Gå til innhold

4G Tale hos Chess og OneCall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke mulighet til å prøve selv men etter å sjekket med kundeservice hos begge (som jo er enkelt) så sier Chess at de har samme støtten som Telia.  Så hvis telefonen har VoLTE i Telia sitt nett så fungerer den på samme måte med et Chess abonnement.  Chess bruker nok en såkalt virtuell sentral i Telia sine egne sentraler og følger derfor Telia i alt.  Dette er forøvrig på samme måte som de fleste gjør i Telenor sitt nett (Hello, Talkmore, Djuice, ++)  

 

OneCall har egen sentral og bruker ikke Telia sine telefonsystemer (kun nettverk).  Er nok noe som henger igjen fra NetworkNorway tiden tipper jeg.   De skal komme med VoLTE men har ikke lansert det enda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

OneCall har egen sentral og bruker ikke Telia sine telefonsystemer (kun nettverk)

Høres snodig ut. Onecall er jo samme firma som Telia, MyCall og Chess. Og hva mener du egentlig med "sentral", "telefonsystemer" og "nettverk".

Lenke til kommentar

 

OneCall har egen sentral og bruker ikke Telia sine telefonsystemer (kun nettverk)

Høres snodig ut. Onecall er jo samme firma som Telia, MyCall og Chess. Og hva mener du egentlig med "sentral", "telefonsystemer" og "nettverk".

 

 

 

Alle telefonnett har en eller annen form for telefonsentral.  Denne har som formål å holde orden på nummerserier, grensesnitt mot andre operatører (sentraler) og sørger for opp- og nedkobling av samtaler.    Disse sentrale ble normalt omtalt som PABX eller PBX.   

 

I nyere mobilnett, hvor en gjør mye mer enn bare å ringe, så er PABX/PBX byttet ut med en IMS. IMS = IP Multimedia System eller IP Multimedia Core Network Subsystem (kjært barn har minst 2 navn  :) .  Så det betyr at IMS er det som i dag er den moderne "telefonsentralen" hos en mobiltelefonoperatør.  

 

Når noen velger å bruke Telenor eller Telia sitt nettverk så kan de gjøre det på to forskjellige måter.

 

Alternativ 1): Kjøpe all tilgang fra operatøren.  Det betyr at operatøren også tilbyr såkalt "virtuell sentral" eller en virtuell IMS for leietaker. 

 

Alternativ 2): Kjøpe nettverkstilgang fra operatøren men benytte egen sentral/IMS for sine brukere.  

 

Hello, Chess, Talkmore, Djuice er typiske eksempler på operatører som bruker alternativ 1.  

 

ICE startet med alternativ 1 men gikk over til alternativ 2 (derfor bytte av SIM kort).  

 

OneCall, Tele2 og NetworkNorway brukte også alternativ 2.  Dette gjorde det mulig å styre ruting av trafikk uavhengig av nettleverandør og de kunne derfor ha samme sentral/IMS. Det gjorde også at de enkelt kunne rute trafikk mellom Norge og Sverige uten å tenke på roaming (som var et issue da). OneCall opplyser at deres interne systemer enda ikke er helt klare for VoLTE så betyr at de mest sannsynlig benytter en egen IMS og at de ikke er ferdig med test/oppgradering for å støtte VoLTE. 

 

Når OneCall ble kjøpt av Telia (via Tele2-oppkjøpet) så byttet de ikke SIM-kort.  De bruker fortsatt samme system for administrasjon av SIM-kort.  Jeg tror (har ikke fått verifisert enda) at det er stor sannsynlig for at OneCall fortsatt benytter sin egen IMS ("sentral") for styring av trafikk og kunder.  De bruker Telia sitt nettverk men gjør ellers alt selv.   Derfor kan Telia og Chess ha støtte for VoLTE men OneCall ikke har det (enda).

 

Just my 2 cents .....

Endret av Øystein H
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Feilpost. Jo mer jeg funderer jo mer forvirret blir jeg over OneCalls rolle i forhold til Telia.

Ikke for å ødelegge dagen din nå, men sånn er det når 1-2 leverandører/operatører har mange tidligere sterke merkenavn dem eier etter oppkjøp.

 

Et lite og irrelevant, men viktig tips er å sjekke ut Orkla Foods. Der er det mange merkenavn du tror blir produsert av frittstående bedrifter i dag, noe som ikke stemmer overhodet. :)

Lenke til kommentar

 

Alle telefonnett har en eller annen form for telefonsentral.  Denne har som formål å holde orden på nummerserier, grensesnitt mot andre operatører (sentraler) og sørger for opp- og nedkobling av samtaler.    Disse sentrale ble normalt omtalt som PABX eller PBX.   

 

I nyere mobilnett, hvor en gjør mye mer enn bare å ringe, så er PABX/PBX byttet ut med en IMS. IMS = IP Multimedia System eller IP Multimedia Core Network Subsystem (kjært barn har minst 2 navn  :) .  Så det betyr at IMS er det som i dag er den moderne "telefonsentralen" hos en mobiltelefonoperatør.  

 

Når noen velger å bruke Telenor eller Telia sitt nettverk så kan de gjøre det på to forskjellige måter.

 

Alternativ 1): Kjøpe all tilgang fra operatøren.  Det betyr at operatøren også tilbyr såkalt "virtuell sentral" eller en virtuell IMS for leietaker. 

 

Alternativ 2): Kjøpe nettverkstilgang fra operatøren men benytte egen sentral/IMS for sine brukere.  

 

Hello, Chess, Talkmore, Djuice er typiske eksempler på operatører som bruker alternativ 1.  

 

ICE startet med alternativ 1 men gikk over til alternativ 2 (derfor bytte av SIM kort).  

 

OneCall, Tele2 og NetworkNorway brukte også alternativ 2.  Dette gjorde det mulig å styre ruting av trafikk uavhengig av nettleverandør og de kunne derfor ha samme sentral/IMS. Det gjorde også at de enkelt kunne rute trafikk mellom Norge og Sverige uten å tenke på roaming (som var et issue da). OneCall opplyser at deres interne systemer enda ikke er helt klare for VoLTE så betyr at de mest sannsynlig benytter en egen IMS og at de ikke er ferdig med test/oppgradering for å støtte VoLTE. 

 

Når OneCall ble kjøpt av Telia (via Tele2-oppkjøpet) så byttet de ikke SIM-kort.  De bruker fortsatt samme system for administrasjon av SIM-kort.  Jeg tror (har ikke fått verifisert enda) at det er stor sannsynlig for at OneCall fortsatt benytter sin egen IMS ("sentral") for styring av trafikk og kunder.  De bruker Telia sitt nettverk men gjør ellers alt selv.   Derfor kan Telia og Chess ha støtte for VoLTE men OneCall ikke har det (enda).

 

Just my 2 cents .....

 

 

Takk for en veldig god og interessant utgreiing, jeg visste ikke om forskjellen på OneCall og Chess i så henseende med egne "sentraler" vs virtuell operatører, utover at jeg husker hvordan Tele2 var satt opp og hvordan jeg forstår at Ice er satt opp nå etter simkortbyttet. Jeg trodde dog som mange andre at nå som OneCall var blitt som en del av TeliaSonera at de var blitt til en virtuell operatør uten noen større forskjeller fra moderselskapet.

 

Jeg vurderer nemlig OneCall nå som de har kommet med sin variant av "data rollover" og jeg har lyst på Telia-dekning for å få skikkelig lydkvalitet igjen når jeg ringer samboeren min som gikk over til Telia for kort tid siden, men jeg vil helst ha 4G Tale umiddelbart nå og Wifi Tale så snart Telia lanserer det da det er tjenester jeg nesten forventer å ha i et moderne mobilnett.

 

Edit: Jeg spurte Get i dag om mobilabonnementene deres hadde tilgang til 4G Tale i mobilnettet til Telia og svaret var nei. 

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten rant om OneCall:

 

Jeg tester ut Telia sin dekning nå ved å benytte meg av OneCall sitt 198 kroners prøvekjøp for to mnd med 50 GB data og fri bruk av ordinære samtaler, sms og mms og må innrømme at det føltes virkelig som å gå noen år tilbake i tid å verken ha 4G Tale eller Wifi Tale.

 

Har ofte tre-fire mobilsamtaler om dagen på jobb hvor jeg kjapt søker opp noe i jobbmailen og lignende på mobilen mens jeg er i samtale noe som med tale over 4G er null problem da dataforbindelsen fungerer under hele samtalen. Med OneCall så forsvinner data-signalet nesten hver eneste samtale etter kort tid  siden den må ned på 3G eller Edge for å ta i mot samtalen, slik at jeg ikke får sjekket noe i jobbmailen om ikke det er nylig informasjon som er lokalt cachet. 

 

Så jeg forstår ikke hvordan OneCall kan kalle seg "Like bra - bare billig" når de ikke en gang klarer å levere 4G Tale eller Wifi Tale og ikke kan si om det kommer på plass i overskuelig fremtid. De er ikke spesielt billig heller. Største fordelen med OneCall er at du får opptil tre ekstra simkort av typen tvilling/trilling eller datasim uten ekstra kostnad.

Lenke til kommentar

Vet du at OneCall er et av Telias merkevarer i Norge? Det som sannsynligvis gjør at OneCall henger litt etter med utrulling av volte & vowifi er deres legacy fra 242 05 Network Norway dagene.

Ja, det står om akkurat dette i en post litt høyere i denne tråden.

 

Jeg bare nevner at jeg syntes det var mer frustrerende å gå tilbake i tid enn jeg hadde trodd nå som jeg har vært bortskjemt med 4G Tale og WiFi Tale hos Telenor, jeg hadde glemt at nettet forsvinner kjapt når man ringer via 3G og hvor nyttig dette er for min del at 4G Tale tillater stabil dataoppkobling samme med tale.

 

Så OneCall sin påstånd om Like bra - bare billig er tullete etter min mening.

Lenke til kommentar

Hvilken tror dere ryker først av OneCall, MyCall og Chess? Telia kan ikke ha fire varemerker i all evighet.

Jeg tipper Onecall. Det er dyrt å drifte flere systemer i egne sentraler enn å bare ha software til å gjøre samme jobben til en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar

Hvilken tror dere ryker først av OneCall, MyCall og Chess? Telia kan ikke ha fire varemerker i all evighet.

Chess tror jeg ryker først.

Telenor gjorde akkurat det samme med djuice, og det tror jeg vi vil se med Telia også.

 

OneCall vil de beholde for de prisbeviste kundene.

Lenke til kommentar

Telia har i hvert fall fjernet siste spor av Chess Communication AS som eget foretak i mars i år ved å fusjonere selskapet med Telia Norge AS

 

https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20170000085801&sokeverdi=979438362&spraak=nb

 

Ikke at det er noe nytt, det har jo kun vært et brand for Telia i noen år allerede.

 

Telia vil jo etter oppkjøpet av Phonero ha ganske mange brands utad for både privat- og bedriftsmarkedet, Phonero blir vel muligens deres Dipper-konkurrent.

 

Av Chess og OneCall så er jeg faktisk litt usikker på hvilken som overlever lengst, jeg håper egentlig OneCall går først kun på grunn de forferdelig irriterende reklamene med Øystein Eriksen men det er ikke umulig at Chess ryker slik Djuice gjorde for Telenor. Det som teller for å ta bort OneCall er at de kjører egne systemer fra Network Norway-tiden og det fører til ekstra drifts- og vedlikeholdskostnader men dette kan jo ordnes av Telia også ved å bytte simkort hos kundene. Chess kan vel derimot legges ned på dagen og kundene flyttes rett inn i Telia sine systemer uten simbytte, slik Telenor gjorde med Djuice.

 

Blir interessant i hvert fall, de kommer nok ikke til å fortsette med Telia, Chess, OneCall, MyCall og Phonero i evig fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...