået skal reflektere "best bang for the buck" i både 55 og 65-tommers klassen. For min del så setter jeg kvalitet over størrelse, men om kvaliteten er neglisjebar vs samme pris/større TV, så ta jeg den også :)

Lenke til kommentar

Samsung Q9?

 

 

Denne? https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/QE55Q9FNATXXC/samsung-55-q9f-qled-4k-uhd-smart-tv-qe55q9fnat

 

Ser det er kort vei til Q80 da, er det verdt pengene? 

 

EDIT: Kanskje jeg skal gå for 65". Dumt å kjøpe en ny TV som er "for liten" også. Jeg har plass til 65" også, men da går vel TV-kvaliteten ned litt pga budsjettet. Men tilsvarendene blir vel denne: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/QE65Q9FNATXXC/samsung-65-q9f-qled-4k-uhd-smart-tv-qe65q9fnat

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte LG 65C8 for et par måneder siden, og er storfornøyd, men jeg forstår ønsket om lyssterk LCD hvis du har veldig lys stue. Burn in er jeg ikke veldig bekymret for, men det kommer jo såklart an på bruksmønsteret.

 

Uansett, jeg ville heller valgt 65" med en gang. Likevel, ikke gjør et stort kompromiss på kvalitet, før min nåværende TV hadde jeg Samsungs billigste 65", som hadde et helt horribelt bilde.

 

Altså, jeg ville helt klart valgt fjordårets toppmodell i 65", enn årets toppmodell i 55".

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Om Q80 er betre enn Q9 veit eg ikkje. Q80 er vel ny modell i år, men i utgangspunktet linja under Q9, som er blitt Q90, Q900 i år. Eg las så vidt på forskjellane mellom Q9 og Q90, og det var ikkje umiddelbart openbart at eg ville valgt den nyaste.

 

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q9fn-vs-samsung-q80r/599/807?usage=7318&threshold=0.1

 

Tenk godt gjennom storleik ja. Keisamt å kjøpa for smått. Noko eg likar med toppmodellane til Samsung er Ambient Mode. I fjor var det vel kun Q9 som hadde, men eg veit ikkje korleis årets modellar er. Spesielt om ein har TV i ei stove eller anna opphaldsrom.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

har ikke nesten alle samsung qled ambient mode?  Men Frame og Serif har en del eksklusive som ikke de vanlige får. 

 

Til 20k så er jo q9 et sabla godt kjøp. Om vi bruker rtings.com til sammenligning mellom tv-ene så er det absolutt ingen ting som tilsier at det er verdt å bruke 7k mer på q80 i 65" i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Og hvis man klarer å vente til neste DNB Mastercard-kampanje hos Power får man jo 20% som presser prisen ned til 16k. Sett at TV'en fremdeles finnes på lager hos Power når den kampanjen kommer og man har DNB Mastercard. Siste to årene har den kommet siste helgen i juni cirka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mogleg alle årets modellar har, barezell, men 2018-modellen av Frame hadde ein slags Ambient, men ikkje same type som Q9.

Er vel samme "appen" bare med eksklusive wallpapers/skins (hva enn man vil kalle det?) på Serif og Frame. (Frame og Serif har forøvrig forskjellige eksklusive) 

 

kom på alle qled i 2018 ser det ut som: https://www.dinside.no/data/na-vil-samsung-gjore-tv-en-din-usynlig/69611056

Lenke til kommentar

Hvor stor forskjell vil det være å gå fra min Sony til den Samsungen egentlig? Tenker da på refleksjoner i TVen i stua mi. Sånt er vanskelig å se i butikken :)

EDIT: Ser at LG C8 er på tilbud nå også, 20k. Sa at jeg ikke skulle ha OLED, men det er vel kanskje ikke så problematisk med innbrenning som jeg kanskje tror?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...