Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulønnet kurs med jobben?


Monkeyman123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rent teknisk har du sikkert rett på lønn, men er det virkelig noe å krangle om når det er snakk om et kurs som kan gjøre det lettere for deg å kunne ta oppdrag som krever dette?  Får du noen sertifiseringer for dette kurset?  Fikk du en tilsvarende sertifisering på kurset du tok i forsvaret?

Lenke til kommentar

Det er ikkje alle kurs som har noko nytte utanfor jobbsamanheng. Dei fleste av kursene eg går på har eg ikkje noko igjen for som privatperson. Arbeidsgjevar sender deg på kurs for å lære noko nytt, bli betre på det du driv med, myndighetspålagt osv. Grunnen til at du går på kurs er for at arbeidsgjevar har nytte av det. Kvifor skal du då sponse arbeidsgjevar med å ta det på fritida? Det blir som å jobbe overtid utan betaling.

 

No er det nokre nyansar i ein sånn situasjon som sjølvsagt kan påverke saken. I eit veldig lite firma med få tilsette er det kanskje fleire som er villig til å ta sånt på fritida utan betaling, men samtidig har ein del småfirma ganske gode resultat, og kan fint betale dei tilsette for timar der arbeidsgjevar disponerer deg.

 

Med mindre det er avtalt noko i kontrakten, så kan ikkje arbeidsgjevar pålegge deg å ta kurs utan betaling. Så får det bli opp til den enkelte å vurdere sin situasjon og kva dei vil gjere. Mange kan nok oppfatte det som negativt å nekte å gå på kurs utan betaling og at det går ut over forholdet til eigar og ev. framtidig arbeidssituasjon, men eg synest det er dårleg gjort av arbeidsgjevar å gjere det på den måten. Dersom utgiftene er høge, inntektene ikkje like høge, og dei vil sende folk på kurs utan betaling for å ikkje hamne bakpå, så er det ein ærleg sak, men då bør dei legge det fram på den måten og poengtere at det er frivillig. Det er sikkert mogleg å arrangere kurset i arbeidstida i staden for. Då er du uansett disponibel for arbeidsgjevar.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå snur du det hele på hodet Zeph. Grunnen til at du går på kurs er for å øke din egen kompetanse. Arbeidsgiver kan ha nytte av det, men han kunne jo også ansatt noen andre som allerede har denne kompetansen.

I stedet velger arbeidsgiver å satse på arbeidstaker, investere penger i å øke dennes kompetanse. Kompetanse er ikke noe arbeidsgiver eier, det er noe arbeidstaker får og beholder, også dersom han velger å forlate bedriften og jobbe et annet sted.

Jeg synes de som takker nei til gratis kurs fordi de foregår utenfor arbeidstid, er late og utakknemlige. Dessuten er det uklokt å gjøre dette med tanke på videre karriere for nåværende og fremtidige arbeidsgivere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til å gå på kurs er vel fordi arbeidsgiver har bruk for kompetansen? Selv om arbeidstaker ikke får betalt, er det andre utgifter. Hvorfor skal arbeidsgiver ha utgifter med kurs uten å få noe igjen for det?

Hadde ikke vært happy selv med et kurs på søndag, burde kunne gå å arrangere det en ettermiddag.

Lenke til kommentar

Nå snur du det hele på hodet Zeph. Grunnen til at du går på kurs er for å øke din egen kompetanse. Arbeidsgiver kan ha nytte av det, men han kunne jo også ansatt noen andre som allerede har denne kompetansen.

 

I stedet velger arbeidsgiver å satse på arbeidstaker, investere penger i å øke dennes kompetanse. Kompetanse er ikke noe arbeidsgiver eier, det er noe arbeidstaker får og beholder, også dersom han velger å forlate bedriften og jobbe et annet sted.

 

Jeg synes de som takker nei til gratis kurs fordi de foregår utenfor arbeidstid, er late og utakknemlige. Dessuten er det uklokt å gjøre dette med tanke på videre karriere for nåværende og fremtidige arbeidsgivere.

 

No snur du det på hovudet. Kvifor skal arbeidsgjevar sende deg på kurs dersom dei ikkje har nytte av det? Det er arbeidsgjevar som sender deg på kurs for å ha kompetansen du treng for din stilling. Det er nok billegare å betale eit par timar kurs for den tilsette enn å bruke tid og pengar på å finne ein ny tilsett. I første omgang må dei ha ein god grunn for å avskjedige, og deretter er det ikkje gratis å finne nye folk.

 

I dei fleste bedrifter av litt storleik har eigarane ganske godt betalt. Dei styrer fabrikken og får utbytte. Sparar dei inn på betaling av tilsette så er det ofte i den lomma kronene hamnar. Eg ser ikkje kvifor eg skal gå på kurs for arbeidsgjevar utan betaling for at dei skal ha større gevinst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nå snur du det hele på hodet Zeph. Grunnen til at du går på kurs er for å øke din egen kompetanse. Arbeidsgiver kan ha nytte av det, men han kunne jo også ansatt noen andre som allerede har denne kompetansen.

 

I stedet velger arbeidsgiver å satse på arbeidstaker, investere penger i å øke dennes kompetanse. Kompetanse er ikke noe arbeidsgiver eier, det er noe arbeidstaker får og beholder, også dersom han velger å forlate bedriften og jobbe et annet sted.

 

Jeg synes de som takker nei til gratis kurs fordi de foregår utenfor arbeidstid, er late og utakknemlige. Dessuten er det uklokt å gjøre dette med tanke på videre karriere for nåværende og fremtidige arbeidsgivere.

 

Nesten alt arbeid øker kompetansen din, det betyr ikke at man bør jobbe gratis.

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Takker for flere gode poeng. Som noen av dere skrev så handler det ikke om at jeg ikke vil delta, fordi et brannslukningskurs er lurt å delta på. Men hvis arbeidsgiveren min skal sette meg opp på ulønnede oppdrag fremover, vil jeg gjerne vite om jeg har noe krav på lønn, fordi jeg jobber ikke gratis, som de fleste ikke gjør. Uansett om det øker kompetansen min eller ikke, synes jeg all arbeidstid skal være lønnet. Tenk om neste kurs ikke er så nødvendig å ha f.eks?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent krasst så synes jeg faktisk det er veldig barnslig og sutrete å ikke ville delta på et kurs som dette.

 

Vil du ikke lære å slukke branner? Det er jo veldig nyttig å kunne slukke brann, også utenom jobb, og nå blir du påspandert et gratis kurs.

Et eksempel til deg:

 

Hvis du hadde jobbet for en butikk, som ville ha deg til å komme inn på den ene fridagen din i uka, for å være med på et kurs. Kurset gikk ut på salgsmetoder. Greit å ha, greit å ha til senere jobber osv osv. Ville du med glede dratt inn for å være med på dette ulønna? Tenker meg ikke det, og hvis du hadde, så er det nok mange arbeidsgivere som er interessert i deg, med tanke på at du jobber gratis. Handler ikke om at det er brannslukningsøvelse, handler om prinsippet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...