Gå til innhold

Administratorene på VGs kommentarfelt snikbanner (shadow banning)


Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid vært daglig leser av et amerikansk nettsted som vel må sies å lene mot (moderat) venstreside og akademia. De har vært flinke til å presentere forskning på et folkelig vis, og kommentarene har ofte kommet fra relevante fagfolk som gir meg mer konfidens til at journalistens tolkning henger på greip. Jeg har sporadisk kommentert og debattert artikler.

Etter å ha blitt bannet i et døgn av en moderator for grunner som for meg var uforståelig (jeg skulle ha «trollet» ved å ikke eksplisitt nevne at jeg kom fra et annet land enn USA, og min «hvithet» var et argument fra moderator) så har jeg kuttet ut nettstedet. Jeg antar at tapet av meg som bruker lever de helt fint med.

Jeg har aldri registrert meg på foxnews eller noe slikt, men jeg antar at noe lignende kan skje der. Det man fort ender opp med er 1) ensretting av ulike fora, og 2) noen få kontrarianere som er villig til å bytte brukere eller file på teksten for å slippe igjennom.

Det jeg vil fram til er at vi vil bli utfordret når vi diskuterer. Men kanskje ikke for utfordret. Det ligger en spenning i at vi vil diskutere konstruktivt med dem vi deler et grunnleggende sett verdier - og øse vår forakt over de som ligger for langt unna oss - til applaus fra våre meningsfeller. Det er i alle fall jeg skyldig i innimellom.

Kanskje vg legger seg på et annet nivå mhp koselig. Jeg kan definitivt like forum hvor man diskuterer julebakst eller sykkeldekk og hvor ingen er særlig krasse mot hverandre.

Jeg liker diskusjon.no pga forholdet mellom de to - utluking av rene personangrep og trolling, men for det meste folk som er enig og uenig som får lov til å bryne argumentene på hverandre. Jeg skulle ønske at det fantes et internasjonalt forum av samme karakter. Det nærmeste jeg har sett er kommentarfeltet på nytimes, hvor folk er uenige på en tidvis klok måte. Men kommentarfelt i aviser egnet seg for sporadisk kritikk eller utfylling, ikke lengre diskusjoner hvor man «prober» andres argumentasjon i noen dybde.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, knutinh said:

Det jeg vil fram til er at vi vil bli utfordret når vi diskuterer. Men kanskje ikke for utfordret. Det ligger en spenning i at vi vil diskutere konstruktivt med dem vi deler et grunnleggende sett verdier - og øse vår forakt over de som ligger for langt unna oss - til applaus fra våre meningsfeller. Det er i alle fall jeg skyldig i innimellom.

Det er fint å diskutere med folk som har ulike meninger, men når de fremstår som om de lever på en annen planet blir aldri diskusjonene spesielt interessante eller konstruktive. Derfor er de voldsomme konspirasjonsteoriene drepende for konstruktiv diskusjon. Folk flest gidder ikke, så blir det noen få igjen som sitter på hvert sitt gjerde og roper til hverandre. 

Det er nok av tråder her som viser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (6 timer siden):

Det er fint å diskutere med folk som har ulike meninger, men når de fremstår som om de lever på en annen planet blir aldri diskusjonene spesielt interessante eller konstruktive. Derfor er de voldsomme konspirasjonsteoriene drepende for konstruktiv diskusjon. Folk flest gidder ikke, så blir det noen få igjen som sitter på hvert sitt gjerde og roper til hverandre. 

Det er nok av tråder her som viser det.

Jeg kan fint diskutere med en kommunist selv om vi har svært forskjellig syn på politikken som vil være til landets beste, basert på forskjellig syn på mennesket. Jeg kan respektere Moxnes for en kompetent jobb selv om jeg altså ikke vil at han skal få oppslutning.

Noe av problemet jeg har med (mange) «konspirasjonsteoretikere» er at vi ikke greier å enes om aksiomer. Hvis jeg mener at en lenke til en relevant artikkel i nature er et godt argument, mens mot-debattanten mener at det bare underbygger at konspirasjonen har spredt seg også til akademia så er det veldig vanskelig å skape felles grunn.

Villigheten til (i det minste teoretisk) å endre ståsted dersom motparten er overbevisende er en dyd som mange flere enn konspirasjonsteoretikerne med fordel kunne tatt til seg.

Noen av de beste diskusjonene her og andre steder er der hvor man «prober» et spørsmål tilsynelatende uten å ha bestemt seg på forhånd. Flinke debattanter henter inn kilder og bruker flere spørsmålstegn enn utropstegn. Bruker konstruksjoner som «gitt at…»

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Reg2000 said:

Det er fint å diskutere med folk som har ulike meninger, men når de fremstår som om de lever på en annen planet blir aldri diskusjonene spesielt interessante eller konstruktive. Derfor er de voldsomme konspirasjonsteoriene drepende for konstruktiv diskusjon. Folk flest gidder ikke, så blir det noen få igjen som sitter på hvert sitt gjerde og roper til hverandre. 

Det er nok av tråder her som viser det.

Det er faktisk ganske mange i det norske samfunnet som ser ut til å leve på forskjellige planeter. Vi har store forskjeller i det norske samfunnet og det betyr ikke at deres meninger er mindre verdt. Det oppleves absolutt som å leve på hver sin planet for mange.

Selv konspirasjonsteorier kan bli slitsomt i lengden men den eneste måten å møte hverandre i uenighet er saklig debatt. Men jeg er enig i at ikke alle er like mottakelige for det.

Det første man bør unngå er å sette merkelapper på hverandre basert på eget perspektiv. Det fører bare feil vei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Selv konspirasjonsteorier kan bli slitsomt i lengden men den eneste måten å møte hverandre i uenighet er saklig debatt. Men jeg er enig i at ikke alle er like mottakelige for det.
 

Problemet er at konspirasjonsteorier jager vekk svært mange som bare ikke gidder være med på slike diskusjoner. Det gjør at politikk/samfunnsforumer får et spesielt publikum som virker avskrekkende på mange. Du kan se det på kommentarfelt i aviser og, spesielt før når det var mer vanlig med kommentarfelt. Jeg kjente igjen de fleste navnene på folk som deltok i diskusjonene og de gikk igjen i de fleste avisene. 

De debattene blir også "evigvarende" uten at de kommer noen vei så man oppnår lite eller ingenting. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Problemet er at konspirasjonsteorier jager vekk svært mange som bare ikke gidder være med på slike diskusjoner. Det gjør at politikk/samfunnsforumer får et spesielt publikum som virker avskrekkende på mange. Du kan se det på kommentarfelt i aviser og, spesielt før når det var mer vanlig med kommentarfelt. Jeg kjente igjen de fleste navnene på folk som deltok i diskusjonene og de gikk igjen i de fleste avisene. 

De debattene blir også "evigvarende" uten at de kommer noen vei så man oppnår lite eller ingenting. 

Også bompenger, vindmøller og elbildiskusjoner er evigvarende uten at konspirasjonskomponenten er spesielt framtredende.

Spørsmål som betyr mye for mennesker er vanskelig å diskutere.

-k

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (3 minutter siden):

De diskusjonene jager ikke vekk folk på den måten som konspirasjonsteorier gjør. 

Diskusjoner om flat jord anser jeg som så teite at jeg bruker lite tid på temaet.

Diskusjoner om vaksiner som Bill Gates måte å redusere populasjonen bruker jeg litt tid på fordi det er et spørsmål om liv og død.

Det er mao ikke bare gapet i aksiomer som holder meg unna enkelte diskusjoner, men den praktiske viktigheten. Og jeg lurer seriøst på om deltagerne troller for å se hvor mye tid jeg er villig til å sløse vekk.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Diskusjoner om flat jord anser jeg som så teite at jeg bruker lite tid på temaet.

Diskusjoner om vaksiner som Bill Gates måte å redusere populasjonen bruker jeg litt tid på fordi det er et spørsmål om liv og død.

-k

Folk flest synes begge disse to eksemplene er så teite at de ikke gidder bruke tid på det. De som har bestemt seg for at Bill Gates bruker vaksiner for å redusere populasjonen hører like lite på vitenskapelige argumenter som de som tror at jorden er flat.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (24 minutter siden):

Problemet er at konspirasjonsteorier jager vekk svært mange som bare ikke gidder være med på slike diskusjoner. Det gjør at politikk/samfunnsforumer får et spesielt publikum som virker avskrekkende på mange. Du kan se det på kommentarfelt i aviser og, spesielt før når det var mer vanlig med kommentarfelt. Jeg kjente igjen de fleste navnene på folk som deltok i diskusjonene og de gikk igjen i de fleste avisene. 

De debattene blir også "evigvarende" uten at de kommer noen vei så man oppnår lite eller ingenting. 

Dette er helt riktig. Man trenger ikke gå lengre enn til politikk-delen av dette forumet, hvor mange tråder nærmest er ødelagt av konspirasjonsteorister og at diskusjonene alltid blir dratt ekstremt langt ut til siden. Jeg tror det er mye av grunnen til at aktiviteten er så laber. Man kan for eksempel ikke diskutere amerikansk politikk uten at det hele raskt sklir ut i konspirasjoner og tar over trådene. Så jeg gidder ikke å delta så mye lengre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg tror det er mye av grunnen aktiviteten er så laber. Man kan for eksempel ikke diskutere amerikansk politikk uten at det hele raskt sklir ut i konspirasjoner og tar over trådene. 

Dette blir ofte de lengste trådene(hvis det kan regnes som et mål på aktivitet), men de ender opp med noen få personer som gjentar omtrent de samme argumentene i 40 sider. 

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Dette er helt riktig. Man trenger ikke gå lengre enn til politikk-delen av dette forumet, hvor mange tråder nærmest er ødelagt av konspirasjonsteorister og at diskusjonene alltid blir dratt ekstremt langt ut til siden. Jeg tror det er mye av grunnen til at aktiviteten er så laber. Man kan for eksempel ikke diskutere amerikansk politikk uten at det hele raskt sklir ut i konspirasjoner og tar over trådene. Så jeg gidder ikke å delta så mye lengre.

Hadde blokkeringsystemet her fungert bedre så hadde det vært mye lettere. 

Men har forsåvdit hatt en lignende episode på vg/e24. Kom med en veldig kritisk kommentar til en artikkel, og fikk ingen reaksjoner på den. Fant den ikke på moiblen, der jeg ikke var logget inn. Veldig merkelig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Reg2000 said:

Problemet er at konspirasjonsteorier jager vekk svært mange som bare ikke gidder være med på slike diskusjoner. Det gjør at politikk/samfunnsforumer får et spesielt publikum som virker avskrekkende på mange. Du kan se det på kommentarfelt i aviser og, spesielt før når det var mer vanlig med kommentarfelt. Jeg kjente igjen de fleste navnene på folk som deltok i diskusjonene og de gikk igjen i de fleste avisene. 

De debattene blir også "evigvarende" uten at de kommer noen vei så man oppnår lite eller ingenting. 

Hvorvidt man deltar i dem eller ei er jo et personlig valg. Og har man ikke noe saklig å delta med så er det jo selvsagt bedre å avstå.

De fleste av oss avstår nok som hovedregel. Jeg har aldri deltatt i kommentarfeltet til en avis nettopp av slike årsaker. Tidsbruk i forum for min del blir stadig mer "lystbetont" eller ting jeg brenner for.

Det verste jeg vet er mennesker som skal tvinge din mening på deg selv om man ikke er interessert. Når slik skjer i jobbhverdagen så blir det lite respons fra min del. Er mange år siden jeg bet på "du kjører sånn elbil vel?"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Hvorvidt man deltar i dem eller ei er jo et personlig valg. Og har man ikke noe saklig å delta med så er det jo selvsagt bedre å avstå. De fleste av oss avstår nok som hovedregel.

Ja du kan godt si det er slik og la resultatet bli som det blir der kun noen få brukere deltar i politikk forumet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Men har forsåvdit hatt en lignende episode på vg/e24. Kom med en veldig kritisk kommentar til en artikkel, og fikk ingen reaksjoner på den. Fant den ikke på moiblen, der jeg ikke var logget inn. Veldig merkelig.

Hører av og til lignende historier fra andre som opplever det same. Et slikt system der kommentarer helt uten videre er skjult for alle andre enn seg selv kan en ikke ha noen tillitt til.

Jeg holder meg unna Facebook kommentarfeltene da det etter min smak er for mye føleri og for lite klokskap i kommentarene der. Jeg skulle ønske Facebook var mer som Diskusjon.no.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (30 minutter siden):

Hører av og til lignende historier fra andre som opplever det same. Et slikt system der kommentarer helt uten videre er skjult for alle andre enn seg selv kan en ikke ha noen tillitt til.

Jeg holder meg unna Facebook kommentarfeltene da det etter min smak er for mye føleri og for lite klokskap i kommentarene der. Jeg skulle ønske Facebook var mer som Diskusjon.no.

Av en eller annen grunn så synes jeg at diskusjonsforum er mer oversiktlig enn facebook. Føleri finner man nok begge steder men så er vel en manns føleri en annen mans relevante anekdote?

Jeg lærer noe nesten hver gang jeg leser igjennom et kommentarfelt. Noen ganger er det bare en av 100 poster som får meg til å tenke igjennom egen posisjon, men likevel verdt all støyen man må bla igjennom.

-k

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

image.png.5850c38b06c03572d471cdda1ec991c8.png

Poenget mitt var ikke å starte en debatt om Moxnes er kommunist, eller om han leder et parti som har røtter i kommunisme eller om politikken han fronter har likhetstrekk med kommunisme. Poenget var at jeg står lang fra Moxnes politisk men at jeg respekterer jobben han gjør.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...