Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vitamin-D mangel


djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, vet ikke om det er på grunn av det, men det er ting som tyder på at mangel på d vitaminer gjør deg slapp og kan bidra til å gjøre depresjoner verre.

 

Kjøp en slik en på apoteket.

https://nycomed.no/product/nycoplus-d3-vitamin-20-%C2%B5g/

 

En tablett hver dag holder i massevis. Ikke ta mer.

Gjør det i et par uker og se om du merker forskjell.

 

Legen ba meg om å gjøre det samme, det hadde en positiv effekt på meg.

Jeg tar en tablett daglig.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, vet ikke om det er på grunn av det, men det er ting som tyder på at mangel på d vitaminer gjør deg slapp og kan bidra til å gjøre depresjoner verre.

 

Kjøp en slik en på apoteket.

https://nycomed.no/product/nycoplus-d3-vitamin-20-µg/

Er ikke 20µg latterlig lite?

Selv tar jeg 5000µg daglig, sist blodprøve hos meg viste at jeg lå på grensen av D-vitaminmangel

 

Se lengre ned

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nja, vet ikke om det er på grunn av det, men det er ting som tyder på at mangel på d vitaminer gjør deg slapp og kan bidra til å gjøre depresjoner verre.

 

Kjøp en slik en på apoteket.

https://nycomed.no/product/nycoplus-d3-vitamin-20-µg/

Er ikke 20µg latterlig lite?

Selv tar jeg 5000µg daglig, sist blodprøve hos meg viste at jeg lå på grensen av D-vitaminmangel

 

Forbytter ikke µg med EI da?

 

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde D-vitaminverdi på 23 og at normalen var 100-150. Jeg ble satt på 4000 EI daglig i 90 dager, og merket markant forskjell etter en uke eller to. Mindre problemer med konsentrasjon og hukommelse, mer fokusert, mindre trøtt, og mindre smerter i muskler og ledd.

Lenke til kommentar

Nja, vet ikke om det er på grunn av det, men det er ting som tyder på at mangel på d vitaminer gjør deg slapp og kan bidra til å gjøre depresjoner verre.

 

Kjøp en slik en på apoteket.

https://nycomed.no/product/nycoplus-d3-vitamin-20-%C2%B5g/

 

En tablett hver dag holder i massevis. Ikke ta mer.

 

Jeg tar 100 mcg/4000 IU vitamin D per dag og har ikke vitaminmangel i utgangspunktet. 

 

Med mangel på vitamin D ville jeg kjørt på med mer enn 20 mcg per dag i hvert fall. 20 mcg høres ut som en dose for en normalt frisk voksen i vintermånedene.

 

Kjørte på med 100/150 mcg i flere måneder en lang periode tidligere og blodprøvene gav ikke store utslag. Kom høyere på skalaen, men overraskende lite. Man skal opp mot 20.000 IU/500 mcg per dag før man snakker giftige doser.

 

Forøvrig er vitamin D en av de tilskuddene hvor forskning underbygger dets gode effekt og vi i nord er nok særlig utsatt for mangel på dette.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

 

Nja, vet ikke om det er på grunn av det, men det er ting som tyder på at mangel på d vitaminer gjør deg slapp og kan bidra til å gjøre depresjoner verre.

 

Kjøp en slik en på apoteket.

https://nycomed.no/product/nycoplus-d3-vitamin-20-%C2%B5g/

 

En tablett hver dag holder i massevis. Ikke ta mer.

 

Jeg tar 100 mcg/4000 IU vitamin D per dag og har ikke vitaminmangel i utgangspunktet. 

 

Med mangel på vitamin D ville jeg kjørt på med mer enn 20 mcg per dag i hvert fall. 20 mcg høres ut som en dose for en normalt frisk voksen i vintermånedene.

 

Kjørte på med 100/150 mcg i flere måneder en lang periode tidligere og blodprøvene gav ikke store utslag. Kom høyere på skalaen, men overraskende lite. Man skal opp mot 20.000 IU/500 mcg per dag før man snakker giftige doser.

 

Forøvrig er vitamin D en av de tilskuddene hvor forskning underbygger dets gode effekt og vi i nord er nok særlig utsatt for mangel på dette.

 

Jepp, jeg husker ikke hvor stor mangelen på d-vitamin jeg hadde, trolig ikke så stor. Men jeg er ikke så mye ut i sola, og får trolig ikke anbefalt dose, uansett om det er sommer eller vinter :p

Men jeg burde kanskje hatt mer, skal til legen neste uke, får ta en sjekk når jeg først er der.

Lenke til kommentar

Trådstarter,

 

Jeg liker ikke gi konkrete medisinske råd, men føler jeg trygt kan anbefale 100 mcg per dag om du har vitamin D mangel. Dette tilsvarer 4000 IU som flere plasser er referert til som maksimalt daglig inntak for en frisk person. Med andre ord skulle dette være helt trygt. 

 

Fet fisk er også bra og generelt et sunt kosthold.

 

Sol eller solarium er imidlertid mer effektivt. Jeg kan ikke anbefale noe som potensielt kan gi hudkreft, men selv hadde jeg kjørt på med solarium noen ganger i uken også. Gjorde dette tidligere når jeg selv hadde tendenser til vinterdepresjon. Føles fantastisk når det er mørkt ute.

 

Effekten på vitamin D av solarium er også underbygget av forskning. Faktisk utført her til lands til og med:

 

Sunbeds as vitamin D sources.

 

Heldigvis titter solen frem ute også nå, så det er jo mulig å få ekte sol også. :)

 

EDIT: Og så følger du naturligvis opp med en ny blodprøve om 6-8 uker for å få bekreftet at nivåene stiger, men at de ikke stiger for høyt. ;)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
4000 IU som flere plasser er referert til som maksimalt daglig inntak for en frisk person. Med andre ord skulle dette være helt trygt.

10 000 IU er det høyeste nivået der man i studier ikke ser negative effekter (NOAEL. Dette er ikke den samme verdien som øvre grense, pga behov for sikkerhetsmarginer. Grunnet mangel på humanstudier er sikkerhetsmarginen satt til "kun" 2,5, som gir 4000 IU/d. Samtidig er dette himmelhøyt over det en trenger og er å anse som "overkill".  

 

På generelt basisi så er det mye forskning rundt vitamin D og mulige helseffekter. Det må her påpeks at flesteparten av dette baserer seg på obeservasjonsdata og harde data per dags dato er fortsatt mangelfult, for å rettferdigjøre de etterhvert mange helsepåstandene.  

 

Til trådstarter : Fastlegen skal kunne veilede deg i denne problemstillingen, enten så vil kosttilskudd være aktuelt og/eller vil kostråd med fokus på vitamin D rike matvarer også være en strategi.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Legen sier jeg mangler vitamin D.

Lurer på om jeg er deprimert på grunn av akkurat det.

 

Hvor fort kan man få stabilisert Vitamin D?

Hjelper det å spise flere piller daglig, eller er det et maksimalt opptak?

Får jeg fortgang i det hvis jeg tar 20 minutt sol daglig i en uke?

 

Gå ut av huset ditt litt mer og vær ute i sola. 

Spis mat som inneholder litt mer D-vitamin (fet fisk).

 

Vitamin-D er fettløselig og kan derfor lagres i kroppen i noen grad, men det har ingen hensikt å pøse på med piller.

Lenke til kommentar

Det skilles mellom lett, moderat og uttalt vitamin-d mangel. Hvor er du på denne skalaen?

 

Personlig er jeg på uttalt vitamin-d mangel nivå og situasjonen for meg er helt forferdelig. Man klarer så vidt å gå fra sted til sted.

 

Hvis du er på det stadiet, så bør du ta all form for vitamin d, tran og spis mye fisk. Hvis du ikke har kommet dit ennå, ta vare på deg selv. Du aner ikke hvor ille det er her nede. Og jeg overdriver ikke!

Lenke til kommentar

Om legen din sier du har for lavt D vitamin nivå bør han/hun også gi deg råd om tilskudd, eventuelt resept på f eks Divisun tabletter.  Dårlig av legen ikke å komme med behandlingsforslag når et problem er identifisert. 

 

Det stemmer ikke slik Reg2000 hevder at det er mer enn nok sol i Norge  - er solhøyden under 45 grader blir ikke D vitamin produsert av huden vår.  Så det er bare noen korte sommeruker sør i landet som gir " nok "  sol. 

Lenke til kommentar

 

Reg2000, vi bor i Norge. Vi kan ikke være ute i sola.

 

Det er mer enn nok sol i Norge så det går fint å gå utenfor døren. Unntaket er den korte mørketida helt i nord, men tviler på at TS bor så langt nord.

 

Nuvel, dannelsen fra solen varierer med breddegrad, årstid og tid på døgnet. I området rundt ekvator treffer solstrålene rett på jordoverflaten og danner vitamin D. I Bergen og Oslo treffer UVB-strålene så skrått på jorden fra oktober til april at det blit absorbert av ozonlaget. 

 

Tilgjenglig data viser at nordmenn ligger under anbefalingene. Vinterstid er vi i Norden avhengige av kostkilder for å nå tilfredstillende nivåer.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

Reg2000, vi bor i Norge. Vi kan ikke være ute i sola.

 

Det er mer enn nok sol i Norge så det går fint å gå utenfor døren. Unntaket er den korte mørketida helt i nord, men tviler på at TS bor så langt nord.

 

Nuvel, dannelsen fra solen varierer med breddegrad, årstid og tid på døgnet. I området rundt ekvator treffer solstrålene rett på jordoverflaten og danner vitamin D. I Bergen og Oslo treffer UVB-strålene så skrått på jorden fra oktober til april at det blit absorbert av ozonlaget. 

 

Tilgjenglig data viser at nordmenn ligger under anbefalingene. Vinterstid er vi i Norden avhengige av kostkilder for å nå tilfredstillende nivåer.

 

 

Enig, Jeg hadde d-vitaminmangel. Legen min sa ca 70% av alle nordmenn hadde d-vitaminmangel i vinterhalvåret og at man burde kjøpe kosttilskudd på apoteket (10 eller 20 milligram). Når det imidlertid var sol ute kunne man få i seg sitt daglige behov ved å være 10 minutter i sola, da hvis man tok av seg på overkroppen vel og merke. 

Endret av Hobbygitar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...