Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pliktig oppmøte på jobbsammenkomst?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det vil være en så godt som 100% garantert usaklig oppsigelse om noe slik legges til grunn. 

 

 

 

Ja, en oppsigelse på det grunnlaget alene vil nok ikke være aktuelt, men så er heller ikke en oppsigelse det eneste av betydning. Bonuser skal deles ut, lønnstillegg skal gis, og ikke minst – når dagen for omorganisering kommer og man er nødt til å velge seg ut teamet man vil ha med videre…

 

Er bange for at man ikke uten videre kommer unna saklighetskravet her heller: 

 

I forbindelse med nedbemanning i virksomheten må bedriften i lys av aml. § 15-7 foreta et saklig valg blant arbeidstakerne når peker ut hvem som skal meddeles oppsigelse.

 

Når behovet for nedskjæringer er drøftet med de ansatte og det ikke finnes arbeid til alle, er det vanlig at arbeidsgiver i samarbeid med tillitsvalgte protokollerer hvilke utvelgelseskriterier som skal benyttes.

 

I alminnelighet vil partene ofte enes om følgende kriterier: Kompetanse, ansiennitet, sosiale hensyn (forsørgelsesbyrde, gjeld, evne til å få nytt arbeid) og alder. Utover disse kriteriene ses ofte hen til sykefravær, alderssammensetningen i bedriften og likestilling. Basert på de  kriteriene partene enes om, eller som arbeidsgiver velger å legge til grunn, må arbeidsgiver i kraft av styringsretten forsøke å utøve et godt skjønn i valget av overtallige.

 

Hvor mye medarbeideren har vært med på fredagspils, skiturer og tilsvarende aktivitere falder ikke inn under gyldige kriterier. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TS her:

Takk for mange innspill. Trives ikke i sosiale settinger, det krever mer enn det gir. Har ikke noe jobb som krever kundekontakt eller noe punkt i arbeidsavtalen som stiller slike krav. Kan heller ikke se for meg at arbeidet blir utført bedre av å være med på slike aktiviteter. Jeg er forøvrig ikke den eneste som ikke deltar på slike sammenkomster.



Anonymous poster hash: a3e08...aec
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye medarbeideren har vært med på fredagspils, skiturer og tilsvarende aktivitere falder ikke inn under gyldige kriterier.

Selv om det ikke regnes som ett eget kriterie, kan det alikevel telle en del når arbeidsgiver må velge.

F.eks kan det falle dårligere ut på andre subjektive vurderinger.

"Trynefaktor" teller gjerne en hel del, selv om det aldri står på noe papir.

Lenke til kommentar

 

(..)

I alminnelighet vil partene ofte enes om følgende kriterier: Kompetanse, ansiennitet, sosiale hensyn (forsørgelsesbyrde, gjeld, evne til å få nytt arbeid) og alder.

(..)

 

Er dette noe som kan skje? At en arbeider med 20 barn og gjeld opp etter ørene blir prioritert over en mer fornuftig arbeidstaker?

 

 

Ja, det står spesifikt at slike hensyn skal tas ved nedbemanning. Nå er nok bedriftene antakelig relativt frie i praksis om se er litt "smarte", men sånn er regelverket.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det virker som om holdningen mange har til arbeid her tilsier at alt arbeid er som å pakke fyrstikker ved et samlebånd. Ja, hvis det er jobben din så kan du slippe unna med å være Viggo Venneløs, trekke deg inn i deg selv som en sjøanemone gjennom arbeidsdagen og aldri bli kjent med kollegene dine, men hvis ikke så må man faktisk påregne å måtte være sosial også på jobb. Det er en viktig del av det å være en effektiv ansatt: å passe inn i det sosiale miljøet.

 

Jeg skjønner jo så klart at folk er forskjellige og at ikke alle er sosiale løver, men sånn er nå en gang verden.

Sier hvem? Jobb skal være profesjonelt. Man skal ikke måtte spille klovn i tillegg. Det sier -jeg-!

Lenke til kommentar

Hvordan kan du konsentrére deg om å gjøre jobben din skikkelig hvis du hele tiden må bekymre deg over om du oppfører deg "riktig" eller ikke? Jeg sier ikke at man ikke skal være høflig og vise respekt, men å jobbe et sted der man -forventes- å være en klovn i tillegg til å måtte gjøre en bra jobb, er for meg oppskriften på sosial katastrofe. Særlig hvis lederskapet forventer og fremviser en slik holdning.

 

Lurer på om det er sånn de gjør det i høyesterett, advokatkontorer og lignende. Når de skal forhandle om millionavtaler ^^ Kanskje de åpner med "Har dere hørt den om svensken, nordmannen og dansken" ^^ hahaha!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Siden når ble det å ikke ha ett hardt skille mellom jobb og fritid/sosialisering det samme som å være klassens klovn?

Selv er jeg bare meg selv på jobb, syntes det er enklere enn å være noen andre, på den måten slipper jeg å tenke over hvordan jeg oppfører meg også :)

 

Fokus er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Sier hvem? Jobb skal være profesjonelt. Man skal ikke måtte spille klovn i tillegg. Det sier -jeg-!

 

 

 

Sier menneskelig natur. Mennesker er flokkdyr, plasser en gruppe mennesker sammen så blir det en sosial dynamikk her. Det finnes ikke noe "profesjonelt" og "privat", sosial dynamikk er sosial dynamikk. Og velger man å sabotere for denne så vil det kunne få følger. Det er jo som sagt ingen som sier at man trenger å brette ut sitt indre følelsesliv for kolleger, men å være med på det sosiale spillet er utelukkende positivt.

 

For øvrig interessant at du setter likhetstegn mellom det å være sosial og det å være klovn. Det finnes mange former for sosial dysfunksjon hos mennesker, heldigvis finnes det god hjelp å få.

Lenke til kommentar

 

Det finnes ikke noe "profesjonelt" og "privat"

Jo, og det skjønner det fleste.

 

 

 

Ikke fra et rent sosialt ståsted. De sosiale mekanismene i en flokk menneskedyr er helt like enten denne flokken befinner seg på stranda på kveldstid eller i et kontorbygg på dagtid.

 

Innholdet i sosialiseringen kan så klart være forskjellig, det har ingen protestert mot.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...