Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har politiet myndighet til å ta serfikat?


Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

 

 

 

TS: Polititjenestemann kan inndra førerretten, men spørsmålet om det inndragelsen skal opprettholdes må snarest mulig forelegges for påtalemyndigheten. Dette gjelder uansett om du erkjenner straffskyld og aksepterer inndragelsen eller ike.

Dette stemmer IKKE i praksis.

Jeg kjenner til mange konkrete tilfeller som absolutt avviser dette.

So?

Han forklarer bare hva som er normal prosedyre. Herr Brun er neppe ansvarlig for avvik i politi eller domstol.

Ikke minst beskriver ikke Leo avvik fra reglene.

 

Jeg har uthevet forskjellen mellom teori og praksis. Jeg tror ikke to år regnes som "snarest mulig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

TS: Polititjenestemann kan inndra førerretten, men spørsmålet om det inndragelsen skal opprettholdes må snarest mulig forelegges for påtalemyndigheten. Dette gjelder uansett om du erkjenner straffskyld og aksepterer inndragelsen eller ike.

Dette stemmer IKKE i praksis.

Jeg kjenner til mange konkrete tilfeller som absolutt avviser dette.

So?

Han forklarer bare hva som er normal prosedyre. Herr Brun er neppe ansvarlig for avvik i politi eller domstol.

Ikke minst beskriver ikke Leo avvik fra reglene.

 

Jeg har uthevet forskjellen mellom teori og praksis. Jeg tror ikke to år regnes som "snarest mulig".

 

 

Men igjen: Forandrer enkeltsaker som har dradd ut i tid utsagnet som du har uthevet?

 

Hvis jeg sier at alle heiser ha en wire som hindrer heisen i å falle,

og du sier: jeg vet om flere heiser som har falt fordi wire'n røk,

så må fremdeles alle heiser ha en wire som hindrer heisen i å falle!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

TS: Polititjenestemann kan inndra førerretten, men spørsmålet om det inndragelsen skal opprettholdes må snarest mulig forelegges for påtalemyndigheten. Dette gjelder uansett om du erkjenner straffskyld og aksepterer inndragelsen eller ike.

Dette stemmer IKKE i praksis.

Jeg kjenner til mange konkrete tilfeller som absolutt avviser dette.

 

So?

Han forklarer bare hva som er normal prosedyre. Herr Brun er neppe ansvarlig for avvik i politi eller domstol.

 

Ikke minst beskriver ikke Leo avvik fra reglene.

 

Jeg har uthevet forskjellen mellom teori og praksis. Jeg tror ikke to år regnes som "snarest mulig".

 

Det er jo ingenting i dine saker som skulle tilsi at beslaget ikke var bragt inn for påtalemyndigheten. Men idet du ikke samtykker, må påtalemyndigheten vurdere et annet spørsmål enn om du har samtykket. Om du har samtykket må de vurdere om det er grunnlag for beslag. Når du ikke samtykker, må de vurdere om det er grunnlag for å overbevise en domstol om det samme de neste tre ukene.
Lenke til kommentar

Jeg las en artikkel en gang om at lastebilsjåfører ble oppfordret av en organisasjon (Lastebileiernes forening eller Norsk Transportarbeiderforening?) om å sørge for å ikke fysisk gi fra seg førerkortet. Husker ikke grunnen til denne oppfordringen.

Da er det noen komplette idioter som sitter i denne organisasjonen, for du har ingen rett til å nekte å overlevere førerkortet til politiet.

 

Jeg kunne gjerne tenke meg en link som beskriver denne påståtte anbefalingen.

Lenke til kommentar

Det var vell eit eller anna der ein slik interesseorganisasjon for yrkessjåførar gikk ut og kritiserte politiet for å rutinemessig beslaglegge førarkort etter hendelsar.

Dette med utgangspunkt i at politiet kun har hjemmel til å beslaglegge førarkortet dersom det er grunn til å tru at føraren har gjort noke ulovleg.

Politiet har derfor ikkje anledning til å gjennomføre rutinemessig beslag, beslaget må begrunnast.

 

Så det er mulig at ein ved å kun vise førarkortet utan å gi det frå seg, så er terskelen høgare for politiet å etterpå ta førarkortet sidan ein då må begrunne det?

Ofte er det vell slik at politiet ber om å få sjå førarkortet for å sjekke om det er gyldig, og at politiet deretter berre lar være å gi det tilbake?

Lenke til kommentar

Nei. Politiet kan ikke bare la være å gi førerkortet tilbake. Det er ikke noe lettere eller vanskeligere for politiet å beslaglegge førerkortet om de får det fysisk i hånda eller ikke.

 

Politiet kan beslaglegge førerkortet selv om du ikke har det med deg. Dvs ikke det fysiske førerkortet, men du kan i like stor grad miste retten til å kjøre bil uavhengig om du har med førerkort, overlater det til politiet eller ikke.

 

Jeg vil tro det eneste du oppnår ved ikke å la politiet holde førerkortet er å irritere vedkommende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg las en artikkel en gang om at lastebilsjåfører ble oppfordret av en organisasjon (Lastebileiernes forening eller Norsk Transportarbeiderforening?) om å sørge for å ikke fysisk gi fra seg førerkortet. Husker ikke grunnen til denne oppfordringen.

Da er det noen komplette idioter som sitter i denne organisasjonen, for du har ingen rett til å nekte å overlevere førerkortet til politiet.

 

Jeg kunne gjerne tenke meg en link som beskriver denne påståtte anbefalingen.

 

 

Det er et stykke papir som ikke har noen annen funksjon enn å identifisere sjåføren. Det er helt ubrukelig om man har mistet førerretten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg vet om en som kjørte tankbil med bensin. Da den brant opp, brant førerkortet også opp. Politiet fant saken så alvorlig at de ville beslaglegge førerkortet hans. Men, vent, det eksisterte ikke lenger. Løsningen var å utstede en midlertidig kjøreseddel, som deretter ble beslaglagt.

 

Historien er helt sann. Sjåføren fortalte historien selv under et foredrag på Farlig Gods konferansen i Tønsberg i 2007.

Lenke til kommentar

Det var vell eit eller anna der ein slik interesseorganisasjon for yrkessjåførar gikk ut og kritiserte politiet for å rutinemessig beslaglegge førarkort etter hendelsar.

Dette med utgangspunkt i at politiet kun har hjemmel til å beslaglegge førarkortet dersom det er grunn til å tru at føraren har gjort noke ulovleg.

Politiet har derfor ikkje anledning til å gjennomføre rutinemessig beslag, beslaget må begrunnast.

 

Så det er mulig at ein ved å kun vise førarkortet utan å gi det frå seg, så er terskelen høgare for politiet å etterpå ta førarkortet sidan ein då må begrunne det?

Ofte er det vell slik at politiet ber om å få sjå førarkortet for å sjekke om det er gyldig, og at politiet deretter berre lar være å gi det tilbake?

Man kan ikke kun vise førerkortet med mindre politiet selv sier at det holder. Hvis de ber om å få se på førerkortet så mener de at du skal levere det fysisk til dem, så de holder førerkortet selv. Og dette kan du ikke nekte å gjøre.

 

Hva rutinemessig beslag har med saken å gjøre vet jeg ikke. Jeg har aldri hørt om noe slikt, bortsett fra at man naturligvis rutinemessig tar førerkortet fra en fører som er mistenkt for noe som gir grunnlag for tap av førerett.

 

Uansett, enhver som påstår at du kan nekte å fysisk overlevere førerkortet til politiet bør ignoreres. Han aner ikke hva han snakker om.

 

 

 

Jeg las en artikkel en gang om at lastebilsjåfører ble oppfordret av en organisasjon (Lastebileiernes forening eller Norsk Transportarbeiderforening?) om å sørge for å ikke fysisk gi fra seg førerkortet. Husker ikke grunnen til denne oppfordringen.

Da er det noen komplette idioter som sitter i denne organisasjonen, for du har ingen rett til å nekte å overlevere førerkortet til politiet.

 

Jeg kunne gjerne tenke meg en link som beskriver denne påståtte anbefalingen.

 

 

Det er et stykke papir som ikke har noen annen funksjon enn å identifisere sjåføren. Det er helt ubrukelig om man har mistet førerretten.

 

Hva så? Påstanden var at en organisasjon oppfordret folk til å ikke fysisk gi fra seg førerkortet. Jeg påpekte at noe slikt har man ikke rett til å gjøre. Politiet har krav på å få det overlevert for kontroll.

 

Så ba jeg deg om en link til denne påståtte anbefalingen. Jeg har nemlig vansker for å tro at en organisasjon for yrkessjåfører ville komme med en såpass idiotisk oppfordring til lovbrudd.

Lenke til kommentar

Jeg vet om en som kjørte tankbil med bensin. Da den brant opp, brant førerkortet også opp. Politiet fant saken så alvorlig at de ville beslaglegge førerkortet hans. Men, vent, det eksisterte ikke lenger. Løsningen var å utstede en midlertidig kjøreseddel, som deretter ble beslaglagt.

 

Historien er helt sann. Sjåføren fortalte historien selv under et foredrag på Farlig Gods konferansen i Tønsberg i 2007.

Høres ut som en skrøne.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet om en som kjørte tankbil med bensin. Da den brant opp, brant førerkortet også opp. Politiet fant saken så alvorlig at de ville beslaglegge førerkortet hans. Men, vent, det eksisterte ikke lenger. Løsningen var å utstede en midlertidig kjøreseddel, som deretter ble beslaglagt.

 

Historien er helt sann. Sjåføren fortalte historien selv under et foredrag på Farlig Gods konferansen i Tønsberg i 2007.

Høres ut som en skrøne.

 

Nå må du ikke undervurdere hvor firekantet systemet er.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...