Gå til innhold

ICE har lansert 4G-tale


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme versjon som deg. Fikk den som sagt i går kveld, installerte og volte-merket var umiddelbart på plass. Ser på mobilnett-instillingene at det har kommet en ny knapp for volte-anrop.

Hmmm snedig. Kanskje de ikke har aktivert i Skien ennå da.

post-18011-0-33882600-1528885117_thumb.jpg

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mon tro om alle problemene jeg hadde med ICE nå ville forsvunnet? Stadig problemer med sms og samtaler som ikke kom igjennom. Dette er uansett svært spennende og har vært dypt savnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis alle mobilprodusenter må komme med oppdatering fordi lille norske ICE har fått støtte for 4G-tale, så er det trolig veldig mange mobiltelefoner som kun vil ha 2G-dekning om noen år nå når 3G nettet legges ned. Man vil heller aldri kunne oppnå 4G-tale hos ICE som hos Telenor/Telia på eksisterende telefoner.

Fortsatt selges mobiler uten 4G-tale og Telenor/Telias sider er langt fra oppdatert når det kommer til hvilke telefoner som støtter 4G-tale og ikke.

Lenke til kommentar

Hvis alle mobilprodusenter må komme med oppdatering fordi lille norske ICE har fått støtte for 4G-tale, så er det trolig veldig mange mobiltelefoner som kun vil ha 2G-dekning om noen år nå når 3G nettet legges ned. Man vil heller aldri kunne oppnå 4G-tale hos ICE som hos Telenor/Telia på eksisterende telefoner.

 

Fortsatt selges mobiler uten 4G-tale og Telenor/Telias sider er langt fra oppdatert når det kommer til hvilke telefoner som støtter 4G-tale og ikke.

Telia har nylig oppdatert sida si: 

  • Sony Xperia Z5, Z5 Premium, Z5 Compact, X, X Compact, X Performance, XZ, XZs, XZ Premium, XZ1, XZ1 Compact, XZ2, XZ2 Compact, XA2, XA2 Ultra, L2
  • Apple iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X
  • Samsung Galaxy S6, S6 EDGE, S6 EDGE+, S7, S7 EDGE, S8, S8+, Note9, A3 2016, A3 2017, A5 2016, A5 2017, J3 2017, J5 2017, J5 2016, J7 2017, Xcover 4, S9, S9+, A8, A6, A6+
  • Huawei P10, P10 Lite, P10 Plus, Honor 9, Mate 10 Pro, Mate 10 Lite, P20, P20 Pro
  • Nokia 8, 8S, 7+, 6.1
  • OnePlus 6
  • Doro 8035, 7070

Dor0!?!?

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått VoLTE aktivert, det viste seg at det ikke var aktivert på abonnementet mitt av en eller annen merkelig grunn men da de på kundeservice fikk aktivert dette så virker det. 

 

Edit: Har nå prøvd og ringe via VoLTE og det virker helt perfekt! Gøy at det endelig er aktivert.

Endret av Bombasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4G-Tale virker kun med Huawei P20/P20 Pro i første omgang.

Flere telefoner kommer etterhvert, men produsentene må sende ut en software-oppdatering og det tar nok litt tid.

 

Først kommer Samsung og deretter Apple (iflg Ice).

 

 

Hvorfor må produsentene sende ut softwareoppdatering ?  Benytter ICE en annen form for VoLTE teknologi enn Telenor og Telia ?  VoLTE er en standard og selv om det krever en del av telefonene så burde det ikke være forskjeller her.

 

Noen som har mer info ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må produsentene sende ut softwareoppdatering ? Benytter ICE en annen form for VoLTE teknologi enn Telenor og Telia ? VoLTE er en standard og selv om det krever en del av telefonene så burde det ikke være forskjeller her.

 

Noen som har mer info ?

Det skal være en tidligere tråd som tar opp spørsmålet ditt med et knakende godt svar, men jeg er litt for travel småbarnsfar til at jeg orker å lete opp kildematerialet. :)

 

I Android 7 og senere skal det visstnok være lagt til støtte på OS nivå for VoLTE, men operatører må også lage egne løsninger for støtte og drift av VoLTE på klient og «server» siden. Dette må støttes av hver enkelt modelltype fra hver produsent som da pusher oppdateringer med instillinger fra operatører som da har støtte. På android plattformen er dette en gedigen jobb å gjøre, da hver telefonmodell fra enhver produsent har hver sin spesialsydde BIOS på telefonmodellene, og dertil tilpasset android ROM. Alt av drivere er selvfølgelig unikt tilpasset også. Det samme gjelder Apple, men der har de fordelen med færre modeller og kun én produsent/merkevare.

 

Frem til man får skilt hardware, bios og drivere samt basisfunksjoner i OS, med da tjenester som moduler på topp i android, vil det være et evig mas for produsenter og operatører å kjære full VoLTE støtte.

 

PS: jeg glemte å nevne at modemet i telefonene også må ha støtte, men husker ikke hva sykdommen het for noe.

 

Da kryper jeg bak under steinen min igjen og rir av stormen om noen mener at jeg bare tar feil. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor må produsentene sende ut softwareoppdatering ?  Benytter ICE en annen form for VoLTE teknologi enn Telenor og Telia ?  VoLTE er en standard og selv om det krever en del av telefonene så burde det ikke være forskjeller her.

Hovedsaklig fordi man ikke har kommet langt nok i standardisering av hvordan IMS konfigurasjoner distribueres (GSMA med flere jobber med saken) og at nye nettverk må valideres mot de ulike chipsettene. Alle operatører har egne, skjulte IMS APNer (de fleste har også XCAP), ePDG innstillinger og IMS innstillinger (f.eks. forhåndsdefinert håndtering av Supplementary Services, kodek-type / bitrates preferanser, håndtering av nødanrop i IMS, diverse terskelverdier, timers, krav til hva som inkluderes i SIP headers og andre nettverksspesifikke funksjoner).

 

Dette er config delen, i tillegg kommer verifisering av ulike chipset mot RAN og IMS core. Når alt dette først er på plass, er det stort sett "plug and play", derfor vil vi meget trolig se en "ketchup effekt" med en mengde produsenter og modeller som "plutselig vil støtte IMS" kanskje allerede utover i 2018, "senest" i 2019. Ser man på modellene til produsentene som først var ute med støtte hos Telenor og Telia; Apple, Samsung (og tildels Sony?), så kommer samtlige nye modeller fra disse produsentene med støtte for alt som er lansert på tidligere modeller.

 

For å illustrere at IMS har noen utfordringer, til tross for standardisering, kan man se på hvordan det står til med IMS roaming i Europa, da uten å trekke mobilprodusentene inn i bildet:

 

https://blog.3g4g.co.uk/2015/07/s8hr-standardization-of-new-volte.html

https://blog.3g4g.co.uk/2015/10/volte-roaming-lbo-s8hr-or-hbo.html

https://blog.3g4g.co.uk/2016/10/whats-up-with-volte-roaming.html

 

(volte roaming eksisterer hverken mellom nordiske Telenor-nettverk eller Telia-nettverk som et aktuelt eksempel)

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedsaklig fordi man ikke har kommet langt nok i standardisering av hvordan IMS konfigurasjoner distribueres (GSMA med flere jobber med saken) og at nye nettverk må valideres mot de ulike chipsettene. Alle operatører har egne, skjulte IMS APNer (de fleste har også XCAP), ePDG innstillinger og IMS innstillinger (f.eks. forhåndsdefinert håndtering av Supplementary Services, kodek-type / bitrates preferanser, håndtering av nødanrop i IMS, diverse terskelverdier, timers, krav til hva som inkluderes i SIP headers og andre nettverksspesifikke funksjoner).

 

 

 

Som du sier så benyttes dedikert APN for VoLTE trafikk.  Dette gjøres for at nettverket skal kunne prioritere tale fremfor data.  XCAP og ePDG er mest sentrale tjenester og protokoller uavhengig av telefonen (så sant den støtter XCAP for konfigurasjon).

 

Det som er den store utfordringen for VoLTE roaming ligger i hvor teletrafikken skal sendes videre når du roamer (som med Telia og ICE men også Telia/Telenor/ICE mot andre land).   Det finnes 2 aktuelle teknologier for VoLTE og roaming.

 

1) Home Based Routing (teknisk navn: S8HR)

Her sendes VoLTE videre som rene IP-pakker til hjemmenettet.  Kobling til/fra PSTN og andre nett, gjøres av hjemmenettverket.    Det betyr også at dersom du er i f.eks. Spania og ringer til et spansk nummer, vil taletrafikken gå fra Spania til Norge og ned til Spania.  

Det ligger også en del utfordringer med ruting av 911/112 nummer.  

Fordelen med denne rutingen er at løsningen ikke benytter lokal IMS.  Det betyr at det nettverket du roamer fra ikke trenger å ha en egen IMS for håndtering av VoLTE trafikk.  Men dette betyr også at sømløs handover mellom 4G og 2G/3G ikke fungerer.  Dersom du mister 4G forbindelsen må IMS i hjemmenettverket foreta en ny oppkobling mot deg når du er på 2G/3G nettverket.  Det kan føre til problem.

 

2) Local Breakout (teknisk navn:LBO)

Lokal IMS i nettverket du roamer fra er ansvarlig for håndtering av all trafikk.  Overgang mellom 4G og 2G/3G nettverk fungerer uten problem.  Ingen utfordringer med 911/112 nummer.

Ulempen er mer kompleks konfigurasjon da IMS må ha kontroll/oversikt over alle mulige konfigurasjon til de enkelte hjemmenettverkene sin VoLTE konfig.   LBO vil også kreve IP-Interconnect og VoLTE-interconnect dersom en skal støtte HD-Voice mot hjemmenettverket.

 

 

S8HR er enklere og rimeligere å implementere enn LBO.  Jeg tror flere operatører går denne veien.  Har selv erfart at når jeg roamer i Spania (på alle operatører) så får jeg IP adresse og Internet-breakout fra Telia i Oslo.  Ingen lokal IP breakout i alle fall.

 

Jeg snakket med ICE og de opplyste om at VoLTE bare fungerer når de er på ICE sitt 4G nettverk.  Er du koblet mot Telia så vil du ikke få VoLTE.  Det kan forklare lanseringsmodellen.  De har bare aktivert VoLTE der hvor de har god nok dekning.   

 

Årsaken til at de bare støttet Huawei i denne omgang var, i følge det jeg fikk opplyst, grunnet mangel på testing og ferdige avtaler med de andre produsentene. Det var ikke noen ny firmware eller programvare nødvendig, bare testing og ferdigstilling av den nødvendige konfigurasjonen som skulle pushes ut til telefonmodellene.  

 

Så da er det bare å vente og se tipper jeg.  Det hadde vært morsomt om noen med ICE kunne teste ut hvordan roaming fra ICE-4G til Telia-4G/3G fungerer.  Blir det sømløst eller får en opphold i samtalen mens den kobles opp på nytt ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Årsaken til at de bare støttet Huawei i denne omgang var, i følge det jeg fikk opplyst, grunnet mangel på testing og ferdige avtaler med de andre produsentene. Det var ikke noen ny firmware eller programvare nødvendig, bare testing og ferdigstilling av den nødvendige konfigurasjonen som skulle pushes ut til telefonmodellene.  

 

Så da er det bare å vente og se tipper jeg.  Det hadde vært morsomt om noen med ICE kunne teste ut hvordan roaming fra ICE-4G til Telia-4G/3G fungerer.  Blir det sømløst eller får en opphold i samtalen mens den kobles opp på nytt ?

Ny programvare via FOTA er nødvendig for noen av produsentene i alle fall, uansett om det er snakk om ny konfigurasjon for en operatør eller fikser som må inn utover konfigurasjonen.

 

Testet og kommentert i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1816383&p=24475749, SRVCC støttes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen som har fått testet ut i praksis hvordan 4G-tale hos ICE fungerer?

Hva når man forlater ICE sitt eget nett og går over på Telia når man snakker i telefonen?

Funker det?

Lenke til kommentar

SRVCC er helt essensielt for god kundeopplevelse når 4G dekningen er så begrenset. Ice støtter den vanlige "under samtale" handover-en og aSRVCC* av det jeg har sett.

Telefonen gjør forøvrig CSFB ved nødanrop mens med Telenor og Telia settes samtalen opp over volte (det går fint an å teste det for nettverkinteresserte uten å komme til nødanropsentralen, da det spilles av early media (?) om at anropet kobles til politiets sentral, Øystein H kan rette meg her hva terminologi angår).

 

* https://blog.3g4g.co.uk/2014/01/different-flavours-of-srvcc-single.html

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Noen som har testet når samtale bytter mellom ICE 4G-tale og Telia nå? (altså når man forlater ICE sitt dekningsområdet).

Selv har jeg flere ganger opplevd at telefonen min heller bryter en samtale i 3G enn å gå over på 2G/GSM automatisk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...