Gå til innhold

Tesla gikk tom for strøm, eieren skyldte på bilen, men tapte rettssak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

fyren høres ut som en dumdristig fyr som ikke bryr seg om batteriet og dets levetid. "har kjørt den tom mange ganger men den har alltid gått lengre enn nå" vel den har vel tatt skade av din uvettige bruk, kjøre tom batterier skader batteriene. så da går den kortere og kortere.,

Han har ikke kjørt det tomt. 5% er ikke tomt, det er 5% igjen. Akkurat som lønnskontoen ikke er tom før det står 0 kroner der. Har du en tusenlapp igjen så er det ikke tomt.

 

Skalaen bør indikere tilgjengelig kapasitet, slik at all usikker reservekapasitet er under 0 på den tilgjengelige skalaen og all topping ut over det tilgjenelige er over 100% på skalaen (slik som under Irma-orkanen).

 

 

Jo, han har kjørt batteriet så tomt at bilen ikke gikk videre. Han ignorerte beskjeder om å lade bilen. Han har også ignorert manualen. Tror du også bør sette deg inn i hvordan elbilene og batteriene fungerer. Det er mange her som tidligere har kommentert rundt hvordan dette i praksis fungerer. Dersom man ikke vil ha det slik, så kan man jo la være å kjøpe seg elbil.

Lenke til kommentar

 

Har selv Tesla S75D og synes dette er ganske klart og tydelig. Sammenligningen med bensin/diesel er irrelevant, da det er snakk om 2 forskjellige teknologier som oppfører seg annerledes.

En drivstoffmåler er en drivstoffmåler. Ikke noe nevneverdig forskjell der. Det er også ganske kritisk å få rett informasjon når måleren nærmer seg 0. Har man 10 km igjen på måleren og 100 meter oppoverbakke til ladestasjonen er det en bilberging i forskjell på god og dårlig informasjon.

 

Apropos dårlige sammenligninger så drar enkelte her frem telefoner og bærbare PCer. Der er det ikke en bilberging i forskjell på god og dårlig info.

 

 

Forøvrig er det også mange eksempler på at folk har kjørt i lang tid etter at det står 0km på batteriet på Tesla også. Men om man supercharger mye, så blir ikke batteriet 100% kalibrert og kan vise feil.

Lenke til kommentar

 

BMW 7-serie, stoppet på flat vei på E18 ved Tønsberg med ca. 40km igjen på telleren. Jeg saksøkte aldri BMW av den grunn.

Hadde jeg hatt en 7-serie hadde jeg blitt ganske forbanna hvis rekkeviddetelleren ikke fungerte, hadde bmw nektet å utbedre ville jeg nok saksøkt, jeg har en 3-serie og den går på "luft og kjærlighet" ett par km etter at måler og rekkevidde står på 0(testet, men ikke noe jeg har gjort flere ganger), drivstoffindikatoren går faktisk under 0 også, jeg fylte opp igjen før bilen stoppet.

 

Hvis jeg fikk alternativ synes jeg det er langt bedre om bilen lyver for meg å sier at den er tom før den er det, ingen tar skade av om det er litt drivstoff/strøm igjen når man fyller/lader.

I manualen til bilen min, Volvo S60, så står det svart på hvitt at når den viser 0 km i rekkevidde, så er det i realiteten ca. 20 km igjen på tanken, noe som jeg kan bekrefte at det er.

 

Ganske flott funksjon ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I manualen til bilen min, Volvo S60, så står det svart på hvitt at når den viser 0 km i rekkevidde, så er det i realiteten ca. 20 km igjen på tanken, noe som jeg kan bekrefte at det er.

 

Ganske flott funksjon ;)

Jeg hadde en bil en gang hvis klokke hadde en spesiell funksjon. Når den sa at klokken var 08:00 og du burde vært på jobb, så var klokken faktisk bare 07:52 og du hadde litt tid å gå på. Utrolig praktisk, hvorfor har ikke alle en sånn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en bil en gang hvis klokke hadde en spesiell funksjon. Når den sa at klokken var 08:00 og du burde vært på jobb, så var klokken faktisk bare 07:52 og du hadde litt tid å gå på. Utrolig praktisk, hvorfor har ikke alle en sånn?

 

På de fleste biler har du muligheten til å stille klokken på selv, derfor er det en dårlig sammenligning. For øvrig kjenner jeg flere personer som har med vilje stilt klokken feil nettopp for å være på jobb før tiden.

 

På min bil synkroniserer jeg klokken mot internett men det kan jeg fint slå av i menyen, jeg tror enda ikke jeg har sett en bil som ikke har hardkodet drivstoffmåler.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

BMW 7-serie, stoppet på flat vei på E18 ved Tønsberg med ca. 40km igjen på telleren. Jeg saksøkte aldri BMW av den grunn.

Hadde jeg hatt en 7-serie hadde jeg blitt ganske forbanna hvis rekkeviddetelleren ikke fungerte, hadde bmw nektet å utbedre ville jeg nok saksøkt, jeg har en 3-serie og den går på "luft og kjærlighet" ett par km etter at måler og rekkevidde står på 0(testet, men ikke noe jeg har gjort flere ganger), drivstoffindikatoren går faktisk under 0 også, jeg fylte opp igjen før bilen stoppet.

 

Hvis jeg fikk alternativ synes jeg det er langt bedre om bilen lyver for meg å sier at den er tom før den er det, ingen tar skade av om det er litt drivstoff/strøm igjen når man fyller/lader.

I manualen til bilen min, Volvo S60, så står det svart på hvitt at når den viser 0 km i rekkevidde, så er det i realiteten ca. 20 km igjen på tanken, noe som jeg kan bekrefte at det er.

 

Ganske flott funksjon ;)

 

På min snart 20 år gamle Citroen, så tenner drivstofflampa mens drivstoffnåla fortsatt viser halv tank.

Jeg måtte jo finne ut hvem av de to som var korrekt, så jeg kjørte videre. Det var lampa som var korrekt. Tanken er tom når nåla viser 1/4 tank igjen. Heldigvis er motoren bedre enn drivstoffnåla. Den er selvluftende.

Det hadde vært teit om det var en elbil, da er konsekvensen litt større enn 5 minutt bortkastet på å fylle fra reservekanna bak i lasterommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det hadde vært teit om det var en elbil, da er konsekvensen litt større enn 5 minutt bortkastet på å fylle fra reservekanna bak i lasterommet.

Apropos reservekanne burde det være like vanlig med en toppladet reserve-UPS i bagasjerommet på elbilen. 1 kWh Li-ion med 3,6 kW vil anslagsvis veie rundt 10 kg og koste rundt 4000 kr. Litt dyrt og tungt til å være reservekanne, men både priser og energitetthet tar stadig skritt i riktig retning. 1 kWh overføres på 17 minutter med 3,6 kW. Akkurat som reservehjul gir hastighetsbegrensniger i nødsfall så burde man senke hastigheten i denne nødsituasjonen også. Med 50 km/t og uten varme/AC i bilen og uten nevneverdige stigninger burde man klare over 10 km. Eventuelt kjøpe en større "reservekanne" om man vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det hadde vært teit om det var en elbil, da er konsekvensen litt større enn 5 minutt bortkastet på å fylle fra reservekanna bak i lasterommet.

Apropos reservekanne burde det være like vanlig med en toppladet reserve-UPS i bagasjerommet på elbilen. 1 kWh Li-ion med 3,6 kW vil anslagsvis veie rundt 10 kg og koste rundt 4000 kr. Litt dyrt og tungt til å være reservekanne, men både priser og energitetthet tar stadig skritt i riktig retning. 1 kWh overføres på 17 minutter med 3,6 kW. Akkurat som reservehjul gir hastighetsbegrensniger i nødsfall så burde man senke hastigheten i denne nødsituasjonen også. Med 50 km/t og uten varme/AC i bilen og uten nevneverdige stigninger burde man klare over 10 km. Eventuelt kjøpe en større "reservekanne" om man vil.

 

Jeg tør vedde på at svært få eller ingen har tenkt på dette før. Det er sånne små praktiske detaljer som elbil-meningheten fullstendig overser når de sitter å sammenligner tall på papiet istedenfor å faktisk prøvekjøre bilene det er snakk om.

Lenke til kommentar

 

Det hadde vært teit om det var en elbil, da er konsekvensen litt større enn 5 minutt bortkastet på å fylle fra reservekanna bak i lasterommet.

Apropos reservekanne burde det være like vanlig med en toppladet reserve-UPS i bagasjerommet på elbilen. 1 kWh Li-ion med 3,6 kW vil anslagsvis veie rundt 10 kg og koste rundt 4000 kr. Litt dyrt og tungt til å være reservekanne, men både priser og energitetthet tar stadig skritt i riktig retning. 1 kWh overføres på 17 minutter med 3,6 kW. Akkurat som reservehjul gir hastighetsbegrensniger i nødsfall så burde man senke hastigheten i denne nødsituasjonen også. Med 50 km/t og uten varme/AC i bilen og uten nevneverdige stigninger burde man klare over 10 km. Eventuelt kjøpe en større "reservekanne" om man vil.

 

Lykke til med å finne en UPS til 4000,- som leverer 3,6kW ut...

Lenke til kommentar

Jeg måtte prøve å finne noe som kunne støtte påstanden, men må innrømme jeg sliter .. :blush:

 

Jeg tok litt for lett på det og kikket blant annet innom en UPS med 4,2 kW til 6000 kr og fant ut at det var pris eks batterier. Videre kikket jeg på på powerwall 2 som koster under 3500 kr per kWh, riktignok bare i USA.

Lenke til kommentar

Jeg måtte prøve å finne noe som kunne støtte påstanden, men må innrømme jeg sliter .. :blush:

 

Jeg tok litt for lett på det og kikket blant annet innom en UPS med 4,2 kW til 6000 kr og fant ut at det var pris eks batterier. Videre kikket jeg på på powerwall 2 som koster under 3500 kr per kWh, riktignok bare i USA.

4,2kW må være modifiser sinus, neppe ren sinus. Jeg har 3x3kW sinus-invertere på hytta, de lager 230V fra 52V DC. De koster 16.500,- pr. stk...(og da importerer jeg de selv fra USA og ordner billig frakt med JetCarrier på båt). 

Lenke til kommentar

 

 

BMW 7-serie, stoppet på flat vei på E18 ved Tønsberg med ca. 40km igjen på telleren. Jeg saksøkte aldri BMW av den grunn.

Hadde jeg hatt en 7-serie hadde jeg blitt ganske forbanna hvis rekkeviddetelleren ikke fungerte, hadde bmw nektet å utbedre ville jeg nok saksøkt, jeg har en 3-serie og den går på "luft og kjærlighet" ett par km etter at måler og rekkevidde står på 0(testet, men ikke noe jeg har gjort flere ganger), drivstoffindikatoren går faktisk under 0 også, jeg fylte opp igjen før bilen stoppet.

 

Hvis jeg fikk alternativ synes jeg det er langt bedre om bilen lyver for meg å sier at den er tom før den er det, ingen tar skade av om det er litt drivstoff/strøm igjen når man fyller/lader.

I manualen til bilen min, Volvo S60, så står det svart på hvitt at når den viser 0 km i rekkevidde, så er det i realiteten ca. 20 km igjen på tanken, noe som jeg kan bekrefte at det er.

 

Ganske flott funksjon ;)

 

 

Legg merke til at den sier "ca 20 km igjen", ikke nøyaktig. Så om bilen di stopper etter 18 km etter "tomt", skal du da saksøke de fordi du ikke rakk frem 20 km, og 2 km til hadde vært nok til å neste bensinstasjon?

 

Tilsvarende på min Carisma som viste antatt (ikke garantert, men antatt) km igjen. Den turen jeg hadde med tilhenger og godt med last, i driv oppover mot finskegrensasørøst for Tromsø gikk hver km i praksis lik 2 km ned på resterende rekkevidde igjen. Skulle jeg klaget på at den ikke var presis, og ikke kalibrerte seg etter hva jeg faktisk brukte?

 

 

Det hadde vært teit om det var en elbil, da er konsekvensen litt større enn 5 minutt bortkastet på å fylle fra reservekanna bak i lasterommet.

Apropos reservekanne burde det være like vanlig med en toppladet reserve-UPS i bagasjerommet på elbilen. 1 kWh Li-ion med 3,6 kW vil anslagsvis veie rundt 10 kg og koste rundt 4000 kr. Litt dyrt og tungt til å være reservekanne, men både priser og energitetthet tar stadig skritt i riktig retning. 1 kWh overføres på 17 minutter med 3,6 kW. Akkurat som reservehjul gir hastighetsbegrensniger i nødsfall så burde man senke hastigheten i denne nødsituasjonen også. Med 50 km/t og uten varme/AC i bilen og uten nevneverdige stigninger burde man klare over 10 km. Eventuelt kjøpe en større "reservekanne" om man vil.

 

 

Når "reservekanna" blir så dyr (og tydeligvis enda dyrere enn det du forutsatte), og vi vet det tapper seg ned etterhvert bare på å stå, så er det jammen bedre å ikke stole på at indikatoren i bilen er 100 nøyaktig og kalibrerer seg etter faktisk forbruk der og da, slik som man manualen og begrepet "indikator" (aka "gjettometer") hentyder til, og derfor lader før den går til 0.

Lenke til kommentar

 

 

 

BMW 7-serie, stoppet på flat vei på E18 ved Tønsberg med ca. 40km igjen på telleren. Jeg saksøkte aldri BMW av den grunn.

Hadde jeg hatt en 7-serie hadde jeg blitt ganske forbanna hvis rekkeviddetelleren ikke fungerte, hadde bmw nektet å utbedre ville jeg nok saksøkt, jeg har en 3-serie og den går på "luft og kjærlighet" ett par km etter at måler og rekkevidde står på 0(testet, men ikke noe jeg har gjort flere ganger), drivstoffindikatoren går faktisk under 0 også, jeg fylte opp igjen før bilen stoppet.

 

Hvis jeg fikk alternativ synes jeg det er langt bedre om bilen lyver for meg å sier at den er tom før den er det, ingen tar skade av om det er litt drivstoff/strøm igjen når man fyller/lader.

I manualen til bilen min, Volvo S60, så står det svart på hvitt at når den viser 0 km i rekkevidde, så er det i realiteten ca. 20 km igjen på tanken, noe som jeg kan bekrefte at det er.

 

Ganske flott funksjon ;)

 

På min snart 20 år gamle Citroen, så tenner drivstofflampa mens drivstoffnåla fortsatt viser halv tank.

Jeg måtte jo finne ut hvem av de to som var korrekt, så jeg kjørte videre. Det var lampa som var korrekt. Tanken er tom når nåla viser 1/4 tank igjen. Heldigvis er motoren bedre enn drivstoffnåla. Den er selvluftende.

Det hadde vært teit om det var en elbil, da er konsekvensen litt større enn 5 minutt bortkastet på å fylle fra reservekanna bak i lasterommet.

2% feil, er uansett mindre enn 25% feil.
Lenke til kommentar

Istedenfor "elektrisk reservekanne" burde det være mulig med alle elbilene og taue bilen for å lade. PIVCO (senere Th!nk)  på 90-tallet kunne det. Alle som har regenerativ bremsing - og det er vel alle idag - burde kunne det. Jeg mener å huske at Tesla kan det, men det anbefales ikke.

 

Skulle være en greiere løsning enn UPS på 10 kg i bagasjerommet: ringe NAF, de tauer deg i retning neste ladestasjon til bilen sier ifra "nå har jeg nok til å rekke laderen"

Lenke til kommentar

Istedenfor "elektrisk reservekanne" burde det være mulig med alle elbilene og taue bilen for å lade. PIVCO (senere Th!nk)  på 90-tallet kunne det. Alle som har regenerativ bremsing - og det er vel alle idag - burde kunne det. Jeg mener å huske at Tesla kan det, men det anbefales ikke.

 

Skulle være en greiere løsning enn UPS på 10 kg i bagasjerommet: ringe NAF, de tauer deg i retning neste ladestasjon til bilen sier ifra "nå har jeg nok til å rekke laderen"

Kan gjøre det med Tesla også ja, mener Teslabjørn har en video om det.

Han har også flere videoer hvor han sier "dont be a zero hero", nettop pga. BMS aldri har helt 100% kontroll.

 

Teslabjørn kjørte selv mange ganger under 0, men når han dro henger gikk han tom for strøm (pga ekstremt forbruk).

Bilen kan da kutte selv om den ikke er helt tom, da kan man alltids få seg slept til en lader.

 

Til syvende og sist må vi alle klare å ta litt ansvar selv, vi må både sette oss inn i tingene (særlig hvis det er ny teknologi) og vi må nesten ta ansvar for feilaktig bruk. Teslaen advarer på skjermene når man har mye rekkevidde igjen (mange mil), så alle vet at bilen har sagt man må lade.

 

At man da noen ganger har klart å kjøre mye lenger, vil jo være veldig avhengig av føre, årstid, temperatur, vind, dekktrykk, kjørestil osv. Å la folk kjøre til "ekte 0" er jo også en pandoras eske, denne sjåføren ville vel fortsatt å kjøre enda lenger da :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...