Gå til innhold

Decibel før nabo hører det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan jeg svare på hvis du kan fortelle meg først hvor langt et tau er.

I andre nyheter er det umulig å svare på da det avhenger av type materialer, sammensetting av materialer, står høyttalerene på gulvet, står de på spikes, hva slags høyttalere, hva slags forsterker, frekvensgang, om det er EQ inne i bildet som drar opp bassområdet, og ikke minst om du hører på tidligere verker fra Jan Mikkel Jarre, Rammstein eller Prodigy. Disse tre har nemlig veldig forskjellig lydbilde hvor bruk av dype frekvenser er forholdsvis ulikt.

Men ta en prat med potensielle offer er verdt å vurdere, gir du de beskjed og avklarer dette før de blir dritasure og forbanna og vurderer å gå til styre, er det slettes ingen dum ide.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er eit godt utgangspunkt: https://www.sintef.no/globalassets/upload/artikkel-05-10-byggaktuelt.pdf

 

Om bygget er bygd dette tiåret er det antakeleg bygd etter TEK10, og bør oppfylla krava i klasse C som står i tabellen. Hugs at dette er ingeniørmessige forenklingar. Du får gjera litt research sjølv på kva lydreduksjonstalet inneber i din situasjon i praksis, kva frekvensar det tar hensyn til osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor godt hører naboen din da? Er din musikksmak i takt eller utakt med naboens musikksmak? Hvor mange dB anser han som plagsomt nivå på dagtid? Enn på natta? Hva med kona, ungene, gjester etc?

 

Lydkrav mellom leiligheter er en ting, men du trenger likevel å vite hvor langt innenfor kravene din vegg mot naboen er. Eventuelt hvor langt utenfor kravene den er.

 

Som sagt, hvor langt er et tau? Vi trenger en hel rekke flere opplysninger, så mange at du egentlig svarer på ditt eget spørsmål. Mange av svarene krever at du spør naboen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er eit godt utgangspunkt: https://www.sintef.no/globalassets/upload/artikkel-05-10-byggaktuelt.pdf

 

Om bygget er bygd dette tiåret er det antakeleg bygd etter TEK10, og bør oppfylla krava i klasse C som står i tabellen. Hugs at dette er ingeniørmessige forenklingar. Du får gjera litt research sjølv på kva lydreduksjonstalet inneber i din situasjon i praksis, kva frekvensar det tar hensyn til osv.

Takker. Relevant svar som er verdsatt (det er en grunn til at jeg postet i teknologiforum og ikke samfunnsforum).

Lenke til kommentar

Hvor godt hører naboen din da? Er din musikksmak i takt eller utakt med naboens musikksmak?

Ett problem med dette er bass som gjerne sprer seg betydelig bedre enn annen lyd. Har hatt en nabo som var i overkant glad i musikk, jeg vet ikke hva han spilte for jeg hørte kun bass.

Da er det strengt tatt likegyldig om det er Metallica eller Vikingarna..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stort sett lett å høre gjennom vegger og gulv nesten uansett. Gulv spesielt, til den under.

Til de som tror nyere bygg er bedre, og at man ikke hører noe: Nei, bare nei. Det er feil.

Det virker som at dagens bruk av betong og parkett lager mye ekstra lyd, da det er et hardt lag oppå et annet hardt lag, noe som skaper resonans. Hulldekker demper lyd litt bedre enn plasstøpte gulv, som slipper gjennom alt.

Vinylbelegg ville vært et langt bedre valg da det er mykere å gå på, mer lunt og demper skritt og støy. Men det er vel gjerne ikke "trendy" nok og fint på bilder. Mye av parketten som leveres nå til dags er ikke allverdens kvalitet på, man får det jo for 150-200 kroner kvadraten på byggsjapper. Riper og hakk oppstår daglig så mykt som det gulvet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...