Gå til innhold

ICE har lansert 4G-tale


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ny utsjekk mot ICE idag. De kan fortsatt ikke si når VOLTE blir lansert.

Jeg tror nok vi må være veeeldig tålmodige ang ICE og VOLTE, tipper det tar laaang tid før de lanserer dette.

 

Men personlig er jeg fryktelig utålmodig og kan ikke fatte hvorfor de ikke kan lansere bare for noen få telefoner slik at de som vil kan ta det i bruk.

Men de er nok redd for og miste kunder pga uventet trøbbel i oppstarten med VOLTE.

Lenke til kommentar

Jeg synes ICE ligger bak på mange områder nå. De var knallgode på pris tidligere, men etterhvert som fri roaming i EU ble implementert falt de bakpå. De har maks data i sine abonnementer på 12GB, og dyre ekstrapakker (179,- for 3GB?). Dekningen er ikke god nok langs kysten (særlig på Vestlandet). Synd!

 

De andre operatørene, til eksempel Telia og Telenor, kan skilte med rimeligere datapakker, fri streaming av musikk, VOLTE, data boost etc. 

 

Er nok vanskelig marked å konkurrere i, vi som forbrukere krever mer av teleoperatørene enn noen gang.

Endret av naldy
Lenke til kommentar

 

Ny utsjekk mot ICE idag. De kan fortsatt ikke si når VOLTE blir lansert.

Jeg tror nok vi må være veeeldig tålmodige ang ICE og VOLTE, tipper det tar laaang tid før de lanserer dette.

 

Men personlig er jeg fryktelig utålmodig og kan ikke fatte hvorfor de ikke kan lansere bare for noen få telefoner slik at de som vil kan ta det i bruk.

Men de er nok redd for og miste kunder pga uventet trøbbel i oppstarten med VOLTE.

 

Volte kommer kanskje tidligere enn du tipper, men som nevnt lenger ned i tråden, så er dekning trolig en utfordring (med mindre de går nuts og får til nasjonal volte roaming med Telia :omg:) (Noen som vet om det finnes noen europeiske operatører som har åpnet for volte roaming? Det tok en liten stund fra 4G var lansert til roaming i 4G kom på plass). 

 

Forresten så kan operatørene velge ulike grader av "volte" implementeringer. De kan ha volte kun for anrop, med og uten SRVCC (trolig nødvendig for en viss grad av kundetilfredshet :grin2: ), så kan de legge på SMS over IP, XCAP for Supplementary services (samtale venter, viderekobling, blokkering osv), nødanrop over volte, EVS osv.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

SMS og MMS over LTE er allerede på plass hos ICE.

Når det gjelder OneCall og MyCall så TROR jeg at det kan skyldes at de bruker en annen sentral (ISM?) enn Telia/Chess. Korrigeringer mottas med takk. :)

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

SMS og MMS over LTE er allerede på plass hos ICE.

SMS over LTE er en gammel "ad hoc" løsning og ikke det samme som SMS over IP:

 

 

A non-IMS based solution for SMS was specified by 3GPP, the “SMS over SGs” solution for GSM and UMTS networks, where SGs is the name of a core network internal interface. SMS over SGs allows network operators to support SMS as a circuit switched service within LTE

https://www.slideshare.net/allabout4g/voice-and-sms-in-lte

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg kom akkurat hjem fra Strømmen Storsenter, og der var jeg ikke alene - for å si det sånn. ICE har ikke dekning der, og det kan bli et problem for dem når det gjelder å innføre VOLTE. Enten må de investere grassat mye i for å få microdekning, eller så må de få til handover til Telia uten at samtalen blir brutt.

Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat hjem fra Strømmen Storsenter, og der var jeg ikke alene - for å si det sånn. ICE har ikke dekning der, og det kan bli et problem for dem når det gjelder å innføre VOLTE. Enten må de investere grassat mye i for å få microdekning, eller så må de få til handover til Telia uten at samtalen blir brutt.

Men går det ikke ann og innføre VOLTE bare i eget nett? 

 

Så der de ikke har deking så blir det som i dag en roamer på Telia og blir flyttet til 2G eller 3G for og gjennomføre en samtale.

 

Er er dette ikke teknisk mulig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nå er jeg ute på dypt vann, men jeg tror det er problematisk å flytte en samtale fra ICE og over til Telia. Inntil det er på plass, vil opplevd kvalitet for brukerne være best hvis hele samtalen kjøres på Telia. Til tross for at oppkoplingstiden er astronomisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har fri sikt til flere av ICE sine sendere som ligger ca 1 km unna i snitt. På tross av dette opplever jeg svært dårlige signaler og undres over hvordan samtalekvaliteten vil bli på 4G. Signalmeteret ligger normalt mellom 0 og 2 streker på mobilene. (-110 til -115)

 

Pleier aldri å ta speedtest men gjorde det nå og resultatet var svært nedslående:

inne var den 8 ned/0,3 opp

på verandaen 14 ned og 40 opp

Ping var også veldig nedslående.

 

På 3G ca. 6/6 - her er det god styrke på signalet

 

Har forøvrig liten erfaring med tale over VoLTE og VoWifi - men dette skal testes til uken (dog i Telenors nett). Etter dagens lille testnedtur skal jeg sjekke hvilke hastigheter Telenors nett har å fare med, men etter hva jeg kan huske fra tidligere matcher de dagens test lett.

Ellers har en kompis abonnement hos Telia, og der hoppet iPhonen mellom 3G og 4G-tale her i sofaen. Synes selv jeg bor midt i smørøyet når det kommer til mobildekning da jeg har både ICE, Telia og Telenor i fri sikt på opptil flere steder.

Lenke til kommentar

Delvis relevant: Hva med onecall? De og burde ha volte klart snart.

 

Purret faktisk på dem i går og ble ganske overrasket over svaret fra kundeservice.   Jeg spurte "hvor blir det av VoLte, det skulle komme innen 2017" og fikk svar "Det stemmer! Per dags dato er ikke det vi prioriterer dessverre. Vi vil gi beskjed når vi lanserer VoLTE, vi på kundeservice har ikke mer informasjon om dette før det nærmer seg lanseringen."

 

Så jeg foreslår en liten "Facebook-kampanje" hvor flest mulig spør OneCall "hva i alle dager er det som skjer.....??"

Lenke til kommentar

SMS og MMS over LTE er allerede på plass hos ICE.

Når det gjelder OneCall og MyCall så TROR jeg at det kan skyldes at de bruker en annen sentral (ISM?) enn Telia/Chess. Korrigeringer mottas med takk. :)

 

Ingen korrigering nødvendig  :)   OneCall har egen IMS (sentral) og kjører ikke sammen med Telia og Chess.  Kun nettverket (master og sendere) som er samkjørte her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

SMS og MMS over LTE er allerede på plass hos ICE.

Når det gjelder OneCall og MyCall så TROR jeg at det kan skyldes at de bruker en annen sentral (ISM?) enn Telia/Chess. Korrigeringer mottas med takk. :)

 

Ingen korrigering nødvendig  :)   OneCall har egen IMS (sentral) og kjører ikke sammen med Telia og Chess.  Kun nettverket (master og sendere) som er samkjørte her.

 

Er det noen måter å sjekke dette på?

 

Her går sms uvanlig tregt ut om jeg bruker ICE 4G.

Lenke til kommentar

 

 

SMS og MMS over LTE er allerede på plass hos ICE.

Når det gjelder OneCall og MyCall så TROR jeg at det kan skyldes at de bruker en annen sentral (ISM?) enn Telia/Chess. Korrigeringer mottas med takk. :)

 

Ingen korrigering nødvendig  :)   OneCall har egen IMS (sentral) og kjører ikke sammen med Telia og Chess.  Kun nettverket (master og sendere) som er samkjørte her.

 

Er det noen måter å sjekke dette på?

 

Her går sms uvanlig tregt ut om jeg bruker ICE 4G.

 

 

 

Treg SMS over ICE/4G skyldes nok mest sannsynlig treghet i ICE sine løsninger.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...