Gå til innhold

Bil med 80% skade ble ikke kondemnert


Lxraz

Anbefalte innlegg

Uansett hva som har skjedd her, kan ikke annen parts forsikring gi deg mer en det du har krav på i egen forsikring.

 

Enkelt eksempel, hvis du ikke har leiebil i din forsikring, bilen din blir ukjørbar hvor annen part er skyldig og du trenger bil, vil ikke annen parts forsikring dekke leiebil.

Dette stemmer ikke. Du skal ha dekket ditt fulle økonomiske tap. Egen kaskoforsikring er i utgangspunktet ikke relevant i spørsmålet om hva som er ditt økonomiske tap.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si det til IF. Eksempelet jeg fortalte, er fra min søster og svogers opplevelse med de. 

Min søster ble påkjørt og bilen var ubrukelig i 3-4 uker fremover pga. store materielle skader. De spurte om å få leiebil dekket da dette var nødvendig for å komme seg på jobb. Fikk blankt avslag siden de ikke hadde leiebil-klausul i egen forsikring, for da viste ikke behovet seg.

 

Ingen advokat, jurist eller noe som helst innen dette med lov-tolkning og sånt, bare forklarte opplevelsen som har vært.

Lenke til kommentar

Enkelt eksempel, hvis du ikke har leiebil i din forsikring, bilen din blir ukjørbar hvor annen part er skyldig og du trenger bil, vil ikke annen parts forsikring dekke leiebil.

Dette er ikke helt riktig.

Hvis du har behov for bilen i jobb vil du normalt sett få dekket leiebil selv om du ikke har leiebildekning i egen forsikring.

Jeg har selv gjort det et par ganger, den ene gangen hadde jeg leiebil i halvannen mnd, jeg fikk til og med ordnet meg leiebil i samme størrelse som bilen jeg selv hadde..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enkelt eksempel, hvis du ikke har leiebil i din forsikring, bilen din blir ukjørbar hvor annen part er skyldig og du trenger bil, vil ikke annen parts forsikring dekke leiebil.

Dette er ikke helt riktig.

Hvis du har behov for bilen i jobb vil du normalt sett få dekket leiebil selv om du ikke har leiebildekning i egen forsikring.

Jeg har selv gjort det et par ganger, den ene gangen hadde jeg leiebil i halvannen mnd, jeg fikk til og med ordnet meg leiebil i samme størrelse som bilen jeg selv hadde..

Man må vel kreve dette fra motpartens forsikringsselskap, hvis jeg husker riktig?

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig.

Hvis du har behov for bilen i jobb vil du normalt sett få dekket leiebil selv om du ikke har leiebildekning i egen forsikring.

Jeg har selv gjort det et par ganger, den ene gangen hadde jeg leiebil i halvannen mnd, jeg fikk til og med ordnet meg leiebil i samme størrelse som bilen jeg selv hadde..

Dette høres mer ut som goodwill fra forsikringsselskapet ditt enn hva du faktisk har krav på. Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

Dette er ikke helt riktig.

Hvis du har behov for bilen i jobb vil du normalt sett få dekket leiebil selv om du ikke har leiebildekning i egen forsikring.

Jeg har selv gjort det et par ganger, den ene gangen hadde jeg leiebil i halvannen mnd, jeg fikk til og med ordnet meg leiebil i samme størrelse som bilen jeg selv hadde..

Dette høres mer ut som goodwill fra forsikringsselskapet ditt enn hva du faktisk har krav på.
Det er vel ikke sitt eget forsikringsselskap som gir ut leiebil (med mindre leiebil er inkl i forsikringen din). Man går mot motpartens forsikringsselskap.

Såvidt jeg skjønner er de ansvarlig for å dekke utgifter du har med at deres klient har kjørt på deg (gjelder kun der du er uten skyld). Nødvendig leiebil vil være en gyldig utgift å få dekket. Jeg har sett eksempler på dette i Nederland, der forsikringsselskapet er mye kjipere enn her. Men en må mase og krangle med dem, de gir ikke ut leiebil hvis du står med lua I hånda.

 

Edit: https://www.dinside.no/motor/kan-du-kreve-leiebil/61611639

 

Det er altså mulig en må dekke det selv og få kostnad+renter igjen senere. Synd for de som ikke har mye kapital å ta av...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

 

Dette er ikke helt riktig.

Hvis du har behov for bilen i jobb vil du normalt sett få dekket leiebil selv om du ikke har leiebildekning i egen forsikring.

Jeg har selv gjort det et par ganger, den ene gangen hadde jeg leiebil i halvannen mnd, jeg fikk til og med ordnet meg leiebil i samme størrelse som bilen jeg selv hadde..

Dette høres mer ut som goodwill fra forsikringsselskapet ditt enn hva du faktisk har krav på.

 

Nei, mitt eget selskap var ikke involvert en gang.

Dette har jeg gjort to ganger og da mot to ulike forsikringsselskap. Det var rett og slett for å dekke mitt konkrete økonomiske tap, noe jeg har krav på når noen andres ansvarsforsikring må dekke skade på min bil.

At jeg ikke har dekning for dette i min egen forsikring blir som at jeg har høy egenandel på min forsikring fordi jeg anser det som svært lite sannsynlig at jeg forårsaker en skade som fører til en økonomisk belastning for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Øyen tok det som en selvfølge at kommune eller forsikringsselskap ville dekke utgifter til leiebil, og bestilte seg en via Hertz. Slik ble det ikke."

 

Man må slutte å anta. Her kan det hende forsikringsselskapet til motpart har en bilpark å ta av hva gjelder utleiebil. Hadde han tatt en telefon eller to, hadde han spart seg mye bry.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, mitt eget selskap var ikke involvert en gang.

Dette har jeg gjort to ganger og da mot to ulike forsikringsselskap. Det var rett og slett for å dekke mitt konkrete økonomiske tap, noe jeg har krav på når noen andres ansvarsforsikring må dekke skade på min bil.

At jeg ikke har dekning for dette i min egen forsikring blir som at jeg har høy egenandel på min forsikring fordi jeg anser det som svært lite sannsynlig at jeg forårsaker en skade som fører til en økonomisk belastning for meg.

Trodde først du snakket om hva du kunne få dekt fra ditt eget selskap. Da missforstod jeg deg. Er fullstendig klar over at du fint kan få dekket leiebil (og masse annet) fra motpart sitt selskap så sant du er økonomisk avhengig av det.

Lenke til kommentar

Angående diskusjonen om motpartens forsikringsselskap...

Jeg ser at førerer av den andre bilen kjørte ulovlig uten førerkort, samt med sommerdekk på glatt føre.

Det er vel da usannsynlig at han i det hele tatt er forsikret? Neppe noen forsikringsselskap som betalet ut erstatning etter slike forhold.

Må eventuelle krav da inndrives fra ham som privatperson?

Lenke til kommentar

Angående diskusjonen om motpartens forsikringsselskap...

Jeg ser at førerer av den andre bilen kjørte ulovlig uten førerkort, samt med sommerdekk på glatt føre.

Det er vel da usannsynlig at han i det hele tatt er forsikret? Neppe noen forsikringsselskap som betalet ut erstatning etter slike forhold.

Må eventuelle krav da inndrives fra ham som privatperson?

Forsikringsselskapet betaler ut under slike forhold også (men har muligens full regressrett mot fører, jf. bilansvarsloven § 12), eller så betales kravet av Trafikkforsikringsforeningens garantifond, jf. bilansvarsloven § 10.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...