Gå til innhold

Finnes det egentlig noe positivt med Russland ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en trussel for verdensfreden

 

Det er vel en sterk overdrivelse.

 

Dessuten hauset man i etterkant opp Krim-halvøya annekteringen som en generell trussel mot Europa/NATO, hvilket også er overdrivelse, siden det var åpenbart at det dreide seg om en helt spesifikk situasjon i en omveltende hendelse i Ukraina.

 

Russland har vel verken muskler eller økonomisk ryggrad til å opptre som verdenspoliti eller bølle.

Lenke til kommentar

 

Det er kanskje fordi du nesten ikke vet noe som helst om Russland.

 

Har jeg rett?

 

Jeg vet det media sier.

 

Altså nesten ingenting.  Hva med å åpne en bok om landet?

 

Ellers er det vel heller lite positivt med dagens Russland, som er gjennomsyret av korrupsjon fra topp til bunn, hvor innbyggerne kanskje er dårligere informert om omverdenen enn selv amerikanere, hvor fascismen er i sterk vekst, støttet av Kreml og den russisk-ortodokse kirken, hvor minoriteter blir stadig dårligere behandlet og hvor dissidenter og kritikere jevnlig blir likvidert.

 

Da er det jo begrenset hvor mye det hjelper at landet også i fordums tid har fostret giganter innen musikk, literatur, teater og film.

Endret av Belfaborac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

en trussel for verdensfreden

 

Det er vel en sterk overdrivelse.

 

Dessuten hauset man i etterkant opp Krim-halvøya annekteringen som en generell trussel mot Europa/NATO, hvilket også er overdrivelse, siden det var åpenbart at det dreide seg om en helt spesifikk situasjon i en omveltende hendelse i Ukraina.

 

Russland har vel verken muskler eller økonomisk ryggrad til å opptre som verdenspoliti eller bølle.

 

 

Det dreide seg vel om en strategisk innvadering av et landområde, ikke akkurat fin oppførsel.

 

Men det er sant, i dag er miltær makt heldigvis mindre viktig enn før, og under Putin går russlands økonomi ræva.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vodka, kaviar, Kvass, borsjtsj, samovor, med mere. 

Du kan også takke russerne for at du ikke snakker tysk i dag.

 

Det russiske imperiet er fantastisk, det samme er folket. Dersom du ikke finner noe positivt, så er det nok som nevnt ovenfor, fordi du ikke vet noe om Russland.

 

Et greit sted å begynne er vel et kort sammendrag om historien til det russiske riket.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vodka, kaviar, Kvass, borsjtsj, samovor, med mere. 

Du kan også takke russerne for at du ikke snakker tysk i dag.

 

Det russiske imperiet er fantastisk, det samme er folket. Dersom du ikke finner noe positivt, så er det nok som nevnt ovenfor, fordi du ikke vet noe om Russland.

 

Et greit sted å begynne er vel et kort sammendrag om historien til det russiske riket.

 

 

Jeg vet at Russland før revolusjonen bare var et land med fult av bønder som ikke kunne lese eller skrive skikkelig. 

 

Men jeg burde nok ikke si noe når det gjelder å skrive skikkelig. Siden jeg selv skriver jo helt elendig jeg kan jo ikke stave skikkelig eller bruke grammatikk. Så det har jeg til felles med russerne på den tiden. 

 

Russland var et bakvendt land fram til Den provisoriske regjering kastet tsaren i mars 1917,

Lenke til kommentar

Nja, bakvendtland kommer vel an på hvordan man ser det. Russland var ikke som vesten, men det var fremdeles et av de største imperiene verden har sett.

 

Dagens Russland er jo ikke i nærheten av hva det var i sin storhetstid, men historien har en hel del med hvordan Russland og russere har blitt formet til det de er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...