Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må kjøre uten varmevifte i 3 timer..


Adrax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varmeviftemotoren i bilen min er ødelagt. Har en i reserve hjemme, men må kjøre 3 timer for å komme meg hjem.

Bilopphuggeriet i nærheten hadde ikke en slik viftemotor inne..

 

Jeg er for tiden ute på et jobboppdrag langt uti gokk og skal hjem i morgen.

 

Det er mellom -15 og -23 grader her så rimelig kaldt å kjøre så langt. Jeg har vinterklær men tenker mest på at det blir å dugge på ruten som igjen fryser til is.

 

Noen som har et jækla bra tips for å unngå dugg på ruta? Utenom å kjøre med vinduet åpent? Finnes det varmevifter man kan kjøpe for å koble til sigaretttenneren eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De på 12 volt er bare 150 watt, såvidt at du merker det. 

Bare å finne frem varmedressen her, dette blir kaldt!

Det verste er fuktigheten som blir inne i bilen når du puster, dette fryser på rutene.

Beste hadde vært å puste i maske eller lignende.

Skrevet

Ja leste litt på nettet at de varmeviftene man kan plugge i sigarettenneren er helt håpløs..

 

Blir nok en kald forfriskelse kjøreturen hjem ja. Overlevde såvidt turen hit når vifta streika midtveis.. Var redd ett øyeblikk jeg ble å få koldbrann på tærne og fingrene. Var sinnsykt kaldt.

Skrevet

Vask vinduene på innsiden, det ligger plenty med tips på nettet fra barberskum til Zalo for å lage en hinne som hindrer kondens på ruten.

 

Lad opp batteriet kvelden før og kjør med setevarmer.

Skrevet

Jeg ville åpnet vinduene med jevne mellomrom for å bytte litt på luften i kupeen. Dessuten er det bare å sette varmen på max uansett om vifta ikke fungerer, for i 80 km/t så siver det vel uansett litt luft, og dermed varme gjennom anlegget?

Gjest Sletttet+98134
Skrevet

Jeg var sjåfør i en bil som ble tauet for en del år siden (motoren gikk ikke), da var det noen få minusgrader og som du skriver så frøs det fort på innsiden av vinduene. Jeg måtte kjøre med alle vinduene åpne for å i det hele tatt ha sikt. Å legge ut på en tur på 3 timer i minus 20 uten varmeapparat høres veldig, veldig skummelt ut.

Skrevet

Du får nok litt varme fra varmeapparatet fra lufta som tvinger seg gjennom. Du har ikke takluke med tilt vel, eller sideåpnede ruter bak? det er sånt som skaper masse sug gjennom varmeapparatet.

Gjest Sletttet+98134
Skrevet

Du får nok litt varme fra varmeapparatet fra lufta som tvinger seg gjennom. Du har ikke takluke med tilt vel, eller sideåpnede ruter bak? det er sånt som skaper masse sug gjennom varmeapparatet.

 

Hold høy hastighet også så er du sikker på at det ikke fryser til, det er jo ikke mer enn minus 23 på det verste. Skulle det fryse til skikkelig er det bare å pisse på vinduet.

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Dette er fullstendig idiotisk.

Skrevet

Derfor en burde ha en 12v-220v konverter og en vifte ovn i bilen i tilfelle rottefelle.

Hmm.. Hva er sjansen for at sikringa går hvis man gjør det?

Gjest Sletttet+98134
Skrevet

 

Hmm.. Hva er sjansen for at sikringa går hvis man gjør det?

 

 

Du stiller feil spørsmål. Du burde heller spørre om hva sjansen er for at du skader deg selv eller andre ved å kjøre en bil i 23 minusgrader uten varmeapparat.

Skrevet (endret)

 

Derfor en burde ha en 12v-220v konverter og en vifte ovn i bilen i tilfelle rottefelle.

Hmm.. Hva er sjansen for at sikringa går hvis man gjør det?

 

Du kan GLEMME å bruke sigarettenneruttak osv. Disse leverer sjelden mer enn 10A, 10A x 13V = 130 ærlige Watt varme. Den varmen du får av det er såvidt mer enn varmen som utvikles av nærlysene, altså ingen reell effekt. Dynamoen har kanskje 30-40A til overs, det vil si at om du kobler deg rett på batteriet kan du ta utrundt 400W kontinuelig. En vanlig vifteovn er som oftest på 2000W...

Endret av Leo_
Skrevet

Du får kupévifter på rundt 900W men selv disse vil trekke rundt 60A. Ganske hardt for dynamoen på mange biler.

 

Og ikke minst vil det koste. Sikkert billigere for ny kupévifte.

Skrevet (endret)

Kjøp deg en 12v vifte på 500W å koble rett på batteriet. Du må ha kabel (og sikring) også, som du kobler rett på batteriet.  Dynamo størrelse er ikke så farlig, er jo snakk om en 3 timers tur, ikke noe du skal kjøre med fast.

 

Som andre her nevner så får du ikke mye effekt ut av sigarettenner.

Endret av Tmz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...