Gå til innhold

ICE har lansert 4G-tale


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

 

 

 

SMS og MMS over LTE er allerede på plass hos ICE.

Når det gjelder OneCall og MyCall så TROR jeg at det kan skyldes at de bruker en annen sentral (ISM?) enn Telia/Chess. Korrigeringer mottas med takk. :)

 

Ingen korrigering nødvendig  :)   OneCall har egen IMS (sentral) og kjører ikke sammen med Telia og Chess.  Kun nettverket (master og sendere) som er samkjørte her.

 

Er det noen måter å sjekke dette på?

 

Her går sms uvanlig tregt ut om jeg bruker ICE 4G.

 

 

 

Treg SMS over ICE/4G skyldes nok mest sannsynlig treghet i ICE sine løsninger.   

 

Tror det er mye som går litt tregt der om dagen. Jeg har fortsatt et abonnement der fordi jeg støtter et 3. nett, men altså mye tull i det siste, både med samtaler og sms. Og hastigheten ser ut til å være tregere enn jeg var klar over. 

 

Nå scorer heller ikke Telia høyt her i kveld - håper på en bedre dag i morgen. Takk Gud for wifi!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette noe som henger igjen fra den tida da Tele2 hadde eget nett, og OneCall/MyCall var under Tele2 paraplyen?

 

Det er noe som henger igjen fra før-Tele2-tiden.  NetworkNorway/Tele2 hadde faktisk 2 forskjellige IMS-er (sentraler).  NetworkNorway, med OneCall og Mycall, hadde en IMS mens Tele2 benyttet sin IMS i Sverige med en satellitt i Norge.  Det var derfor Tele2 kunder i Norge fikk "svenske SIM-kort" i begynnelsen.  

 

Fordelen med å benytte egen IMS, og egen nettverkskode (242-xx), er at en kan styre roaming og ruting av trafikk mye friere.  Ulempen er at en er selv ansvarlig for for alle tjenester en skal tilby sine kunder.  

 

Jeg skrev en "liten avhandling" om dette tidligere men husker ikke link/tema.  Anyone ?

 

Hvis Telia ønsker å flytte alle OneCall brukerne inn mot Telias egen IMS må alle OneCall sine brukere bytte SIM-kort og det er også en kostnad.  

 

 

Når det gjelder VoLTE og ICE så tror jeg det er en utfordring i seg selv.  ICE har sin egen IMS men denne håndterer ikke teletrafikk i dag.  Det er Telia som håndterer alle teletrafikk til/fra ICE basert på 2G/3G.  Alle datatrafikk, også den som går gjennom Telias nettverk, blir terminert hos ICE.  Det kan dere dobbelsjekke fra en ICE telefon som er koblet på Telias 4G nettverk.  Åpne opp http://www.ipadresse.no og se hvilket nett (IP subnet range) din telefon tilhører.  Det skal tilhøre iCE, uansett som du er på ICE/4G eller Telia/4G.   Hvis du har forskjellig netteier/IP avhengig om du er på ICE/4G eller Telia/4G, så har de endret rutingen og Internett-breakout siden sist.

 

VoLTE er i praksis vanlig IP datatrafikk over 4G, men med en egen APN dedikert for tale.  Trafikk i dette APN-et har prioritet over all annen datatrafikk 4G nettet.  

 

Handover av tale krever i grunnen ganske komplekse løsninger.  Hvis Telia også skulle tilby VoLTE til ICE så ville det ikke vært noe problem.  Men dersom VoLTE tjenesten skal leveres av ICE (grunnet kostnad) så må løsningen dekke handover mellom ICE-VoLTE og Telia-3G/2G og det er ikke rett frem.  Telia sin IMS vil, i dette oppsettet, ikke ha noen info om VoLTE-samtalen hos ICE (det er bare en IP datastrøm sett fra Telia).  Når ICE da ønsker en handover fra ICE-VoLTE til Telia 3G/2G så blir det nesten som å sette opp en ny telefonsamtale med opptil 10 sek oppkobling.    Det finnes sikkert løsninger på dette men det krever nok både penger og utstyr som nok ICE må betale.  Og da blir det et regnestykke for ICE om de ønsker å betale for en slik "mellomløsning" eller vente til de har nok dekning og kjøpe teletjenesten fra Telia inntil da.  

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Synd at volte nedprioriteres hos onecall. Jeg vil gjerne bli kunde hos dem, men ikke før volte er et faktum. Onecall har en god deal når det gjelder tvilling sim. Det er gratis! Per nå får man 8GB for 399,- med to simkort i tillegg til hoved sim. Jeg får 6GB til 299 + 75 i tvilling sim hos komplettmobil

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Egentlig litt rart at vi sitter her på en lørdagskveld og snakker om VOLTE. Antall taleminutter er på vei ned, hvorfor er dette så viktig, da? Jeg ringer tre samtaler i måneden, og alle går til pizza-sjappa borti her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

...og jeg er mindre opptatt av datatjenestene - jabler endel i telefonen og irriterer meg over lack of HD-voice Telia-Telenor. Det blir for mye boksete lyd og hakking.

Når jeg først klager over noe en lørdagskveld så synes jeg det er for lite forskjell på abonnementene som tilbys også. Alle tilbyr omtrent det samme, og det til samme pris.

 

Til uka skal VoWifi testes her hos meg, det skal også bli artig å teste ut Telenor igjen fordi jeg har vært på Telias nett en stund nå. Har heller ikke hatt tilgang på VoLte så går en spennende uke i møte :)

Lenke til kommentar

Ingen korrigering nødvendig  :)   OneCall har egen IMS (sentral) og kjører ikke sammen med Telia og Chess.  Kun nettverket (master og sendere) som er samkjørte her.

OneCall er praktisk talt er en MVNO med egen MNC å regne og de har kanskje ikke egen IMS core,

men en del legacy systemer, manglende terminalstøtte og intern politikk som sinker en eventuell utrullingen.

 

Støtter forøvrig Tom Bäcker i ettertanken rundt hvorfor en diskusjon om volte egentlig er interessant (tek, dinside osv. never jo aldri støttede nettverksteknologier i sine mobiltester  :shrug: ). 

 

For min del føler jeg meg ukomfortable uten volte ikonet, og liker ikke at et telefonapp-anrop kan dra ned datatrafikken fra 4G :ninja:.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For meg virker det som om OneCall og MyCall er stebarna i Telia-systemet. De øksa Tele2-brandet da de kjøpte Tele2, kanskje de planlegger å gjøre det samme med dIsse to?

Lenke til kommentar

...og jeg er mindre opptatt av datatjenestene - jabler endel i telefonen og irriterer meg over lack of HD-voice Telia-Telenor. Det blir for mye boksete lyd og hakking.

Noe som er litt ironisk når du i dag kan ha en samtale med EVS kodek i opp til super-wideband 24.4 kbps mellom støttede terminaler i ett av disse nettene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

...og jeg er mindre opptatt av datatjenestene - jabler endel i telefonen og irriterer meg over lack of HD-voice Telia-Telenor. Det blir for mye boksete lyd og hakking.

Noe som er litt ironisk når du i dag kan ha en samtale med EVS kodek i opp til super-wideband 24.4 kbps mellom støttede terminaler i ett av disse nettene.

 

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett, men jeg hører stor forskjell om jeg ringer Telenor-Telenor fremfor Telenor-Telia. Faktisk synes jeg kvaliteten er forstyrrende stor i negativ forstand.

 

Derfor er jeg spent på å teste ut VoLTE og VoWifi neste uke ;)

Henger litt etter på dette området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg jobber på et call center og mottar masse samtaler daglig over en iPhone 5C på Telenors 3G-nett. Jeg er i ferd med å bli en dauhørt gammal gubbe, men de eneste gangene jeg sliter med å høre hva folk sier er a) når det er Inntrøndere på tråden, og b) når folk setter mobilen på høyttaler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror det fortsatt kan gå en god stund før ICE får VOLTE. Foreløpig er ikke nettet deres tett nok, og da kan det i mange tilfeller bli nødvendig med handover til Telia. Da tviler jeg på om det er verdt å introdusere VOLTE.

Lenke til kommentar

Det er mulig, men de kommer nesten helt sikkert ikke til å gjøre det da vowifi er en nisjetjeneste og da hovedsaklig for bedrifter.

 

Det er også mulig for ice.net å lansere volte med egen IMS core og Telia sitt radionett, og / eller å bare lansere i noen utvalgte, tettbebygge områder osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...