Gå til innhold

Pinlig fagspråk i tøffe yrker, som går på kvinner


Anbefalte innlegg

Trodde egentlig ikke lengre at bilmekaniker var et tøft yrke, etter at jeg så en dokumentar om ei britisk jente og andre unge som var bilmekanikere i Afrika. 

 

Men nå er det "avslørt" hva slags ord de egentlig bruker. 

 

Kanskje lo jeg noen sekunder av dette, men må likevel si at jeg først og fremst er sjokkert. Og lurer på om det er lignende fagspråk blant snekkere og andre. 

 

https://www.nrk.no/hordaland/verktoyfirma-solgte-_negerkuse_-til-profesjonelle-handverkere-1.14034084

 

:eek:

 

Basert på dette kan en jo regne med at de i byggbransjen kaller materialene for "småhorer" eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:ohmy:  Barnslig. Eller hva skal jeg si... så de som jobber kan få innbille seg at de jobber på Kondomeriet.

 

Men er det ikke allerede en del kvinner i tradisjonelle mannsyrker?

 

Er også et rasistisk element, når ordet neger brukes på en nokså negativ måte. 

Hva hvis en neger eller farget person begynner som bilmekaniker på ditt verksted, og stadig hører det ordet?

Lenke til kommentar

At gjennomsnittborgeren i ethvert land både er barnslig, mindre intelligent og skremmende lite reflektert er det som gjør demokrati til en skjør sak hvor man er avhengig av politikere som evner å forstå oppgaven de er satt til.

 

Javel. Vi gleder oss til du får styre da. 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1568571

 

Det er naturlig at en del som jobber et sted tenker og snakker grovt hele tida, men at alle skal være sånn var litt uventet.

Lenke til kommentar

 

Skal vi bli krenket av dette også, nå da? 

Ingen later til å være krenket her, unntatt de som lar seg krenke av sin egen fantasi om at noen føler seg krenket. Som normalt, altså.

 

 

Virket som TS var krenket og "sjokkert", da har man ikke vært mye omgitt av håndverkere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være krenket. Det er snakk om å marginalisere rasistisk normalitet. Vi hadde ikke beveget oss langt fra 1950 om vi ikke hadde marginalisert hendelsene som skjedde i den tiden. Rasisme er ikke noe som bare forsvinner.

Jeg er ikke enig i at dette er rasisme. Neger brukes fordi produktet er svart, ikke for å virke nedsettende, og er ikke ment å kommunisere at hvit er overlegen svart.

 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=rasisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge

rasisme m1 (fra engelsk) menneskesyn, politikk eller sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er ikke snakk om å være krenket. Det er snakk om å marginalisere rasistisk normalitet. Vi hadde ikke beveget oss langt fra 1950 om vi ikke hadde marginalisert hendelsene som skjedde i den tiden. Rasisme er ikke noe som bare forsvinner.

Jeg er ikke enig i at dette er rasisme. Neger brukes fordi produktet er svart, ikke for å virke nedsettende, og er ikke ment å kommunisere at hvit er overlegen svart.

 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=rasisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge

rasisme m1 (fra engelsk) menneskesyn, politikk eller sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

Man må se ordets betydning i moderne tid. Man går ikke inn i en butikk å sier men ønsker å kjøpe en negerbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke snakk om å være krenket. Det er snakk om å marginalisere rasistisk normalitet. Vi hadde ikke beveget oss langt fra 1950 om vi ikke hadde marginalisert hendelsene som skjedde i den tiden. Rasisme er ikke noe som bare forsvinner.

Jeg er ikke enig i at dette er rasisme. Neger brukes fordi produktet er svart, ikke for å virke nedsettende, og er ikke ment å kommunisere at hvit er overlegen svart.

 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=rasisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge

rasisme m1 (fra engelsk) menneskesyn, politikk eller sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

 

Det er ikke ondsinnet rasisme, men det er i all betraktning begreper som er nedlatende mot mennesker av en annen rase. Vi kan gjerne ta den klassiske semantikk-debatten om uttrykket rasisme, men at disse ordene er belastende for mennesker dette gjelder er det ingen tvil om, siden de forsterker karikaturer som blir brukt av rasistene.

 

 

 

Det var faktisk bedre på 50-tallet enn i dag. Var lite politisk korrekthet og krenkelsesmania da. Det er uskyldig griseprat, locker room talk. 

 

Jeg er generelt uenig med det meste du sier, men jeg er faktisk overrasket over at du er så out of touch med virkeligheten. Jeg regner med at rasesegregeringen bare var en spøk også da? Sett deg bakerst i bussen! It's just a prank bro!

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke mot å bruke ordet neger i alle sammenhenger, da det betyr svart. F,eks. "Montenegro"- det svarte fjellet (?) er vel et ord de politisk korrekte har glemt fordi det er såpass få som skjønner at ordet har noe med neger/negro å gjøre. 

 

Men i denne sammenhengen virker det som de kjønnsorganene som nevnes tilhører dyr. Og så er det ett kjønnsorgan som tilhører en neger i tillegg, det virker nedsettende at kjønnsorganet til den mørkhudede plasseres i sammenheng med dyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...