Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Etter 20 år er det barna som styrer foreldrene....


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner meg rett og slett ikke på dagens foreldre....

I går gikk jeg forbi en familie hvor barnet på 7 år nesten kontrollerte foreldrene. De som har ventet i 20 år i glede om å få et barn.

Jeg skjønner meg ikke på foreldre som aksepterer kravstore barn. Her om dagen var jeg på foreldremøte og samtalen gikk rundt telefon og barn hvor den ene faren skrøt over telefon tilbudet og at han hadde kjøpt iPhone X og bla bla bla....

Skjønner ikke hvorfor faren punger ut 10 000 Kr til sønnen for en telefon.

Hvor er den gode gamle faren som ber ungen holde kjeft og gå sette seg ned?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er dagens samfunn, hvor unger vokser opp til å bli konger og får gjøre det de vil, når de vil, og får alt de peker på.

Det er vel et resultat av overflod av penger og mye fritid stort sett. Men jeg er enig med deg, det er veldig lite sjarmerende når foreldre oppdrar sine barn slik. Og de klarer ikke se det selv heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på foreldre som aksepterer kravstore barn. 

 

Det bør vel ikke komme som en overraskelse at entitlement-generasjonen ikke har lært å sette grenser. Men det betyr ikke at man trenger å gå til motpotel og være voldelig (psykisk eller fysisk) med ungene. 

 

Folk som kjøper iPhone til ungene sine gjør dem en bjørnetjeneste. Lær dem heller å spare og investere, så kan de kjøpe slike ting selv hvis de ønsker seg det. 

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ungen min hadde spurt meg om iphone, eller telefon, så hadde jeg spurt "Hva skal du med det?".

 

Man -kan- jo se på slike telefoner som oldtidens Game Boy, men det er ikke det samme. Slike telefoner er som små datamaskiner, med internett og hele pakka, det blir mobbing og intriger på et nytt nivå. Barn har ingen bruk for det, ikke ungdom heller. Man må lære å kommunisére tydelig og klart i hjemmet, gjøre skikkelige avtaler, skape selvtillit og integritet, lære seg å holde sitt ord.

 

Jeg ville også forklart ungen min at det er jeg som er ansvarlig for dine handlinger, så hvis du finner på noe sprell og det koster en formue, så er det jeg som må betale.

 

Hvis jeg hører voksne mennesker skryte på den måten du hørte den typen i foreldremøtet, så ville jeg synes synd på personen. Så lavt nivå av integritet og personlig utvikling er usunt og uansvarlig.

 

Ville ikke bedt ungen min om å holde kjeft, men ville spurt spørsmål. Hvorfor ditt og hvorfor datt. Lære dem å -tenke-!

Endret av Taurean
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gi meg statistikk, eller annet empirisk bevis på hvor mange foreldre som kjøper en 10.000kr telefon til barna sine, så kan vi diskutere dette som et reelt problem. Livet er for kort til å erge seg over ikke-problemer med anekdotisk bevisføring.

Du kan vel heller spør om noe dummere, kan du ikke?

 

F.eks vise statistikk som beviser at folk spiser? Beviser at folk drikker? Hva med å bevise at kjærlighet finnes eller at folk har nærere forhold til familien enn generell befolkning?

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For late foreldre er det idèelt å la barnet råtne bort på en mobiltelefon og/eller tablet. Da slipper man tross alt å bruke tid på barnet.

 

Kanskje enkelte foreldre synes det er greit å ha ett hjelpemiddel slik at ungen kan sosialisere med barn i samme alder utenfor hjemmet uten at latskap trenger å ha noe som helst med det å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gi meg statistikk, eller annet empirisk bevis på hvor mange foreldre som kjøper en 10.000kr telefon til barna sine, så kan vi diskutere dette som et reelt problem. Livet er for kort til å erge seg over ikke-problemer med anekdotisk bevisføring.

Du kan vel heller spør om noe dummere, kan du ikke?

 

F.eks vise statistikk som beviser at folk spiser? Beviser at folk drikker? Hva med å bevise at kjærlighet finnes eller at folk har nærere forhold til familien enn generell befolkning?

 

 

Nå har jeg 2 barn på skolen i den alderen det er prat om her, ingen har Iphone x bare så det er sagt...

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

 

Gi meg statistikk, eller annet empirisk bevis på hvor mange foreldre som kjøper en 10.000kr telefon til barna sine, så kan vi diskutere dette som et reelt problem. Livet er for kort til å erge seg over ikke-problemer med anekdotisk bevisføring.

Du kan vel heller spør om noe dummere, kan du ikke?

 

F.eks vise statistikk som beviser at folk spiser? Beviser at folk drikker? Hva med å bevise at kjærlighet finnes eller at folk har nærere forhold til familien enn generell befolkning?

 

 

Nei. Fordi bevisbyrden er ikke min. Det er ikke jeg som påstår at det er vanlig å bruke 10.000kr på mobiltelefon til barna sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Gi meg statistikk, eller annet empirisk bevis på hvor mange foreldre som kjøper en 10.000kr telefon til barna sine, så kan vi diskutere dette som et reelt problem. Livet er for kort til å erge seg over ikke-problemer med anekdotisk bevisføring.

Du kan vel heller spør om noe dummere, kan du ikke?

 

F.eks vise statistikk som beviser at folk spiser? Beviser at folk drikker? Hva med å bevise at kjærlighet finnes eller at folk har nærere forhold til familien enn generell befolkning?

 

 

Nei. Fordi bevisbyrden er ikke min. Det er ikke jeg som påstår at det er vanlig å bruke 10.000kr på mobiltelefon til barna sine.

 

Jeg tror du (og dere) som alltid spør etter kilder og linker må lære dere å vurdere påstandene før dere krever en forferdelig stor byrde av andre, ofte helt unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gi meg statistikk, eller annet empirisk bevis på hvor mange foreldre som kjøper en 10.000kr telefon til barna sine, så kan vi diskutere dette som et reelt problem. Livet er for kort til å erge seg over ikke-problemer med anekdotisk bevisføring.

Du kan vel heller spør om noe dummere, kan du ikke?

 

F.eks vise statistikk som beviser at folk spiser? Beviser at folk drikker? Hva med å bevise at kjærlighet finnes eller at folk har nærere forhold til familien enn generell befolkning?

 

 

Nå har jeg 2 barn på skolen i den alderen det er prat om her, ingen har Iphone x bare så det er sagt...

 

Greit nok det. Men mange barn har mobiltelefoner nå til dags, og mange har også unødvendig dyre telefoner.

 

 

For late foreldre er det idèelt å la barnet råtne bort på en mobiltelefon og/eller tablet. Da slipper man tross alt å bruke tid på barnet.

Kanskje enkelte foreldre synes det er greit å ha ett hjelpemiddel slik at ungen kan sosialisere med barn i samme alder utenfor hjemmet uten at latskap trenger å ha noe som helst med det å gjøre?

 

Det kan også være slik ja. Men dessverre har jeg sett altfor mange eksempler på foreldre som mangler mye i forhold til oppdragelse og det og ta vare på barna. De gir dem gjerne en telefon eller tablet, slik at de skal slippe å "plages" med barnet, og dermed kan drive med det de selv ønsker.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Mennesker som har god råd er tilbøyelige til å bruke mye penger på barna sine. Noen barn får dyre mobiler. Andre får PC, spillkonsoller eller dyre klær, eller blir med familien på ferier. Det er jo egentlig ikke oppsiktsvekkende. Jeg synes selv 10 000 kroner er for mye å bruke på en mobil, men i en husstand der begge foreldrene er i full jobb, er det som regel overkommelig. Når barn får dyre ting, er det ofte i sammenheng med jul, bursdag og/eller lommepenger eller andre penger barnet har spart selv.

 

Enkelte her virker i overkant kritiske til at barn skal ha telefon. Jeg lurer nesten på om dere ikke vet hvordan verden ser ut i 2018? Jeg fikk min første Nokia da jeg var 12 år gammel. Selv da, da mobiler hovedsakelig ble brukt til å ringe og sende SMS og vi fortsatt hadde fasttelefoner, gjorde den en betydelig forskjell både for hvordan jeg sosialiserte med mine jevnaldrende og hvor mye lettere det ble for foreldrene mine å holde kontakten og holde rede på hvor jeg var og koordinere med tanke på jobb, skole, fritidsaktiviteter, henting og andre ting. I dag har digitaliseringen kommet mye lenger, stadig mer undervisning og lekser foregår på nett og det å ha en mobil er nesten blitt en forutsetning for å kunne benytte kollektivtrafikk, helsevesen og andre tilbud man tar for gitt at er tilgjengelige. Min 12 år yngre bror som nå er i tenårene, har hatt tilgang til og lært seg å bruke forskjellig digitalt utstyr i betydelig yngre alder og større omfang enn jeg gjorde.

Min første mobil kostet antakelig mindre enn en iPhone gjør i dag. Men den hadde jo ikke alle funksjonene man får med sistnevnte. Så jeg hadde i tillegg GameBoy, portabel CD-spiller og etter hvert en mp3-spiller (som for nesten 1000 kroner hadde plass til omtrent 60(!) lydspor), som barn ikke har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg ser slik styring hos min bror. Barna har fri flyt, er ikke noe som heter leggetid. De sovner kanskje i sofaen før de bæres inn i sengen, pusse tennene er ikke så viktig, får nye når melketenna skal ut... De dagene mor jobber til 23 er det kjekt  å holde seg våken siden de må si noe "viktig" etc

De har ikke så mye inntekt heller ved å jobbe i dagligvare.. men barna får som regel det meste de peker på, typisk å bestille ting de har sett på reklame fra barnekanalene... 7 og 9 år, de har begge egen 32" tv på sine rom, iphone6+ og ipad

 



Anonymous poster hash: 0b7aa...cd5
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du (og dere) som alltid spør etter kilder og linker må lære dere å vurdere påstandene før dere krever en forferdelig stor byrde av andre, ofte helt

unødvendig.

 

Synes du det er en stor byrde å bevise at "unger flest eier en iPhone X", så burde du ikke gjøre den påstanden da.

 

Hvor kommer noen med den påstanden?

 

Jeg kan ikke se å lese den.

Lenke til kommentar

 

Hvor kommer noen med den påstanden?

 

Jeg kan ikke se å lese den.

 

Hele argumentet til tråden bygger på at det er vanlig å bortskjemme barna sine med dyre ting, og at de alle er kravstore. Klarer du ikke å se den påstanden så eksisterer det ikke et argument heller.

 

Ja, da er det bare til å kreve en doktoravhandling på et forum gitt. Vi kommer jo svært langt på diskusjon.no hvis alle skal trolle med beviser og lenker hver eneste gang man kommer med en påstand.

 

Poenget med tråden slik jeg tolker det:

- Barn er mer bortskjemt enn før

- Foreldre lar barna kontrollere dem

- Foreldre kjøper masse unødvendig teknologi til barna

- Foreldre bruker store summer på å kjøpe teknologi til barna

 

 

Det er en typisk filosofisk diskusjon. Da er du litt ute på viddene når du ber om en vitenskapelig avhandling og tilhørende statistikk og "beviser".

 

Skal man i tillegg "tolke" litt på tråden her er det snakk om en "ting var bedre før tråd" og i dette spesifikk tilfellet er det en tråd om hvordan foreldre var flinkere til å sette grenser tidligere og at dette var bedre for barna. En slags utblåsning og frustrasjon i forhold til passive og dårlige foreldre som ligger under forumdelen "samliv og relasjon".. Så, skal du spørre om kilder og beviser kan du vel gjøre det på vitenskapsdelen av forumet?

 

Jeg er rimelig enig i at foreldre nå til dags ofte bruker teknologi som en erstatning for oppmerksomhet. Det er da tross alt mye bedre å bruke tiden på det man ønsker, heller enn å faktisk bruke tiden på ungen man har knullet seg til å få? Det enkleste er jo bare å slenge dem i barnehagen når de er 1 år gamle, og når de returnerer kan man sette de til å leke med en tablet, slik at foreldre kan drive med det de ønsker, heller enn å passe barnet. Når barnet blir eldre er det enkelt å slippe mas og oppmersomhet fra barnet ved å plassere de på beviselig avhengighetsdannende teknologi som mobiltelefoner og tablets. Så blir de kanskje helt oppslukt av dette. Da slipper man å bry seg om ungen når de kommer hjem fra skolen. Da er alt som skal til litt mat, ellers er foreldrene fri til å bruke sin tid på telefonen og tablets og er muligens helt fritatt fra noe som helst ansvar i forhold til ungen de har skaffet til verden.

 

Hvis alle har historier om folk gjør slikt med barna, så er det mer enn bare "anekdotisk". Det må vel da du også skjønne? Selv uten statistikk og bevisføring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...