Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Rå TV, noe kjipere lydplanke. Da ville jeg heller ventet på neste 9990 kr tilbud på Samsung HW-N960, eller skaffet skikkelig anlegg hvis det er mulig. XTZ W12.16 sub + B&W 601 S2 / S3 fåes til 3-4000 kr totalt på Finn, og blåser lydplankene av jordkloden. 

 

Da trenger man fortsatt en forsterker med integrert DAC å koble TV-en til. Ellers vil jeg påstå at selv medium store hyllehøyttalere gruser lydplanker med sub på lydkvalitet, spesielt til blandet bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan fortsatt returnere lydplanken på Elkjøps 50-dagers angrerett. Jeg synes lydplanken leverer greit, men er ikke interessert i bakhøyttalere, det passer ikke så veldig bra i stuen min. Når det er sagt, finnes den lydplanken du linker til over i ikke uten bakhøyttalere?

 

Jeg tenker at på den måten kan jeg spare noen kroner i forhold til å kjøpe pakke med bakhøyttalere. :)

 

Edit: Hvor stor forskjell vil det egentlig være mellom min SK10Y, og Samsung sin HW-N960?

 

Skal jeg opp i den prisen kan jeg like gjerne vurdere løsningen din med Dali Kubik, og en Klipsch-sub?

I mine ører er det ganske betydelig forskjell på HW-N960 og SK10Y. Tror faktisk alle medarbeiderne mine var enig i det også. HW-N860 er samme planke uten bakhøyttalere, til 9990 kr og 6990 kr på tilbud. Vet derimot ikke om den kommer på tilbud igjen, ettersom jeg tipper Samsung lanserer de allerede annonserte nye lydplankene deres til å overta. Tror forøvrig ikke du skal ha trøbbel med å få 20% avslag på lydplanker, om du setter opp butikkene (Power og Elkjøp) mot hverandre i tilbudskrig. :p Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

I mine ører er det ganske betydelig forskjell på HW-N960 og SK10Y. Tror faktisk alle medarbeiderne mine var enig i det også. HW-N860 er samme planke uten bakhøyttalere, til 9990 kr og 6990 kr på tilbud. Vet derimot ikke om den kommer på tilbud igjen, ettersom jeg tipper Samsung lanserer de allerede annonserte nye lydplankene deres til å overta. Tror forøvrig ikke du skal ha trøbbel med å få 20% avslag på lydplanker, om du setter opp butikkene (Power og Elkjøp) mot hverandre i tilbudskrig. :p

Takk. Ser jeg HW-N860 på tilbud, slår jeg til på den og returnerer LG!

 

Skal sies at jeg gjør det ikke på kun din anbefaling. Synes lyden i SK10Y er rimelig god, men for å være «toppmodell» til LG, får jeg fortsatt en slags «lydplankefølelse» av lyden i den...

Lenke til kommentar

Noen som har testet ut B&W 607 sammen med en kompakt sub til TV-lyd? Ser agenten vår anbefaler 606 i førstepost. Vurderer å putte Yamaha-monitorene mine ned på kontoret, og vil gjerne ha litt lyd i stua, uten at det ser stygt ut. Stua er på ca 25m2. Forsterker må også være kompakt og gjerne støtte streaming :)

 

EDIT: har ikke behov for høyttalere overalt (Atmos osv), og jeg har ikke så lyst på en planke. Vil heller sette noen penere høyttalere på stativ. Stereo er mer enn godt nok for meg :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Noen som har testet ut B&W 607 sammen med en kompakt sub til TV-lyd? Ser agenten vår anbefaler 606 i førstepost. Vurderer å putte Yamaha-monitorene mine ned på kontoret, og vil gjerne ha litt lyd i stua, uten at det ser stygt ut. Stua er på ca 25m2. Forsterker må også være kompakt og gjerne støtte streaming :)

 

EDIT: har ikke behov for høyttalere overalt (Atmos osv), og jeg har ikke så lyst på en planke. Vil heller sette noen penere høyttalere på stativ. Stereo er mer enn godt nok for meg :)

 

DustinHome har kampanje på Marantz NR-1609 til 5490 kr. Kan prøve å få prismatchet på Elkjøp om du ønsker sort utgave. Annet alternativ er Pioneer VSX-S520, men langt i fra like bra grunnet mangel på Dolby Atmos-støtte (kjekt å ha, selv om en ikke planlegger det akkurat nå) og mindre kraft i seg. 

 

Jeg personlig har alltid likt å matche Yamaha med B&W. F. eks. Yamaha RX-V685. Ikke like kompakt, men da er du iallfall sikret veldig god lyd. 

 

For subwoofere som er kompakte.. hmm... Du har f. eks. XTZ Sub 8.17 som er veldig kompakt. Blir ikke ristende lyd med 8-tommers, men gir god dybde likevel. :)

Lenke til kommentar

De forsterkerne der blir litt i det største laget for meg, må jeg innrømme. Hva tenker dere om den nye Sonos-saken?

 

https://www.hifiklubben.no/streaming/sonos/sonos-amp-musikkanlegg-med-streaming/

 

Parret med BW 607 eller 606? Den XTZ-subben skal jeg kikke litt på. Jeg bor i en kjedet enebolig, og jeg kan selvsagt spille relativt høyt, men det begrenset selvsagt ?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Lurer på om denne funksjonen fungerer; @ilpostino , er du her?

 

Har kikket på den NADen men også litt redd for at BW sine høyttalere er tungdrevne. Kunne jo tatt meg en tur på Hifiklubben å kikket litt også. Men kom gjerne med forslag, jeg er ikke så kresen på merkene, annet enn at høyttalerne må være hvite. Maksprisen jeg har tenkt er et sted mellom 10-20k :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har ikke hengt med på TV-utviklingen i det hele tatt på mange år, og trenger nå hjelp til å orientere meg litt.

Jeg har hatt en Samsung F9005 nå i snart 6 år, og kjøpt Evolution Kits for å prøve å henge med underveis, men nå er jeg litt «fed up» med hvordan Samsung driver på med dette her. (Nyeste Evolution Kit må seriekobles med forrige Evolution Kit, så det blir flere og flere bokser, og til 3000,– pr stk...)

Hva er det man må se etter nå for tiden?

Jeg har en liten samling 4K HDR Blu-rays, så TV-en må vel da ha støtte for HDR10+ og Dolby Vision og denslags. Er dette standard på alle TV-er i dag, eller noe jeg må passe på når jeg kjøper?

Er HDMI-versjoner noe tema, eller er alt nytt i dag godt nok? Ser at BD-spilleren min sier MINST v2.0, men helst v2.1.

Hva annet er verdt å tenke på?

Ser for meg enten 55" eller 65" (eller noe imellom). Ser de finnes i et stort prisspenn, og jeg klarer ikke nødvendigvis å se den store forskjellen mellom specs på en TV til 6000,– og en til 30.000,– nå for tiden, så jeg trenger litt hjelp her. Hvor langt har bransjen kommet de siste 5-6 årene? Er det slik nå at ALT vil være bedre enn TV-en min som kostet 30.000,– i 2013, eller må jeg fremdeles punge ut med en god slump for å ta et steg opp?

Ingenting hadde vært bedre enn å oppdage at TV-er til <10k er nok til å «blåse meg avgårde», men budsjettet kan strekkes et stykke dersom det er nødvendig for å få den gode filmopplevelsen.

 

Hva er de beste dealene for tiden?

Tusen takk for innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har ikke hengt med på TV-utviklingen i det hele tatt på mange år, og trenger nå hjelp til å orientere meg litt.

 

Hva er det man må se etter nå for tiden?

 

Jeg har en liten samling 4K HDR Blu-rays, så TV-en må vel da ha støtte for HDR10+ og Dolby Vision og denslags. Er dette standard på alle TV-er i dag, eller noe jeg må passe på når jeg kjøper?

 

Er HDMI-versjoner noe tema, eller er alt nytt i dag godt nok? Ser at BD-spilleren min sier MINST v2.0, men helst v2.1.

 

Hva annet er verdt å tenke på?

 

 

 

 

Tusen takk for innspill!

Heisann!

 

Så vidt meg bekjent er det ingen TV'er per dags dato som har begge de dynamiske metadataene HDR10+ og Dolby Vision. Jeg mener Panasonic nylig slapp nyheten om at de skal slippe en OLED-TV med begge formater. Skal sies at Dolby Vision er mye mer utbredt per dags dato, sammen med HDR10.

 

Angående HDMI-standard så ser det ut som flere av TV'ene som kommer i løpet av 2019 vil ha HDMI 2.1. Men 2.0 skal fint klare 4K/60FPS. Det er noe 2.0a og 2.0b, men akkurat der må jeg si at jeg ikke har satt meg inn i forskjellen. HDMI 2.1 skal klare opptil 48 Gbp/s båndbredde mens HDMI 2.0 klarer opptil 18 Gbp/s.

 

Anbefalinger er vanskelig å komme med, men ser du mye på film vil du nok ikke bli misfornøyd med et OLED på grunn av uendelig svartnivå og derfor meget bra kontrast. 

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg vurderer å levere tilbake min LG SK10Y til fordel for denne stereo-pakken:

https://www.komplett.no/product/1118367/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-r-51pm-aktive-hoeyttalere-og-sub

 

Hvordan vil det bli i forhold? Jeg er ikke veldig avhengig av noe surround, men ønsker god lyd til film og musikk.

 

En liten detalj er at jeg bruker en del Plex, og i den sammenheng har flere filer DTS Digital surround eller Dolby atmos-lyd, som jeg mener lydplanken klarer å spille av direkte uten å transkode.

 

Vil jeg gå glipp av mange funksjoner ved å bytte ut lydplanken i en setup tilsvarende den over?

Lenke til kommentar

En helt annen verden. Den pakken gruser enhver lydplanke, inkludert Samsung sine dyreste lydplanker til langt høyere pris. Du vil skjønne hva jeg mener med en gang du hører lyd fra dem. Det kan ganske enkelt ikke sammenlignes.  :tease: Jeg savner VELDIG mine B&W 601 S2 fra 1999 + XTZ W12.16 subwoofer. Jeg bor akkurat nå i 40 kvm leilighet, med Samsung HW-N660 jeg fikk veldig rimelig. Det er blant de bedre lydplankene jeg har testet, bedre enn LG SK10Y synes jeg personlig, men igjen, ikke i samme kategori engang som et par skikkelige høyttalere og sub. 

Lenke til kommentar

Bra tilbud? https://www.komplett.no/product/1125159/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/samsung-65-qled-qe65q9-soundbar# vurderer sterkt å bestille, da vi trenger lydplanke også.

TV'en alene koster 22k hos billigste salgsutsted, så 23k for TV'et og en lydplanke til 5-9k (alt etter om den er på tilbud eller ikke) vil jeg si er et solid tilbud ja. 

22k er også det billigste TV'en har lagt på også siden den kom ut ser det ut som. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...