Gå til innhold

Frigir 40 millioner til nytt kjernenett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe det kommer noen andre aktører inn her da, som kan presse Telenor på sine transitt priser både Nasjonalt og Internasjonalt. ikke minst at de også får lov og bruke disse pengene på bygge ut i byene ikke bare der ingen skulle tro at noen kunne bo som har vært saken med midler til andre tiltak før.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke. Hjelper ikke med enda ett kjernenett hvis man ikke kan bruke de andre ved brudd. Både telenor og broadnet har vel fiber i hele landet og Broadnet skryter av at de har 2 traseer sør til nord. Da er del vel minst 3 veier allerede i dag. Problemet er vel at nettene ikke snakker sammen, mao det som trengs er vel lovverk som pålegger landsdekkende operatører tilgang til hverandres nett ved brudd i eget nett. Case closed.

Lenke til kommentar

Det er slik at det er en masse fiber som ligger i bakken, og som ikke brukes. Grunnen er rett og slett at selskaper er blitt kjøpt opp for at kundene skal overtas, og så er stordriftsfordelen at de skal bruke et nett. Så neste problem er at første runde med digitalisering var med fiber som brukte ITU standard, altså STMx fiber hvor du kan sende opp mot 500Gbps. Nå har vi fått en ny generasjon ledelse, som er politisk korrekt og byttet teknologi til hesjetråd først (xDSL) fordi dette gjør alle i USA. Dagens nett bruker ikke ITU standard, men amerikansk anarki, og så trekker de en masse fibere som ikke utnyttes. Skift ut teknologene som er vokst opp med Windows, og engasjer de som satte opp de første generasjonene - eller tau inn afrikanere som kan ITU standard. Disse nettverkene kan du svitsje belastning, sette opp og ta ned forbindelser i fart, programvaren finnes og alt virker som det gjorde for 20 år siden. Jeg vil ikke se en sitte å spleise fiberen i gata eller trekke en fiber til hvert hus. Kan Telenor ikke lage spredenett og "backbone" så vet jeg mange i Norge som kan dette - som engang jobbet i Telenor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Orket ikke lese hele artikkelen. Så lenge Eriksen Søreide har noe med det å gjøre, så tror jeg likevel at det bare er dritt for folk flest. Særlig etter å ha lest dokumenter og rapporter om Andøya flystasjon der hun jobber så godt hun kan med å ødelegge et helt samfunn. Den dama er overhodet ikke troverdig uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre jeminin så provosert en skal bli.

Forsvaret har hatt sitt eget interne, og selvstendige, kommunikasjonsnett siden 19-hundrede-og-knekkebrød. Men dette ble glemt en gang på slutten av nittitallet og ikke vedlikeholdt. Kompetanse og utstyr forvitrer.

 

NÅ går den politiske ledelsen ut og etterlyser noe "nytt" med EKSAKT lik beskrivelse som det man allerede har, men ikke har tatt vare på! Tjukk-i-hue-dått-no

 

Hvorfor sluttet jeg i forsvaret? Derfor!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Orket ikke lese hele artikkelen. Så lenge Eriksen Søreide har noe med det å gjøre, så tror jeg likevel at det bare er dritt for folk flest. Særlig etter å ha lest dokumenter og rapporter om Andøya flystasjon der hun jobber så godt hun kan med å ødelegge et helt samfunn. Den dama er overhodet ikke troverdig uansett!

 

Vi legger oss på det nivået ja.

"Folk flest"...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke. Hjelper ikke med enda ett kjernenett hvis man ikke kan bruke de andre ved brudd. Både telenor og broadnet har vel fiber i hele landet og Broadnet skryter av at de har 2 traseer sør til nord. Da er del vel minst 3 veier allerede i dag. Problemet er vel at nettene ikke snakker sammen, mao det som trengs er vel lovverk som pålegger landsdekkende operatører tilgang til hverandres nett ved brudd i eget nett. Case closed.

Problemet er at ingen av netteierene har kompetanse på å koble om nettverket - de er ikke lenger laget i henhold til standarder som kan betjenes, men i henhold til det som BI studentene i Sandvika har lært på et 3 ukers kurs. Så da når da lederne blir hentet inn fra gaten med kvalifikasjoner som karusellfører, så kan du ikke vente mer. Nå skal de finne opp nye måter å administrere nettene på - altså begynne helt på nytt.Det er underlig å møte teknikere i gaten fra indre Afrika - Mali som rister oppgitt på hodet over den "gammeldakse" teknologien her. 

Det er standarder - ITU har laget dem, som gir 500 ganger bedre ytelse på nettet, og hvor du kan omkonfigurere og lage faste og "leide" forbindeler - men siden det ikke er oppfunnet i USA så er karusellføreren ikke klar over at det finnes standarder. Og uten standarder, som blir du bundet til hva hver enkelt leverandør kan tilby. Det ble bestemt av politikerne i USA bestemt at USA ikke behøvde å følge internasjonale standarder når det kom til telekom, fordi de laget så veldig mye bedre saker selv - i følge de store amerikanske sleskapene. Joda vi ser det: Endelig har vi fått lov til å rulle ut GSM i USA - og CDMA hører ingen om lengre. På fiberen derimot hersker fortsatt SONETs analoge verden i USA - godkjent av FCC, mens STMx fra ITU-T ikke er godkjent for bruk i USA.  Derfor må en fiber brukes som en eneste fiber - ikke 250 eller 500. Flaskehalsen er ikke overføringshastighet, men ruternes evne til å sende pakkene videre. Det er de som gir en fart på omkring 2Gbps - de greier ikke å switch fortere. Da må det noen hundre rutere til, med hvert sitt "segment" og så legger vi alle oppå hverandre og smaller avgårde. Dette kan du ikke tappe, som Snowden tror - ikke nåt du har noen hundre "segmenter" oppå hverandre. Disse er pakke-switcher og bruker ISDN hodet, og settes opp og tas ned med i følge standarder - og dette er laget for å gå fort på en og samme linje. Men alle de som kunne dette er blitt satt på døren - karusellføreren hadde ikke bruk for folk med kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv i telekom bransjen i Norge 7ARRNANN, og alt du har kommet med i denne tråden har ingen tilknyttning til virkeligheten og kan i bestefall kalles oppspinn eller trolling som villeder denne tråden.

 

 

Både STMx og SONET er det ingen som bruker i nye systemer lengre. Noen gamle nettverk eksisterer enda, men man jobber med å koble ned og frigjøre fiber. I dag, og i mange år allerede bygges alt på DWDM systemer og Ethernet brukes på WAN. De villeste (les dyreste) DWDM systemer støtter ruting av bølgelengder, og failover paths.

 

Rutere som begrenser til 2 Gbit? Dessidert den fjerneste påstanden i innlegget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv i telekom bransjen i Norge 7ARRNANN, og alt du har kommet med i denne tråden har ingen tilknyttning til virkeligheten og kan i bestefall kalles oppspinn eller trolling som villeder denne tråden.

Det kan ikke jeg si meg helt enig, må si nesten telenor\canaldigital\Get burde være flaue i snart slutten i 2017 og ikke få ipv6 stabilt eller å tilby 1 gigabit hastighet til alle eller og fikse docsis 3.1 eller komme med G.fast uten for mye problemer.

 

Virker ut som disse bedriftene vil utsette teknologi så lenge som mulig, og fremstå dette som luksus produkter.

Kanskje vi kan betale 10 000 kr for premium docsis 3.1 i gull kun fordi disse selskapene kan gi stive priser og slippe unna med det.

 

Husk canaldigital og telenor slukker analoge kanaler i 18. september 2017 stakkars disse som sliter med pensjonister som fremdeles aldri vil bytte ut FM radio eller analog tv for canaldigital ikke skal miste de kundene. Mindre penger i kassa. Men det gjelder hele norge, fleste steder har dette skjedd for lenge siden begynnelsen av 2017. Siden de måtte dette for å fjerne koblingsalget som lenge var et problem.

Så vil si de tenker ikke på oss ungdom de tenker heller på eldre skal få gamle produkter, selv om de bryr seg ikke. Det handler kun om å gjøre kundene dems mest mulig irriterte og likevel slippe unna med det. Hvis det skjer endringer her mot slutten av året vet vi 99% sikkert prisene vil øke da get økte prisene på bredbånd for ikke lenge siden. Så jeg mistenker i hvis det skjer endringer i 2018 blir bredbånd 50 mbit billigste hastighet og 1 gigabit\s høyeste, muligens 500 mbit og 300 mbit og 100 mbit blir de andre man kan velge mellom. De som trenger mindre kan bruke mobilt bredbånd istedenfor.

 

Jeg tror docsis full duplex er det Get\canaldigital venter på men kanskje like fint å gå rett over på fiber.

Hvis interiessen er høy for dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis vi skal snakke om kjernenettet tror jeg altibox og har langt bedre perring avtaler en telenor selv om det ikke virker alltid slik.

Muligens telenor satser mere på CDN særlig på film\musikk men lite på gaming leier vel serverpark i utlandet kanskje sverige vil jeg tro.

 

Men uansett har jo altibox P2P fibernett ikke billig splittet GPON nett selv om forskjellen ikke er så stort.

Men er jo dyrt å legge flere fiber antakelig må man ha god grunn for å gjøre det derfor får vel ikke alle 500 mbit hastighet med mindre det er veldig ekstrem etterspørsel ellers får man tregere hastigheter når man virkelig trenger det.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal snakke om kjernenettet tror jeg altibox og har langt bedre perring avtaler en telenor selv om det ikke virker alltid slik.

Muligens telenor satser mere på CDN særlig på film\musikk men lite på gaming leier vel serverpark i utlandet kanskje sverige vil jeg tro.

Det vet du ingenting om. Du kjenner ikke telenors peeringavtaler, og du kjenner ikke altibox sine peeringavtaler. Du vet heller ingenting om utplasseringen av CDN i ISPene sine nettverk.

 

 

Det kan ikke jeg si meg helt enig, må si nesten telenor\canaldigital\Get burde være flaue i snart slutten i 2017 og ikke få ipv6 stabilt eller å tilby 1 gigabit hastighet til alle eller og fikse docsis 3.1 eller komme med G.fast uten for mye problemer.

Telenor har ekte dual-stack, med IPv6 i nettet sitt. Det er stabilt. Altibox har kun 6rd, meg bekjent, med beskjeden ytelse. Hva get har er jeg ikke sikker på.

 

Angående hastighet og buzzwords så feilvurderer du behovene folk har. Det er ingen som har behov for gigabit hjemme. Det mest båndbreddeavhengige folk gjør er streaming. Og 100Mb er rikelig til streaming av 4k. Nedlasting er ikke avhengig av høy båndbredde...

 

Husk canaldigital og telenor slukker analoge kanaler i 18. september 2017 stakkars disse som sliter med pensjonister som fremdeles aldri vil bytte ut FM radio eller analog tv for canaldigital ikke skal miste de kundene.

Du roper på ny teknologi, og klager over at gammel teknologi forsvinner? Bestem deg. Fjerning av analoge kanaler gir mer plass på kabelen til internett.

 

Jeg tror docsis full duplex er det Get\canaldigital venter på men kanskje like fint å gå rett over på fiber.

Hvis interiessen er høy for dette.

Det koster penger å bytte kabler. Og du bommer totalt og systematisk på folks faktiske behov.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis vi skal snakke om kjernenettet tror jeg altibox og har langt bedre perring avtaler en telenor selv om det ikke virker alltid slik.

Muligens telenor satser mere på CDN særlig på film\musikk men lite på gaming leier vel serverpark i utlandet kanskje sverige vil jeg tro.

Det vet du ingenting om. Du kjenner ikke telenors peeringavtaler, og du kjenner ikke altibox sine peeringavtaler. Du vet heller ingenting om utplasseringen av CDN i ISPene sine nettverk.

 

 

Det kan ikke jeg si meg helt enig, må si nesten telenor\canaldigital\Get burde være flaue i snart slutten i 2017 og ikke få ipv6 stabilt eller å tilby 1 gigabit hastighet til alle eller og fikse docsis 3.1 eller komme med G.fast uten for mye problemer.

Telenor har ekte dual-stack, med IPv6 i nettet sitt. Det er stabilt. Altibox har kun 6rd, meg bekjent, med beskjeden ytelse. Hva get har er jeg ikke sikker på.

 

Angående hastighet og buzzwords så feilvurderer du behovene folk har. Det er ingen som har behov for gigabit hjemme. Det mest båndbreddeavhengige folk gjør er streaming. Og 100Mb er rikelig til streaming av 4k. Nedlasting er ikke avhengig av høy båndbredde...

 

 

 

Ingen faktisk? Med båndbredde følger tjenester, og dessuten er det ikke slik at kun et medlem av familien sitter på nett lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen faktisk? Med båndbredde følger tjenester, og dessuten er det ikke slik at kun et medlem av familien sitter på nett lenger.

Jeg skrev vel ingen i kursiv. Såklart er det saktens noen få som kan nyttegjøre seg av det - men 100Mb er nok til 2-3 4K-strømmer. 500Mb/s er nok til 10-15 4K-strømmer. Og streaming er p.t. det mest båndbreddeintensive som krever sanntid, eller nær sanntid. Ting som VoIP blir ikke påvirket av om det er 1Mb/s eller 100Mb/s.

 

Det vil nok endre seg over tid, men per i dag kan ikke jeg komme på tjenester der en dobling fra 100Mb/s vil utgjøre en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

 

Ingen faktisk? Med båndbredde følger tjenester, og dessuten er det ikke slik at kun et medlem av familien sitter på nett lenger.

Jeg skrev vel ingen i kursiv. Såklart er det saktens noen få som kan nyttegjøre seg av det - men 100Mb er nok til 2-3 4K-strømmer. 500Mb/s er nok til 10-15 4K-strømmer. Og streaming er p.t. det mest båndbreddeintensive som krever sanntid, eller nær sanntid. Ting som VoIP blir ikke påvirket av om det er 1Mb/s eller 100Mb/s.

 

Det vil nok endre seg over tid, men per i dag kan ikke jeg komme på tjenester der en dobling fra 100Mb/s vil utgjøre en vesentlig forskjell.

 

 

Ok, når folk skriver i kursiv er jeg vant til at det er for å framheve/trykksette ordet, men du mener det her på ca samme måte som å sette det i gåsetegn? Isåfall kan jeg være enig, det er få som har stor nytte av at i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvis vi skal snakke om kjernenettet tror jeg altibox og har langt bedre perring avtaler en telenor selv om det ikke virker alltid slik.

Muligens telenor satser mere på CDN særlig på film\musikk men lite på gaming leier vel serverpark i utlandet kanskje sverige vil jeg tro.

Det vet du ingenting om. Du kjenner ikke telenors peeringavtaler, og du kjenner ikke altibox sine peeringavtaler. Du vet heller ingenting om utplasseringen av CDN i ISPene sine nettverk.

 

 

Det kan ikke jeg si meg helt enig, må si nesten telenor\canaldigital\Get burde være flaue i snart slutten i 2017 og ikke få ipv6 stabilt eller å tilby 1 gigabit hastighet til alle eller og fikse docsis 3.1 eller komme med G.fast uten for mye problemer.

Telenor har ekte dual-stack, med IPv6 i nettet sitt. Det er stabilt. Altibox har kun 6rd, meg bekjent, med beskjeden ytelse. Hva get har er jeg ikke sikker på.

 

Angående hastighet og buzzwords så feilvurderer du behovene folk har. Det er ingen som har behov for gigabit hjemme. Det mest båndbreddeavhengige folk gjør er streaming. Og 100Mb er rikelig til streaming av 4k. Nedlasting er ikke avhengig av høy båndbredde...

 

Husk canaldigital og telenor slukker analoge kanaler i 18. september 2017 stakkars disse som sliter med pensjonister som fremdeles aldri vil bytte ut FM radio eller analog tv for canaldigital ikke skal miste de kundene.

Du roper på ny teknologi, og klager over at gammel teknologi forsvinner? Bestem deg. Fjerning av analoge kanaler gir mer plass på kabelen til internett.

 

Jeg tror docsis full duplex er det Get\canaldigital venter på men kanskje like fint å gå rett over på fiber.

Hvis interiessen er høy for dette.

Det koster penger å bytte kabler. Og du bommer totalt og systematisk på folks faktiske behov.

 

Jeg er lut lei er denne inkompetanse: Bytte kabler: Hva med å bruke det som er i bakken først? Det å lage en 2Gbps "link to the wall" koster ikke mye med rett teknologi - bare ikke "Populær Mekanikk".

Lenke til kommentar

Jobber selv i telekom bransjen i Norge 7ARRNANN, og alt du har kommet med i denne tråden har ingen tilknyttning til virkeligheten og kan i bestefall kalles oppspinn eller trolling som villeder denne tråden.

 

 

Både STMx og SONET er det ingen som bruker i nye systemer lengre. Noen gamle nettverk eksisterer enda, men man jobber med å koble ned og frigjøre fiber. I dag, og i mange år allerede bygges alt på DWDM systemer og Ethernet brukes på WAN. De villeste (les dyreste) DWDM systemer støtter ruting av bølgelengder, og failover paths.

 

Rutere som begrenser til 2 Gbit? Dessidert den fjerneste påstanden i innlegget ditt.

Jeg har vært ansvarlig for å rulle ut mye større nett - så jeg vet hva jeg snakker om, også om ruterene som er flaskehals.

Jeg gidder ikke gå inn på detaljer i det du skriver - du bekrefter at ingeniøren fra Mali som jobbet som tekniker og spleiset fiber nok har bedre kompetanse enn deg. Problemet er inkompetanse, eller manglende vilje til å erkjenne at det gikk fortere før, og ingen vilje til å bare droppe leverandører av utstyr fra USA. Dette landet har utestengt seg fra teknologi i den tro at de skal levere teknologi til verden. Problemet er at de starter 15 år for sent, og har omkring 15 år å hente igjen. Det er ingen som bruker ITU-T standard lengre fordi de tror at skyteledningsteknologi er bedre. Det er ikke dyrere å bruke utstyr fra de store leverandørene som Nokia/Siemens, Ericsson og Huawei. Dette er ikke skyteledninger, og kan bruke fiberen som ligger i bakken. De må bare overføre i henhold til internasjonale standarder. Muligens trenger vi et nytt fagområde: Data-historikk. Altfor mange kan Windows og XNS og tror dette er "teknologi".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jobber selv i telekom bransjen i Norge 7ARRNANN, og alt du har kommet med i denne tråden har ingen tilknyttning til virkeligheten og kan i bestefall kalles oppspinn eller trolling som villeder denne tråden.

Det kan ikke jeg si meg helt enig, må si nesten telenor\canaldigital\Get burde være flaue i snart slutten i 2017 og ikke få ipv6 stabilt eller å tilby 1 gigabit hastighet til alle eller og fikse docsis 3.1 eller komme med G.fast uten for mye problemer.

 

Virker ut som disse bedriftene vil utsette teknologi så lenge som mulig, og fremstå dette som luksus produkter.

Kanskje vi kan betale 10 000 kr for premium docsis 3.1 i gull kun fordi disse selskapene kan gi stive priser og slippe unna med det.

 

Husk canaldigital og telenor slukker analoge kanaler i 18. september 2017 stakkars disse som sliter med pensjonister som fremdeles aldri vil bytte ut FM radio eller analog tv for canaldigital ikke skal miste de kundene. Mindre penger i kassa. Men det gjelder hele norge, fleste steder har dette skjedd for lenge siden begynnelsen av 2017. Siden de måtte dette for å fjerne koblingsalget som lenge var et problem.

Så vil si de tenker ikke på oss ungdom de tenker heller på eldre skal få gamle produkter, selv om de bryr seg ikke. Det handler kun om å gjøre kundene dems mest mulig irriterte og likevel slippe unna med det. Hvis det skjer endringer her mot slutten av året vet vi 99% sikkert prisene vil øke da get økte prisene på bredbånd for ikke lenge siden. Så jeg mistenker i hvis det skjer endringer i 2018 blir bredbånd 50 mbit billigste hastighet og 1 gigabit\s høyeste, muligens 500 mbit og 300 mbit og 100 mbit blir de andre man kan velge mellom. De som trenger mindre kan bruke mobilt bredbånd istedenfor.

 

Jeg tror docsis full duplex er det Get\canaldigital venter på men kanskje like fint å gå rett over på fiber.

Hvis interiessen er høy for dette.

 

Jeg tror at alle har behov for et fiber-segment til veggen snart, men det behøver ikke være fiber. Det er mulig å levere rimeligere og sikrere. Jeg opplever Get som bedre enn Telenor fordi de har balanse i nettet og innrømmer at det er basert på gammel teknologi, som greier det de tar seg betalt for å levere.  De greier dette, og slenger ikke rundt med 3 bokstavers forkortelser og synser om ip4 og ip6 - de begge lider av samme svakhet i nettet, muligens er ip6 et skritt i feil retning.

Docsis er en FCC "standard" - og alt som har med FCC bør bare forkastes - om ikke det er godkjent standard også av ITU for bruk i andre land enn USA. Docsis er en standard for analog overføring av kabel-tv som bare er utvidet ti også å dekke "upstream" trafikk. 

NERA laget en "microlink" for 2Gbps radio på 2.4GHz båndet. Siemens har forbedret dette, og selger det som Nokia utstyr for mobile nett. Men det er mye billigere enn å trekke kabel i luft-spenn, gitt at fiberen også kjører standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...