Gå til innhold

Hvordan har folk uten jobb råd til bil?


Anbefalte innlegg

Jeg har møtt flere som er uten jobb, men allikevel har de råd til bil. Jeg har en liten stilling hvor jeg sjeldent jobber mer enn 2 ganger i uka, men jeg får en grei sum i måneden da jeg også får litt støtte fra NAV. Jeg har fått spart en del penger, og er flink med penger. Bruker det kun på ting jeg trenger. Har veldig lyst på bil, men det stopper meg når jeg innser hvor mye det faktisk koster i måneden.

 

Jeg har venner som eier bil, kjører vanvittig mye og bruker derfor mye bensinpenger. Flere er uten jobb, og får lite fra NAV i måneden. De får akkurat nok til å dekke mat og husleie. Flere av dem bruker mye penger på alkohol, utemat og andre ting. Allikevel har de råd til å eie bil. Mens jeg som er forsiktig med pengene og bruker dem kun på ting jeg trenger, kan allikevel ikke skjønne hvordan i all verden jeg skulle hatt råd til en bil selv om jeg i det minste jobber 1-2 ganger i uka (kan også bli mer enn det).

 

Så, er det noen andre her som er arbeidsløs og allikevel eier bil? Hvordan har dere råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dem ikke er like flink med penger som deg, og ikke innser at dem EGENTLIG ikke har råd? Altså at dem har større utgifter enn dem klarer og håndtere, men fikser penger som mangler fra foreldre eller andre steder?

 

Det kan også hende at dem har spart seg opp tidligere og dermed eier bilene dem kjører rundt i?

 

Så kan det også hende dem bruker langt mindre penger på andre ting som gjør at bil kan prioriteres? Mat feks. Mat er dyrt. En voksen person kan fort spare tusenvis av kroner i måneden på mat hvis man legger seg i selen. 

 

Det kan også hende dem har lånt penger av foreldre hvor dem betaler tilbake når dem har råd...en gang... 

Lenke til kommentar

Nå er det forskjellige grunner til at folk får støtte hos NAV, nå vil jeg tro at folk som går på sosialstøtte ikke vil ha råd til bil. Men de som går på diverse trygdeordninger har større muligheter for å leve normalt.

 

Eller så er jo økonomi avhengig av mange faktorer, og man må kjenne til ganske detaljert informasjon for å si noe om hva noen har råd til.

Lenke til kommentar

Det å ha råd til eit eller anna handlar mykje meir om utgiftskontroll og prioritering enn det handlar om inntjening.

 

Alle som har lav inntekt og samtidig har eigen bil har enten gjort harde prioriteringar der dei har kutta enkelte utgifter for å få nok pengar til overs til å halde seg med bil, eller så har dei handla over emne og vil snart gå seg på ein økonomisk smell fordi dei f.eks. har leasa bil som dei betalar på med kredittkort.

 

Store utgiftspostar som ein typisk har litt rom til å kutte i er bolig, nytelsesmidler og underholdning.

Det treng ikkje å være så veldig dyrt å eige bil. Ein kan f.eks. velge å leige ein billegare bolig (les: dårlegare bolig) for å lease ein bil der ein brukar ein del av depositumet frå sin forrige bolig som innskudd og deretter brukar differansen mellom dei to husleigene til å betale den månedlege leasinga.

Enkelte er veldig opptatt av å oppretthalde eit inntrykk av å være vellykka og ha god råd, det er derfor ikkje uvanleg at enkelte prioriterer å bruke pengane på ting som for andre, slik som bil, dyre klær og dyre vanar ute på byen, medan dei nedprioriterer alt som ikkje er synleg for andre og derfor bur i eit bøttekott og kun livnærer seg på pasta og matolje når dei er åleine.

 

Eller ein kan kutte dyre luksusvarer som alkohol, tobakk og godteri/snacks, samt å bruke mindre pengar på å kjøpe dyre ferdigprodukt og istaden bruke litt lengre tid på kjøkkenet for å lage ting frå grunnen av sjølv.

Lenke til kommentar

Bilinnkjøp = 20-50 000 for en relativt standard fungerende bil, men som vil kreve reparasjoner jevnlig.

 

Drivstoff = 2 tanker i måneden = 100 liter x 15 kr = 1500 kr/mnd x 12 mnd = 18 000kr/år.

 

Reparasjoner = Minimum 1000 kr/mnd = 12 000kr/år. Blir fort mer ved en større reparasjon.

 

Vedlikehold (bremser, dekk/skift av dekk, spylevæske, nye vindusviskere, låsolje, alle slike småting) = Minimum 500 kr/mnd = 6000kr/år

 

Forsikring delkasko = 5000kr/år

 

Veiavgift = 3290kr/år

 

= Ca 45 000 kr per år, for en vanlig, standard skrothaug som man leker seg med. Har sikkert glemt noe også, bompenger for eksempel. Så kan regne med godt over 50 000 i året.

 

Hvis man jobber deltid og får støtte fra nav, så kan man regne med en månedsinntekt på ca 16 000 etter skatt x 12 = Ca 200 000 i året etter skatt. Det er da 25% av det totale inntektene. For meg er det temmelig dyrt. Det er sånn det er. Men det er jo ikke umulig.

 

Så vil jeg også nevne at du vet aldri hvordan andres finanser er. De kan få cash av foreldrene, de kan ha arvet av beste/oldeforeldre, de kan, som andre her skriver, leve på forbrukslån, noe som vil stanse seg før eller senere uansett. Kanskje de får mat hjemme og bor hjemme. Bosituasjonen har mye å si.

 

Hovedpoenget blir hva man ønsker ut av livet. Hvis man sparer de penga, så får man jo råd til å kjøpe hus mange år tidligere. Å ha bil gir mye frihet, men ved noen timers planlegging, og innkjøp av sykkel, så kan man ta buss og sykkel rundt omkring. Spørs jo hvordan man bor også, bor man på landet er man jo omtrent avhengig av bil. I byen burde man klare seg uten.

Lenke til kommentar

Mange steder i landet er bilen så godt som uunnværlig om man skal ha noe håp om å komme seg noe sted uten å planlegge det en dag i forveien, minst. Det er litt som det "paradokset" vi rike vestlige ser i fattige land, mobiltelefoner står ganske langt opp på prioriteringslisten til folk. Fordi alternativet gjerne er å bruke to dager på å gå gjennom savannen for å purre på lånet som kjeltringen i nabolandsbyen tok opp hos deg for noen uker siden. Eller andre ting som vi ser på som trivielle, men som i praksis vil ta uforholdsmessig mye tid og energi om man ikke har den teknologiske muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilinnkjøp = 20-50 000 for en relativt standard fungerende bil, men som vil kreve reparasjoner jevnlig.

 

Drivstoff = 2 tanker i måneden = 100 liter x 15 kr = 1500 kr/mnd x 12 mnd = 18 000kr/år.

 

Reparasjoner = Minimum 1000 kr/mnd = 12 000kr/år. Blir fort mer ved en større reparasjon.

 

Vedlikehold (bremser, dekk/skift av dekk, spylevæske, nye vindusviskere, låsolje, alle slike småting) = Minimum 500 kr/mnd = 6000kr/år

 

Forsikring delkasko = 5000kr/år

 

Veiavgift = 3290kr/år

 

= Ca 45 000 kr per år, for en vanlig, standard skrothaug som man leker seg med. Har sikkert glemt noe også, bompenger for eksempel. Så kan regne med godt over 50 000 i året.

 

For noe tull. Du får en helt grei bil fra denne siden av 2000-tallet fra 8000 og oppover. Fikser du ting selv er ikke reparasjonskostnadene så høye.

 

Et mer realisitisk "budsjett" for noen som er uten jobb:

 * Innkjøp: 9500 kr (for en helt grei, eu-godkjent bil fra begynnelsen av 2000-tallet)

 * Drivstoff: 53 liter i måneden x 14,00 kr (kjøpe når det er billigst) = 8 904

 * Reparasjoner (fikse selv, kun det nødvendigste): 5 000 i deler

 * Vedlikehold: Spylervæske, bremser, viskere, etc. fra Biltema: 2 200 

 * Ansvarsforsikting: 1600

 * Trafikkforsikring: 3290

 

Totalt pr år: 20 994 kr + kjøpspris på 9 500.

 

Eller 1 750 pr. måned. Dersom man erstatter månedskortet på buss med bil, blir den totale "ekstrautgiften" kun 940 kr. Det skal ikke så sinnsykt strenge prioriteringer til for kunne eie å bruke en bil, selv for dem som er trygdet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ok bil, men kan bare regne med reparasjoner jevnlig på den der. Vet aldri hva som er feil. Kanskje det er skjult lån på den, kanskje den er heftig underpriset for å skjule feil. Vi vet ikke. Av erfaring får man ingenting gratis når man kjøper bil, man kjøper oftere problemer.

 

Kanskje greit på drivstoff, spørs jo på hvor man bor og lignende, men greit nok. Uansett en dyr utgift for en unødvendig last, så klart med mindre det er nødvendig/man bor landlig.

 

Reparere alt selv, ja, da må du bruke timene og fritiden din på det. Dagevis på å forske og feilsøke. Kjøpe jekk, kjøpe ditt og datt som trengs. Ekstra verktøy: Ekstra kostnader. Ikke alle har evner, ferdigheter eller er interessert i å bruke livet sitt på det. Men greit, en gylden middelvei, noen kan og vil.

 

Mener vedlikehold er dyrere, men greit nok, sikkert erfaringsbasert. Det er ca 8 år siden jeg hadde bil, så tidene forandrer seg vel. Men det blir jo sjeldent billigere med tiden.

 

Det jeg skrev var i hvert fall ikke TULL!

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bilinnkjøp = 20-50 000 for en relativt standard fungerende bil, men som vil kreve reparasjoner jevnlig.

 

Drivstoff = 2 tanker i måneden = 100 liter x 15 kr = 1500 kr/mnd x 12 mnd = 18 000kr/år.

 

Reparasjoner = Minimum 1000 kr/mnd = 12 000kr/år. Blir fort mer ved en større reparasjon.

 

Vedlikehold (bremser, dekk/skift av dekk, spylevæske, nye vindusviskere, låsolje, alle slike småting) = Minimum 500 kr/mnd = 6000kr/år

 

Forsikring delkasko = 5000kr/år

 

Veiavgift = 3290kr/år

 

= Ca 45 000 kr per år, for en vanlig, standard skrothaug som man leker seg med. Har sikkert glemt noe også, bompenger for eksempel. Så kan regne med godt over 50 000 i året.

 

For noe tull. Du får en helt grei bil fra denne siden av 2000-tallet fra 8000 og oppover. Fikser du ting selv er ikke reparasjonskostnadene så høye.

 

Et mer realisitisk "budsjett" for noen som er uten jobb:

 * Innkjøp: 9500 kr (for en helt grei, eu-godkjent bil fra begynnelsen av 2000-tallet)

 * Drivstoff: 53 liter i måneden x 14,00 kr (kjøpe når det er billigst) = 8 904

 * Reparasjoner (fikse selv, kun det nødvendigste): 5 000 i deler

 * Vedlikehold: Spylervæske, bremser, viskere, etc. fra Biltema: 2 200 

 * Ansvarsforsikting: 1600

 * Trafikkforsikring: 3290

 

Totalt pr år: 20 994 kr + kjøpspris på 9 500.

 

Eller 1 750 pr. måned. Dersom man erstatter månedskortet på buss med bil, blir den totale "ekstrautgiften" kun 940 kr. Det skal ikke så sinnsykt strenge prioriteringer til for kunne eie å bruke en bil, selv for dem som er trygdet.

 

Et annet alternativ er å lease en helt ny bil, uten innskudd av den billige sorten. Leaser man en el-bil kan man trekke ut bensin utgifter og ca. 2.700,- i trafikkforsikringsafgiften. Service kan man "bake inn" i leasingen. Altså hvis man klarer seg med en el-bil vel og merke.

 

Bruker man pengene man sparer på i måneden på leasing i steden så får man faktisk en klin ny bil til en hyggelig månedlig pris.

 

Man eier ikke bilen etter endt leasing avtale, men en bil til 10 lapper er det nok heller ikke mye igjen av etter tre år vil jeg tro.

 

Joda, det kreves nok full kasko forsikring, og jeg sier ikke at det nødvendigvis er billigere enn forslaget ditt, men en mulighet hvis man vil slippe å kjøre rundt i en gammel kjærre :) 

Lenke til kommentar

Et mer realisitisk "budsjett" for noen som er uten jobb:

 * Innkjøp: 9500 kr (for en helt grei, eu-godkjent bil fra begynnelsen av 2000-tallet)

 * Drivstoff: 53 liter i måneden x 14,00 kr (kjøpe når det er billigst) = 8 904

 * Reparasjoner (fikse selv, kun det nødvendigste): 5 000 i deler

 * Vedlikehold: Spylervæske, bremser, viskere, etc. fra Biltema: 2 200 

 * Ansvarsforsikting: 1600

 * Trafikkforsikring: 3290

 

Om du betaler 3300 i vegavgift så er ikkje 14 kr/l særleg billig for drivstoff  :ph34r:

Endret av MKap
Lenke til kommentar

 

Et mer realisitisk "budsjett" for noen som er uten jobb:

 * Innkjøp: 9500 kr (for en helt grei, eu-godkjent bil fra begynnelsen av 2000-tallet)

 * Drivstoff: 53 liter i måneden x 14,00 kr (kjøpe når det er billigst) = 8 904

 * Reparasjoner (fikse selv, kun det nødvendigste): 5 000 i deler

 * Vedlikehold: Spylervæske, bremser, viskere, etc. fra Biltema: 2 200 

 * Ansvarsforsikting: 1600

 * Trafikkforsikring: 3290

 

Om du betaler 3300 i vegavgift så er ikkje 14 kr/l særleg billig for drivstoff  :ph34r:

 

 

Du har et poeng. Men da er det snakk om trafikkforsikringsavgift 2865 kr i stedet, som til og med er litt billigere (selv om drivstoffet er dyrere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer mer på hvordan folk uten jobb får råd til å kjøpe hus.

 

Det får en ikke. 

 

njo, Husbanken er at alternativ for folk med lite penger og en kan få hus om en vinner i lotto eller arver penger

 

Jeg kjenner folk som er alene, aldri har jobba, går på minstepensjon og har verdens mest rotete økonomi som får huslån mens jeg som sparer fast og jobber 100% i fast stilling får blankt avslag. Har lyst til å vite hvordan i svarte de får det til. :p

Lenke til kommentar

En ok bil, men kan bare regne med reparasjoner jevnlig på den der. Vet aldri hva som er feil. Kanskje det er skjult lån på den, kanskje den er heftig underpriset for å skjule feil. Vi vet ikke. Av erfaring får man ingenting gratis når man kjøper bil, man kjøper oftere problemer.

 

Kanskje greit på drivstoff, spørs jo på hvor man bor og lignende, men greit nok. Uansett en dyr utgift for en unødvendig last, så klart med mindre det er nødvendig/man bor landlig.

 

Reparere alt selv, ja, da må du bruke timene og fritiden din på det. Dagevis på å forske og feilsøke. Kjøpe jekk, kjøpe ditt og datt som trengs. Ekstra verktøy: Ekstra kostnader. Ikke alle har evner, ferdigheter eller er interessert i å bruke livet sitt på det. Men greit, en gylden middelvei, noen kan og vil.

 

Mener vedlikehold er dyrere, men greit nok, sikkert erfaringsbasert. Det er ca 8 år siden jeg hadde bil, så tidene forandrer seg vel. Men det blir jo sjeldent billigere med tiden.

 

Det jeg skrev var i hvert fall ikke TULL!

 

Den dyreste bilen jeg har kjøpt kostet meg 13 200 kr (Mazda 323). Ingen heftelser, nettopp godkjent, ingen "skjulte" skader osv. Jeg hadde bilen i fire år, og den hadde ikke mer feil enn det man kan forvente av en (den gang) 14 år sammel bil. Selvfølgelig oppstår det feil på gamle biler, men min erfaring er at det gjør det på nye også. Og de som selger bilene sine til så lave priser er sjelden ute etter å lure noen. Den billigste bilen jeg har kjøpt var en Citroen Xantia til 5000 kr med ett år igjen på godkjenningen. Særdeles god bil med minimalt med rust. Måtte bytte bremseskiver og klosser på den, men fikk delene med på kjøpet, så trengte bare å gjøre arbeidet. Også clutchen måtte justeres, men det var en mutter på en vaier under luftfilterboksen. Det var gjort på 10 minutter.

 

Mitt innlegg ovenfor er generelt sett basert på egne erfaringer, spesielt rundt en Mercedes C-klasse (2000-modell) jeg kjøpte for 8500 kr i 2013. Har den enda, og har omtrent bare hatt utgifter på den på eu-kontrollene. Og siden jeg fikser selv, er det snakk om rundt 3000 kr i deler annet hvert år. 

 

Den skal faktisk godkjennes nå i mai, og i forbindelse med det må jeg kjøpe deler for ca. 3100 kr. Sist jeg brukte penger på deler til den bilen var ved forrige eu-kontroll for to år siden (da ca. 2900 kr) (ikke medregnet olje, spylevæske, lyspærer++)

 

Ja, det tar selvsagt litt lenger tid å fikse ting selv, men man sparer masse penger, og i denne settingen er jo det helt vesentlig. 

 

Hele mitt poeng er at man fint kan eie og drive en bil i Norge for under 1000 kr mer enn det koster for et busskort. Ja, det krever egeninnsats, og du får ikke akkurat en topp moderne bil, men det er fullt mulig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bil kan være fryktelig dyrt og man kan gjøre det billig. Selv har jeg en 2001 Peugeot 206 som jeg kjøpte for 4 år siden for 13000.- Når jeg kjøpte den var den kjørt ca 60000km. Nå har jeg passert 110000km og totalt i utlegg på bilen har jeg hatt ca 10000.- i reperasjon. Den gikk nettopp rett igjennom EU uten anmerkning så da kan jeg ha den i minst 2 år til. Så kommer de faste utgifter på toppen selvfølgelig, men dette er en bil som bruker veldig lite drivstoff og har superbillig forsikring.

 

En kamerat kjører rundt i en BMW fra 2003 som han har hatt store utlegg på og bruker det dobbelte i drivstoff, og mye dyrere å forsikre.

 

Så om man kan nøye seg med en liten grei bil og er flink til å vaske vekk salt og dritt, holder den i grei stand kan man ha en billig bil lenge. De dumme er de som kjøper over evne bare for å vise at de har penger (kontoen er tom), og ikke kan gjøre en dritt selv, kjører bilen gjennom vaskesnlegg 2 ganger i måneden og betaler 400.- pr gang for maskinvask (kunne like gjerne bedt 10 stk om å pisse på bilen)

 

Trådstater sier du er flink med penger, og ikke har råd til bil. Nei da har du ikke råd, ferdig med den saken. Moped har du sikkert råd til og billigere en dette blir det ikke. Ingen bompenger, lav årsavgift/forsikring og minimalt forbruk.

 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...