Gå til innhold

Toyota skal slutte å selge dieselbiler i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende nyheter.

Vil anta at de mener "personbiler" når de sier det litt rare begrepet "passasjerbiler".

Det tar nok noe lenger tid å fase diesel ut av tyngre kjøretøyer. Fint å begynne med personbiler hvor alternativene finnes der i dag og kan rulles ut raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det egentlig med apene VW testet i bur med eksosen rett fra 2.0 tdi motorene i flere timer?

VW testa på menneske òg, sovidt eg hugsar. Litt usmakleg det der. Mange hugsar at tyskarane gjorde akkurat det same for 75 år sidan, og då var det ikkje meininga at "testpersonane" skulle overleve. Det gjorde dei heller ikkje. Eg vil tru tyskarane allereie då fann ut kva som skulle til. Dei testa mykje rart på menneske på den tida, utan å ta mange etiske omsyn.

 

Rein dieseleksos pusta apane heilt sikkert ikkje. Då ville dei krepert lenge før det har gått ein time, av fleire grunnar.

Lenke til kommentar

/   Japan wants to have 160 hydrogen stations and 40,000 FCVs on the country’s roads by March 2021. By 2030, it aims to have 900 stations to service some 800,000 FCVs, buses and forklifts.

By then, it expects the price of hydrogen to fall to around 30 yen per normal cubic meter, from up to 100 yen now.    /

 

https://www.reuters.com/article/us-japan-hydrogen/japan-venture-aims-to-build-80-hydrogen-fuelling-stations-by-2022-idUSKBN1GH072

 

 

/   MKK kjøpte rettighetene til å produsere hydrogenstasjonstasjoner basert på Nels CAR-100 H2Station i 2015, og etter to års utvikling er versjonen endelig klar for det japanske markedet .

Japan bygger et nettverk av hydrogenstasjoner med et mål om å ha et nettverk på rundt 160 stasjoner innen 2020, hvor mer enn 90 av disse er i drift i dag.    /

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/10/Nel-med-foerste-hydrogenstasjon-i-Japan

 

 

/   I 2020 planlegges det  å bringe 40.000 hydrogenbiler til japanske veier, i 2025 forventes det å være 200.000 og ytterligere fem år senere 800.000 FCEV. Selv i dag er de japanske produsentene Toyota og Honda pionerer innen hydrogenteknologi.

 

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/toyota-nissan-und-honda-sind-dabei-japans-topmanager-schmieden-einzigartige-wasserstoff-allianz/21035036.html

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

/   Japan wants to have 160 hydrogen stations and 40,000 FCVs on the country’s roads by March 2021. By 2030, it aims to have 900 stations to service some 800,000 FCVs, buses and forklifts.

By then, it expects the price of hydrogen to fall to around 30 yen per normal cubic meter, from up to 100 yen now.    /

 

https://www.reuters.com/article/us-japan-hydrogen/japan-venture-aims-to-build-80-hydrogen-fuelling-stations-by-2022-idUSKBN1GH072

 

 

/   MKK kjøpte rettighetene til å produsere hydrogenstasjonstasjoner basert på Nels CAR-100 H2Station i 2015, og etter to års utvikling er versjonen endelig klar for det japanske markedet .

Japan bygger et nettverk av hydrogenstasjoner med et mål om å ha et nettverk på rundt 160 stasjoner innen 2020, hvor mer enn 90 av disse er i drift i dag.    /

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/10/Nel-med-foerste-hydrogenstasjon-i-Japan

 

 

/   I 2020 planlegges det  å bringe 40.000 hydrogenbiler til japanske veier, i 2025 forventes det å være 200.000 og ytterligere fem år senere 800.000 FCEV. Selv i dag er de japanske produsentene Toyota og Honda pionerer innen hydrogenteknologi.

 

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/toyota-nissan-und-honda-sind-dabei-japans-topmanager-schmieden-einzigartige-wasserstoff-allianz/21035036.html

Dei håper å halvere prisen på fyllestasjoner, som er 30 mill nok i dag? Trodde du meinte hydrogen var fornuftig som energibærer. Sei dei kjem ned på 20 mill, då blir det 18 mrd nok for 900 fyllestasjoner. Og i japan blir det vel mest kull og gass som er straumkildene, dersom dei stenger ned atomkrafta som planlagt etter fukushima?

Med hydrogenet sin dårlige virkningsgrad, sei eg berre: gjer en innsats for miljøet, køyr bensinbil!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

/   Japan wants to have 160 hydrogen stations and 40,000 FCVs on the country’s roads by March 2021. By 2030, it aims to have 900 stations to service some 800,000 FCVs, buses and forklifts.

By then, it expects the price of hydrogen to fall to around 30 yen per normal cubic meter, from up to 100 yen now.    /

 

https://www.reuters.com/article/us-japan-hydrogen/japan-venture-aims-to-build-80-hydrogen-fuelling-stations-by-2022-idUSKBN1GH072

 

 

/   MKK kjøpte rettighetene til å produsere hydrogenstasjonstasjoner basert på Nels CAR-100 H2Station i 2015, og etter to års utvikling er versjonen endelig klar for det japanske markedet .

Japan bygger et nettverk av hydrogenstasjoner med et mål om å ha et nettverk på rundt 160 stasjoner innen 2020, hvor mer enn 90 av disse er i drift i dag.    /

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/10/Nel-med-foerste-hydrogenstasjon-i-Japan

 

 

/   I 2020 planlegges det  å bringe 40.000 hydrogenbiler til japanske veier, i 2025 forventes det å være 200.000 og ytterligere fem år senere 800.000 FCEV. Selv i dag er de japanske produsentene Toyota og Honda pionerer innen hydrogenteknologi.

 

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/toyota-nissan-und-honda-sind-dabei-japans-topmanager-schmieden-einzigartige-wasserstoff-allianz/21035036.html

Dei håper å halvere prisen på fyllestasjoner, som er 30 mill nok i dag? Trodde du meinte hydrogen var fornuftig som energibærer. Sei dei kjem ned på 20 mill, då blir det 18 mrd nok for 900 fyllestasjoner. Og i japan blir det vel mest kull og gass som er straumkildene, dersom dei stenger ned atomkrafta som planlagt etter fukushima?

Med hydrogenet sin dårlige virkningsgrad, sei eg berre: gjer en innsats for miljøet, køyr bensinbil!

 

Ja, det er mye penger.

Det samme som det koster teppelegging av Norge med både ladestasjoner og Hydrogenstasjoner, for all transport i sjø og på land.

Altså omtrent det samme som å  fjerne utslipp på denne måten:

Karbonfangst og lagring: Kan koste 25 milliarder

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a2agQ2/sjokktall-om-karbonfangst-og-lagring-kan-koste-25-milliarder

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Fint å begynne med personbiler hvor alternativene finnes der i dag og kan rulles ut raskt.

Berre naturleg at Toyota kuttar diesel for å rydde plass til alle dei elektriske modellane Toyota har lovd framover. Diesel er det nesten ingen som vil ha lenger, og det er nok fornuftig å ikkje satse på alt for mange ulike drivliner.

Jeg tror også det er lurt å begrense antall drivlinjer. Markedet for dieseldrevne personbiler har krympet kraftig allerede og vil sikkert krympe ytterligere når det blir forbud mot dieselbiler enkelte steder og tider. Da er det bare naturlig at det blir færre modeller og produsenter med diesel.

 

At en så stor produsent som Toyota kutter ut diesel for personbiler i Europa er også et sterkt signal som kan utløse et ras av slike meldinger som bare forsterker signaleffekten. Dette kan gå fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sørgelig. Dette er resultat av politisk jernevasking. Diesel etter Euro 6 norm er heller mindre forurensende enn bensin. Det er ikke bare tyngre kjøretøy som leveres etter Euro 6 norm. Personbiler leverer dette som standard i dag (fra 2015), f. eks. Citroen. El. biler er uhensiktsmessige, dyre og heller mer miljøskadelige totalt sett. Hybrid biler er en gimmik. Hydrogen likeså.

Lenke til kommentar

Vi må skille mellom "gammel" og "ny" teknologi for diesel. Fremtidens diesel vil være Euro6 eller bedre. Med urea (AdBlue) rensing av eksos og partikkelfilter har motoren ofte mindre utslipp enn en bensinmotor, spesielt når man tar hensyn til 25-30% lavere CO2 utslipp. Både diesel og bensin har utfordringer med høyere utslipp før motor og katalysator er varm. At Toyota satser på bensin/hybrid er ingen bombe. Dette gjør de av bedriftsøkonomiske og strategiske hensyn, det har lagt i kortene lenge. Jeg tipper vi vil se et oppsving for diesel igjen så snart fakta blir mer synliggjort i forhold til hva motoren egentlig slipper ut. Noen vil selvsagt forsøke å trekke inn dieseljuks og dieselforbud i debatten. La oss heller fokusere på hva en moderne dieselmotor faktisk representerer. Og så har ikke tyskerne innført lov som forbyr diesel. De har gitt lokale myndigheter mulighet til å forby Euro4 og Euro5 diesel. Dagens motorer er helt OK!

Lenke til kommentar

Vi må skille mellom "gammel" og "ny" teknologi for diesel. Fremtidens diesel vil være Euro6 eller bedre. Med urea (AdBlue) rensing av eksos og partikkelfilter har motoren ofte mindre utslipp enn en bensinmotor, spesielt når man tar hensyn til 25-30% lavere CO2 utslipp. Både diesel og bensin har utfordringer med høyere utslipp før motor og katalysator er varm. At Toyota satser på bensin/hybrid er ingen bombe. Dette gjør de av bedriftsøkonomiske og strategiske hensyn, det har lagt i kortene lenge. Jeg tipper vi vil se et oppsving for diesel igjen så snart fakta blir mer synliggjort i forhold til hva motoren egentlig slipper ut. Noen vil selvsagt forsøke å trekke inn dieseljuks og dieselforbud i debatten. La oss heller fokusere på hva en moderne dieselmotor faktisk representerer. Og så har ikke tyskerne innført lov som forbyr diesel. De har gitt lokale myndigheter mulighet til å forby Euro4 og Euro5 diesel. Dagens motorer er helt OK!

 

Det er et poeng, men vi må huske at disse lave utslippstallene for ny diesel fortsatt er dokumentert i urealistiske tester som vi nå vet at ikke har noen relevans til virkeligheten i praktisk bruk. Selvsagt vil Euro6 og AdBlue gi "lavere" utslipp, men faktiske tester av utslipp viser jo at avstanden mellom det teoretiske utslippet og målt utslipp har økt stort i de siste årene. Noe som viser at bransjen først og fremst har blitt flinke til å rigge bilene for minimalt utslipp under de enkle testbetingelsene.

 

Det er derfor vanskelig å ha tillit til at nye dieselbiler har så lavt utslipp som det påstås ved kaldstart og småkjøring i byen ved f.eks. minus fem grader ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, da har jo "systemet" klart og overbevise om at hybrid er vår miljøvennlige fremtid. For drøye 10 år siden klarte "systemet" og overbevise om at diesel var den miljøvennlige vei å gå, men det er vel hos de fleste allerede glemt....

Nå er vel fakta om hybridens fortreffelige miljøvennlighet noe delte da men....

Lenke til kommentar

Diesel er et fornuftig drivstoff for mange som ikkje sitt på tomgang i kø i storbyane. Dei som har bruk for store biler og køyrer langt ofte vil kunne ha lavere co2-utslepp med diesel enn med plugg-in hybrid inntil det kjem modeller med større batteri.

Toyota fortsette med diesel i suv og varebiler, så det er berre "passasjerbilane" dette gjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...