Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har plutselig blitt ekstremt lat.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mye svar her, så kommer til å prøve meg frem å finne noe som passer meg.

 

Har greit holdt meg unna sukkerholdig drikke siste året, drikker nesten aldri energidrikk heller. Med dritmat har det mest vært frossenpizza. Drikker sukkerfri brus. Ikke for mye, men det hjelper meg å holde meg unna sukkerdrikken.

 

Nå skal jeg starte med å prøve rydde opp i leiligheta, og prøve å holde det ryddig, det tror jeg vil hjelpe veldig. Er ekstra demotiverende å leve i en søppelhaug. Har også begynt å ta vitamin/mineral tabeletter. Jeg tenker også at jeg skal begynne å telle kalorier, men jeg skal ikke ha et bestemt mål hver dag. Jeg skal heller bruke det til å holde oversikt over hvor mye jeg faktisk spiser. 

 

Som dere sikkert ser på tiden jeg postet dette så er fortsatt døgnrytmen helt ødelagt, men skal prøve å sove et par timer i morgen, og legge meg tidlig lørdags kveld, så prøve å holde rytmen.

 

Takk for alle svar!



Anonymous poster hash: bd434...5f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å totalt endre livsstil og kanskje syn på livet og tenke gjennom hva man vil med livet. Kroppen gir signaler og velger en bare å ignorere de så smeller det til slutt. Slutt med brus og snacks og spis gulrøtter Gå turer. Kom i kontakt med andre og gå sammen. Tren.

Kjøp kneipbrød og ha ost og skinke på og drikk melk til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å totalt endre livsstil og kanskje syn på livet og tenke gjennom hva man vil med livet. Kroppen gir signaler og velger en bare å ignorere de så smeller det til slutt. Slutt med brus og snacks og spis gulrøtter Gå turer. Kom i kontakt med andre og gå sammen. Tren.

Kjøp kneipbrød og ha ost og skinke på og drikk melk til.

Vis du leser første post ser du at det var det jeg gjorde, men så falt jeg helt ut av det. Jeg hadde endret livsstilen min totalt, men av en eller annen grunn sa det bare stopp, og jeg prøver derfor å finne ut av hva jeg har gjort galt. 

 

Anonymous poster hash: bd434...5f9

Lenke til kommentar

Jo det er junkfood, så drittmat det er det. Er ingen forskjell på kalorier, men det er forskjell i næring, noe som er grunnen til hvorfor smellfeite folk i vesten er underernærte selv om de sprekker i sømmene.

Hvorfor må man enten aldri spise burger & fries eller bare burger & fries? Når det snakkes om å "kutte ut drittmat" så får jeg assosiasjoner til heroin og andre rusmidler. Men det er det ikke, da det fint går an å spise en burger og cola uten å havne på kjøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo det er junkfood, så drittmat det er det. Er ingen forskjell på kalorier, men det er forskjell i næring, noe som er grunnen til hvorfor smellfeite folk i vesten er underernærte selv om de sprekker i sømmene.

Hvorfor må man enten aldri spise burger & fries eller bare burger & fries? Når det snakkes om å "kutte ut drittmat" så får jeg assosiasjoner til heroin og andre rusmidler. Men det er det ikke, da det fint går an å spise en burger og cola uten å havne på kjøret.

 

Det er ingen som har påstått at du aldri kan spise en burger med pommes frittes. I ett godt og balansert kosthold er det rom for en burger i ny og ne, og det er det jeg mener med å finne en diett du kan leve med istedenfor å prøve å gønne på med det hardeste regimet du kan finne. Finn en diett du kan leve med resten av livet, for historien slutter ikke heller når du har klart å gå ned i vekt, det er da den livlange kampen med å holde vekta begynner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hamburger og cola, det er vel ikke dritt og skvip det vel. Når morgan spurlock legger på seg i super size me så er det fordi han spiser for mye, no shit morgan sherlock

 

Viktig å tenke. Det er ikke nødvendig å gå rett på super size så fort man går vekk fra knekkebrøddietten

Prøver du å være morsom eller er du Norges mest uvitende person ?

 

Den dritten der gjør at folk blir feite og late over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som har påstått at du aldri kan spise en burger med pommes frittes. I ett godt og balansert kosthold er det rom for en burger i ny og ne, og det er det jeg mener med å finne en diett du kan leve med istedenfor å prøve å gønne på med det hardeste regimet du kan finne. Finn en diett du kan leve med resten av livet, for historien slutter ikke heller når du har klart å gå ned i vekt, det er da den livlange kampen med å holde vekta begynner.

Hvorfor er det drittmat da? Tror de fleste i verden hadde blitt sjeleglad for en burger og cola, og det hadde sannsynligvis vært sunt for dem. Om man bare spiser ris og grønnsaker så er det sunt med burger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med å totalt endre livsstil og kanskje syn på livet og tenke gjennom hva man vil med livet. Kroppen gir signaler og velger en bare å ignorere de så smeller det til slutt. Slutt med brus og snacks og spis gulrøtter Gå turer. Kom i kontakt med andre og gå sammen. Tren.

Kjøp kneipbrød og ha ost og skinke på og drikk melk til.

Vis du leser første post ser du at det var det jeg gjorde, men så falt jeg helt ut av det. Jeg hadde endret livsstilen min totalt, men av en eller annen grunn sa det bare stopp, og jeg prøver derfor å finne ut av hva jeg har gjort galt. 

 

Anonymous poster hash: bd434...5f9

 

Bedre å bruke tid på å gå turer igjen, en å sitte å kaste bort tid på hvorfor du ga opp.

 

De fleste gir opp på et eller annet tidspunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prøver du å være morsom eller er du Norges mest uvitende person ?

 

Den dritten der gjør at folk blir feite og late over tid.

Prøver ikke være morsom. Om jeg er Norges mest uvitende person vet jeg ikke, men jeg tviler. Over tid blir folk feite og late, det betyr ikke at 1 burger i måneden behøver å virke slik. Det er ikke slik at selv om det er usunt med matvare x og bare matvare x hele tiden, at det er usunt med matvare x 1 gang per måned, da kan det være sunnere enn det man spiser oftest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine nyttårsforsett var å re opp sengen hver morgen, og at rommet mitt hver kveld skal være ryddig. Tilsynelatende enkle, men ikke nødvendigvis. Selv føler jeg at dette setter en god tone for dagen, og kan anbefale det.

 

Å henfalle ned i late rutiner er en enkel prosess som selv de beste kan bli rammet av. Du har nå 1. innsett problemet, og nå gjenstå bare det å ta tak i det. Dette er bare mine råd, en trenger ikke gjøre alt på en gang, men selv synes jeg en helomvending ofte fungerer best - slik kan du ikke dra endringene ut i det uendelige.

 

1. få orden på hjemmet ditt. Avhengig av hvor rotete det er, så kan du godt sette av en hel dag til dette. Spørs hvordan ryddemetoden din er, noen liker å være langsommelige og ta seg tid, andre vil bare bli ferdige med en gang. Men denne dagen skal du rydde ordentlig. Kvitt deg med ting du ikke har bruk for.  Jeg får i hvert fall ikke gjort noe hvis det er rotete rundt meg. Etter du er ferdig vasker du, inkludert sengetøyet ditt. Fra nå av skal du ha en dag i uka som fast vaskedag (bare støvsuge+sveipe over gulvet).

 

2. Kostholdet ditt. Hva som fungerer her er ganske så individuelt. Vil anbefale deg til å redusere kjøttinntaket ditt, da det hverken er bra for deg eller miljøet + om du skal måtte unngå kjøtt må du ofte være mer kreativ i kokkeleringen og ta i bruk grønnsaker. Ikke like lett å steke en frossenpizza da (+ at frossenpizza er dyrt. Noe som er like lett som en frossenpizza er å bare kutte opp grønnsaker, ta de i en pose med liiiitt olivenolje, dog kan man droppe det også, men gir god smak, og å steke det i ovnen, slik du ville gjort med en frossenpizza - bare sunnere). Andre lette, passe økonomiske måltider er jo suppe, grønnsakslapskaus, (linse)gryte,,,, Dette kan man gjerne lage større porsjoner av og ha mat til senere.  Brødskiver eller havregryn er en grei frokost. Gjerne lag en stor salat du kan ha til lunsj utover uka. En jeg har dilla på om dagen er oppkutta spinat/salat (ta hva du har), agurk, små tomater, fetaost, veldig finkutta eple, bulgur (kjøpes på 'utenlandskbutikker') og finrista kikerter. Gjerne med ovnsbakt rødbete/søtpotet på siden. Jada, det er mengden, ikke typen mat du spiser som virker inn på vekta, men spiser du 'sunt' (relativt) skal det mye mer til å komme i pluss. Legg om til sunnere kostholdsvalg så kan du redusere mengde etterhvert. Sunt er ikke ekvivalent med kjedelig. Dessuten vil jeg si at det er relativt hva som er sunt, ikke kategoriser mat inn i hva du skal spise og ikke. Du må ikke kutte ut 'junkfood'/godter e.l., men min erfaring er at det frister mer om man spiser det i blant. Gjør heller noe ordentlig ut av det om du først skal spise det. Lag burgeren og brødet fra bunnen av feks, gjør en kveld ut av det.

 

3. Rutiner. Gå en tur. Bare kom deg ut og gjør det, legg det inn om morgenen, og etterpå vil frokosten trolig smake bedre. Etterhvert kan du avansere det over til løping, eller kanskje du liker svømming eller styrketrening bedre. Er en stor tilhenger av at man burde gjøre det en synes er gøy, for da vil en gjerne gjøre mer av det. Så velg noe du liker. Om det så er å utforske nærområdet gjennom turer på bena eller på sykkelen. Det å sette seg mål er viktig, om det så er å kunne løpe for 15 minutter eller kunne ta sin egen vekt i knebøy. Som bringer meg over til neste punkt; sett deg mål! Om det så går over en dag eller en uke eller enda lenger. Feks kan du denne uka ha som mål å være i seng senest 23, så neste uke 22. Eller "i morgen skal jeg bli ferdig med det og det". Hver søndag burde du sette deg ned og bruke litt tid på å tenke over hva du må, hva du vil gjøre, og når du skal gjøre det, og gjerne også litt over hva du vil oppnå. Skriv en liste om det må til. Men ja, merkelig nok kan det å legge seg tidlig være vanskelig, men tenk deg om, gjør du noe som virkelig gjør noe nytte for DEG i denne tiden du er oppe? Eller suser du bare rundt? En trenger ikke å omvende hele døgnrytmen med en gang, men hvis du begynner å stå opp 6 hver dag, bare innstiller deg på at du skal gjøre det, vil det være vanskelig å opprettholde det å være en natterangler lenge. Begynn å lese, bare litt, er du i sengs til 21, vil du kanskje bli trøtt mot når klokka er 22 (når jeg står opp 5 klarer jeg sjelden å lese så lenge).

 

4. Planlegging. Dette er ikke for alle, men for noen hjelper det kanskje til å holde seg 'on track'. Dette henger sammen med punkt 3. Når du setter deg ned på søndag og tenker over hva du skal den kommende uka kan det også hjelpe å lage en ukesplan. Dette kan virke litt ekstremt, så igjen; dette er opp til enhver. Mitt system er i hvert fall en tabell i word hvor jeg har delt inn etter alle ukedagene, og har en kolonne for undervisning, en for MÅ gjøre, en for lesing og en for trening/annet. Bare stikkord, men sånn at man har en viss ide over hva man skal gjøre. En idé er også å lage en mer langsiktig plan over semesteret, hvor du deler inn i uker og en kolonne for hvert fag (hvis dere har en forelesningsplan), og skriver hva som er tema i den og den uka, frister, og når eksamen er. Slik vet du hva du MÅ ha gjort innen da og da. 

 

Noe som også kan hjelpe kan være å lese inspirerende historier, spørs jo hva du er interessert i, selv er jeg glad i løping, og synes dette var ganske inspirerende :

http://www.side3.no/trening/kristian-var-lat-og-tjukk-sa-inngikk-han-et-veddemal-med-faren-/3423262646.html

tenk over hvordan du vil at fremtiden din skal være - kommer den til å bli slik du drømmer om hvis du fortsetter livet ditt slik du lever det nå?

 

 

Dette ble muligens litt for langt, og på grensen til tullete, men håper du får noe nytte ut av det. Lykke til (det trenger ikke å være så avansert).



Anonymous poster hash: 97133...a2a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget i 2. var for det meste; lag maten fra bunnen av. Om det så er 'sunt' eller ei vil det være bedre enn ferdigmat, og kan også virke inn i delen gode rutiner. Og ville bare legge til - siden det virker som noe av hovedproblemet er mye av tiden tilbragt på pcen? Har selv dette problemet, og leser at du må bruke pcen en del pga. studie. Kanskje det kan hjelpe å blokkere enkelte sider som du ikke trenger til studiene? (Altså - de sidene som får deg til å være mye på pcen - de som får deg til å prokrastinere). Er et program som heter 'self control', så kan du legge inn sider som du kan blokkere opp mot 24t. På mobilen kan jeg anbefale å slette alle apper som har en tendens til å være tidstyver. Sett av et bestemt tidsvindu på dagen hvor du kan surfe (rundt 30 min?) på nettet og gjøre det du vil, men begrens deg. Lurer også på, har du vurdert om du kanskje er noe deprimert?,,,, Du nevner at du har begynt å ta kosttilskudd, hva slags? Mest sannsynlig har du ikke behov for noe, i så fall er det bare D-vitamin jeg kan anbefale deg å ta. Igjen - lykke til! Håper det fikser seg for deg. 



Anonymous poster hash: 97133...a2a
Lenke til kommentar

 

Det er ingen som har påstått at du aldri kan spise en burger med pommes frittes. I ett godt og balansert kosthold er det rom for en burger i ny og ne, og det er det jeg mener med å finne en diett du kan leve med istedenfor å prøve å gønne på med det hardeste regimet du kan finne. Finn en diett du kan leve med resten av livet, for historien slutter ikke heller når du har klart å gå ned i vekt, det er da den livlange kampen med å holde vekta begynner.

Hvorfor er det drittmat da? Tror de fleste i verden hadde blitt sjeleglad for en burger og cola, og det hadde sannsynligvis vært sunt for dem. Om man bare spiser ris og grønnsaker så er det sunt med burger.

 

Fordi en burger har liten næringsverdi, derfor blir det klassifisert som drittmat. Det er INGEN næring å få fra cola, er bare sukkervann, mye mer sukker enn det du skulle tro, og cola kan ødelegge tennene dine over tid. Har du sett hva som skjer når du legger en tann i cola? Den forsvinner relativt kjapt. og dette prøver du å påstå er sunt at noen heller i seg? Det er ikke drittmat i moderasjoner som folk blir smellfeite av, jeg spiser både burger og pizza, i går spiste jeg faen meg kebab og pommes frittes med en cola, problemet er at folk ikke klarer å holde seg til en OK mengde dritt å få i seg, de overdriver lett og burgeren i seg selv feks er blitt gigantisk over årene, du har rett og slett ikke godt av å spise så mye kjøtt og karbohydrater i ett måltid.

 

Lenke til kommentar

 

 

Det er ingen som har påstått at du aldri kan spise en burger med pommes frittes. I ett godt og balansert kosthold er det rom for en burger i ny og ne, og det er det jeg mener med å finne en diett du kan leve med istedenfor å prøve å gønne på med det hardeste regimet du kan finne. Finn en diett du kan leve med resten av livet, for historien slutter ikke heller når du har klart å gå ned i vekt, det er da den livlange kampen med å holde vekta begynner.

Hvorfor er det drittmat da? Tror de fleste i verden hadde blitt sjeleglad for en burger og cola, og det hadde sannsynligvis vært sunt for dem. Om man bare spiser ris og grønnsaker så er det sunt med burger.

Fordi en burger har liten næringsverdi, derfor blir det klassifisert som drittmat. Det er INGEN næring å få fra cola, er bare sukkervann, mye mer sukker enn det du skulle tro, og cola kan ødelegge tennene dine over tid. Har du sett hva som skjer når du legger en tann i cola? Den forsvinner relativt kjapt. og dette prøver du å påstå er sunt at noen heller i seg? Det er ikke drittmat i moderasjoner som folk blir smellfeite av, jeg spiser både burger og pizza, i går spiste jeg faen meg kebab og pommes frittes med en cola, problemet er at folk ikke klarer å holde seg til en OK mengde dritt å få i seg, de overdriver lett og burgeren i seg selv feks er blitt gigantisk over årene, du har rett og slett ikke godt av å spise så mye kjøtt og karbohydrater i ett måltid.

Det kommer an på hva man driver med å hva man ellets får i seg. Går man ekspedisjon er det bedre å såise burger og fries enn kun salat. Det er ikke bare vitaminer og mineraler det går på. Ja, de fleste blir sunnere av å kutte ned på burger og fries, men du kan ikke si det er dritt generelt. Burger = kjøtt, mange trenger mer proteiner. Mange trenger mer kcal. I verdenssammenheng. Er man på ekspedisjon er det kjærkomment med cola, feks langrennsfolket kan lade opp med cola iblandet pulverkaffe... :p

 

Nei, må spise mer grønt selv. Spiser ikke så mye kjøtt, men mye pasta og kornprodukter generelt. Det er liksom så enkelt, og det metter, er godt og rimelig pris.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket for lavt stoffskifte og anemi.

 

Hadde en kompis som beskrev livet nettopp som deg, og det viste seg at han hadde svært lavt stoffskifte.

 

Selv tar ikke kroppen min opp folat, som fører til anemi. Når jeg er på det verste kan jeg beskrive alt som du gjør. Man mister lysten, og depresjonen er faktisk frembragt av anemien.

 

Så absolutt ta noen blodprøver der.

 

Så anbefaler jeg deg å laste ned en app som får deg ut. Fant en link med tips her

http://dailyburn.com/life/tech/pokemon-go-best-gamer-apps-fitness/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå flyttet jeg nettopp inn i ny leilighet, men før det var egentlig livet mitt slik og. Det jeg tenker er den viktigste faktoren for meg er faktisk tro det eller ikke at jeg fikk meg en oppvaskmaskin, for nå slipper jeg å stresse med å ta den, da det ofte blir mye oppvask iløpet av en uke! 

 

Det andre jeg tenker er at du selvsagt må lage mer sunnere mat, eventuelt ta en tur til legen og ta noen blodprøver? Kanskje du mangler noen vitale vitaminer som du må ha for å ha litt ekstra energi? 

 

Man må være voksen og innse at man må ta tak, for meg ble det å flytte til et nytt sted. Håper dette holder seg! 

 

Lykke til! 

 

Liten edit: TS, du kan jo også vurdere å ta en tur til psykolog, eller faktisk prøve anti-depressiva? Det kan jo rett og slett være at du er skikkelig deppa for tiden? Jeg har også hatt periode hvor jeg er så deppa at bare det å stå opp om morgenen er en kamp. Mast selv nettopp jobben og selvsagt går det utover min psyke. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg er i 20 åra, og bor for meg selv. Jeg er overvektig, studerer og jobber litt. Jeg var veldig lat før, men bestemte meg for å endre livsstilen min. En stund nå har jeg prøvd å gå ned i vekt, laget ordentlig mat, ryddet når jeg har hatt tid, og gått.

 

For et par uker siden mistet jeg fullstendig kontroll. Døgnrytmen er helt ødelagt. Spiser bare ferdigmat. Går ikke ut av døra med mindre jeg må. Har droppet flere skoledager pga at jeg forsover meg eller ikke gidder å gå. Oppvasken må taes men gidder ikke det heller. Har kun vært på pcen.

 

Føler meg ikke dårlig eller slapp, det er bare ren latskap. Jeg prøver hele tiden å bestemme meg for at jeg skal ta tak nå, men av en eller annen grunn gjør jeg det ikke. Følte jeg hadde klart å ordne meg gode rutiner for første gang i livet og nå er det helt borte.

 

Noen som har noe tips til hvordan jeg kan komme meg ut av dette? Vil tro det er mest mentalt, men skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke klarer å komme meg igang med ting.

 

Anonymous poster hash: bd434...5f9

Anonymous poster hash: cb481...86b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...