Gå til innhold

Er det greit å gå med andre land sine flagg i 17. mai-toget?


  

110 stemmer

  1. 1. Greit å gå med andre flagg enn det norske i toget?

    • Ja, det er viktig å vise at vi er et multikulturelt og mangfoldig samfunn
      33
    • Nei, 17. mai feirer vi Norge
      77


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ja, vi er et fritt land, det er jeg enig i, og jeg mener ikke at det skal være TVANG å utøve normal folkeskikk. Men jeg velger å utøve folkeskikk uansett da det er naturlig for meg og noe jeg er oppdratt til. Så får andre gjøre det de vil.

 

Men hvorfor skal vi ha lover og regler rundt moral og folkeskikk, så lenge det ikke utgjør en skade for andre? Dette er jo et ekstremt dårlig område å opprettholde en kollektiv moral på, siden betydningen av 17. mai er så individuell.

 

Du har lov til å bli plaget av et utenlandsk flagg på 17. mai, og du har rett til å klage så mye du bare vil. Men mitt synspunkt er at det stopper der, og jeg gir deg ingen rett til å undertrykke andre sin frihet til å følge sin egen betydning av nasjonaldagen. Ingenting er bedre enn toleranse ovenfor andre, og friheten til å uttrykke sine egne verdier.

 

 

Igjen er det DU som trekker frem LOVER og REGLER, ikke jeg. Jeg har min oppdragelse, så får andre ha sin. Men jeg vil betakke meg for folk som ikke har oppdragelse og utøver ringakt for tradisjoner.

 

Angående hele denne debatten: hvem er det som drar det i gang? Jeg kjenner INGEN utlendinger som vaier med sitt opprinnelseslands flagg 17.mai. INGEN! Og jeg har venner fra alle verdens land. De bruker DET NORSKE FLAGGET den ene dagen i året blant 365 som er Norges nasjonaldag. De som på død og liv skal ha utenlandske flagg inn i 17.mai-togene er ikke utlendinger, men velmenende nordmenn med en oppfatning om at alle innvandrere er så sårbare at de ikke tåler synet av norske flagg og føler seg sååå ekskludert. Dette er typisk kvinnelige SV-sosionomer og noen norske raddislærere. OK, nå var jeg fordomsfull, saksøk meg. :rofl:  :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående hele denne debatten: hvem er det som drar det i gang? 

 

 

Det er stort sett nasjonalister og/eller innvandringsmotstandere som drar fram denne årlige stråmannen for å ha noe å klage på innvandrerne for.

 

Jeg kjenner INGEN utlendinger som vaier med sitt opprinnelseslands flagg 17.mai. INGEN! Og jeg har venner fra alle verdens land. De bruker DET NORSKE FLAGGET den ene dagen i året blant 365 som er Norges nasjonaldag. 

 

 

Nettopp. Dette er et ikke-problem, annet enn på Facebook og forum som dette. Men hvert år før 17. mai så er det en eller annen som føler for å starte en tråd for å å fortelle at han synes ikke det er greit at noen gjør det ingen gjør...

 

Og vi som ikke synes det er noe stort sak svarer at vi ikke hadde synes det var noe problem om noen gjorde det ingen gjør.  :wee:

 

Og slik går det, år for år...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor må de på død og liv bruke Norges ene nasjonaldag blant 365 dager i hele året på det?

Hvorfor ikke?

 

Hvorfor? Hva er galt med FN-dagen?
Det er vel ingen offentlig fridag?

 

 

Nei med mindre den faller i helgen. Men de må gjerne innføre det som en ekstra fridag for meg..

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

 

Hvorfor? Hva er galt med FN-dagen?

Det er vel ingen offentlig fridag?

 

 

Det kunne enkelt vært løst om det ikke var statens oppgave å bestemme hva som er fridager. Da kunne de som ville feire 17. mai ta fri den dagen, og de som vil feire FN eller noe annet ta fri de dagene.

 

Selv ville jeg gjerne feiret Kardemommedagen. Men jeg er ikke sikker på hvilken dato den faller på. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stort sett nasjonalister og/eller innvandringsmotstandere som drar fram denne årlige stråmannen for å ha noe å klage på innvandrerne for.

 

Det som normalt skjer er at noen autoritetsfigurer oppfordrer noen barn til å gå med utenlandske flagg og innvandrerkritikere blir provosert.

 

Du spurte før om det er greit med utenlandske flagg hvis individene velger selv uten oppfordring og da sier jeg ja. Men det folk kritiserer er ikke en enslig innvandrer som går med to flagg.

Lenke til kommentar

 

Det er stort sett nasjonalister og/eller innvandringsmotstandere som drar fram denne årlige stråmannen for å ha noe å klage på innvandrerne for.

Det som normalt skjer er at noen autoritetsfigurer oppfordrer noen barn til å gå med utenlandske flagg og innvandrerkritikere blir provosert.

 

 

 

Nettopp og disse autoritetsfirgurene er den typiske SV-sosionomen med holdningen "om barnet ikke liker fisken vi har laget til middag så skal han heller få pølse i lompe". Selv når barnet ikke har bedt om noen spesialbehandling men er fornøyd med det han får.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det som normalt skjer er at noen autoritetsfigurer oppfordrer noen barn til å gå med utenlandske flagg og innvandrerkritikere blir provosert.

Det var kanskje sant de første par årene, for 15 år siden var det vel en slik sak. Men siden har disse trådene kommet helt uten påskudd, ofte i god tid før 17. mai. Hvis ikke ville man tro at trådstarterne hadde en link til denne oppfordringen som provoserte slik. Jeg har googlet trådene fra flere av årene nå fra 2005 til i år, og ingen av dem så langt har noen slik link i førstepost. En sier riktignok at foranledningen er at han har sett noen på Facebook poste et norsk flagg med følgende tekst:

 

"17. Mai er NORGES nasjonaldag, hvor det KUN skal bæres norske flagg!!

Lik & Del dette bilde hvis du er enig og stolt av ditt norske land og kultur!"

 

Noen år kan man finne enkeltstående eksempler i pressen, for eksempel sa 17. mai-komiteen i Ålesund for 5 år siden nei til hjemmelagede papirflagg med det norske på ene siden og opprinnelseslandets på den andre. En Sv'er i Harstad foreslo å bruke utenlandske flagg i fjor og fikk de forventede trusler om hva som ville skje i mørke gater en kveld.

 

Ellers så lager noen konflikten fordi de ønsker det. I år ble debatten i media trigget av en påstand med falsk kilde på et par tvilsomme "nettaviser" som sa at man ville få bot om man brukte utenlandske flagg, en påstand som så ble spredd videre i Listhaugs fanklubber på Facebook.

 

Jeg holder på at det stort sett er en stråmann som holdes "i live" (kan en stråmann være levende?) av folk som har slikt å bry seg om.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med det, men nettopp pga sånne holdninger tør jeg ikke bruke mitt eget flagg. Men jeg bruker å pynte med det i hagen, uten at noen bryr seg =)

 

Nettopp på grunn av sånne holdninger? Hvilke holdninger? Vil tro det er vanlig at man bruker landets eget flagg (og ikke andre lands) på andre land sine nasjonalfeiringer, også.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke problemet med det, men nettopp pga sånne holdninger tør jeg ikke bruke mitt eget flagg. Men jeg bruker å pynte med det i hagen, uten at noen bryr seg =)

 

Nettopp på grunn av sånne holdninger? Hvilke holdninger? Vil tro det er vanlig at man bruker landets eget flagg (og ikke andre lands) på andre land sine nasjonalfeiringer, også.

 

 

Som 4th of july? 

 

B9317954158Z.1_20150704145148_000_G4NB8P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...