Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Du vet du indirekte innrømmer at du er låst til en plattform her, ikke sant? Og om vi ser på fakta så er det også tilfellet. iPhone låser bevisst viktige tjeneste og apper, som iCloud, iTunes, iMessage ol. til sin egen plattform, og nekter å lansere det til Android-plattformen, for en god grunn. Som iOS-bruker har du også ikke muligheten å gjøre noe med saken om det er ting Apple gjør du ikke liker eller ting de ikke gjør som du vil de skal (som for eks. forbedre varselssystemet).

Fyren du snakker om hinter jo tydelig bare et par innlegg tidligere at han har vendt tilbake til Android. Her er man like låst til å bruke Android, men har heldigvis et større utvalg av telefoner.

 

iCloud, iMessage og iTunes er det minste problemet. Trenger ikke bruke noen av de. Og muligheten til å få tredjepartsløsninger i operativsystemet er mindre og mindre aktuelt egentlig. Jailbreak var jeg stor fan av før, men det har blitt mindre og mindre populært etter at Apple har fikset mer og mer selv. Det største ankepunktet nå for tida er at man fortsatt ikke kan endre på standardprogram for mail og nettleser.

 

Android har jo også nærmet seg iOS de siste årene mtp. på å lukke mer pga sikkerhet.

 

Det argumentet gjelder i større grad iPhone X og iPhone-modeller de siste årene enn de fleste Android-flaggskip. Se bare på SoC på en iPhone. Jeg kjøper telefoner hovedsaklig på grunn av god, brukervennelig software. Og på det området, spesielt mtp. på effektivitet og funksjoner, er Android milevis foran iOS. Jeg foretrekker også software som har minimalt med frame drops og hakking i animasjonene, for å ikke snakke om random krasj, bugs, ol. Og akkurat der er stock Android, som Pixel UI også klart foran iOS 11.

Det overrasker meg at du ikke forstår at det der er høyst individuelt. Jeg mener Android ligger milevis bak iOS hva gjelder brukervennlighet. Har måttet bruke det gjennom jobb det siste året og jeg kan virkelig ikke fordra det. Det skal sies at det er en Galaxy-telefon med Samsung sitt bloated system jeg har vært tvunget til å bruke. Jeg kunne tendert til å vurdere den nye Pixel-telefonen, men med velkomsten den fikk er det lite aktuelt.

 

Så, for meg, er jeg like låst. Skal jeg kunne overleve med det jeg ikke liker med Android må jeg hvertfall ha ren Android. Da er jeg låst til Google sine telefoner. Skal jeg overleve med det jeg ikke liker med iOS er jeg låst til Apple sine telefoner.

 

Sistnevnte har appellert mest til meg i det siste, på tross av at jeg hverken er særlig tilbakestående eller styrtrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-82pScT

 

Du vet du indirekte innrømmer at du er låst til en plattform her, ikke sant? Og om vi ser på fakta så er det også tilfellet. iPhone låser bevisst viktige tjeneste og apper, som iCloud, iTunes, iMessage ol. til sin egen plattform, og nekter å lansere det til Android-plattformen, for en god grunn. Som iOS-bruker har du også ikke muligheten å gjøre noe med saken om det er ting Apple gjør du ikke liker eller ting de ikke gjør som du vil de skal (som for eks. forbedre varselssystemet).

Fyren du snakker om hinter jo tydelig bare et par innlegg tidligere at han har vendt tilbake til Android. Her er man like låst til å bruke Android, men har heldigvis et større utvalg av telefoner.

 

 

På hvilken måter er han låst til Android? Hvis han er ufornøyd med Samsung, kan han bruke LG. Er han ufornøyd med LG, kan han bytte til Huawei, HTC, Google, OnePlus, Xiaomi, osv. Det er flust av alternativer der ute. Folk som har forskjellige ideer og tenkesett, fremfører sine telefoner og grensesnitt forskjellige, og tilbyr alle typer teknologier, funksjoner, osv. som måtte passe deg. I tillegg fører dette til konkurranse, som igjen betyr gode prise imellom.

 

Om personen er lei Android alltogether, tilbyr Google alle de essensielle funksjonene til Android, som Google Drive, Assistant, Maps, Mail, Chrome, Allo, YouTube osv. på iOS. Apple gjør ikke det samme med iMessage, Siri, iCloud, iTunes, nå gjør de? 

 

Det overrasker meg at du ikke forstår at det der er høyst individuelt. Jeg mener Android ligger milevis bak iOS hva gjelder brukervennlighet. Har måttet bruke det gjennom jobb det siste året og jeg kan virkelig ikke fordra det. Det skal sies at det er en Galaxy-telefon med Samsung sitt bloated system jeg har vært tvunget til å bruke. Jeg kunne tendert til å vurdere den nye Pixel-telefonen, men med velkomsten den fikk er det lite aktuelt.

 

Når din erfaring er fra en fullt bloata Samsung-telefon, og ikke Android nærmere slik Google mente det skulle være, er du i ingen posisjon til å prate. Forskjellen i brukeropplevelse er enorm. Angående "velkomsten", gjelder dette i stor grad 2 XLs skjerm. Pixel 2 har Samsung-skjerm og er helt fin. Ja, den har store rammer, men for en iOS-bruker skal dette ikke være noe problem. Dere har brukt store rammer med iPhoner i årevis uten problemer.

 

Så, for meg, er jeg like låst. Skal jeg kunne overleve med det jeg ikke liker med Android må jeg hvertfall ha ren Android. Da er jeg låst til Google sine telefoner. Skal jeg overleve med det jeg ikke liker med iOS er jeg låst til Apple sine telefoner.

 

Det fins flust av telefoner som har nærme ren-Android opplevelser som tilbyr nesten like glatt opplevelse som Pixel. Referer da til Nokia, OnePlus og Motorola. 

Lenke til kommentar

 

Fyren du snakker om hinter jo tydelig bare et par innlegg tidligere at han har vendt tilbake til Android. Her er man like låst til å bruke Android, men har heldigvis et større utvalg av telefoner.

 

På hvilken måter er han låst til Android? Hvis han er ufornøyd med Samsung, kan han bruke LG. Er han ufornøyd med LG, kan han bytte til Huawei, HTC, Google, OnePlus, Xiaomi, osv.

 

Du sier jo bare nøyaktig det samme som meg. Du er låst til Android, men kan skifte telefon. Fortsatt Android.

 

Om personen er lei Android alltogether, tilbyr Google alle de essensielle funksjonene til Android, som Google Drive, Assistant, Maps, Mail, Chrome, Allo, YouTube osv. på iOS. Apple gjør ikke det samme med iMessage, Siri, iCloud, iTunes, nå gjør de?

Det er sant at det er vanskeligere å skifte andre veien, men de fleste av disse tjenestene er mer eller mindre irrelevante hvis du skifter til Android er poenget. iMessage er totalt irrelevant å ta med seg videre. Siri er jo tilnærmet ubrukelig og har heller ikke noe som er verdt å ta med seg videre. iCloud er litt verre; backupen er ubrukelig begge veier uansett, men hvis du har brukt iCloud til å lagre dokumenter er det litt mer stress å flytte over til Dropbox eller lignende, men det er ikke direkte vanskelig heller. iTunes finnes egentlig ikke til iPhone heller. Hvis du tenker på sanger man har kjøpt i iTunes Store, så er det ikke noe problem å flytte de over, men hvem kjøper sanger lenger egentlig? Bruker du Apple Music så finnes den i Play Store.

 

Egentlig er det største problemet bokmerker, passord o.l., men det problemet går begge veier.

 

Så, det du ender opp med å si er at iPhone tilbyr alle essensielle Android-funksjoner? ;):D:p

 

Når din erfaring er fra en fullt bloata Samsung-telefon, og ikke Android nærmere slik Google mente det skulle være, er du i ingen posisjon til å prate. Forskjellen i brukeropplevelse er enorm. Angående "velkomsten", gjelder dette i stor grad 2 XLs skjerm. Pixel 2 har Samsung-skjerm og er helt fin. Ja, den har store rammer, men for en iOS-bruker skal dette ikke være noe problem. Dere har brukt store rammer med iPhoner i årevis uten problemer.

Det er langt i fra kun skjermen, men skjermen har bare vært så elendig sammenlignet med prisen at den har fått enorm oppmerksomhet. Og jeg er totalt uenig i at man ikke får uttale seg om Android som operativsystem med mindre man har Pixel 2XL. Det blir for dumt.

Det tok egentlig kaka når de også fjernet headphone jacken. Da mista den enda en fordel over iPhone.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT
Du sier jo bare nøyaktig det samme som meg. Du er låst til Android, men kan skifte telefon. Fortsatt Android. 

 

Jeg kan også gå over til iOS uten at det nevnveridig plager meg, da alle av Androids apper og tjenester er å finne på iOS. Så sånn sett er jeg ikke låst, nei. I hvert fall ikke i samme grad. Jeg har konstant fått "ingen iMessage" og "ingen iCloud" som begrunnelser for hvorfor en person ikke går vekk fra sin iPhone. Det er faktisk veldig viktige tjenester. Du mener kanskje de er irrelevante, men den store marjoriteten iOS-brukere jeg kjenner er ikke det. Selv på Android-fronten ønsker folk at Google lanserer en SMS-app lignende iMessage, da vi vil ha den samme sømløse funksjonalitetene som følger med tjenesten.

 

 iCloud er litt verre; backupen er ubrukelig begge veier uansett

 

Hvordan er det ubrukelig? Er back bestående av massevis av bilder, videor og andre viktige filer ubrukelig? Selvsagt ikke. Og det å måtte manuelt flytte alt over til en annen skytjeneste er tungvindt og direkte unødvendig. Alle andre selskaper tilbyr sine skytjenester til alle plattformer. Hvorfor kan ikke Apple?

 

Så, det du ender opp med å si er at iPhone tilbyr alle essensielle Android-funksjoner? ;):D:p

 

Nei. Jeg ha bare eksempler på viktige funksjoner som Apple har låst til egen plattform, som gjør det vanskeligere for en bruker å gå over til noe annet. Når jeg kjøpte meg iPhone brukte jeg Google Maps, Drive, Chrome osv. Jeg gikk ikke over til Safari, Apple Maps og iCloud, fordi det ikke var nødvendig da alt jeg hadde og trengte av informasjon, filer osv. var allered ei tjenestene fra Google. Og slik er det med folk som er iOS-brukere og. Men de kan ikke gjøre dette den andre veien, da Apple bevisst unnlater å lansere sine tjenester til Play Store. Noe du konsekvent forsøker å rettferddigjøre, når du like godt som meg vet det gjør hele arbeidet mer tungvindt og vanskelig, og fungerer som et hinder for å bytte plattform.

 

So OS er Android fortsatt langt foran Android, når det kommer til funksjoner, brukervennelighet, stabilitet og glatthet i bruk. 

 

Det er langt i fra kun skjermen, men skjermen har bare vært så elendig sammenlignet med prisen at den har fått enorm oppmerksomhet. Og jeg er totalt uenig i at man ikke får uttale seg om Android som operativsystem med mindre man har Pixel 2XL. Det blir for dumt.

Det tok egentlig kaka når de også fjernet headphone jacken. Da mista den enda en fordel over iPhone.

 

Nei, det er absolutt ikke dumt. Dere iOS-brukere har dere selv og deres egne dårlige valg å skylde, når dere ukritisk går for den mest markedsførte Android-telefonen på markedet. TouchWiz er full av bloat og har frame drops, hakking og random frys i animasjoner som du ellers får mye mindre av å ren Android. Å basere Android-opplevelsen sin på en LG-, Samung-, og Huawei-telefon er i beste fall misvisende. Greit nok, det at man kan velge det man vil er en av de gode tingene med Android. Men hvis du som iOS-bruker verdsetter simplisietet og en telefon som er glatt i bruk, så går du også får den Android-telefonen som er best på det området.

Lenke til kommentar

 

Google tilbyr hele sitt økosystem til Android, og gjør en eventuell bytte av plattform mye enklere. Apple låser sitt økosystem til sin plattform, og gjør det vanskelig for en iOS-bruker å bytte over. 

 

 

Det er ikke alle som kjøper nye produkter kun basert på speclisten.

 

 

Det argumentet gjelder i større grad iPhone X og iPhone-modeller de siste årene enn de fleste Android-flaggskip. Se bare på SoC på en iPhone. Jeg kjøper telefoner hovedsaklig på grunn av god, brukervennelig software. Og på det området, spesielt mtp. på effektivitet og funksjoner, er Android milevis foran iOS. Jeg foretrekker også software som har minimalt med frame drops og hakking i animasjonene, for å ikke snakke om random krasj, bugs, ol. Og akkurat der er stock Android, som Pixel UI også klart foran iOS 11. 

 

 

Gitt at du er så kritisk mot iOS - hvor mange iPhone har du selv eid?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

 

Google tilbyr hele sitt økosystem til Android, og gjør en eventuell bytte av plattform mye enklere. Apple låser sitt økosystem til sin plattform, og gjør det vanskelig for en iOS-bruker å bytte over. 

 

 

Det er ikke alle som kjøper nye produkter kun basert på speclisten.

 

 

Det argumentet gjelder i større grad iPhone X og iPhone-modeller de siste årene enn de fleste Android-flaggskip. Se bare på SoC på en iPhone. Jeg kjøper telefoner hovedsaklig på grunn av god, brukervennelig software. Og på det området, spesielt mtp. på effektivitet og funksjoner, er Android milevis foran iOS. Jeg foretrekker også software som har minimalt med frame drops og hakking i animasjonene, for å ikke snakke om random krasj, bugs, ol. Og akkurat der er stock Android, som Pixel UI også klart foran iOS 11. 

 

 

Gitt at du er så kritisk mot iOS - hvor mange iPhone har du selv eid?

 

 

4. Var Apple-gutt. Men når Steve Jobs, gikk alt til helvete. Maps-fiaskoen, så iOS 7, var begynnelsen på slutten med mitt forhold med d (riktignok hatt 2 andre iPhoner siden da, men aldri som faste telefoner, da jeg foretrakk Android-enhetene jeg hadde). Apple gikk fra å være et selskap som fokuserte på å lage produkter der alt "bare fungerte", til et selskap med produkter som hadde plutselige problemer over alt. Microstutter og random frame drops ble plutselig vanlig i iOS. Bugs, appkrasjing, osv. ble mer vanlig (bare se på alle problemene folk har hatt med iOS 11, for eks. Det er konstant problemer med ny iterasjon av iOS). Og som om det ikke var nok, havnet Apple bakpå ny, innoverende og brukervennelige løsninger og funksjoner. Den gang jeg gikk over til Google hadde de fortsatt en del problemer, men gikk stadig i riktig retning for hver nye Android-iterasjon. Og siden Nougat har de klart å gjøre UIen deres til  den glatteste telefonopplevelsen på markedet. Det er bare synd at folks assosiasjon med Android, som den gretne bestefaren over meg, er fra telefoner fra LG, Huawei, Samsung, etc. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Typisk at sånne tråder ender opp i IOS/Android krangling. Jeg har en rimelig Android, og kona har iPhone uten at vi sitter og krangler om hvem som har best telefon.

Hvordan klarer du å overleve hverdagen uten å fortelle henne hvor dårlig valg hun har tatt? At hun kunne ha fått en bedre telefon for mindre penger.... jeg skjønner det ikke. Jo egentlig gjør jeg det, i det virkelige liv så oppfører de fleste seg. Alle tøffingene her inne som har det som sin mivs oppgave å fortelle oss iPhone kjøpere hvor dårlige valg vi gjør, de oppfører seg nok ganske så annerledes i det virkelig liv. Heldigvis..
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Typisk at sånne tråder ender opp i IOS/Android krangling. Jeg har en rimelig Android, og kona har iPhone uten at vi sitter og krangler om hvem som har best telefon.

Hvordan klarer du å overleve hverdagen uten å fortelle henne hvor dårlig valg hun har tatt? At hun kunne ha fått en bedre telefon for mindre penger.... jeg skjønner det ikke. Jo egentlig gjør jeg det, i det virkelige liv så oppfører de fleste seg. Alle tøffingene her inne som har det som sin mivs oppgave å fortelle oss iPhone kjøpere hvor dårlige valg vi gjør, de oppfører seg nok ganske så annerledes i det virkelig liv. Heldigvis..

 

Hva med alle tøffingene her inne som skal fortelle Android kjøperne hvor dårlige valg de tar?

Lenke til kommentar

 

Hvor er de tøffingene? Med unntak av et par troll i ny og ned, så sitter jeg ikke med inntrykket av at "Apple leieren" rakker ned på Android brukere på jevnlig basis.

 

Kommer vell an på øynene som ser.

 

Ikke uenig i det, men det er på en måte sakens kjerne. Alt blir tolket som et angrep, det er noe "mindreverdighetskompleks" over det hele.

Det er enkelte med veldig sterke meninger som er med på å skape en ganske utrivelig atmosfære, ingen detaljer er små nok, det er om å gjøre å "vinne". Et par prosent forskjell i "screen-to-body ratio" er ramme alvor, pun intended :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er de tøffingene? Med unntak av et par troll i ny og ned, så sitter jeg ikke med inntrykket av at "Apple leieren" rakker ned på Android brukere på jevnlig basis.

Det gjelder begge veier ja, men må ærlig talt si at det er langt mellom apple troll brukere her inne som dedikerer tiden sin til å fortelle android brukere at de heller skulle valgt ios. Du må gjerne gå tilbake i test diskusjonstrådene til toppmodellene fra samsung, htc, android og sony å se om du finner disse trollene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt fra da jeg selv hadde Android, og var litt anti-Apple, så merket jeg meg at Android-leiren rakket betydelig mye mer ned på iPhone enn omvendt. Og både språkbruk og måten man rakker ned på, er på et mer alvorlig plan. Ofte ser man direkte latterliggjøring og mobbing av iPhone-eiere, men jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende den andre veien.

 

Er det da rart at vi så godt vi kan forsvarer vårt valg? Man blir jo ganske lei av det etter hvert.

 

Selv voksne mennesker jeg kjenner, som jeg ser som ganske så oppegående, kommer stadig vekk med sure oppstøt og direkte nedsettende karakteristikker av iPhone og de som eier en.

 

Hvorfor det er slik, har jeg aldri fått noe svar på.

Lenke til kommentar

4. Var Apple-gutt. Men når Steve Jobs, gikk alt til helvete. Maps-fiaskoen, så iOS 7, var begynnelsen på slutten med mitt forhold med d (riktignok hatt 2 andre iPhoner siden da, men aldri som faste telefoner, da jeg foretrakk Android-enhetene jeg hadde). Apple gikk fra å være et selskap som fokuserte på å lage produkter der alt "bare fungerte", til et selskap med produkter som hadde plutselige problemer over alt. Microstutter og random frame drops ble plutselig vanlig i iOS. Bugs, appkrasjing, osv. ble mer vanlig (bare se på alle problemene folk har hatt med iOS 11, for eks. Det er konstant problemer med ny iterasjon av iOS). Og som om det ikke var nok, havnet Apple bakpå ny, innoverende og brukervennelige løsninger og funksjoner. Den gang jeg gikk over til Google hadde de fortsatt en del problemer, men gikk stadig i riktig retning for hver nye Android-iterasjon. Og siden Nougat har de klart å gjøre UIen deres til  den glatteste telefonopplevelsen på markedet. Det er bare synd at folks assosiasjon med Android, som den gretne bestefaren over meg, er fra telefoner fra LG, Huawei, Samsung, etc.

Vi er ganske like på akkurat dette, bortsett fra at jeg gikk andre veien.

 

Har nå en fire år gammel iPhone 5s (med iOS 11) og en nesten fem år gammel iPad mini som fortsatt fungerer perfekt. Jeg håndterer Android-telefoner daglig, og da av ymse slag, og det jeg merker meg er at de generelt sett er tregere i responsen. Ofte tror jeg at jeg ikke har trykket riktig sted på skjermen, for det skjer ikke noe. Så jeg trykker igjen, akkurat i det telefonen reagerer, så jeg ender opp med å trykke på noe helt annet, og bruker tid på å gå tilbake dit jeg skulle.

 

At dette i følge deg kun oppstår på LG, Samsung, Huawei og alt annet enn rene Google-telefoner, kan så være. Men da mister du mange av argumentene for Android.

 

Da fungerer alle iPhone jeg håndterer, inkludert min fire år gamle, mye bedre. Der skjer ting når jeg trykker, ikke 2-3 sekunder etterpå.

 

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en krasj, enten i en app eller iOS. Eneste var for noen år siden da telefonen ble varm og batteritiden sank dramatisk, hvorpå en restart fikset problemet. Så i veldig mange tilfeller, så stemmer fortsatt "det bare funker", selv om det så klart er litt overdrevent. Men i mitt tilfelle føles det faktisk sånn.

 

 

 

Nei, jeg føler ikke at dette er et fanboy-innlegg. Mer et innlegg for å vise deg at det faktisk er grunner til at vi som er iPhone-eiere har en iPhone, og at ikke alle opplever iOS på samme måte som deg.

 

Det er ikke en større andel av oss som er lite intelligente eller har gjort et dårlig kjøp... vi har bare kjøpt det vi foretrekker. Og når det gjelder Android, så er det fortsatt et veldig bra system som også har noen klare fordeler over iOS. Men for meg er fordelene som iOS har over Android viktigere. Men det er da altså en smakssak, og jeg skjønner også godt hvorfor noen foretrekker Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Redaksjonen

Kan dere gi meg en fornuftig forklaring på hvorfor dere gir iPhone X 10/10, når den har de samme tre tingene i trekk, som Huawei Mate 10 Pro, og i tillegg til det har den også trekk for å være svindyr, det vil ta noe tid før alle apper er tilpasset, samt portrettmodus er ikke like treffsikkert som iPhone 8..............og Mate 10 Pro får 9.5/10. Dette virker "kjøpt og betalt", og det er vel ikke det inntrykket dere vil at leserne skal sitte igjen med?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...