Gå til innhold

Forbrenningsmotoren er under press: Hvor lenge overlever den?


Anbefalte innlegg

Har aldri skjønt hvorfor det fokuseres så altfor mye på det minste problemet

 

Om du bytter ut ordet "minste" med "enkleste" så er det kanskje litt enklere å forstå. Ta f.eks ett fly, en romrakett eller en supertanker/cruiseskip. Disse farkostene er vanskelig å endre fordi de er så tunge og krever så mye ressurser.

 

En annen ting er at det er ikke helt riktig at det KUN fokuseres på personbiler. Elektriske busser og tog rulles ut i høyt tempo. Ferger og transportbåter er på vei til å bli elektrifisert.

Og det er ganske så mange år siden man begynte med miljøfokus og energisparing på hus. Passivhus og nullutslipphus er vel kjente begreper. Varmepumpe f.eks, vannbåren varme, kjerneboring er alle tiltak som er i miljøets navn.

 

Kampen er nå på nullutslippbiler vs fossilbiler. Fordi det tidsriktig passer seg slik. Lenge før den kampen er over så starter neste kamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal vi ta bilene når fly, båter, og skip er mye større syndere? Jeg forstår at vi må starte et sted og at biler da er et "enkelt" mål, men bilene er jo bare en liten dråpe i havet hvis vi sammenlignender med skipstrafikken og flytrafikken på forurensning. Bare tanken på hvor mange unødvendige flyreiser som går daglig, bare så folk kan dra et sted for å "slappe av", eller reise på et møte i to timer, for så og reise tilbake igjen.

 

Videre så tror jeg absolutt at Norge kommer til å ligge langt fremme. Mye lengre fremme en land lenger sør i Europa. Så klart naturlig med så få innbyggere vi har her, men infrastrukturen og strømprisene i andre Europa-land er mye vanskeligere og dyrere. Jeg tror også at hydrogen kommer til å bli mye mer aktuelt i fremtiden, men går sakte og bilprodusentene ønsker ikke å satse.

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor det fokuseres så altfor mye på det minste problemet

Fordi ett greit sted å begynne er der det er minst ulemper og utfordringer ved å endre? «Småbiler» til bykjøring, som i3, leaf og e-golf og sånn vil for de aller fleste som bruker biler i denne størrelsen ikke ha noen ulemper med batterier bortsettfra innkjøpspris. Når de da også er billige i bruk og gir null lokale utslipp begynner det å bli smått med argumenter mot å fase klasse «småbiler» over på elektrisk. Så får man ta de store og vanskelige greiene, som å endre strømproduksjonen til hele India og sånn, etterhvert som man får det til

Lenke til kommentar

 

Det interessante er at fossile kjøretøyer utgjør ca. 4% av den totale forurensingen og med noen få grep kunne mye av forurensingen ha blitt kraftig redusert på mange andre områder, men storkonsernene vil da bli lidende så mye enklere og gå etter mannen i gata.

Veitransporten står for 13-14% av de totale CO2 utslippene, ikke 4%.

 

Men det er ikke snakk om enten/eller. Ca 62% av verdens CO2-utslipp kommer fra varme- og elektrisitetsproduksjon ved bruk av kull og gass. Dette jobbes hardt med å fases ut. Solkraft er i en ekstrem vekstfase, og trolig vil det meste av kull og gass være faset ut innen 2050.

 

Når man ser bort i fra kull og gass, som det er vanskelig å fase ut raskere, så er det oljen som er den største utslippskilden til CO2. Og ca 40% av verdens oljeforbruk går til veitransporten, noe som gjør det til den største og enkleste tingen å gjøre noe med.

 

Er vist 9.9% i 2016 som utslipp fra veitrafikk, så vi bomma begge to.

 

Problemet med solkraft er at det trenger stor arealer og disse feltene produserer varme som igjen påvirker miljøet, så det må mye forsking til før man kan skrote fossilt brensel helt.

 

Har mer tro på atomkraftverk og gjerne med Thorium som brensel.

Lenke til kommentar

Den er allerede overflødig. Spesielt nå som Tesla kommer med stasjonsvogn og pick-up.

Ja for folk flest er interessert i ha et merke og en modell å velge blant.

 

Og kalle noe overflødig pga Tesla som ikke engang har vist fram konseptmodeller på hverken stasjonsvogn eller pick-up, er nok minste et par år unna, kanskje 5-6 år i praksis (hvis de ikke er konkurs innen den tid).

 

De har tross alt en Model 3 de må få ut til folket som de sliter med, samt en Semi og Roadster 2.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ta bilene når fly, båter, og skip er mye større syndere? Jeg forstår at vi må starte et sted og at biler da er et "enkelt" mål, men bilene er jo bare en liten dråpe i havet hvis vi sammenlignender med skipstrafikken og flytrafikken på forurensning.

Bare fordi det finnes større kilder til utslipp så betyr ikke det at vi skal nedprioritere biltrafikken, som altså utgjør en solid andel av utslippene.

 

I tillegg til CO2 må du også huske på lokal forurensning, som også blir et mye mindre problem med elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal vi ta bilene når fly, båter, og skip er mye større syndere? Jeg forstår at vi må starte et sted og at biler da er et "enkelt" mål, men bilene er jo bare en liten dråpe i havet hvis vi sammenlignender med skipstrafikken og flytrafikken på forurensning.

Bare fordi det finnes større kilder til utslipp så betyr ikke det at vi skal nedprioritere biltrafikken, som altså utgjør en solid andel av utslippene.

 

I tillegg til CO2 må du også huske på lokal forurensning, som også blir et mye mindre problem med elbiler.

 

Nevn en ting som har motor som har blitt mer voldtatt med avgifter og krav fra myndighetene enn personbilen ?

 

Verdens største bilfrakter forurenser det samme som 500000 biler i trafikken hver eneste dag når den er på vei, og det finnes noe sånt som 10 eller flere av disse...

 

https://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

Endret av fo2re
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Verdens største bilfrakter forurenser det samme som 500000 biler i trafikken hver eneste dag når den er på vei, og det finnes noe sånt som 10 eller flere av disse...

 

 

Det dreier seg om SOx og NOx ikke CO2.

 

Om vi ser bort ifra at det trengs fryktelig mange muligens og kanskje samt aller verste antagelser for å komme til disse talene så har det med drivstoffet de har fått lov til å bruke å gjøre. De bruker det billigste søppelet de kan drive motorene med, innholdet av svovel og annen skitt er skyhøyt.

 

Artikkelen er 5 år gammel og bygger på en rapport som er enda eldre, som bruker tall som er eldre en det igjen. Ting har blitt bedre siden den gang og det jobbes med strengere internasjonale regler for å fjerne mer av skiten.

 

Når det gjelder CO2 er slike skip, spesielt om de respekterer skrogfarten sin, det som gir lavest utslipp per fraktet tonn(med unntak av elektriske tog)

Endret av Kalle K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vist 9.9% i 2016 som utslipp fra veitrafikk, så vi bomma begge to.

Det er i Norge. Det er 13-14% globalt.

 

Problemet med solkraft er at det trenger stor arealer og disse feltene produserer varme som igjen påvirker miljøet, så det må mye forsking til før man kan skrote fossilt brensel helt.

 

Har mer tro på atomkraftverk og gjerne med Thorium som brensel.

Solceller påvirker ikke miljøet.
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ta bilene når fly, båter, og skip er mye større syndere? Jeg forstår at vi må starte et sted og at biler da er et "enkelt" mål, men bilene er jo bare en liten dråpe i havet hvis vi sammenlignender med skipstrafikken og flytrafikken på forurensning.

Veitrafikken er en mye større faktor enn flytrafikk og skip. Flytrafikk/skip/tog står for rundt 15% av verdens oljeforbruk, mens veitrafikken er 40%. Det er også enklere å gjøre noe med veitrafikken. Langdistanse elektriske fly og skip er flere tiår unna.

 

Så klart, det er mulig å gjøre noe på området. Det finnes skisser på elektriske kortdistansefly, og batteri-elektriske ferger, tog, o.l. er mulig i dag. Men dette er definitivt vanskeligere enn å elektrifisere veitrafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tar opp plass som kunne vært brukt til noe annet. Om dette annet var regnskog eller slagg-depot for nikkelverk vil avgjøre om det er god eller dårlig påvirkning

Jeg er med på at det ikke er lurt å hugge ned regnskog for å sette opp solceller. Men det meste av solceller settes opp på tak og i ørken-landskap. Man kan dekke hele verdens energibehov kun med disse arealene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verdens største bilfrakter forurenser det samme som 500000 biler i trafikken hver eneste dag når den er på vei, og det finnes noe sånt som 10 eller flere av disse...

 

 

Det dreier seg om SOx og NOx ikke CO2.

 

Om vi ser bort ifra at det trengs fryktelig mange muligens og kanskje samt aller verste antagelser for å komme til disse talene så har det med drivstoffet de har fått lov til å bruke å gjøre. De bruker det billigste søppelet de kan drive motorene med, innholdet av svovel og annen skitt er skyhøyt.

 

Artikkelen er 5 år gammel og bygger på en rapport som er enda eldre, som bruker tall som er eldre en det igjen. Ting har blitt bedre siden den gang og det jobbes med strengere internasjonale regler for å fjerne mer av skiten.

 

Når det gjelder CO2 er slike skip, spesielt om de respekterer skrogfarten sin, det som gir lavest utslipp per fraktet tonn(med unntak av elektriske tog)

 

Du skriver masse greier, men du svarer egentlig ikke på det jeg spurte om.

 

Sjekket akkurat med en slektning som er fisker og har en sjark, og finnes ingen tilsvarende krav på den skuta, som det bilister må finne seg i.

 

Og skal man se på det big picture som man sier i utlandet, så forurenser tungindustrien enormt, til med avgassen fra kuer er et stort problem, men ingen stiller krav om å dytte en katalysator opp i ræva på Dagros...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelt sagt så nytter det lite å bannlyse forbrenningsmotorene hvis ikke ting er tilrettelagt for bruk av el-biler og andre drivstofftyper.

 

Tjaa, en ting du kan være temmelig sikker på er at hvis forbrenningsmotorer blir forbudt sånn over natten så kommer bensinstasjonene til å endre taktikk ganske kjapt for å overleve. Du skal ikke undervurdere den mekanismen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort. I det batteriprisen er redusert nok til at bilene kan konkurrere, vil forbrukerne da ha mye større utvalg av elbiler, bedre biler og lengre rekkevidde enn elbilene hadde når de ble populære i Norge. Det kan med andre ord går fortere enn det gjorde i Norge.

Kina bygger nå opp et solid hjemmemarked for elbiler, og jeg tror de vil bruke denne erfaringen til å ta en solid bit av bilmarkedet Og jeg tror europeiske land, USA og Japan vil angre bittert på at de ikke innførte sterkere incentiver for å utvikle sine hjemmemarkeder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort. I det batteriprisen er redusert nok til at bilene kan konkurrere, vil forbrukerne da ha mye større utvalg av elbiler, bedre biler og lengre rekkevidde enn elbilene hadde når de ble populære i Norge. Det kan med andre ord går fortere enn det gjorde i Norge.

Kina bygger nå opp et solid hjemmemarked for elbiler, og jeg tror de vil bruke denne erfaringen til å ta en solid bit av bilmarkedet Og jeg tror europeiske land, USA og Japan vil angre bittert på at de ikke innførte sterkere incentiver for å utvikle sine hjemmemarkeder.

 

"Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort."

 

Ja, kan hende går det fortere enn folk flest regner med.

I Norge sliter vi med å ta signalene, og satser fortsatt de store pengene på oljevirksomhet.

Vi har snakket om ensidig næringsliv i årevis, men gjør så godt som ingen ting for å få industri til erstatning for oljevirksomhet.

Når transportsektoren er på full fart over på strøm er sannsynligheten stor for at oljeprisen faller, og kan hende blir vi utkonkurrert av OPEC raskere enn politikerne tror.

Savner politikere som vil satse på "Havrommet" i denne situasjonen.

Dersom analysen til EU stemmer er det snakk om 5 mil. jobber og GVA(gross value added) på 500 mrd. euro.

Vi sitter i garderoben og venter, men burde stilt lag i kampen om disse arbeidsplassene.

Lenke til kommentar

 

Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort. I det batteriprisen er redusert nok til at bilene kan konkurrere, vil forbrukerne da ha mye større utvalg av elbiler, bedre biler og lengre rekkevidde enn elbilene hadde når de ble populære i Norge. Det kan med andre ord går fortere enn det gjorde i Norge.

Kina bygger nå opp et solid hjemmemarked for elbiler, og jeg tror de vil bruke denne erfaringen til å ta en solid bit av bilmarkedet Og jeg tror europeiske land, USA og Japan vil angre bittert på at de ikke innførte sterkere incentiver for å utvikle sine hjemmemarkeder.

 

 

"Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort."

 

Ja, kan hende går det fortere enn folk flest regner med.

I Norge sliter vi med å ta signalene, og satser fortsatt de store pengene på oljevirksomhet.

Vi har snakket om ensidig næringsliv i årevis, men gjør så godt som ingen ting for å få industri til erstatning for oljevirksomhet.

Når transportsektoren er på full fart over på strøm er sannsynligheten stor for at oljeprisen faller, og kan hende blir vi utkonkurrert av OPEC raskere enn politikerne tror.

Savner politikere som vil satse på "Havrommet" i denne situasjonen.

Dersom analysen til EU stemmer er det snakk om 5 mil. jobber og GVA(gross value added) på 500 mrd. euro.

Vi sitter i garderoben og venter, men burde stilt lag i kampen om disse arbeidsplassene.

Hva mener du med havrommet da? Hva skal gjøres, og hva skal skape jobber?

Lenke til kommentar

 

 

Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort. I det batteriprisen er redusert nok til at bilene kan konkurrere, vil forbrukerne da ha mye større utvalg av elbiler, bedre biler og lengre rekkevidde enn elbilene hadde når de ble populære i Norge. Det kan med andre ord går fortere enn det gjorde i Norge.

Kina bygger nå opp et solid hjemmemarked for elbiler, og jeg tror de vil bruke denne erfaringen til å ta en solid bit av bilmarkedet Og jeg tror europeiske land, USA og Japan vil angre bittert på at de ikke innførte sterkere incentiver for å utvikle sine hjemmemarkeder.

 

"Etter å ha kjørt Tesla i tre år og fulgt godt med på utviklingen, tror jeg dette kommet til å gå veldig fort."

 

Ja, kan hende går det fortere enn folk flest regner med.

I Norge sliter vi med å ta signalene, og satser fortsatt de store pengene på oljevirksomhet.

Vi har snakket om ensidig næringsliv i årevis, men gjør så godt som ingen ting for å få industri til erstatning for oljevirksomhet.

Når transportsektoren er på full fart over på strøm er sannsynligheten stor for at oljeprisen faller, og kan hende blir vi utkonkurrert av OPEC raskere enn politikerne tror.

Savner politikere som vil satse på "Havrommet" i denne situasjonen.

Dersom analysen til EU stemmer er det snakk om 5 mil. jobber og GVA(gross value added) på 500 mrd. euro.

Vi sitter i garderoben og venter, men burde stilt lag i kampen om disse arbeidsplassene.

Hva mener du med havrommet da? Hva skal gjøres, og hva skal skape jobber?

 

 

"Havrommet" eller "Multi-use of the ocean" som EU kaller det er konstruksjoner på havet som produserer energi fra vind og bølger, men også mat fra oppdrettsanlegg og algefarmer.

EU ser for seg en ny industri på havet, og når havet dekker 70% av jordoverflaten og både energi og mat har et stort marked, kan det fort bli mange arbeidsplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...