Gå til innhold

Fords neste elbil er en SUV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele poenget med en Ford Mustang og andre typisk amerikanske muskelbiler er at den kan fås med en brølete V8'er med "ekte" lyd, ikke syntetisk fra høytalerene. Det blir litt som å skifte ut Harleyen med en elektrisk sykkel. Hele sjarmen forsvinner.

 

Du trenger ikke bytte ut Harleyen med elektrisk sykkel. Til neste år skal det kommer elektrisk Harley. ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Innen to år"

 

 

Calefornia er i ferd med å bygge ut Hydrogenstasjoner , i samarbeid med Nikola, da vil nok en slik bil komme med mindre batteri og brenselcelle. Så kan travle amerikanere fortsette med ønsket bilkjøring på samme måte som i dag, men  med lavere drivstoffpriser enn diesel, og altså med nullutslipp.

Leste en forskningsrapport fra 2016. Amerikanerne sliter med å produsere hydrogen billig. Hvem skal subsidiere dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele poenget med en Ford Mustang og andre typisk amerikanske muskelbiler er at den kan fås med en brølete V8'er med "ekte" lyd, ikke syntetisk fra høytalerene. Det blir litt som å skifte ut Harleyen med en elektrisk sykkel. Hele sjarmen forsvinner.

 

Lyd er viktig for noen, for andre ikke. Mustang er vell finest som veteran uansett? Her er det jo mange fossiler å plukke av :)

Lenke til kommentar

 

"Innen to år"

 

 

Calefornia er i ferd med å bygge ut Hydrogenstasjoner , i samarbeid med Nikola, da vil nok en slik bil komme med mindre batteri og brenselcelle. Så kan travle amerikanere fortsette med ønsket bilkjøring på samme måte som i dag, men  med lavere drivstoffpriser enn diesel, og altså med nullutslipp.

Leste en forskningsrapport fra 2016. Amerikanerne sliter med å produsere hydrogen billig. Hvem skal subsidiere dette?

 

Ingen skal subsidiere dette. Da blir det  hele tullete. Spesielt i USA.

Hydrogen skal produseres så  transport-energien blir betydelig billigere enn diesel.

Men dyrere enn batteri-elektrisk.

Men jeg tror ikke amerikansk kjøremønster kan greie seg med batteri-elektrisk alene.

Lenke til kommentar

 

 

"Innen to år"

 

 

Calefornia er i ferd med å bygge ut Hydrogenstasjoner , i samarbeid med Nikola, da vil nok en slik bil komme med mindre batteri og brenselcelle. Så kan travle amerikanere fortsette med ønsket bilkjøring på samme måte som i dag, men  med lavere drivstoffpriser enn diesel, og altså med nullutslipp.

 

Leste en forskningsrapport fra 2016. Amerikanerne sliter med å produsere hydrogen billig. Hvem skal subsidiere dette?

Ingen skal subsidiere dette. Da blir det  hele tullete. Spesielt i USA.

Hydrogen skal produseres så  transport-energien blir betydelig billigere enn diesel.

Men dyrere enn batteri-elektrisk.

Men jeg tror ikke amerikansk kjøremønster kan greie seg med batteri-elektrisk alene.

Gjennomsnittlig kjørelengde pr dag i USA er rundt 6 mil. Dette er noe alle elbiler klarer i dag og har gjort det de siste årene uten problemer.

 

De aller fleste klarer å dekke sine behov med en elbil basert på batteri, men de må svelge «lade kamelen». Som igjen er lett løselig for de fleste ved å lade hjemme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ingen skal subsidiere dette. Da blir det  hele tullete. Spesielt i USA.

Fortell det til amerikanerne. Hver hydrogenbil får 7 CARB-kreditter til en verdi av opp til 35.000 USD. Hver bil får også ~13.000 USD i direkte statlige og føderale subsidier. Og hydrogenstasjonene som har blitt bygget i California hittil har fått rundt 100 millioner dollar.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Innen to år"

 

Calefornia er i ferd med å bygge ut Hydrogenstasjoner , i samarbeid med Nikola, da vil nok en slik bil komme med mindre batteri og brenselcelle. Så kan travle amerikanere fortsette med ønsket bilkjøring på samme måte som i dag, men  med lavere drivstoffpriser enn diesel, og altså med nullutslipp.

Den påstanden har eg høyrt i lang tid. Det har resultert i 30 hydrogenstasjonar i California. Det er 0,75 pr innbyggjar, som er færre enn i Noreg.

 

Bilprodusentane sel bilen med gratis påfyll av hydrogen inkludert. Inntil nyleg var nesten ingen av desse stasjonane godkjende for sal av hydrogen. Det føl ei drivstoff-avtale med bilen, og kjøparane kan fylle gratis på alle stasjonar. Bilprodusenten betaler. Bilane vert i tillegg selde til sterkt rabattert pris for å få ZEV (I California kostar ein Mirai under halvarten av prisen i Noreg), for elles hadde dei ikkje klart å kvitte seg med ein einaste bil. Nesten alle går då òg på leasing-kontrakter. Heller ikkje i California kjøper privatpersonar hydrogenbilar.

 

Eg prøvde å finne prisen pr kg hydrogen i California. Det næraste eg kom var ein tre år gammal artikkel der journalisten hadde $8/kg frå ei anna kjelde han ikkje oppga. Det tilsvarer over 60 kroner/kg, som i USA gjev ein mykje høgare drivstoffkostnad pr km enn for både bensin og diesel.

 

Hydrogen medfører store utslepp. Hydrogenfabrikken til Yara på Hærøya det femte største punktutsleppet av CO2 i Noreg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"Innen to år"

 

 

Calefornia er i ferd med å bygge ut Hydrogenstasjoner , i samarbeid med Nikola, da vil nok en slik bil komme med mindre batteri og brenselcelle. Så kan travle amerikanere fortsette med ønsket bilkjøring på samme måte som i dag, men  med lavere drivstoffpriser enn diesel, og altså med nullutslipp.

 

Leste en forskningsrapport fra 2016. Amerikanerne sliter med å produsere hydrogen billig. Hvem skal subsidiere dette?

Ingen skal subsidiere dette. Da blir det  hele tullete. Spesielt i USA.

Hydrogen skal produseres så  transport-energien blir betydelig billigere enn diesel.

Men dyrere enn batteri-elektrisk.

Men jeg tror ikke amerikansk kjøremønster kan greie seg med batteri-elektrisk alene.

Det er bra at du også innser dette, at det heile blir tullete:-)

Lenke til kommentar

"Innen to år"

 

 

Calefornia er i ferd med å bygge ut Hydrogenstasjoner , i samarbeid med Nikola, da vil nok en slik bil komme med mindre batteri og brenselcelle. Så kan travle amerikanere fortsette med ønsket bilkjøring på samme måte som i dag, men  med lavere drivstoffpriser enn diesel, og altså med nullutslipp.

 

Nikola blir vel knust av Tesla Semi?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...