Gå til innhold

Kompetanse på fritiden


Drogin

Anbefalte innlegg

Pleier dere å gjøre ting på fritiden for å forbedre kompetanse og CV?

Jeg får hint fra arbeidsgiver om at jeg bør gjøre dette. Feks online kurs, sertifiseringer, og lese faglitteratur.

 

Problemet er bare at etter å ha pendlet en time hver vei til jobb, 8 timer jobb, middag, og husarbeid, så er jeg dødsens sliten og ikke i nærheten av å klare å lese jobbting på fritiden. Etter å ha vært med kjæresten vil jeg bruke det lille som er igjen av tid på friluftsliv og dataspill. En dag tar vel unger en sentral prioritet også.

 

Klarer dere å drive med kompetanse forbedring??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yup. Akkurat fullført MCSA i Windows 10 og driver nå med CCNA. Men jeg forstår hva du mener, det er vanskelig å motivere seg til å sette seg ned med dette etter endt arbeidstid. Handler egentlig om å få inn en rutine, sett deg et mål; 30-60 min hver dag f.eks.

 

Om arbeidsgiver hinter til dette og ikke ønsker å investere i kurs mener jeg at det er på sin plass at de minst dekker avgifter for opplæringsmateriell. CBTNuggets f.eks har mange gode online kurs.

Lenke til kommentar

Etter å ha vært med kjæresten vil jeg bruke det lille som er igjen av tid på friluftsliv og dataspill.

 

Klarer dere å drive med kompetanse forbedring??

 

Jeg klarer det, men det er fordi jeg bruker litt av tiden på det fordi jeg liker det og det blir det samma som at du vil bruke tiden på friluftsliv og dataspill :)

 

Er det et "krav" fra arbeidsgiver så ville jeg prøvd meg på å forhandle frem litt insentiv for å gjøre det, f.eks. litt betaling eller avspasering. Har fått det selv før, men da var det slik at jeg fikk lov å sette av noen timer i uka i arbeidstiden for å forbedre kompetansen, som jo blir det samme som å få penger for det.

Lenke til kommentar

Gjorde det før.. Ville så langt det lar seg gjøre prøvd å få kurs dekket av arbgiver i jobbtiden. I det minste som nevnt over å få dekket utgifter til tjenester som pluralsight, cbtnugget eller lynda.

Lett å bli utbrent om man lar jobben ta 2/3 av døgnet.

Det er bra det er flere som tenker slik enn meg.

Kanskje det funker å la jobben ta 2/3 av døgnet om man er genuint interessert i omtrent kun fagområdet sitt, og ikke har enebolig og/eller familie. Noen klarer kanskje å kombinere med sistnevnte også, men det kjenner jeg at jeg ikke klarer.

 

For min egen del, så synes jeg programmering og IT egentlig bare er sånn middels spennende, men "helt greit" med tanke på at jeg får lønn for å jobbe med det. Så har jeg hund som skal luftes 3-4 ganger om dagen, kjæreste, styremedlemsverv, enebolig, og barn og giftemål ligger i planene...kombinert med 8 timers jobb, og pendlevei på 1 time hver vei, så kjenner jeg at det jeg får til av faglig påfyll på fritiden strekker seg til lesing på toget. Dessverre blir det litt knapt(sitteplass, bråk i vogna, dårlig plass, dårlig wifi, trøtt om morningen og sliten og sulten etter jobb etc), så å ta sertifiseringer og kurs vil kreve litt mer enn halvhjertet lesing på toget.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Gjorde det før.. Ville så langt det lar seg gjøre prøvd å få kurs dekket av arbgiver i jobbtiden. I det minste som nevnt over å få dekket utgifter til tjenester som pluralsight, cbtnugget eller lynda.

Lett å bli utbrent om man lar jobben ta 2/3 av døgnet.

Det er bra det er flere som tenker slik enn meg.

Kanskje det funker å la jobben ta 2/3 av døgnet om man er genuint interessert i omtrent kun fagområdet sitt, og ikke har enebolig og/eller familie. Noen klarer kanskje å kombinere med sistnevnte også, men det kjenner jeg at jeg ikke klarer.

 

For min egen del, så synes jeg programmering og IT egentlig bare er sånn middels spennende, men "helt greit" med tanke på at jeg får lønn for å jobbe med det. Så har jeg hund som skal luftes 3-4 ganger om dagen, kjæreste, styremedlemsverv, enebolig, og barn og giftemål ligger i planene...kombinert med 8 timers jobb, og pendlevei på 1 time hver vei, så kjenner jeg at det jeg får til av faglig påfyll på fritiden strekker seg til lesing på toget. Dessverre blir det litt knapt(sitteplass, bråk i vogna, dårlig plass, dårlig wifi, trøtt om morningen og sliten og sulten etter jobb etc), så å ta sertifiseringer og kurs vil kreve litt mer enn halvhjertet lesing på toget.

 

Hvis det skal kunne fungere, tror jeg det er nødvendig at interessen er der, for det betyr at andre ting må vike i perioden du holder på med det. 

 

Å spille dataspill tar veldig fort noen timer og det er en oplagt kandidat, men best er det selvfølgelig om du har en forstående dame som innser at i et par måneder i året må du prioritere kompetanseheving fremfor husarbeid for "å sikre jobben og inntektsgrunnlaget for familien" eller noe tilsvarende, formulert på en kløktig måte så hun ser at du egentlig gjør det for hennes skyld :)

Lenke til kommentar

Jeg er genuint interessert i å få opp mitt eget faglige nivå, samt at jeg er interessert i å få sertifiseringene, både for min egen del og arbeidsgivers del. Jeg er så heldig at arbeidsgiver dekker kurs, selve sertifiseringskostnaden, online-løsninger som INE, samt at jeg får lesedager. Så jeg har ingen problemer med å bruke av min egen fritid i tillegg. 

 

Det må jo ikke være altoppslukende. Beste, for meg, er å få inn litt hver dag. Labbe litt mens middagen blir ferdig, lese et kapittel før leggetid, høre på en podcast mens man går tur, og da jeg bodde lenger unna tok jeg gjerne kollektivt tidvis for å kunne bruke pendletiden til å lese. 

 

Arbeidsgiver kan vel ikke pålegge deg å bruke fritiden din på noe som helst, men det vil vel være i din beste interesse å holde deg faglig oppdatert. 

Lenke til kommentar

Det går i bølger for min del, har noen hobbyprosjekter på si ved siden av jobb som jeg gjerne bruker til å utforske litt nye teknologier og lignende. Så omtrent 1 helg i måneden så leker jeg meg med de. Men i hverdagen, sjeldent, hender jeg snubler over noe interessant som jeg leser. Utenom det så er jeg forholdsvis heldig med prosjektet jeg er på for øyeblikket og får være innom en del spennende ting på jobb.

 

Når det gjelder sertifiseringer så får jeg vistnok dekket kostnader og får bruke noe tid på jobb til å eventuelt lese til de, men jeg har ikke tatt noen siden jeg begynte i stillingen jeg har nå.

Lenke til kommentar

Erfaring trenger jo ikke å være i form av en sertifisering heller. Det som gjelder på en CV er å kunne skrive de riktige punktene og kunne forsvare de i et intervju. Hvorvidt du vil skrive f.eks. Apache eller Linux Server på CV er opp til deg selv, og den faktiske kunnskapen er noe du fint kan anskaffe deg på fritiden gjennom å f.eks. installere Linux på en maskin du har liggende og leke litt med Apache.

 

Finn noe som er gøy. Når jeg bygger min kompetanse på fritiden så er det hobby, ikke lekser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har drevet på med kompetanseheving kontinuerlig i flere år, det har gitt meg mange fordeler. Kurs er jeg ikke interessert i, men abonnement på Safari Online Books, ja takk!

 

Men for å være seriøs, arbeidsgivere er pålagt å gi deg kompetanseheving i arbeidstiden for at du skal kunne løse fremtidige oppgaver. Det kalles å investere i sine ansatte. Men min erfaring er at de fleste arbeidsgivere forventer at dette skal du gjøre på fritiden. Konsekvensen er at datafolk blir delt opp i A, B og C kompetansegrupper.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Gjorde mye før. Fullførte to universitetsgrader på fritiden i tillegg til diverse online-kurs og hobbyprosjekter. Sykt travelt og stressende, men har fått mye igjen for det.

 

Da jeg ble far sa det mer eller mindre bom stopp, og det føles helt greit. Nå er jeg mer opptatt av å maksimere innsatsen de åtte timene jeg er på jobb og heller jobbe for arbeidsgivere som respekterer at jeg har et privatliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...