Gå til innhold

Denne løsningen kan gjøre dieselmotoren til miljøvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det meste vi omgåes med er gammelt. Diesel motoren er vel noe av det nyeste. El bilen er noe eldre.Turboladere fantes også før krigen. I Norge produserte vi turbodiesel motorer med 4 ventiler pr sylinder direkte insprøyting med turbo og intercooler på tidlig 60 tall.

 

 

Det er positivt at bilprodusentene klarer å redusere nox i vanlige biler. Hittil har det bare vert lastebiler som har vert rene. Det er egentlig et spørsmål om kostnader. Bilindustrien har i alle fall ingen andre enn seg selv å takke for at diesel ikke er veldig populært fortiden

Endret av U0RPREN6
Lenke til kommentar

 

 

Eller bare bytte ut hele bilen med en elbil.

 

Du har kanskje løsningen på å bytte ut over en milliard fossile biler til elbil samt infrastrukturen til disse ?

 

Kjempefint at diesel blir mer miljøvennlig, det vil utgjøre en stor forskjell i varebilmarkedet, og det går fort 40++ år før man kan begynne og snakke om en reel utskifting av biler med fossilt drivstoff til et mer miljøvennlig alternativ.

Det var veldig pessimistisk. Om 10 så er det ikke noen grunner til å kjøre noe med oljebasert drivstoff. Det er jo bare et produksjons problem. Teknologien er der.

 

For 40 år siden var vi i 1977 og spilte LP plater og hadde brylkrem i håret. Turbo fantes ikke, og det var bly i bensinen. Det Bosch gjør her er å fikse et problem med fasttelefonen.

 

Dog teknologien har kanskje en plass i tung industi og fraktebåter.

 

Hvordan skal du få på plass over en milliard el-biler i løpe av 10år ?, de mest optimistiske anslår ca. 400 mill produserte elbiler frem til 2040

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var jo bra.  Alt som kan hjelpe til for å redusere lokal forurensning er velkomment.

Olje er jo et fint brennstoff, - hvis det ikke forurenser. Det negative er  at oljen er begrenset, men med stadig mer bruk av sol, vind og vann-energi, og batteri-elektrisk transport ( med eventuelt Hydrogen som rekkeviddeforlenger for å utvide bruksområdene) vil jo jordas oljelagre holde i flere år også.

 

Men: "... utover at den slipper ut CO2."  er jo tilstede fortsatt. Og når/hvis vi skal betale ( bruke tusenvis av arbeidsplasser) for å fange og lagre CO2 vil jo bruk av fossil forbrenning fortsatt koste ekstra.

 

Fossilt drivstoff er en begrenset ressurs, men mer og mer drivstoff lages av avfall. Syntetisk drivstoff er også et spennende alternativ. Ingen god grunn til å skrote dieselbilen i overskuelig fremtid!

Lenke til kommentar

 

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

 

Den koster fra 709.000. Jeg forstår dette er småpenger for noen, men det er ikke det for store deler av befolkningen.

Den begynner på 665.600,- uten vinterdekk. Kjøper du vinterdekk fra en annen plass (tesla sine priser er relativt stive på vinterdekkpakker) så blir det ikke så halvgale.

 

Og en model x uten noen tillegg er i utgangspunktet godt utstyrt etter at hengerfeste og justerbart understell ble standardutstyr. Interiør er også delskinn som standard (hvor mange konkurrenter opererer med rene stoffseter).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi etterhvert befolker mars kan vi ta med dieselbilene dit. Mars har ikke atmosfære så da er heller ikke CO2 noe problem.....Til og med den irriterende sjarklyden fra dieselmotorene og dekkstøy er eliminert på mars...Her kan man rægge rundt uten potte på sliks. Alt som trengs er en oksygentank i tillegg til dieseltanken. Det vil ikke ta lang tid før den første Cirkle K - mars stasjonen popper opp....kjekt å svinge innom for å ta seg ei rompølse når man fyller tankene med oksygen og diesel.

Elon Musk har vist at å ta med bilen sin i verdensrommet går greitt....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal du få på plass over en milliard el-biler i løpe av 10år ?, de mest optimistiske anslår ca. 400 mill produserte elbiler frem til 2040

 

Det er nok for optimistisk å si at alle bilene i alle land blir erstattet da.

 

Men husk at du trenger ikke erstatte alle biler som eksisterer. Hvis du erstattet den tredjedelen som kjører mest, vil jeg tippe du har tatt 80% av utslippene. Det er er noen biler som kjører veldig mye, mens andre biler står stort sett parkert.

 

Husk også at bruk av EL-biler vil følge en S-kurve. Mange estimater har ofte vært for pessimistiske fordi man antar lineær vekst når veksten er eksponensiell. Det betyr også at selv om det bare er 200 millioner elbiler i 2040, kan det fort bli 800 millioner innen veldig få år, da 20-80% er den delen av S-kurven med sterkest vekst.

 

En annen side av S-kurven er at det kan ta 20 år å gå fra 95% til 99% f.eks. Veksten sakker mot slutten. Men det er strengt talt ikke så farlig.

Lenke til kommentar

 

Kanskje. Men hvor mye av bilene blir byttet ut på ti år totalt? Hvor gamle er bilene hos opphuggeren i gjennomsnitt?

 

Levetiden for biler er ca 18-19 år i Norge. Med levetid menes når halvparten av bilene av en gitt årgang er avregistrerte.

En annen ting er at man kan ikke nødvendigvis anta at utskiftningsraten blir den samme som før.

 

Det antas at elbiler blir konkurransedyktige med bensinbiler uten støtte i perioden 2020-2025. Altså en elbil med stort batteri har en totalkostnad som er tilsvarende totalkostnad.

 

Men et annet aspekt av dette, er at elbiler med små batterier blir vesentlig billigere enn bensinbiler. Og den utviklingen vil bare fortsette. Det betyr at elbiler kan begynne å ta mer markedsandel fra bruktmarkedet.

 

Holdbarheten til elbilene kan også påvirke regnestykket. Det er vanskelig å si noe om enda, men i prinsippet har elbilen potensiale for å vare lenger enn en bensin/diesel-bil. Hvis du ser bort ifra batteriet er det ingen tvil.

 

Det er mye her som er avhengig av hvordan utviklingen av batterier fortsetter. Det kan se ut som at solid-state lithium batterier kan bli kommersialisert, og det kan gi et lite kvantesprang for elbilene.

Lenke til kommentar

 

 

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

 

Den koster fra 709.000. Jeg forstår dette er småpenger for noen, men det er ikke det for store deler av befolkningen.
Den begynner på 665.600,- uten vinterdekk. Kjøper du vinterdekk fra en annen plass (tesla sine priser er relativt stive på vinterdekkpakker) så blir det ikke så halvgale.

 

Og en model x uten noen tillegg er i utgangspunktet godt utstyrt etter at hengerfeste og justerbart understell ble standardutstyr. Interiør er også delskinn som standard (hvor mange konkurrenter opererer med rene stoffseter).

Men uten varme i seter vel?? Snakker om Norge her

Lenke til kommentar

 

 

 

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

 

Den koster fra 709.000. Jeg forstår dette er småpenger for noen, men det er ikke det for store deler av befolkningen.
Den begynner på 665.600,- uten vinterdekk. Kjøper du vinterdekk fra en annen plass (tesla sine priser er relativt stive på vinterdekkpakker) så blir det ikke så halvgale.

 

Og en model x uten noen tillegg er i utgangspunktet godt utstyrt etter at hengerfeste og justerbart understell ble standardutstyr. Interiør er også delskinn som standard (hvor mange konkurrenter opererer med rene stoffseter).

Men uten varme i seter vel?? Snakker om Norge her

Varme i seter fremme er standard. Ikke bakseter. Men har tilgang til å forvarme bilen via app som standard også.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om batteri-elektriske biler, har ulemper som gjør at  ikke alle vil velge el-biler i dag. Selv om det er bygget ut mange ladestasjoner og folk kan lade hjemme. Og et godt utvalg av batteri-elbiler leveres fra bilprodusenter.

Så kan det hende at batterier blir  mye bedre i de nærmmeste årene. Da må vi nok ned på 15 min. ladetid for 20 mils kjøring for at dette skal favne omtrent alle.

Så finnes det et alternativ.  Med Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger, ville vi nå alltransport. Slik at all transport blir forurensningsfri. Og Hydrogen kan lages i det fleste nasjoner med fornybar energi, slik at nasjones transportbehov blir uavhengig av oljepriser og olje-kartell. Og for småkjøring kan  det eventuelt lades hjemme.

Jada, batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk. Og stasjoner må bygges ut.

Men hydrogen-elektrisk er dobbelt så effektivt som dagens forbrenningsbiler, og altså med nullutslipp lokalt, og med betydelig mindre batteri. Og transportprisen vil være lavere enn dagens olje/bensin-priser når det hele kommer i produksjon.

Det er dette som er det viktige.

Lenke til kommentar

Kan ikke Mercedes gi oss en ladbar dieselhybrid med hydrogen rekkeviddeforlenger. Så har man liksom fått med alt det kompliserte som går an. De lager jo GLC F-cell, ladbar hydrogenbil. Elendig rekkevidde på ladet strøm og katastrofalt fyllenettverk for hydrogen, skikkelig seiersoppskrift.

Lenke til kommentar

Fossilt drivstoff er en begrenset ressurs, men mer og mer drivstoff lages av avfall. Syntetisk drivstoff er også et spennende alternativ. Ingen god grunn til å skrote dieselbilen i overskuelig fremtid!

Jo, det er god grunn til det. Avfall er også begrenset, og hvorfor skal man finne på stadig nye måter å forpeste luften på når man kan ha biler uten utslipp (elbiler)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...