Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Var like før jeg kjøpte Q9FN i dag helt til at jeg fant ut at den på lydfronten ikke støtter hverken DTS eller Atmos. Maks skuff.

Unnskyld hvis dette er et idiotisk spørsmål, men jeg skjønner ikke helt det der med at TV'er ikke støtter f.eks atmos lyd ? TV’er kan vel uansett ikke formidle skikkelig atmos lyd, så man må vel uansett ha en reciever eller en form for lydplanke, å da er det vel ikke TV’en som trenger støtte dette?!? Eller er jeg helt på bærtur her? HDR osv. er jo greit, da dette er visuelt, men skjønner som sagt ikke det med lyden ? Endret av Teodor1979
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld hvis dette er et idiotisk spørsmål, men jeg skjønner ikke helt det der med at TV'er ikke støtter f.eks atmos lyd TV’er kan vel uansett ikke formidle skikkelig atmos, så man må vel uansett ha en reciever eller en form for lydplanke, å da er det vel ikke TV’en som trenger støtte dette?!? Eller er jeg helt på bærtur her? HDR osv. er jo greit, da dette er visuelt, men skjønner som sagt ikke det med lyden

Med dagens "smarte" TV-er er vel ofte selve TV-en ansvarlig for lydkilden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, da lar jeg Q8 ordren stå! :)

Jeg er ikke noe tv freak, men jeg kjøpte Q8DN i 65 tommer rett etter jul, og den tven satt opp riktig/slik du liker bildet selv er en utrolig bra tv.

Broren min har Q9 og det er ikke en veldig stor forskjell på disse skjermene.

Jeg har et par kompiser med forskjellige OLED modeller og synes ikke forskjellen på sortnivået er vesentlig.

 

Nå etter et par måneder har jeg også fått litt mere dreisen på bildeinnstillingene, har et standard oppsett jeg har laget meg i Movie, og et i HDR som er forskjellige mellom alle enhetene og appene jeg bruker.

Synes det er genialt at jeg kan lagre egne bildeinnstillinger til det som er tilkoblet.

Jeg har forskjellige innstillinger på Viaplay, Netflix, HBO og NRK, har også forskjellige innstillinger på Xbox One X og PS4 Pro.

Og videre egne innstillinger for hver av tingene nevnt over i HDR, jeg er veldig fornøyd med den TV! :)

 

Alle som er innom kommenterer at bildet på tven er bra, både dem som ikke har peiling og de som har peiling :w00t:

Lenke til kommentar

Ok, så da er poenget at hvis f.eks Netflix, HBO osv. leverer en film i Atmos, og de er integrert i smart-TV'en din, så er TV'en nødt til å støtte det for å kunne gi enten reciever eller plank rett "info"?

Dolby Atmos-støtte får en via receiver som har støtte for teknologien. Det er stort sett noen lydplanker som har Dolby Atmos, som TVer fra LG etc. støtter og ikke Samsung. Med receiver, spiller det liten rolle hvilken ny TV du har. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er snakk om DNB-tilbudet til Power. 

Hvis jeg har fått låne Mastercardet til en kompis, og har tenkt å kjøpe meg ny TV i helgen, må TV'et stå i samme navn som kortholder? 

 

"Betal med ditt private Mastercard fra DNB, så trekkes rabatten fra på neste Mastercard-faktura."

Hvem som betaler har ikke noe å si
Lenke til kommentar

Da ble det bestillt LG OLED65C8 på Power/DNB sin 20%-kampanje. Originalpris 21990,- men etter DNB-rabatten ender tven på 17600.

 

Etter min mening, mye TV for pengene! Jeg har i tillegg kjøpt LG Soundbar SK10Y, og tror det blir en fin oppgradering til stuen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det slik at alle LED tver bruker automatisk dimming nå? Likte ikke OLED AF8 Sony så vil prøve LED tv, men liker ikke auto lys dimming der du ser at det forandres.

 

Virker også som mange tver har problem med dimming og teksting. Bruker teksting når jeg ser film men ser slike tråder some dette: https://us.community.samsung.com/t5/Qled-and-Frame/Brightness-changes-with-subtitles/td-p/415050

 

EDIT: Hvis noen her eier xf9005 - er det et problem å bruke teksting mens du ser film? Lyser opp skjermen?

Endret av PrinceCola
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Hvis noen her eier xf9005 - er det et problem å bruke teksting mens du ser film? Lyser opp skjermen?

 

Ja, dessverre. På Netflix og Apple-TV har jeg klart å fikse på subtitle-settings så det er overlevbart, men fremdeles merkbart. I lyse scener er det ikke så ille, men selvfølgelig verre i mørke scener. 

 

 

Edit:

 

Ser ut som Elkjøp Åsane Storsenter skal ha salg med "råe åpningspriser": https://kundeavis.elkjop.no/apninger/Aasane/?page=7

 

55 Q8DN - 11 990

65 Q8DN - 14 990

 

Sony 55 XF90 - 8990

 

Er vel de tilbudene som faktisk er tilbud.

Endret av taffeeel
Lenke til kommentar

Når det er snakk om DNB-tilbudet til Power. 

Hvis jeg har fått låne Mastercardet til en kompis, og har tenkt å kjøpe meg ny TV i helgen, må TV'et stå i samme navn som kortholder? 

 

"Betal med ditt private Mastercard fra DNB, så trekkes rabatten fra på neste Mastercard-faktura."

 

Så lenge en ikke registrerer navnet til den andre personen ved selgeren, fordi da får vedkommende lisensavgiften. Slik var iallfall praksis da jeg jobbet i el-butikk. :) 

 

21600 för Samsung UE82NU8005 i helgen på Power. Blir en brukbar ersättare till den gamla slitaren till PJ jag har.

Problemet blir att få den in igenom dörrhålet. Passa på att byta dörr och foder samtidigt kanske?

Med eller uten MasterCard-tilbud dette? For 82-tommer får en vel ikke så mye bedre tilbud enn det. Litt kjipt uten quantum dots etc., men for all del, NU8005 er en bra TV det. :p 

 

Da ble det bestillt LG OLED65C8 på Power/DNB sin 20%-kampanje. Originalpris 21990,- men etter DNB-rabatten ender tven på 17600.

 

Etter min mening, mye TV for pengene! Jeg har i tillegg kjøpt LG Soundbar SK10Y, og tror det blir en fin oppgradering til stuen!

Rå TV, noe kjipere lydplanke. Da ville jeg heller ventet på neste 9990 kr tilbud på Samsung HW-N960, eller skaffet skikkelig anlegg hvis det er mulig. XTZ W12.16 sub + B&W 601 S2 / S3 fåes til 3-4000 kr totalt på Finn, og blåser lydplankene av jordkloden. 

 

Ja, dessverre. På Netflix og Apple-TV har jeg klart å fikse på subtitle-settings så det er overlevbart, men fremdeles merkbart. I lyse scener er det ikke så ille, men selvfølgelig verre i mørke scener. 

 

 

Edit:

 

Ser ut som Elkjøp Åsane Storsenter skal ha salg med "råe åpningspriser": https://kundeavis.elkjop.no/apninger/Aasane/?page=7

 

55 Q8DN - 11 990

65 Q8DN - 14 990

 

Sony 55 XF90 - 8990

 

Er vel de tilbudene som faktisk er tilbud.

65 Q8DN til 14 990 hørtes meeeeget smakfullt ut.  :dribble:

Lenke til kommentar

Rå TV, noe kjipere lydplanke. Da ville jeg heller ventet på neste 9990 kr tilbud på Samsung HW-N960, eller skaffet skikkelig anlegg hvis det er mulig.

Jeg kan fortsatt returnere lydplanken på Elkjøps 50-dagers angrerett. Jeg synes lydplanken leverer greit, men er ikke interessert i bakhøyttalere, det passer ikke så veldig bra i stuen min. Når det er sagt, finnes den lydplanken du linker til over i ikke uten bakhøyttalere?

 

Jeg tenker at på den måten kan jeg spare noen kroner i forhold til å kjøpe pakke med bakhøyttalere. :)

 

Edit: Hvor stor forskjell vil det egentlig være mellom min SK10Y, og Samsung sin HW-N960?

 

Skal jeg opp i den prisen kan jeg like gjerne vurdere løsningen din med Dali Kubik, og en Klipsch-sub?

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...