Gå til innhold

EU dropper krav om elbilproduksjon: - En gave til bilprodusentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er gulrot fordi de kan oppnå en reduksjon i utslippskrav ved å selge en andel null- og lavutslippsbiler, og ikke pisk siden det ikke stilles krav til at slike biler skal selges. Altså kan de kun premieres, og ikke straffes i denne sammenhengen.

 

Så kan de selvsagt få store bøter om de ikke overholder utslippskravene generelt.

 

//Marius Valle, TU

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår er dette en omlegging fra å stille krav til hvilke bilmodeller de har til salgs uavhengig om de faktisk selger til å stille utslippskrav til det som faktisk selger. I seg selv er jo dette et trekk i riktig retning siden det er lite hensiktsmessig å tvinge frem compliance modeller som uansett ikke selger.

 

En slik omlegging er et incentiv til å lage attraktive bilmodeller med lavt utslipp, og ikke bare bilmodeller med lavt utslipp

 

Så kan man alltids diskutere om kravene er strenge nok.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Dette skal gi bilprodusentene et spark bak slik at de kommer tidlig i gang med å investere i teknologi som gir mindre utslipp.

Men hvordan skal man kunne stole på bilprodusentene? De gjør alt i sin makt for å jukse seg til tilsynelatende lavere utslipp. Det eneste som vil hjelpe er pisk, pisk, pisk, og måter å gjøre det umulig for dem å jukse på.

 

Hvorfor får aldri juks og lovbrudd konsekvenser for de rikeste?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er positivt. Ha fokus på målet og la markedet ta seg av midlene. Får håpe politikerne med tunnelsyn på elbiler lærer noe.

Markedet har talt. Til helvete med miljøet, sier markedet.

 

Absolutt feil. Det beste for miljøet er at man får mest mulig igjen for penga. Ensidig fokus på enkelttiltak og spesifikk teknologi vi føre til at man får mindre igjen for begrensede ressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt for svak pisk. Berre i 2014 brukte bilindustrien over 20 millionar euro på lobbyverksemd i Brüssel, og lobbyverksemda har berre auka år for år før det, og sikkert etter det. Det syner at bilindustrien har råd til mykje høgare bøter enn dette. her må ein inn med fengselstraffer. Kva med eit år i fengsel for styret pr gram pr bil pr år, og uavhengige utsleppstestar?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt for svak pisk. Berre i 2014 brukte bilindustrien over 20 millionar euro på lobbyverksemd i Brüssel, og lobbyverksemda har berre auka år for år før det, og sikkert etter det. Det syner at bilindustrien har råd til mykje høgare bøter enn dette. her må ein inn med fengselstraffer. Kva med eit år i fengsel for styret pr gram pr bil pr år, og uavhengige utsleppstestar?

 

For å ha noenlunde rettferdig straffeutmåling mellom hvitsnipp, og generell idioti, så foreslår jeg at vi også innfører 10 piskeslag for hver stavelelse med usaklige innlegg på nynorsk.

Lenke til kommentar

Forurenser betaler er et godt begrep.

Enten det gjelder olje-produksjon eller forbrenning.

Verden har nå teknologien som kan gi nullutslipp. Det er positivt.

 

F.eks.   http://www.dinside.no/motor/neste-generasjon-hydrogenbil/68850200

 

Også positivt: ( Det er ikke bare regnskogene som er viktige, selv om mange synes de er  mer spennende.)

 

https://forskning.no/2017/11/overraskende-funn-om-karbonlagring/produsert-og-finansiert-av/ntnu

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftig og den er essensiell for alt liv på jorda. Effekten på global temperatur er tatt ut på lave ppm verdier og en dobling av CO2 i atmosfæren gir en ikke målbar temperaturøkning. Det er bare de over hundre klimamodellene som koker over ift. det vi observerer som er en varmepause på 18 år. Det eneste er at å bruke mindre petroleum er foruftig siden den ikke er fornybar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftig

Den teorien kan du teste. Prøv å puste i ei atmosfære med berre 5% CO2 ein times tid. Du kan erstatte nitrogen, slik at oksygenkonsentrasjonen er den same. Meld frå her etterpå. Vi ventar. :-)

 

Du må ikkje tru på absolutt alt du les på tvilsame sider på internett. Det kan vere farleg.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare slapp av folkens. Utslippsreduksjonene vil komme av seg selv helt uten at politikerne trenger å løfte en så mye som en finger. Vi er helt i startgropen for bilprodusenter som skal bygge moderne elbiler med lang rekkevidde. Når alle disse hypermoderne elbilene kommer på markedet rundt om 2019-2020 vil markedet ta helt av og ingen kommer til å se seg tilbake til bråkete gammeldagse fossilbrenselbiler. Bare helt sære personer vil ønske seg en dieselbil eller bensinbil fra 2020 og utover. Jeg vil tro at fra ca 2025 vil 99,9% av alle nybilkjøpere investere i en moderne,trygg,inovativ og sprek elbil som kan lades hjemme i tillegg til å kunne lade fullt batteri på 5 minutter på de nye 350 kw laderne som skal rulles ut fortløpende fremover. Det er bare å si sorry til tysk bilindustri hvis de har tanker om å selge fossilbrensel biler etter 2025. Jo raskere bilindustrien omstiller til elbiler jo bedre for dem,bilindustriarbeidsplassene og nasjonene hvor disse store industriene hører heime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

CO2 er heller ingen foruensning. Ikke er den giftig

Den teorien kan du teste. Prøv å puste i ei atmosfære med berre 5% CO2 ein times tid. Du kan erstatte nitrogen, slik at oksygenkonsentrasjonen er den same. Meld frå her etterpå. Vi ventar. :-)

 

Du må ikkje tru på absolutt alt du les på tvilsame sider på internett. Det kan vere farleg.

 

Må ikke tru på alt Sturle sier heller. Det tror jeg er et vel så bra tips.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...