Gå til innhold

Administratorene på VGs kommentarfelt snikbanner (shadow banning)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var i mange år aktiv på VGD (i de dager VGD-konto kunne brukes til å kommentere på vg-saker også) men sluttet fordi modereringen der var fryktelig dårlig.

 

Shadow-banning og denslags grenser mot konspirasjonsteorier, så jeg vet ikke om de driver med det, men problemet med vgd i de dager (og, mistenker jeg, fremdeles) er at de har svært få ressurser og bedriver moderering uten å egentlig legge noe ned i det. Å legge opp til shadowbanning krever for mye ressurser og innsats til at jeg har noen som helst tro på at vg holder på med slikt.

 

Klaget man på et innlegg i den siste tiden jeg var aktiv der, så ble det slettet uten at moderatorene engang gadd å lese det eller sette seg inn i konteksten. 

 

Hadde et fantatisk eksempel der ett innlegg ble klaget inn av en debattant kun for å bevise at mod der auto-slettet alt som ble rapportert. Innlegget ble klaget på med en begrunnelse som ikke hang på greip i det hele tatt, men ble likefullt auto-slettet. 

 

Det var dog ikke det morsomme - det morsomme var at innlegget som ble rapportert (og altså slettet av mod) var skrevet av 'vgd-moderator'-kontoen...

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var i mange år aktiv på VGD (i de dager VGD-konto kunne brukes til å kommentere på vg-saker også) men sluttet fordi modereringen der var fryktelig dårlig.

 

Shadow-banning og denslags grenser mot konspirasjonsteorier, så jeg vet ikke om de driver med det, men problemet med vgd i de dager (og, mistenker jeg, fremdeles) er at de har svært få ressurser og bedriver moderering uten å egentlig legge noe ned i det. Å legge opp til shadowbanning krever for mye ressurser og innsats til at jeg har noen som helst tro på at vg holder på med slikt.

 

Klaget man på et innlegg i den siste tiden jeg var aktiv der, så ble det slettet uten at moderatorene engang gadd å lese det eller sette seg inn i konteksten. 

 

Hadde et fantatisk eksempel der ett innlegg ble klaget inn av en debattant kun for å bevise at mod der auto-slettet alt som ble rapportert. Innlegget ble klaget på med en begrunnelse som ikke hang på greip i det hele tatt, men ble likefullt auto-slettet. 

 

Det var dog ikke det morsomme - det morsomme var at innlegget som ble rapportert (og altså slettet av mod) var skrevet av 'vgd-moderator'-kontoen...

 

 

Det er ikke en konspirasjonsteori, jeg ser fortsatt mine egne poster, men ingen andre gjør det. Du kan selv teste dette med å gå inn på VG-saken, du vil ikke se min post, selv om jeg gjør det. Under kan du se hvordan det ser ut hos meg.

 

Jeg har dessuten postet innlegget på 2 andre (falske) Facebookbrukere og fått andre til å poste innlegget. Akkurat det samme skjer hver gang, shadow banning. Du kan jo lime inn mitt innlegg selv om du ikke tror meg (man blir kun shadowbannet i det kommentarfeltet, man kan fortsatt poste på andre saker). Jeg lagde en ny Facebookbruker via VPN og da kunne jeg fint poste i kommentarfeltet, men jeg lot være å poste innlegget en gang til, for å unngå enda en shadowban (slik jeg hadde blitt på 3 brukere).

 

 

 HdoW3Ax.jpg

 

 

VG, og flere andre aviser, har outsourcet kommentarfeltet til Interaktiv Säkerhet for noen år siden, et svensk overvåkingsfirma med slagordet «Risiko krever håndtering».

https://no.wikipedia.org/wiki/Interaktiv_Säkerhet

 

Er visstnok nordmenn som modererer, men kan forklare villigheten til å sensurere legitim kritikk. De har lang erfaring med det i Sverige.

Interessant!

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble du shadowbanna øyeblikkelig når du postet det samme innlegget med andre kontoer? Eller var det noe automatikk inne i bildet her?

 

Shadowbanning har blitt en relativ vanlig praksis på sosiale medier. Spesielt Twitter er kjent for å begrave innlegg og personer de ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at jeg hadde postet innlegget, så ble jeg shadow-bannet fra kommentarfeltet, slik at mine innlegg der inne ikke kunne sees av andre i det hele tatt, uansett innhold (kun i ACER saken, innleggene mine vises helt fint i kommentarfelt på andre VG-saker).

Da er det ikke shadow-ban, men de har sikkert bare skjult akkurat det innlegget. Hvis du hadde vært shadow-banned så hadde andre ikke sett noen av kommentarene dine i noen artikler.

Lenke til kommentar

 

Etter at jeg hadde postet innlegget, så ble jeg shadow-bannet fra kommentarfeltet, slik at mine innlegg der inne ikke kunne sees av andre i det hele tatt, uansett innhold (kun i ACER saken, innleggene mine vises helt fint i kommentarfelt på andre VG-saker).

Da er det ikke shadow-ban, men de har sikkert bare skjult akkurat det innlegget. Hvis du hadde vært shadow-banned så hadde andre ikke sett noen av kommentarene dine i noen artikler.

 

Jeg ser poenget ditt, men jeg var fortsatt shadowbannet fra å poste flere innlegg som ble vist i det kommentarfeltet (kan poste så mye jeg vil men ingen ser dem).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble du shadowbanna øyeblikkelig når du postet det samme innlegget med andre kontoer? Eller var det noe automatikk inne i bildet her?

 

Shadowbanning har blitt en relativ vanlig praksis på sosiale medier. Spesielt Twitter er kjent for å begrave innlegg og personer de ikke liker.

Jeg er usikker på akkurat hvor fort det gikk, men det var neppe mer enn 10 min. Jeg regner med at det ble gjort manuelt. De kan jo ha tracket ip-en min muligens, evt. bare så de at det var samme innlegget før de kjørte shadow-ban på alle 3 brukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke VG som privateid avis all rett til å banne eller shadowbanne akkurat hvem og hva de vil slik som at de også står helt fritt til å moderere kommentarfeltene sine som de selv ønsker?

 

Man vet jo aldri, når folk fortsatt kommer trekkende med den idiotiske Isolasjonismen rettet mot EU/EØS/ACER og dermed ofrer hele globalismen på Trumps proteksjonistiske alter i en evig repeterende rekke av nasjonalistisk anti-alt, så kan det vel tenkes at å fjerne slike kommentarer er fullt legitimt ettersom det bunner i propaganda og vranglære ergo ingenting en avis med respekt for seg selv vil ha i kommentarfeltene.... Mulig om man prøver å poste det i en mindre seriøs avis med lavere journalistiske krav slik som nettavisen eller noe?

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

Har ikke VG som privateid avis all rett til å banne eller shadowbanne akkurat hvem og hva de vil slik som at de også står helt fritt til å moderere kommentarfeltene sine som de selv ønsker?

 

 

Selvsagt har de det. Om det er lurt eller riktig er en annen sak. 

 

Geir :)

 

En så dårlig idé at det kanskje er på tide at Diskusjon.no begynner å snikbanne brukere med slike meninger.

Lenke til kommentar

 

Har ikke VG som privateid avis all rett til å banne eller shadowbanne akkurat hvem og hva de vil slik som at de også står helt fritt til å moderere kommentarfeltene sine som de selv ønsker?

 

 

Selvsagt har de det. Om det er lurt eller riktig er en annen sak. 

 

Geir :)

 

 

Noen vil syntes det er kjempeurettferdig mens andre vil se på det som direkte sensur, begge deler er bunner bare i subjektiv synsing rundt egen kommentar som ikke har noen innvirkning på moderators avgjørelse. Føler man seg jaktet på av urimelige moderatorer og admins så bytter man fora, i det minste tema. Eventuelt modererer seg selv slik som en voksenperson bør kunne gjøre slik at debatten kan fortsette.

Lenke til kommentar

Noen vil syntes det er kjempeurettferdig mens andre vil se på det som direkte sensur, begge deler er bunner bare i subjektiv synsing rundt egen kommentar som ikke har noen innvirkning på moderators avgjørelse. 

 

 

Det kan jo hende det er sensur...? Også objektivt sett. Hvordan skal man vite det når man ikke får vite at man er moderert, eller hvorfor?

 

Føler man seg jaktet på av urimelige moderatorer og admins så bytter man fora, i det minste tema. Eventuelt modererer seg selv slik som en voksenperson bør kunne gjøre slik at debatten kan fortsette.

 

 

Det er selvsagt en løsning, eller snarere to. Men det fordrer jo at man vet. Hvis man poster en kommentar og den faktisk dukker opp så må man jo anta at den er godkjent. Hvordan skal man da vite at man må moderere seg selv, og hva man må moderere seg på? Etter å ha lest innlegget TS postet på VG, hvordan mener du han burde moderere seg?

 

Nå har jeg aldri deltatt i noen debatt på VG. Primært fordi jeg ikke leser blekka, men også fordi det aldri har fremstått som noen attraktiv arena for debatt. Men jeg har vært admin for nettdebatten her på forumet, og jeg ville aldri innført shadowbanning. (I min tid, dagens admins får svare for seg.) Skal man gripe inn i folks ytringsfrihet, og det må man selvsagt av og til, på grunn av lovverket og redaktøransvaret, så skal det være transparent for den som modereres, med mulighet for å klage. For moderatorer gjør også feil. Jeg gjorde mine, og var ikke redd for å endre på beslutninger når folk mente de var feil. Det kunne jeg fordi de fikk vite hva som var galt, og at de kunne protestere.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Føler man seg jaktet på av urimelige moderatorer og admins så bytter man fora, i det minste tema.

Så løsningen er at alle isolerer seg til sine egne fora? Det vil føre til en kraftig polarisering.

 

Mediene i Norge har ikke full frihet, de må følge en del retningslinjer og lover. Det er f.eks. ikke akseptert å spre falske rykter. Da bør det heller ikke være akseptert å drive med sensur.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Føler man seg jaktet på av urimelige moderatorer og admins så bytter man fora, i det minste tema.

Så løsningen er at alle isolerer seg til sine egne fora? Det vil føre til en kraftig polarisering.

Mediene i Norge har ikke full frihet, de må følge en del retningslinjer og lover. Det er f.eks. ikke akseptert å spre falske rykter. Da bør det heller ikke være akseptert å drive med sensur.

Hvis vg ikke kan spre falske rykter. Kan de vel heller ikke la brukere av deres forumer spre falske rykter.

Lenke til kommentar

Har ikke VG som privateid avis all rett til å banne eller shadowbanne akkurat hvem og hva de vil slik som at de også står helt fritt til å moderere kommentarfeltene sine som de selv ønsker?

 

Man vet jo aldri, når folk fortsatt kommer trekkende med den idiotiske Isolasjonismen rettet mot EU/EØS/ACER og dermed ofrer hele globalismen på Trumps proteksjonistiske alter i en evig repeterende rekke av nasjonalistisk anti-alt, så kan det vel tenkes at å fjerne slike kommentarer er fullt legitimt ettersom det bunner i propaganda og vranglære ergo ingenting en avis med respekt for seg selv vil ha i kommentarfeltene.... Mulig om man prøver å poste det i en mindre seriøs avis med lavere journalistiske krav slik som nettavisen eller noe?

Thoto, ditt glødende engasjement i ACER-saken overgås bare av den totale mangel på kilder for dine påstander når vi debatterer. Da jeg påpekte dette sist, knyttet til hva EU ville gjøre i praksis positivt for miljøsaken i Norge, sluttet du å svare. Da er det litt rart å påberope seg objektiv sannhet etterpå, synes du ikke? VG har postet en rekke kronikker i denne saken med løse påstander, men de oppgir aldri kilder de heller. Er det dette du mener med en seriøs avis?

 

Forøvrig konstaterer jeg at du er for sensur av politiske meningsmotstandere, noe du jo deler med Mao og Hitler. Jeg sier i stedet som Evelyn Beatrice Hall: "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." (om Voltaire).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen vil syntes det er kjempeurettferdig mens andre vil se på det som direkte sensur, begge deler er bunner bare i subjektiv synsing rundt egen kommentar som ikke har noen innvirkning på moderators avgjørelse. 

Nei, det er objektiv sett sensur. I dette konkrete eksempelet så uttrykte TS sin mening om ACER-saken, innlegget var relevant, og jeg kan ikke se noe annen grunn til at innlegget ble slettet, enn at noen ikke likte det han skrev.

Det er sensur. Ikke ble han informert om hvorfor innlegget ble slettet heller. Antageligvis fordi de ikke hadde kunne forsvare det, og på denne måten så trenger ingen å svare for seg. Hadde han ikke sjekket dette nærmere så hadde han aldri visst at det hadde skjedd.

Du blir da sittende å tenke, "er jeg den eneste som mener dette, ingen svarer jo?". Dette er sensur og ligner på metoder som blir brukt mot dissidenter, marginalisering og isolering.

 

 

Føler man seg jaktet på av urimelige moderatorer og admins så bytter man fora, i det minste tema. Eventuelt modererer seg selv slik som en voksenperson bør kunne gjøre slik at debatten kan fortsette.

Det du foreslår er det motsatte av debatt og er selvsensur.

"Hvis ikke du er politisk korrekt, så får du ikke delta i den offentlige debatten og får kun diskutere med dine meningsfeller."

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Føler man seg jaktet på av urimelige moderatorer og admins så bytter man fora, i det minste tema.

Så løsningen er at alle isolerer seg til sine egne fora? Det vil føre til en kraftig polarisering.

Mediene i Norge har ikke full frihet, de må følge en del retningslinjer og lover. Det er f.eks. ikke akseptert å spre falske rykter. Da bør det heller ikke være akseptert å drive med sensur.

Hvis vg ikke kan spre falske rykter. Kan de vel heller ikke la brukere av deres forumer spre falske rykter.

Det er ikke hva tråden handler om. Den handler om å shadowbanne brukere, fordi de har en annen mening enn avisen.

 

Thoto79 forsvarte dette med at private bedrifter kan gjøre hva de vil. Jeg skrev da at det er ikke riktig, de kan f.eks. ikke spre falske rykter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble selv bannet fra VG for lenge siden. Jeg tror de har litt overivrige moderatorer som banner alle som ikke er politisk korrekte. Spesielt de som er skeptisk til innvandring får fæle ban-hammer. En enkel måte å se om man er bannet er å laste inn kommentarfeltet i en kognitomodus og se om kommentaren er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...