Gå til innhold

Tesla gikk tom for strøm, eieren skyldte på bilen, men tapte rettssak


Anbefalte innlegg

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

 

På Tesla går batteriindikatoren over til å lyse oransje ved 20%, og rødt ved 10%. Relativt tilsvarende "reserven" på bensin/diesel-biler.

 

Beregning av gjenstående kapasitet på batterier er ikke helt enkelt, noe man stadig har sett på mobiltelefoner, som bruker relativt lik batteriteknologi. Jeg vet ikke hva temperaturen var på den dagen denne saken gjelder, men Tesla bruker jo oppvarming av batteriet om vinteren. Så kommer det store spørsmålet: Batteriet har 5% gjenstående kapasitet, skal vi koble inn varmeelementet for batteriet og bruke mer strøm til det, eller skal vi tillate at intern motstand i batteriet øker, fordi det totalt sett tømmer batteriet mindre? -Og hva skal man da gjøre med batteriindikatoren? Sette den lavere fordi vi forventer større strømforbruk, eller rapportere den batterimengden vi har beregnet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke så lett å sette et tall og så si at dette er absolutt korrekt i alle tilfeller. Har du 2 km igjen indikert så kan du jo trille nedover i hundrevis av kilometer, men ikke kjøre oppover 1 km en gang.

Nå ble det presisert at taxisjåføren så på gjenstående batterikapasitet i %, ikke km. Telleren bør selvsagt ikke plutselig hoppe fra 2% til 0% og stoppe bilen. Indikerer den 2% så er det naturlig å ta høyde for å nå laderen som står en kilometer eller to unna så frem det ikke er uvanlig høyt forbruk av en eller annen grunn. Slik jeg tolker taxisjåføren var det naturlig å forvente å nå laderen ut fra den informasjonen som sto i displayet.

 

Denne reservekapasiteten er der for å beskytte batteriet.

 

Tesla fjernet faktisk denne sperren i Florida under orkanen Irma i fjor, slik at alle som skulle komme seg vekk fikk litt lengre rekkevidde, for å redde livet. Når det gjelder taxivirksomhet så er deg ikke like viktig, og det er da viktigere å beskytte batteriet (som koster 80 000 - 100 000 kr).

 

https://www.theverge.com/2017/9/10/16283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d

 Nei, det der er de 4 kWh som er i tillegg til de 5% som det er snakk om i artikkelen.

 

Det er heller ikke sånn at man risikerer å måtte bytte batteriet om man bruker opp reserven. Man risikerer først og fremst kapasitet. Om Irma-flyktningene kjørte bilen (og den ekstra reserven) helt steike tom så kan de forvente at f.eks 85 kWh blir til 84. Men dersom det kunne skjedd ofte ville man risikert å miste mange kWh lenge før bilen er utslitt ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingenting av dette trenger å ha noen relasjon til hvilken spenning batteriet faktisk har. Om du trenger 5% ladning for ikke å drepe batteriet, så viser du 5% som null. Problem løst.

Da får man bare en annen rettsak, hvorfor stopper bilen tvert når det fremdeles er strøm nok til å bevege seg rolig fremover?

 

De fleste teknologiske dingser kan opereres uten store problem med fornuftig instrumentering, litt lesing på forhånd og litt egen tankekraft. Ingenting er idiotsikkert, idioter er altfor grundige. Men heldigvis får idioter mye oppmerksomhet, spesielt når de reiser søksmål, så da kan vi andre ta billig lærdom av deres feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget er at bilen beskytter hovedbatteriet. Å ta batterier til 0% er veldig uheldig for levetiden.

0% indikert av bilen er ikke faktisk null prosent. Du har en utilgjengelig buffer i bunn på ca 4 kWh.

 

Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen.

Dette stemmer ikke, og overrasker meg at du påstår dette som ellers er så ekstremt oppegående på elbil teknologi.

 

Det er en rekke forutsetninger bl.a at BMS er vel-oppdatert og batteriet balansert (saktelade til 100% en gang i blant). Mye hurtiglading gjør BMS unøyaktig. Det er på nye biler at (gitt overnevnte betingelser) man har buffer. Har energiuttaket vært høyt f.eks motorvei kjøring / tung tilhenger, kan buffer være utilgjengelig pga varme i batteriet.

 

Battry brick protection slår inn uavhengig av gjenstående beregnet kapasitet. Den slår inn på gjenværende spenning etc.

 

Altså så kan man ikke stole 100% på gjenværende, og hvertfall ikke en drosje som hurtiglader mye. Det er jo ikke mangel på varsler når det blir lite strøm. Batterietnivået skifter farge fra grønt til gult, deretter rødt. Kjører man videre da, utsetter man seg selv for at bilen skrur seg av når som helst. At sjåføren velger å kjøre forbi chademoladere som finnes overalt, så er det helt og holdent hans feil.

 

På en Tesla, når effektbegrensingen slår inn og når den går ned Max 100kw og under, så er det snakk om noen hundre meter igjen. Se Teslabjørn sine videoer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
På Tesla går batteriindikatoren over til å lyse oransje ved 20%, og rødt ved 10%. Relativt tilsvarende "reserven" på bensin/diesel-biler.

Ja, helt greit det.

 

Se for deg dette scenariet. Du kjører jeg bensin/diesel-bil og indikatoren er inne på det røde området, men ikke helt nede på null ennå. Så stopper plutselig bilen, før indikatoren når null. Bensinstasjonen ser du i det fjerne. Hvorfor stoppet bilen når den viser at det er drivstoff igjen på tanken?

 

Samme med Tesla. Indikatoren til taxisjåføren var inne i det røde området, men ikke på null. Da er det naturlig å forvente at bilen ikke stopper ennå. Jeg vet ikke hvor langt han hadde igjen til laderen, men la oss si det var 1 km med normal vei og normalt forbruk. Da ville jeg i hans posisjon også gått ut fra at bilen fortsetter et stykke til. Med mindre det er ekstreme forhold ville jeg forventet å kunne kjøre den siste kilometeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er viktig å merke seg hva Teslas servicesjef sier her (riktignok tror jeg han er litt feilsitert*). Det er altså et 12V batteri som forsyner diverse utstyr i bilen. Dette batteriet lades vanligvis fra hovedbatteriet, men når hovedbatteriet* kommer under 5% slutter det å lade 12V batteriet. Litt strøm trekkes fra 12V batteriet når bilen er parkert. Derfor, hvis bilen parkeres en stund med under 5% på hovedbatteriet, og kjøres deretter uten å lades, så kan 12V batteriet gå tomt før hovedbatteriet. Det samme kan skje hvis det er feil på 12V batteriet eller laderen til dette.

Det er altså vanligvis greit å kjøre en Tesla under 2%, men det er ikke greit å parkere i mer enn noen minutter med under 5% uten å starte lading.

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samme med Tesla. Indikatoren til taxisjåføren var inne i det røde området, men ikke på null. Da er det naturlig å forvente at bilen ikke stopper ennå. Jeg vet ikke hvor langt han hadde igjen til laderen, men la oss si det var 1 km med normal vei og normalt forbruk. Da ville jeg i hans posisjon også gått ut fra at bilen fortsetter et stykke til. Med mindre det er ekstreme forhold ville jeg forventet å kunne kjøre den siste kilometeren.

 

 

Man må virkelig ha lite spenning (pun intended) i hverdag for å kjøre bilen til 2% gjevnlig før man tanker uansett om det er el eller fossil. Forresten, hvorfor gå utifra at det var 1km med normal vei og normalt forbruk? Hvorfor ikke gå utifra 2-5km?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ingenting av dette trenger å ha noen relasjon til hvilken spenning batteriet faktisk har. Om du trenger 5% ladning for ikke å drepe batteriet, så viser du 5% som null. Problem løst.

Da får man bare en annen rettsak, hvorfor stopper bilen tvert når det fremdeles er strøm nok til å bevege seg rolig fremover?

 

De fleste teknologiske dingser kan opereres uten store problem med fornuftig instrumentering, litt lesing på forhånd og litt egen tankekraft. Ingenting er idiotsikkert, idioter er altfor grundige. Men heldigvis får idioter mye oppmerksomhet, spesielt når de reiser søksmål, så da kan vi andre ta billig lærdom av deres feil.

 

Jeg tviler sterkt på at noen vil saksøke dem om de viser 0%, 0km og stopper, og de kan koble til et multimeter og påvise at batteriet fortsatt har strøm, og at de har satt av nok reserve (i 12V batteriet) til å låse dørene.

Lenke til kommentar

Nå ble det presisert at taxisjåføren så på gjenstående batterikapasitet i %, ikke km. Telleren bør selvsagt ikke plutselig hoppe fra 2% til 0% og stoppe bilen. Indikerer den 2% så er det naturlig å ta høyde for å nå laderen som står en kilometer eller to unna så frem det ikke er uvanlig høyt forbruk av en eller annen grunn. Slik jeg tolker taxisjåføren var det naturlig å forvente å nå laderen ut fra den informasjonen som sto i displayet.

"Naturlig å forvente" er en interessant formulering og peker kanskje på noe av rotårsaken. Vi er så vant med hvordan grensesnitt programmeres at vi tenker på dem som naturlige, at indikatoren er en direkte måling av virkeligheten istedenfor en virtuell representasjon.

 

Jeg har kjørt tom en dieselbil og en bensinmotorsykkel som begge indikerte mer enn helt tomt. Dieselbilen gikk tom i oppoverbakke, kan hende det som var igjen rant bakover og inntaket var fremme. På motorsykkel var det litt mer mystisk, det jeg kom fram til var at den kapasitive sensoren ble påvirket av utetemperaturen. Visse eksterne omstendigheter gjorde altså at den abstraherte fremstillingen av drivstoffmengden ikke lenger samvarte med presisjonsnivået jeg forventet. Til gjengjeld fikk jeg en god historie, trillet 150 m nedoverbakke gjennom to kryss og helt inn på pumpen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På Tesla går batteriindikatoren over til å lyse oransje ved 20%, og rødt ved 10%. Relativt tilsvarende "reserven" på bensin/diesel-biler.

Ja, helt greit det.

 

Se for deg dette scenariet. Du kjører jeg bensin/diesel-bil og indikatoren er inne på det røde området, men ikke helt nede på null ennå. Så stopper plutselig bilen, før indikatoren når null. Bensinstasjonen ser du i det fjerne. Hvorfor stoppet bilen når den viser at det er drivstoff igjen på tanken?

 

 

Det har skjedd meg. Tankmåleren var ikke helt på null, jeg skulle ut på motorveien og over en bro for å komme til stasjonen. Dro på i kurven inn mot påkjøringsfeltet, og plutselig stoppet motoren. Pga. svingen så havnet nok det lille gjenværende drivstoffet over på den siden av tanken der uttaket ikke var. Fikk heldigvis starten den igjen etter x antall forsøk (dieselbiler liker ikke luft i drivstoffsystemet).

 

Men altså, ingen ting er idiotsikkert ;)

 

Mobiltelefonen min slo seg forøvrig av i går og indikerte tomt batteri når jeg prøvde å ringe noen med 11% igjen på batteriet. Det var strøm nok til å vise skjermbilen og holde på med apper, men strømforbruket nødvendig for å gjennomføre en samtale var tydeligvis såpass høyt at cellespenningen havnet under grensenivået.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På Tesla går batteriindikatoren over til å lyse oransje ved 20%, og rødt ved 10%. Relativt tilsvarende "reserven" på bensin/diesel-biler.

Ja, helt greit det.

 

Se for deg dette scenariet. Du kjører jeg bensin/diesel-bil og indikatoren er inne på det røde området, men ikke helt nede på null ennå. Så stopper plutselig bilen, før indikatoren når null. Bensinstasjonen ser du i det fjerne. Hvorfor stoppet bilen når den viser at det er drivstoff igjen på tanken?

 

Samme med Tesla. Indikatoren til taxisjåføren var inne i det røde området, men ikke på null. Da er det naturlig å forvente at bilen ikke stopper ennå. Jeg vet ikke hvor langt han hadde igjen til laderen, men la oss si det var 1 km med normal vei og normalt forbruk. Da ville jeg i hans posisjon også gått ut fra at bilen fortsetter et stykke til. Med mindre det er ekstreme forhold ville jeg forventet å kunne kjøre den siste kilometeren.

Det er godt mulig du har en annen erfaring enn meg, men jeg har da definitivt opplevd at bensin/dieselbiler har stoppet uten at måleren har kommet 100% ned! Sist jeg opplevde det var vel i 2011, på en Golf. Den hadde da igjen ca en fjerdedel av det røde området. -Men selvfølgelig, har du en "nål" som indikator, kan det i noen tilfeller være vanskelig å se nøyaktig hvor nær null den er, mens man har en tendens til å stole mer på rene tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På Tesla går batteriindikatoren over til å lyse oransje ved 20%, og rødt ved 10%. Relativt tilsvarende "reserven" på bensin/diesel-biler.

Ja, helt greit det.

 

Se for deg dette scenariet. Du kjører jeg bensin/diesel-bil og indikatoren er inne på det røde området, men ikke helt nede på null ennå. Så stopper plutselig bilen, før indikatoren når null. Bensinstasjonen ser du i det fjerne. Hvorfor stoppet bilen når den viser at det er drivstoff igjen på tanken?

BMW 7-serie, stoppet på flat vei på E18 ved Tønsberg med ca. 40km igjen på telleren. Jeg saksøkte aldri BMW av den grunn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv Tesla S75D og synes dette er ganske klart og tydelig. Sammenligningen med bensin/diesel er irrelevant, da det er snakk om 2 forskjellige teknologier som oppfører seg annerledes. 

 

Det ville være mer naturlig å se på hvordan andre el-biler oppfører seg under lignende scenario.

 

Har faktisk kjørt tom en Leaf 24kWh i 2015. Bilen stoppet da på 5% (jeg hadde ca. 1.5km igjen til destinasjon på en øy uten noen ladere å snakkke om. Det kom et kraftig uvær ca. 25km før destinasjon, som gjorde at forbruket økte drastisk). Pga. at bilen stoppet før batteriet var tomt, så fikk jeg satt bilen i nøytral og tauet den ved hjelp av et familiemedlem. Hadde batteriet vært helt tomt, hadde det bare vært å glemme å få bilen tauet, da det ville skadet drivverk osv, siden jeg ikke hadde hatt sjangs til å sette bilen i nøytral. 

 

Ser man det på denne måten, så ville det jo også vært feil at bilen stopper på 0%, når det faktisk er strøm igjen på batteriet til å drive alt annet enn framdrift. 

 

Bilen gir jo masse tilbakemeldinger om at man bør navigere til en lader også når man kommer på dette nivået som taxi-sjåføren her snakker om. Han valgte altså å ignorere disse og har tydeligvis ikke satt seg inn hva det er han har kjøpt. For en idiot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld.

Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent.

 

Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt?

Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det?

 

Det er som sagt, et estimat. Dersom f.eks varmen slår seg på, pga satt i automodus eller annet som økercforbruket ,så kan man uansett bli overrasket når det kun er 2% estimert igjen.

Lenke til kommentar

 

Tesla fjernet faktisk denne sperren i Florida under orkanen Irma i fjor, slik at alle som skulle komme seg vekk fikk litt lengre rekkevidde, for å redde livet. Når det gjelder taxivirksomhet så er deg ikke like viktig, og det er da viktigere å beskytte batteriet (som koster 80 000 - 100 000 kr).

 

https://www.theverge.com/2017/9/10/16283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d

 Nei, det der er de 4 kWh som er i tillegg til de 5% som det er snakk om i artikkelen.

Det det er snakk om her er biler som har en softwarebegrensning slik at batteriet ikke kan lades helt fullt. Det var denne begrensningen som ble fjernet, så de kunne topplades helt opp.
Lenke til kommentar

Tydeligvis er det like vanskelig for enkelte å lese måleren for batterikapasitet som det er å lese bensinmåleren på "fossil" biler...... Det var ikke så lenge det var en på E18 som "visste hvor mye som var på tanken når måleren viste tom".......nei, han gjorde visst ikke det og måtte dyttes av politiet.

Lenke til kommentar

 

 

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

Jeg vil påstå at dersom du foretrekker at bilen "lyver" til deg om hvor mye rekkevidde den har igjen fordi du ikke gidder å forholde deg til det når den "ærlig" sier at nå bør du se å få ræva di til en ladestasjon, da ligger problemet hos deg og ikke hos bilen.

 

Om bilen viser 2% kapasitet og den ikke vil kjøre lyver den. Ingen vil det. At batteriet trenger en minimumsladning for å ikke dø er derimot batteriets problem. Bilen skal vise null når dette skjer - det er tross alt null tilgjengelig strøm igjen for brukeren.

 

Nei, det er ingen løgn. De 2% sier noe om batteriets kapasitet. Ikke bilens rekkevidde, ikke tilgjengelig strøm bilen kan bruke til å kjøre, eller bilens evnen til å kjøre i det hele tatt for den saks skyld. Batteriets gjenværende kapasitet totalt. Det finnes Andre parameter for å beregne tilgjengelig kjørelengde, som "estimert rekkevidde", men han så ikke på dem. Alle varsellamper lyste, men han har selv sagt at han valgte å ignorere dem fordi det "hadde gått bra før".

Lenke til kommentar

BMW 7-serie, stoppet på flat vei på E18 ved Tønsberg med ca. 40km igjen på telleren. Jeg saksøkte aldri BMW av den grunn.

 

Hadde jeg hatt en 7-serie hadde jeg blitt ganske forbanna hvis rekkeviddetelleren ikke fungerte, hadde bmw nektet å utbedre ville jeg nok saksøkt,  jeg har en 3-serie og den går på "luft og kjærlighet" ett par km etter at måler og rekkevidde står på 0(testet, men ikke noe jeg har gjort flere ganger), drivstoffindikatoren går faktisk under 0 også, jeg fylte opp igjen før bilen stoppet.

 

Hvis jeg fikk alternativ synes jeg det er langt bedre om bilen lyver for meg å sier at den er tom før den er det, ingen tar skade av om det er litt drivstoff/strøm igjen når man fyller/lader.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...