Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Etter 20 år er det barna som styrer foreldrene....


Anbefalte innlegg

For 20 år siden kunne en familie klare seg på en inntekt, det er den store forskjellen her, jeg tror ikke ett sekund at foreldref lest bare ønsker å parkere ungene sine foran en skjerm fordi de vil gjøre det de vil, foreldrene har ikke noe valg i dagens samfunn hvor vi diskuterer om det å ha tlf og en pc burde være en menneskerett. Dette tekniske utstyret er blitt så integrert i samfunnet vårt at ved et punkt blir det uansvarlig av deg som foreldre å ikke lære dem om f.eks nettvett i praksis. Vi kan ikke bare slippe ungene løse når de er 18 og forvente at de skal vite hva de skal gjøre, de må lære det ett sted; helst fra foreldrene. 

Jeg fikk min første mobil da jeg var 10, min egen laptop da jeg var 12. Foreldrene mine ga meg enormt med frihet i utbytte med at jeg utviste ansvarlighet.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men nå er det faktisk forskjeller på dagens mobiler og det "vi" hadde når vi var unge, forutsatt at du ikke er veldig mye yngre enn det jeg er. Mobil var først og fremst til kommunikasjon på den tiden, ikke til fjas (selv om det var litt fjas også). SMS var dyrt, telefonsamtaler var dyrt osv osv.

 

Dagens mobiltelefoner kan bedre sammenliknes med fjernsyn på 1990 tallet. I min familie var det iallefall slikt at vi ikke fikk se ubegrenset med TV. Det var faktisk rimelig begrenset hva vi fikk se av TV, både i forhold til mengden og til type innehold. Jeg hadde fornuftige foreldre.

 

Idag er det gjerne slik at man "setter ungen foran TV'en" slik at man slipper å ha noe som helst å gjøre med barnet. Altså, de har ubegrenset tilgang til mobil/tablet/pc på en direkte usunn måte. Det minner meg faktisk om en tv serie fra 1990 tallet, om en fyr som vokste opp med TV heller enn med omverden:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min første mobil var absolutt bare noe jeg fikk fordi jeg konstant spilte snake på onkelen min sin mobil og han skaffet seg en ny en. Brukte nok en god del timer foran den skjermen, du undervurderer hvor artig sånne ting var! Kan ikke huske jeg brukte den til mye mer enn underholdning. Var en gammel nokia som overlevde å bli kastet ut av andre etasje (uups, trodde jeg la den på karmen..)

Lenke til kommentar

Dagens samfunn ser som oftest kun de negative hendelsene. For hver "dårlige" handling en forelder gjør, hvor mange er det ikke som gjør det "riktige".

 

Det er mye snakk om mange "dårlige" foreldre. Mon tro hva våre foreldre mente om andre foreldre når de var på vår alder, men hadde ikke noe forum å kaste seg inn etter for å få frem meningene sine ^^

 

Jeg tenker at vi skal la folk være folk, Noen gjør ditt andre gjør datt. Er absolutt ingen fasit på hvordan et liv skal leves. Selv om mange slavisk søker en guide som sier hva som skal gjøres og syntes det er veien å gå.

 

Er ikke noe galt med enten det ene eller det andre mener nå jeg.

 

Er det mer riktig å oppdra barn til å jobbe for andre? Eller å lære de å gjøre noe for seg selv?

Blir de mer lykkelig av det ene eller andre? Hva ønsker du for andre mennesker rundt deg.

 

Hadde nok vært mange som hadde hatt godt av å komme seg ut av Norge og se hvordan andre lever, da blir plutselig ikke bekymringene her "hjemme" så veldig betydelig lenger og man kan kanskje komme seg videre ^^



Anonymous poster hash: 350cd...6f4
Lenke til kommentar

Nordmenn flest tror vi har det best i verden. Man skal ikke dra langt før man ser at mange har det vesentlig bedre, men også at noen har det dårligere.

Men så lenge vi sier til oss selv at "Vi bor i verdens beste land og har absolutt ingenting å klage over" så har man vel ikke så stor grunn til å gjøre livet for seg selv bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er den gode gamle faren som ber ungen holde kjeft og gå sette seg ned?

Dette er en gammel far ja, men ikke en god en. "Barn skal ses og ikke høres" er definitivt en utdatert oppdragelse, og leser du litt om oppdragelse eller barnepsykologi vil du finne ut hvorfor.

Det er forøvrig ikke standard å kjøpe iphone X til barna sine i noen kretser jeg har vært i - det mest vanlige når barna blir gamle nok til å ha telefon er at de arver foreldrenes gamle telefon, eller får en billig en fra Clas som kan gjøre det mest nødvendige(ringe/SMS).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag er det gjerne slik at man "setter ungen foran TV'en" slik at man slipper å ha noe som helst å gjøre med barnet.

Nei, det er ikke gjerne slik - i dag er det gjerne slik at foreldrene involverer seg mer aktivt med barna enn noensinne - hva slags foreldre er det du vanker med?

Når vi har med ungen vår rundt på arrangementer, aktiviteter og tilstelninger egnet for barn kryr det av andre foreldre+barn der, og ofte begge to(i motsetning til før) - foreldrene er også med på leken, istedet for å stå og se på. Dette var helt uhørt for 30 år siden, da satt de voksne og drakke kaffe mens barna underholdt seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Idag er det gjerne slik at man "setter ungen foran TV'en" slik at man slipper å ha noe som helst å gjøre med barnet.

Nei, det er ikke gjerne slik - i dag er det gjerne slik at foreldrene involverer seg mer aktivt med barna enn noensinne - hva slags foreldre er det du vanker med?

Når vi har med ungen vår rundt på arrangementer, aktiviteter og tilstelninger egnet for barn kryr det av andre foreldre+barn der, og ofte begge to(i motsetning til før) - foreldrene er også med på leken, istedet for å stå og se på. Dette var helt uhørt for 30 år siden, da satt de voksne og drakke kaffe mens barna underholdt seg selv.

 

så var det dette med trygghetssirkelen da. 

finne en grei balanse mellom å være der for ungen din og la ungen din utforske verden på egenhånd.

så lenge ungen din vet at du er der for ham så holder det. man trenger da virkelig ikke være fysisk til stede på alt mulig rart. ungen må vokse på å være selvstendig. der tror jeg det er mange foreldre som gjør feil om dagen. men kanskje det sier noe om dagens samfunn da man er for redd for hva som kan skje dersom man slipper ungen løs. så mange farer der ute

Lenke til kommentar

Absolutt, det er viktig å holde avstand når man kan - hvis ungen leker med andre barn går vi selvsagt ikke bort og blander oss inn. Men i går f.eks var vi på påskeverksted, og da sitter gjerne foreldrene ved kjøkkenbordet med ungene og lager ting sammen, istedet for å sitte i sofaen og drikke kaffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...