Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i du. Fotball er stort sett scenarioet der jeg anbefaler folk å gå for en annen OLED enn LG. Sony eller Philips, som regel. :)

Huff.

Ikkje lett.

Vil eg for å få best mulig "fotballbilde" gå tilbake til opprinnelig Samsung q9 plan? Eller vil Sony Oled AF8 fikse det like bra? Misliker smartfunksjon på Sony, ellers topp den egentlig...

Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig vurdert det. Q9FN. Fotball er ikke det en trenger best mulig sortnivå på. Tvert imot er høy lysstyrke ganske greit der, fordi det er en del lyse draktfarger, mye himmel osv. Faktisk om du tenker 90% fotball, så ville jeg til og med vurdert Sony XF9005. Den er helt konge på bevegelser, har god lysstyrke og har bedre uniformitet enn Q9FN. Det er viktig i fotball, fordi store deler av bildet er gressflaten på banen, og da er det litt kjedelig med ujevn belysning / gråtoner på tvers. Men for all del, dette er langt mindre tydelig i fotball med grønnfarge enn det er i ishockey med hvitt. Og med Samsung får du faktisk mye høyere fargevolum, bedre sortnivå og enda høyere lysstyrke til HDR film. I tillegg til Tizen OS i stedet for Android. Så Samsung Q9FN er for all den en bedre TV, men Sony XF9005 til 8990 kr er latterlig mye for pengene dersom fotball er det store målet, og 55" det du ønsker. For 65", er Samsung et veldig godt valg også på pris, til 19 990 kr. Til fotball synes jeg faktisk at jo større TV, desto mer innlevelse. 

 

Så mitt tips:

 

Ser du mye film i tillegg til fotball, og ønsker 55 tommer, tenk deg lenge om du faktisk ønsker å betale nesten dobbelt for Q9FN. Ser du nesten utelukket fotball og vil ha 55 tommer, kjøp XF9005. Ønsker du 65 tommer, velg Q9FN uansett. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung Q90 tapte med stil mot Oled tvne på Ukas USA Tv shootout.

Er vel 5th året på rad Oled slår lcd Qled eller hva Samsung kaller årets Lcd ...

 

Sier litt om hvor elendig Qled tvne til Samsung er.....

 

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1560488139

 

Synd folk tror Qled til Samsung er så flott er bare en lcd tv med et Qled plast film foran samme problemene lcd tv har hatt siden starten.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Samsung Q90 tapte med stil mot Oled tvne på Ukas USA Tv shootout.

Er vel 5th året på rad Oled slår lcd Qled eller hva Samsung kaller årets Lcd ...

 

Sier litt om hvor elendig Qled tvne til Samsung er.....

Var vel egentlig som forventet det. Nå skal det nevnes at det er eksperter og feinschmeckere som sitter der og vurderer, og at de ofte er mer opptatt av nøyaktige farger, enn bra fargevolum f. eks. Jeg undrer meg jo litt over at Sony AG9 tar tittelen foran LG C9, når AG9 har såpass lav lysstyrke til HDR, og mangler en del av tilkoblingene som er unikt for C9. Spesielt pris tatt i betraktning er C9 en suveren modell, men det er gjerne ikke noe de i det hele tatt vurderer i den konkurransen. :) 

 

Skulle gjerne likt å sett om Panasonic sin OLED ville klart å vinne i den testen også i år, selv med fjorårets modell. Den var jo vanvittig nøyaktig i farger osv., selv om operativsystemet er steinalder-materiale osv. 

Lenke til kommentar

Var vel egentlig som forventet det. Nå skal det nevnes at det er eksperter og feinschmeckere som sitter der og vurderer, og at de ofte er mer opptatt av nøyaktige farger, enn bra fargevolum f. eks. Jeg undrer meg jo litt over at Sony AG9 tar tittelen foran LG C9, når AG9 har såpass lav lysstyrke til HDR, og mangler en del av tilkoblingene som er unikt for C9. Spesielt pris tatt i betraktning er C9 en suveren modell, men det er gjerne ikke noe de i det hele tatt vurderer i den konkurransen. :)

 

Skulle gjerne likt å sett om Panasonic sin OLED ville klart å vinne i den testen også i år, selv med fjorårets modell. Den var jo vanvittig nøyaktig i farger osv., selv om operativsystemet er steinalder-materiale osv.

 

Sony er bedre på bevegelser er Lg Oled litt i bakleksa på. Men Lg har tatt store steg de 2 siste årene.

Hdmi 2.1 er ikke vurdert med som jeg mener Lg i år har en stor fordel med.

 

Panasonic selges ikke i USA desverre tror GZ2000 i år blir en konge oled.

Håper at Uk tv shootout har med den.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig vurdert det. Q9FN. Fotball er ikke det en trenger best mulig sortnivå på. Tvert imot er høy lysstyrke ganske greit der, fordi det er en del lyse draktfarger, mye himmel osv. Faktisk om du tenker 90% fotball, så ville jeg til og med vurdert Sony XF9005. Den er helt konge på bevegelser, har god lysstyrke og har bedre uniformitet enn Q9FN. Det er viktig i fotball, fordi store deler av bildet er gressflaten på banen, og da er det litt kjedelig med ujevn belysning / gråtoner på tvers. Men for all del, dette er langt mindre tydelig i fotball med grønnfarge enn det er i ishockey med hvitt. Og med Samsung får du faktisk mye høyere fargevolum, bedre sortnivå og enda høyere lysstyrke til HDR film. I tillegg til Tizen OS i stedet for Android. Så Samsung Q9FN er for all den en bedre TV, men Sony XF9005 til 8990 kr er latterlig mye for pengene dersom fotball er det store målet, og 55" det du ønsker. For 65", er Samsung et veldig godt valg også på pris, til 19 990 kr. Til fotball synes jeg faktisk at jo større TV, desto mer innlevelse.

 

Så mitt tips:

 

Ser du mye film i tillegg til fotball, og ønsker 55 tommer, tenk deg lenge om du faktisk ønsker å betale nesten dobbelt for Q9FN. Ser du nesten utelukket fotball og vil ha 55 tommer, kjøp XF9005. Ønsker du 65 tommer, velg Q9FN uansett. :)

Veldig takk for fyldig svar. Q9 it is than(skal ha 65")... dog, skal en vente og se om DNB kjøre MC kampanje opp mot Power? Sjukt om ein kan få 20% på 20k prisen.16k då?
Lenke til kommentar

XF9005 har gått litt under radaren min. Har lurt på Q9FN 55" om eg finn det fornufitg å bruka pengar på når eg har eit fungerande apparat.

 

Så var det Ambient Mode då, som Q9FN har. Trur det hadde vore ein fin ting å ha med eit stort apparat midt i stova.

Lenke til kommentar

Ikke for de som liker å se fotball, Samco! Jeg er stolt eier av en LG C8, men likevel ingen tvil om at jeg heller vil se fotball på foreldrene mine sin Samsung KS7000 fra 2016. Høy lysstyrke, høyt fargevolum og veldig bra bevegelse i akkurat denne type scener, er klare fortrinn framfor OLED på fotball. Slik er det bare. :) Og så er det ikke sånn at Q9FN er en udugelig TV som gjør seg bort ellers. Det er fortsatt kanskje verdens beste LCD TV som noensinne er produsert.  :wee: Men det her med nyanser er du kanskje ikke så glad i... har på følelsen at hos deg er toppen, toppen, og alt annet regner du som bunnslam. Slik er heldigvis verden ikke. :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

*VinglePetter* setter nå opp en 55" 8005 skjerm fra Samsung. (Har hatt denne liggende i eska fra et Elkjøp kupp til 7k, er vell nå priset til latterlige 16k).

 

Hadde tenkt returnere denne og gå gor 65", men klarte ikkje lande i tankegangen på Oled vs Qled og avventer dermed 1/2års tid++...

 

Skal 8005 kalibreres forresten, eller for kip til å gidde bry seg med det? Standard modus best..?

Lenke til kommentar

Der kom den der "alle er dumme bortsett fra meg" igjen ser jeg :p

Er vel mere ... 5 år på rad vinnere av USA og UK tv shootouts.

 

Synd nivået er lavt på forumet hær trodde folk ville ha best mulig bilde mot å bruke penger på noe som ikke klarer topp 4 på en shootout ... gjesp ....

 

Bare å glem Qled til Micro LED kommer eller Qoled .... Enkelt og Greit.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Er vel mere ... 5 år på rad vinnere av USA og UK tv shootouts.

 

Synd nivået er lavt på forumet hær trodde folk ville ha best mulig bilde mot å bruke penger på noe som ikke klarer topp 4 på en shootout ... gjesp ....

 

Bare å glem Qled til Micro LED kommer eller Qoled .... Enkelt og Greit.

 

Du må gjerne finne eit anna forum der du kan klage på QLED dag ut og dag inn. Om du hadde fokusert meir på det positive med OLED og mindre syting over QLED så hadde det vore fint.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du må gjerne finne eit anna forum der du kan klage på QLED dag ut og dag inn. Om du hadde fokusert meir på det positive med OLED og mindre syting over QLED så hadde det vore fint.

Begge har sine feil bedre med ærlighet som min oled burn in tråd viser.

 

Om man vil bli klappet på hodet med et kjøp gå til en tv selger på en butikk ,om man vil ha gode råd hør heller på pros n cons.

Lenke til kommentar

Bare å glem Qled til Micro LED kommer eller Qoled .... Enkelt og Greit.

 

Så hva skal jeg gjøre i mellomtiden. Jeg har en stue i et nytt funkishus som er lyst. Og da mener LYST. Skal jeg bare holde på min Sony X8505C inntil MicroLED eller skal jeg gå for OLED som jeg omtrent ikke får sett på om sommeren. Et annet alternativ er å stenge for alt av lys, men jeg har et liv også. Jeg bor ikke mørket lenger, blitt for gammal for sånt

Lenke til kommentar

Så hva skal jeg gjøre i mellomtiden. Jeg har en stue i et nytt funkishus som er lyst. Og da mener LYST. Skal jeg bare holde på min Sony X8505C inntil MicroLED eller skal jeg gå for OLED som jeg omtrent ikke får sett på om sommeren. Et annet alternativ er å stenge for alt av lys, men jeg har et liv også. Jeg bor ikke mørket lenger, blitt for gammal for sånt

Skjønner poenget du vil ta han på. Men det går da sabla fint å se på en oled i et lyst rom. Akkurat som det går sabla fint å se på en qled i et mørkt rom. Sammenligner man q9 og f.eks c8 så er det jo to av de bedre tv-ene på markedet og alle disse gigantiske forskjellene som blir dratt frem her er vel egentlig ikke så gigantiske i realiteten. Jeg vil tro at man ikke er over snittet bildenerd så blir man så sykt fornøyd uansett.

Lenke til kommentar

Begge har sine feil bedre med ærlighet som min oled burn in tråd viser.

 

Om man vil bli klappet på hodet med et kjøp gå til en tv selger på en butikk ,om man vil ha gode råd hør heller på pros n cons.

 

Hvis begge har sine feil, kan du da ikke akseptere at det finnes scenarioer der en forbruker benytter en TV der OLED sine feil blir mer tydelige, enn QLED sine? Det er jo det som det er snakk om her. Han vil se fotball primært, og da har OLED en del svakheter, mens QLED har sine styrker. :) 

Så hva skal jeg gjøre i mellomtiden. Jeg har en stue i et nytt funkishus som er lyst. Og da mener LYST. Skal jeg bare holde på min Sony X8505C inntil MicroLED eller skal jeg gå for OLED som jeg omtrent ikke får sett på om sommeren. Et annet alternativ er å stenge for alt av lys, men jeg har et liv også. Jeg bor ikke mørket lenger, blitt for gammal for sånt

Nå skal en vel objektivt sett nevne at LG C8 har cirka samme lysstyrke som X8505C i SDR, og og faktisk mye høyere lysstyrker i HDR. Så dersom en synes X8505C er lys nok, er definitivt også LG C8 og C9 det. :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...